AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Jeg klarte å gli på trappa utenfor jobb (eller i rullestolrampe-delen av trappa) på grunn av et tynt islag. Landet sånn havveis på ene siden og slo meg ganske heftig i armen og hofta. Hofta ble bare litt blå og har allerede sluttet å gjøre vondt, men armen er vond enda, en time senere. Jeg klarte å kjøre hjem med et lite nødskrik, men arma var vanskelig å bevege og gjorde vondt å røre på. Selv å slå på langlysene eller blinklyset var vanskelig siden det var vanskelig å heve armen og nå i spaken. Nå ca en time etterpå gjør det fortsatt vondt i armen, men om jeg sitter mest mulig i ro og ikke rører på armen går det greit. Jeg klarer ikke å f.eks. løfte glasset og drikke, da det både gjør vondt og armen på en måte ikke fungerer helt. Tror vel egentlig ikke at det er brudd, siden smertene er levelige så lenge jeg sitter i ro, men jeg har aldri brukket eller forstuet en arm før, så jeg aner jo ikke. Det kjennes ut som at skaden er i overarmen, da det er der det gjør vondt. Jeg klarer å bøye opp underarmen, men om jeg prøver å løfte hele armen, sier det stopp og gjør vondt. Tenker at jeg ser det an til i morgen og ringer legesenteret om det ikke blir bedre, men er det noen med erfaringer som kan si noe om hvordan man kjenner forskjell på brudd eller bare "forslått"? Anonymkode: 9cc60...40b
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg klarte å gli på trappa utenfor jobb (eller i rullestolrampe-delen av trappa) på grunn av et tynt islag. Landet sånn havveis på ene siden og slo meg ganske heftig i armen og hofta. Hofta ble bare litt blå og har allerede sluttet å gjøre vondt, men armen er vond enda, en time senere. Jeg klarte å kjøre hjem med et lite nødskrik, men arma var vanskelig å bevege og gjorde vondt å røre på. Selv å slå på langlysene eller blinklyset var vanskelig siden det var vanskelig å heve armen og nå i spaken. Nå ca en time etterpå gjør det fortsatt vondt i armen, men om jeg sitter mest mulig i ro og ikke rører på armen går det greit. Jeg klarer ikke å f.eks. løfte glasset og drikke, da det både gjør vondt og armen på en måte ikke fungerer helt. Tror vel egentlig ikke at det er brudd, siden smertene er levelige så lenge jeg sitter i ro, men jeg har aldri brukket eller forstuet en arm før, så jeg aner jo ikke. Det kjennes ut som at skaden er i overarmen, da det er der det gjør vondt. Jeg klarer å bøye opp underarmen, men om jeg prøver å løfte hele armen, sier det stopp og gjør vondt. Tenker at jeg ser det an til i morgen og ringer legesenteret om det ikke blir bedre, men er det noen med erfaringer som kan si noe om hvordan man kjenner forskjell på brudd eller bare "forslått"? Anonymkode: 9cc60...40b Dette er å regne som en yrkesskade, og du skal til legevakt, straks for å få inn i journalen din hva som har skjedd, når og hvordan. Å kjøre hjem var det dummeste du gjorde, selv om jeg godt kunne gjort det samme. Ring legevakten, nå, og forklar situasjonen. Blir du værende hjemme og har en yrkesskade så kan du risikere å tape på dette i forhold til rettigheter fra NAV. Anonymkode: 830c2...bf0 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er å regne som en yrkesskade, og du skal til legevakt, straks for å få inn i journalen din hva som har skjedd, når og hvordan. Å kjøre hjem var det dummeste du gjorde, selv om jeg godt kunne gjort det samme. Ring legevakten, nå, og forklar situasjonen. Blir du værende hjemme og har en yrkesskade så kan du risikere å tape på dette i forhold til rettigheter fra NAV. Anonymkode: 830c2...bf0 Det var da voldsomt. Det haster jo ikke så mye, det holder vel å snakke med lege imorgen og kontakte sjefen min om det er snakk om en skade som trenger behandling? Så vidt jeg vet må man melde inn skaden til Nav innen ett år. Det burde holde at jeg kontaktet legen dagen etterpå. Jeg ser heller ikke for meg at dette er en skade jeg får varige mén av og som gir meg fremtidige plager. Anonymkode: 9cc60...40b 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar Du bør jo få tatt røntgen av armen så fort som mulig for å sjekke for brudd. Ved brudd kan det oppstå blødninger, og en slik skade bør uansett ikke få ligge og "syde" i et døgn før du gjør noe og får behandling. Dette burde du dra på legevakten for straks. Ja, det er kjedelig å sitte der og vente,men det bør gjøres. Fastlegen din har ikke noe røntgenapparat