Gå til innhold

Gått på veggen med jobb og småbarn

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jobb i helsevesenet reddet meg i den perioden. Digg å dra på kveldsvakt! Det var mitt fristed. Hadde aldri klart 8-16 den perioden. Selv ikke med hjemmekontor. Skaler ned 

Anonymkode: 2dbd1...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Egentlig litt provoserende å lese. Du skriver at du jobber 150% og har en ettåring? Selvsagt går ikke det? Så nå må blant annet vi som tok ansvar og reduserte vår lønnsinntekt og arbeidstid betydelig etter å ha fått barn betale dine sykepenger? 

Krever jobben at du må jobbe 150%, så må du selvsagt bytte. Barnet ditt er da langt viktigere enn en jobb? 

Juster ned forbruket og gå ned til 70, 80%. Barnet trenger deg- ikke 5 lange dager i barnehagen. Min ettåring var ikke "needy" som du skriver. Men hun hadde korte dager og minst en fridag hver uke. Du må ta hensyn til barnets behov. Det er ikke godt for en liten en å være så sliten som det høres ut som din er.

Anonymkode: 1555b...f43

Så mye overtid er vel ikke lov engang. Med mindre man har særlig uavhengig stilling da - men en slik jobb er gjerne toppledelse om man er i en bedrift med ryddige vilkår. Det er veldig strengt og ikke lov å utnytte arbeidstakere slik. 

Anonymkode: 94b7b...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (Akkurat nå):

TS har bekreftet at hun ikke jobber 150%, hun har en 100% stilling, vesentlig å få med seg. Så om hun føler at hun jobber 150%, eventuelt jobber mye mer enn hun får betalt for, så kan hun bare skylde seg selv.

Alle kan gå ned 80 % hvis dem nedgraderer. Men hvis folk ikke ser verdien i det får dem bare ha det så bra ikke synd i dem. 

Anonymkode: 37d4b...ec1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er i permisjon og føler på akkurat det samme, i dag 😅 Er hjemme med en på 4 mnd og en på 14 mnd. Gruer meg så enormt til å starte på jobb! Vi har 4 skolebarn pluss en bonus også. De var fulltallig i helga i tillegg til at vi hadde to søskenbarn på overnatting, så jeg kjenner 0 energi i dag 😮‍💨😮‍💨😮‍💨 Det skulle vært slik at når man har små barn så fikk man være hjemme. 

Anonymkode: 9d4f9...48d

Sju unger + be på seg to til. Hadde gleda meg til å begynne på jobb for å slippe unna dette marerittet. 

Anonymkode: 5e1e5...d8b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jobber «100%» men en jobb som i praksis er alt fra 50-200% avhengig av behov. 

Anonymkode: 8c4ae...9b0

Jeg har også en slik jobb. Møtte veggen etter kort tid. Hadde god dialog med arbeidsplassen og kom meg på bena igjen. Jobber 100% og yter maks 100%. 

Familielivet: vi lever et ekstremt rutinepreget liv, men når barna er så små som ditt er det unntak. Barn preges gjerne av at de er begynt i barnehage, de savner mamma og pappa, de må lære å vente, ha mange rundt seg og å dele. De skal bearbeide dette og det er gjerne mange følelser på ettermiddagen, oppvåkninger på natta og klistremerketendenser fra barnets side.

Ha fokus på "MÅ gjøres". Drit i alt som "bør gjøres". Har dere overskudd til mer enn det dere må, så anbefaler jeg å gjøre noe dere har LYST til. 

Det er kanskje vanskelig å se det nå, men det blir bedre❤️

Anonymkode: 18d36...583

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mange bytter jobb når de får barn, nå skjønner du hvorfor. 

Er dere ikke to voksne? Annenhver natt, ikke to om bleiebytte, ikke to om leking, ikke to om noen ting. Du må klare å overlate ansvaret til andre. Ét barn i barnehagealder og to voksne, det er virkelig ikke mye ift hva dere kommer til å møte på senere.

Anonymkode: 94b7b...167

Dette. 
Hvis du ikke klarer å jobbe 100% i stillingen du har, bør du finne deg en bedre egnet jobb. 
Det er en tid før barn, og en tid etter barn. 

Anonymkode: aac7c...b19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er i permisjon og føler på akkurat det samme, i dag 😅 Er hjemme med en på 4 mnd og en på 14 mnd. Gruer meg så enormt til å starte på jobb! Vi har 4 skolebarn pluss en bonus også. De var fulltallig i helga i tillegg til at vi hadde to søskenbarn på overnatting, så jeg kjenner 0 energi i dag 😮‍💨😮‍💨😮‍💨 Det skulle vært slik at når man har små barn så fikk man være hjemme. 

Det er vel meningen at voksne mennesker tar valg som er fornuftige ut fra livssituasjon, og ikke skaffer seg merarbeid ved å ha to ekstra barn som overnattingsgjester for så å klage på at man er sliten?

Anonymkode: 2b363...44d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har også en slik jobb. Møtte veggen etter kort tid. Hadde god dialog med arbeidsplassen og kom meg på bena igjen. Jobber 100% og yter maks 100%. 

