Gå til innhold

Innlagt på sykehus og glemmer informasjon fra legen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring med å være innlagt på sykehus hva gjør dere for å huske informasjon som dere får fra legen? Av en eller annen grunn så har jeg veldig dårlig hukommelse når det kommer til det, så skulle gjerne hatt noen tips. Kan man f.eks skrive infoen ned i notatene på mobilen mens legen er der også oppsummere det som har blitt sagt sammen med legen? Eller har de kanskje ikke tid til det?

Anonymkode: 35108...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snakk med legen og fortell problemet, de fleste er interessert i å løse utfordringer de vet om. 
opptak, skrive ned etc etc

Anonymkode: 40a9b...84a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser alltid journalnotatene på helsenorge etterpå, det hjelper. Anbefaler det hvis du har tilgang.

Anonymkode: fa26a...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidskollega var innlagt i mange uker pga kreftbehandling. Mye å huske og mange avtaler og en hjerne som føltes som bomull. Hun kjøpte seg ei notisbok og skrev opp alt av avtaler på sykehuset og ting legen sa. 

Anonymkode: 1baba...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta opp samtalen eller be om å få snakke med sykepleier etterpå og gjøre notat. Det er helt normalt å glemme mye av det, og enda verre blir det om du generelt sliter med hukommelsen. Ingen vil reagere negativt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En undersøkelse gjort for noen år siden viste at pasienter som regel kun får med seg rundt 20 % av det en lege eller annet helsepersonell sier når de ligger på sykehuset. Dvs. glemmer, ikke får med seg eller ikke forstår 80 % av det som blir sagt.

Ta det opp med de som jobber på avdelingen, Ts, dette har de vært borti utallige ganger før. Så kan dere sammen finne ut hva som er best for deg her og nå.

God bedring! :)

Anonymkode: cf265...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt opp samtalen jeg for å gjøre det enkelt.

Anonymkode: 58529...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dere som har erfaring med å være innlagt på sykehus hva gjør dere for å huske informasjon som dere får fra legen? Av en eller annen grunn så har jeg veldig dårlig hukommelse når det kommer til det, så skulle gjerne hatt noen tips. Kan man f.eks skrive infoen ned i notatene på mobilen mens legen er der også oppsummere det som har blitt sagt sammen med legen? Eller har de kanskje ikke tid til det?

Anonymkode: 35108...c7e

Du ber legen om å lage et notat på et papir til deg. 
Eller du bruker mobilen din sin taleopptaker. 

Anonymkode: 065a5...24b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...