tenker jeg, så du blir uansett videresendt for å ta røntgen i morgen. Anonymkode: ca44c...dc8 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var da voldsomt. Det haster jo ikke så mye, det holder vel å snakke med lege imorgen og kontakte sjefen min om det er snakk om en skade som trenger behandling? Så vidt jeg vet må man melde inn skaden til Nav innen ett år. Det burde holde at jeg kontaktet legen dagen etterpå. Jeg ser heller ikke for meg at dette er en skade jeg får varige mén av og som gir meg fremtidige plager. Anonymkode: 9cc60...40b Når du lurer på om du har brudd, så vil du vente? Er dette et seriøst spørsmål om hjelp, eller har du slått deg i hodet og, slik at du ikke tenker klart, eller forstår situasjonen din? Anonymkode: 830c2...bf0 1 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Skrevet 17. februar Jeg har brukket armer og fått skuldre ut av ledd flere ganger og det er som regel null bevegelse i armen ved brudd. Jeg har kun hatt brudd lenger nede, så kan ikke si noe om overarm dessverre. Ville absolutt dratt en tur innom legevakten for å sjekke. God bedring ❤️ Anonymkode: 93175...229 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når du lurer på om du har brudd, så vil du vente? Er dette et seriøst spørsmål om hjelp, eller har du slått deg i hodet og, slik at du ikke tenker klart, eller forstår situasjonen din? Anonymkode: 830c2...bf0 Er det så vanskelig å svare uten å være spydig? Jeg vet at andre som har slått seg og mistenkt brudd, og har kontaktet legevakta her har fått beskjed om å kontakte fastlege dagen etter fordi de ikke kan ta røntgen på legevakta uansett, og ikke kan si noe om det er brudd eller ikke. De får beskjed om å ta smertestillende og dra til legen dagen etterpå. Legevakta pleier jo å være veldig travel, og jeg holder jo ikke akkurat på å daue. Smertene er levelige og jeg klarer nok å vente til i morgen, men mulig jeg ringer legevakta for å høre. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har brukket armer og fått skuldre ut av ledd flere ganger og det er som regel null bevegelse i armen ved brudd. Jeg har kun hatt brudd lenger nede, så kan ikke si noe om overarm dessverre. Ville absolutt dratt en tur innom legevakten for å sjekke. God bedring ❤️ Anonymkode: 93175...229 Takk for fint og hjelpsomt svar Jeg har ca null bevegelse i armen hvis jeg prøver å heve armen, men klarer å bevege underarmen så lenge overarmen hviler mot sofaen/fanget mitt. Anonymkode: 9cc60...40b
AnonymBruker Skrevet 17. februar #8 Skrevet 17. februar Er overarmen hoven og blåsvart? Jeg synes det høres ut som et overarmsbrudd. Det kan faktisk gi betydelige senplager senere, så ta dokumentasjon på yrkesskade på alvor Anonymkode: 38a35...c01 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Skrevet 17. februar Når jeg har brekt noe som har det slutta å fungere, ikke klart å bevege. Du må vel uansett på legevakta for å ta røntgen mest sannsynlig, så det er like greit å gjøre det ikveld. Anonymkode: 13200...4d8
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det så vanskelig å svare uten å være spydig? Jeg vet at andre som har slått seg og mistenkt brudd, og har kontaktet legevakta her har fått beskjed om å kontakte fastlege dagen etter fordi de ikke kan ta røntgen på legevakta uansett, og ikke kan si noe om det er brudd eller ikke. De får beskjed om å ta smertestillende og dra til legen dagen etterpå. Legevakta pleier jo å være veldig travel, og jeg holder jo ikke akkurat på å daue. Smertene er levelige og jeg klarer nok å vente til i morgen, men mulig jeg ringer legevakta for å høre. Takk for fint og hjelpsomt svar Jeg har ca null bevegelse i armen hvis jeg prøver å heve armen, men klarer å bevege underarmen så lenge overarmen hviler mot sofaen/fanget mitt. Anonymkode: 9cc60...40b Fastlegen har røntgen men ikke legevakta der du bor? Anonymkode: 13200...