Familielivet: vi lever et ekstremt rutinepreget liv, men når barna er så små som ditt er det unntak. Barn preges gjerne av at de er begynt i barnehage, de savner mamma og pappa, de må lære å vente, ha mange rundt seg og å dele. De skal bearbeide dette og det er gjerne mange følelser på ettermiddagen, oppvåkninger på natta og klistremerketendenser fra barnets side.

Ha fokus på "MÅ gjøres". Drit i alt som "bør gjøres". Har dere overskudd til mer enn det dere må, så anbefaler jeg å gjøre noe dere har LYST til. 

Det er kanskje vanskelig å se det nå, men det blir bedre❤️

Takk. Hvordan kom du deg på beina igjen? Sykemelding? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jobber «100%» men en jobb som i praksis er alt fra 50-200% avhengig av behov. 

Men det funker tydeligvis ikke med barn. Barn kan du ikke gjøre noe med men prosenten kan du ta kontroll over.

Anonymkode: 53670...472

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at dette er provoserende lesning. 
Det skal faktisk ikke være slik at arbeidsgiver kan drive rovdrift på ansatte slik at de blir syke og samfunnet må betale sykepengene deres, og arbeidsgiver kan finne en ny ansatt også kan hele runden med en utbrent ansatt gå på nytt.

Dersom du ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene som ligger til stillingen din i en ordinær 100% stilling TS, så er det DITT ansvar å gå i dialog med arbeidsgiver om dette. Nåværende stilling innebærer mer arbeid enn en ordinær 100% stilling, og dette er det arbeidsgiver ansvar og utfordring å finne en løsning på. Ikke ditt! 

Anonymkode: 1aa04...040

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett.. Jeg holdt på å bukke under med første.

Men, sannheten er at man venner seg på en måte til det. Det er en muskel som må trenes og strekkes, og det hjelper hvis man klarer å leve litt i nuet og ikke fokuserer på hvor sliten man er. Jeg fikk det bedre når jeg begynnte å forvente null tid til meg selv de neste årene og nå som vi har 3 stk er jeg mindre sliten enn når jeg hadde 1, fordi kapasiteten har blitt oppøvd.

Anonymkode: 53738...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Selvfølgelig får man være hjemme så lenge man vil. Man får bare ikke betalt for å være hjemme så lenge man vil. Det tenker jeg er bra. Hvis du med 6 barn og er bonusbarn skulle få betalt for å være hjemme med småbarn hadde du vel aldri vært i jobb.

Anonymkode: 2e7af...24c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig får man være hjemme så lenge man vil. Man får bare ikke betalt for å være hjemme så lenge man vil. Det tenker jeg er bra. Hvis du med 6 barn og er bonusbarn skulle få betalt for å være hjemme med småbarn hadde du vel aldri vært i jobb.

Anonymkode: 2e7af...24c

Dette! Vi andre kan ikke ta den regningen. Jeg har selv valgt å redusere stillingen min fra 100-80%. Vi merker det jo litt økonomisk men da tilpasser vi oss det, kjøper mat på tilbud istedet for å dra ut å spise etc…. Det er uansett bare for noen få år… hadde aldri fått meg til å bli sykemeldt  fordi småbarnslivet er tøft😅 for ja - det er tøft, men man må faktisk bare senke standarden litt og bite tenna bittelitt sammen

Anonymkode: 9b202...72b

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste rådet må være å ikke få flere barn. Dere har ikke kapasitet til det

Anonymkode: 94c9e...5f6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Senk lista! En kan ikke levere «perfekt» på alt lenger. En må tåle litt støv og at matpakker blir kjedelige. Litt mer ferdigmiddager/halvfabrikata og kanskje en treningsøkt mindre, mindre vennekvelder etc, det samme med mannen! Senk lista generelt på «alt» så vil du etterhvert komme til overflaten igjen, da kan du se på hva du eventuelt kan øke på. 

Anonymkode: 7d2ff...e55

Haha. 

Du tror vi som har det som ts har tid til sunne middager, fancy matpakke, benninnekvelder, trening, og husarbeid? 

Alt dette har jeg 0 tid til hvertfall.  

Anonymkode: 1cbda...cd7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk. Hvordan kom du deg på beina igjen? Sykemelding? 

Sykmelding, i starten 100%. Gikkraskt over til gradert sykmelding og justerte hele veien. Det var litt opp og ned, men leder var utrolig i denne tiden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er over på AAP nå, vært mer eller mindre sykemeldt siden permisjonsslutt. At min helse kollapset reddet familien vår, vi hadde ikke hatt sjans om jeg fortsatt var i 100% jobb - jeg ville vel muligens ikke vært i livet en gang.

Anonymkode: aec06...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 3-åring og en 1-åring. Vi begge jobber fulltid. Er forkjølelse på forkjølelse og migrene etter migrene. Konstant søvnmangel.

Forsøker bare å tenke at det er bedre om 6 mnd eller ett år 😭

Anonymkode: 3c00c...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...