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Skrevet 17. februar Dette er vel ikke noe å lure på. Legevakt så fort som mulig. Anonymkode: 3f1f1...3be 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #12 Skrevet 17. februar Ser enkelte skriver ting slutter å bevege ved brudd. Det behøver ikke stemme. Selv fikk jeg brudd nederst ved ankel jeg gikk på beinet, var vondt og blått. Tilogmed lege på legevakt mente det ikke var brudd, men ble sendt på rønken. Viste seg at der var brudd som måtte opereres. Ene ungdommen her så mente lege etter fall av sykel ikke var behov å sjekke skuldee beveget jo arm osv. Tja skulder og arm ble jo ikke bedre smertene satt der. Etter 3 mnd sa lege start fysio, dro ditt der nektet de å starte behandling før rønken ble tatt. Da viste det seg det hadde vært brudd i klageren som da var grodd feil så der måtte de inn å operere for å få det riktig Siden dette er skadde i jobb, sier jeg kom deg til lege få det dokumentert og sjekket opp Anonymkode: ffd87...8d2 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er overarmen hoven og blåsvart? Jeg synes det høres ut som et overarmsbrudd. Det kan faktisk gi betydelige senplager senere, så ta dokumentasjon på yrkesskade på alvor Anonymkode: 38a35...c01 Armen er ikke blå eller synlig hoven. Jeg skal kontakte sjefen min og si ifra så hun registrerer det (det er hun som eventuelt skal melde inn til NAV om det blir aktuelt (ifølge sidene på NAV). AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når jeg har brekt noe som har det slutta å fungere, ikke klart å bevege. Du må vel uansett på legevakta for å ta røntgen mest sannsynlig, så det er like greit å gjøre det ikveld. Anonymkode: 13200...4d8 Jeg klarer å røre armen greit på de fleste måter, bortsett fra å heve armen oppover. De kan ikke ta røntgen på legevakta, så jeg må nok vente til i morgen med det uansett. Vet at andre som har skadet seg og mistenkt brudd har måttet vente til dagen etter med å få tatt røntgen. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fastlegen har røntgen men ikke legevakta der du bor? Anonymkode: 13200...4d8 Verken fastlege eller legevakt har røntgen her. Man må på sykehuset. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er vel ikke noe å lure på. Legevakt så fort som mulig. Anonymkode: 3f1f1...3be Legevakta kan ikke gjøre noe fra eller til i kveld uansett. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser enkelte skriver ting slutter å bevege ved brudd. Det behøver ikke stemme. Selv fikk jeg brudd nederst ved ankel jeg gikk på beinet, var vondt og blått. Tilogmed lege på legevakt mente det ikke var brudd, men ble sendt på rønken. Viste seg at der var brudd som måtte opereres. Ene ungdommen her så mente lege etter fall av sykel ikke var behov å sjekke skuldee beveget jo arm osv. Tja skulder og arm ble jo ikke bedre smertene satt der. Etter 3 mnd sa lege start fysio, dro ditt der nektet de å starte behandling før rønken ble tatt. Da viste det seg det hadde vært brudd i klageren som da var grodd feil så der måtte de inn å operere for å få det riktig Siden dette er skadde i jobb, sier jeg kom deg til lege få det dokumentert og sjekket opp Anonymkode: ffd87...8d2 Ja jeg skal selvsagt til lege å få det sjekket opp, men tenker at det er liten vits å dra på legevakta i kveld for å få beskjed om å ta smertestillende og dra til sykehuset imorgen for røntgen. Det er jo ikke for sent å få det dokumentert imorgen? Anonymkode: 9cc60...40b
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Armen er ikke blå eller synlig hoven. Jeg skal kontakte sjefen min og si ifra så hun registrerer det (det er hun som eventuelt skal melde inn til NAV om det blir aktuelt (ifølge sidene på NAV). Jeg klarer å røre armen greit på de fleste måter, bortsett fra å heve armen oppover. De kan ikke ta røntgen på legevakta, så jeg må nok vente til i morgen med det uansett. Vet at andre som har skadet seg og mistenkt brudd har måttet vente til dagen etter med å få tatt røntgen. Verken fastlege eller legevakt har røntgen her. Man må på sykehuset. Legevakta kan ikke gjøre noe fra eller til i kveld uansett. Ja jeg skal selvsagt til lege å få det sjekket opp, men tenker at det er liten vits å dra på legevakta i kveld for å få beskjed om å ta smertestillende og dra til sykehuset imorgen for røntgen. Det er jo ikke for sent å få det dokumentert imorgen? Anonymkode: 9cc60...40b Nei, det er ikke for sent med tanke på mulig yrkesskade. Fristen er ett år...så noen i denne tråden kan roe seg ned fem hakk. Når det gjelder den medisinske delen, så ville jeg ringt legevakten og spurt dem om råd. Anonymkode: 525b3...8f3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Skrevet 17. februar Legevakta tar en vurdering og sender deg videre på sykehuset for røntgen, gips og vurdering om det må opereres, eller om det holder med gips. Anonymkode: 477ab...d3d 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar #16 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var da voldsomt. Det haster jo ikke så mye, det holder vel å snakke med lege imorgen og kontakte sjefen min om det er snakk om en skade som trenger behandling? Så vidt jeg vet må man melde inn skaden til Nav innen ett år. Det burde holde at jeg kontaktet legen dagen etterpå. Jeg ser heller ikke for meg at dette er en skade jeg får varige mén av og som gir meg fremtidige plager. Anonymkode: 9cc60...40b Jeg er delvis enig i argumentasjonen din, men om du får varig plage, DET vet du ikke. Anonymkode: 1d486...55d
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Armen er ikke blå eller synlig hoven. Jeg skal kontakte sjefen min og si ifra så hun registrerer det (det er hun som eventuelt skal melde inn til NAV om det blir aktuelt (ifølge sidene på NAV). Jeg klarer å røre armen greit på de fleste måter, bortsett fra å heve armen oppover. De kan ikke ta røntgen på legevakta, så jeg må nok vente til i morgen med det uansett. Vet at andre som har skadet seg og mistenkt brudd har måttet vente til dagen etter med å få tatt røntgen. Verken fastlege eller legevakt har røntgen her. Man må på sykehuset. Legevakta kan ikke gjøre noe fra eller til i kveld uansett. Ja jeg skal selvsagt til lege å få det sjekket opp, men tenker at det er liten vits å dra på legevakta i kveld for å få beskjed om å ta smertestillende og dra til sykehuset imorgen for røntgen. Det er jo ikke for sent å få det dokumentert imorgen? Anonymkode: 9cc60...40b Trodde man ble sendt til sykehuset for å bli sjekket der. Dersom jeg har måttet ta flere undersøkelser, som ikke kan tas på legevakta, har jeg blitt sendt til sykehuset. På kvelden. Tok røntgen midt på natta på AHUS en gang. Anonymkode: 1d486...55d 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #18 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Trodde man ble sendt til sykehuset for å bli sjekket der. Dersom jeg har måttet ta flere undersøkelser, som ikke kan tas på legevakta, har jeg blitt sendt til sykehuset. På kvelden. Tok røntgen midt på natta på AHUS en gang. Anonymkode: 1d486...55d Her er det sånn at de kun sender folk til sykehuset i røntgen om kvelden/natta om det er veldig alvorlig. Ellers ber de bare om å ta smertestillende og kontakte lege dagen etter, også til folk som kommer inn til lege på legevakta. Venninna mi som er sykepleier rådet meg til det samme. Sykehuset er flere mil unna, så de sender ikke alle med mulige brudd i røntgen om kvelden eller natta. Jeg har kontaktet sjefen og sagt i fra om at jeg datt, både mtp avvik og yrkesskade. Nå skal jeg prøve å få sove, og så får vi se hva legen sier i morgen. Anonymkode: 9cc60...40b
AnonymBruker Skrevet 18. februar #19 Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Armen er ikke blå eller synlig hoven. Jeg skal kontakte sjefen min og si ifra så hun registrerer det (det er hun som eventuelt skal melde inn til NAV om det blir aktuelt (ifølge sidene på NAV). Jeg klarer å røre armen greit på de fleste måter, bortsett fra å heve armen oppover. De kan ikke ta røntgen på legevakta, så jeg må nok vente til i morgen med det uansett. Vet at andre som har skadet seg og mistenkt brudd har måttet vente til dagen etter med å få tatt røntgen. Verken fastlege eller legevakt har røntgen her. Man må på sykehuset. Legevakta kan ikke gjøre noe fra eller til i kveld uansett. Ja jeg skal selvsagt til lege å få det sjekket opp, men tenker at det er liten vits å dra på legevakta i kveld for å få beskjed om å ta smertestillende og dra til sykehuset imorgen for røntgen. Det er jo ikke for sent å få det dokumentert imorgen? Anonymkode: 9cc60...40b I dag kan du oppsøke legevakta, merkelig at de ikke kan ta rtg. Da blir du i alle fall sendt videre. Har hatt flere brudd, et var lite smertefullt så lenge jeg ikke belastet "stedet". Ble gips til slutt. Anonymkode: 2dd7e...65a
AnonymBruker Skrevet 18. februar #20 Skrevet 18. februar Dette høres akkurat ut som da jeg hadde brist i håndleddet. Var ikke spesielt hoven og smertene var greie, men armen fungerte ikke. Skulle jeg flytte den måtte jeg bruke den andre hånda til å løfte den rundt. Når den var i ro føltes ting greit. Gikk til og med tur med hunden uten problem da jeg jo kunne la den vile i lomma. Så dra til legevakten og få den røntget. Anonymkode: 406be...1e7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå