Gå til innhold

Dårlig samvittighet og flau over å bli hentet i ambulanse, de må da ha tenkt at det var feil bruk av ressurser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var til time hos fastlegen fordi jeg hadde tungpust og han sa da at han skulle bestille taxi til meg så jeg kunne komme meg til sykehuset for å få antibiotika (fordi han mistenkte lungebetennelse, tror jeg - Men det viste seg å være blodpropp i lungene da jeg kom på sykehuset). Så kom han til meg på venterommet etter en liten stund og sa at han heller bestilte ambulanse fordi det var litt ventetid på taxi. Ambulansen kom etter en liten stund og  de var jo egentlig veldig hyggelige. Men jeg klarte ikke la være å tenke at de helt sikkert tenkte at det var feil bruk av ressurser og at jeg fikk dårlig samvittighet over å ta opp plassen i en ambulanse når jeg egentlig skulle hatt taxi...

Anonymkode: fac40...df5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er da bare tull å skrive? Vi skjønner jo at blodpropp i lungene er alvorlig å at ambulanse var riktig transport.

• Liker 16
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
NinaLisa skrev (Akkurat nå):

Dette er da bare tull å skrive? Vi skjønner jo at blodpropp i lungene er alvorlig å at ambulanse var riktig transport.

Nei, jeg mener det? Jeg var ikke spesielt dårlig, eneste symptomet jeg hadde var at jeg hadde tungpust, så jeg ville trodd at ambulanse var feil bruk av ressurser?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var til time hos fastlegen fordi jeg hadde tungpust og han sa da at han skulle bestille taxi til meg så jeg kunne komme meg til sykehuset for å få antibiotika (fordi han mistenkte lungebetennelse, tror jeg - Men det viste seg å være blodpropp i lungene da jeg kom på sykehuset). Så kom han til meg på venterommet etter en liten stund og sa at han heller bestilte ambulanse fordi det var litt ventetid på taxi. Ambulansen kom etter en liten stund og  de var jo egentlig veldig hyggelige. Men jeg klarte ikke la være å tenke at de helt sikkert tenkte at det var feil bruk av ressurser og at jeg fikk dårlig samvittighet over å ta opp plassen i en ambulanse når jeg egentlig skulle hatt taxi...

Du er tydeligvis ikke frisk og du overtenker. 
Tror du virkelig legen ville risikere at du døde mens du ventet på at en taxi skulle dukke opp? 
Eller at du skulle få problemer med pusten mens du satt i taxien? 
Vær sjeleglad for at du har en fastlege med god vurderingsevne og at du lever, og at du fikk ambulanse, det trengte du nemlig.

God bedring.

Anonymkode: b7d67...22f

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig bruk av ambulanse!! 

Anonymkode: a2606...798

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv på legekontor. I dette tilfellet gjorde de helt riktig etter min mening.

Anonymkode: e1f13...86a

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får jo uansett ikke gjort noe med dette nå.

Legen vurderte det slik og bestilte ambulanse. Diagnosen var alvorlig nok. 
Pasienten har da ingen innvirkning på dette, skjønner ikke grunnen til å gruble over det i ettertid. 
God bedring .

Anonymkode: e6037...675

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at ambulansepersonell ikke har utrykning hele tiden og det er langt bedre at de sysselsettes i arbeidstiden enn at det offentlige må dekke en taxitur i tillegg - så der har jeg fikset din dårlige samvittighet!

Anonymkode: cb1d3...699

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis ditt barn fortalte deg samme historie, hadde du tenkt bortkastet bruk av ressurser? 

Du er nok ikke helt frisk enda, god bedring ❤️ 

Anonymkode: bb33f...414

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke du som bestilte verken taxi eller ambulanse, det var legen. Dette er ikke ditt ansvar og ingenting å være flau for. Du må slutte å tulle.

Anonymkode: 0b6d1...326

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ts, helt oppriktig: Hvis du hører at noen andre enn deg får blodpropp, ville du da tenkt at det var tullete om de ble hentet av ambulanse? 

Ville du virkelig tenkt det?? 

Det er i så fall en farlig holdning å ha. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En av de bedre grunnene til ambulanse. Min fetter bestilte ambulanse når han fikk et mildt overtråkk på ankelen. DET er verre.

Anonymkode: 53cd5...c41

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt riktig bruk av ambulanse❤️ Brann, politi og ambulanse har mange og varierte arbeidsoppgaver, og dette er et veldig vanlig oppdrag for ambulansen. Mannen min jobber som brannmann, og han sier at folk er altfor nølende til å ringe brannvesenet fordi de ser på saken som uviktig. Men ofte liker brannvesenet å ta alle slags oppdrag, stort og smått. Og de ser på det som trening i utrykning, får trene på å bruke utstyr i bilen, får trene på å være raske ut av stasjonen osv👍😊 Ambulansen kjører også transport av pasienter som i ditt tilfelle gjerne flere ganger om dagen, særlig om det er ett større sted 👍

Anonymkode: 345c1...2e9

• Liker 3
Skrevet

Altså! Hva for noe? Det var legen som bestilte den, fordi det kunne ta tid å få deg til sykehuset om du tok taxi, noe som kunne blitt meget alvorlig.

Så du ville heller strøket med i en taxi uten helsepersonell, enn å bli frakta trygt i en ambulanse med fagfolk?

Ambulansen gjør jo transport oppdrag også, ikke bare akutt oppdrag! 

Vær glad det blei oppdaget i tide og at ambulansen kom!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om du er litt sånn tilgjort beskjeden nå eller faktisk mener dette, men for ordens skyld: 

1) Det var legen, ikke du, som gjorde vurderingen.
2) En blodpropp er ikke en fillesak folk ikke bør kaste bort ressurser på.
3) Alternativet til at den ambulansen hentet deg var ikke å redde livet til noen som nå døde i stedet. Når legen ordnet ambulanse til deg var det fordi de vurderte at det å bruke ressurser på deg var godt innenfor det de hadde av kapasitet.
4) Ambulansepersonell har sett de villeste ting. Det er null risiko for at de tenkte at du var et spesielt tullete oppdrag.

Anonymkode: 59dbe...d99

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En av de bedre grunnene til ambulanse. Min fetter bestilte ambulanse når han fikk et mildt overtråkk på ankelen. DET er verre.

Anonymkode: 53cd5...c41

Hvordan bestiller man en ambulanse? Normalt så ringer man legevakt eller amk, og helsepersonell vurderer hvilken transport som passer.

Anonymkode: 9a9af...150

• Liker 2
Skrevet

Det var legens vurdering å kontakte AMK, og de vurderte det som riktig å komme og hvor høyt det skulle prioritetes. Jeg skjønner følelsen din veldig godt, jeg har vært i liknende situasjoner og kjent på det samme - og fått veldig klare og entydige tilbakemeldinger fra helsepersonell når jeg har nevnt det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kjørt til legevakten med tungpust av en venn i vinter. Når jeg kom dit ble det vurdert at jeg trengte ambulanse videre inn til sykehuset. Jeg ble helt fra meg og mente vennen kunne kjøre videre. Det slo meg ikke hvilken belastning det hadde blitt for vennen min om jeg var blitt akutt dårligere på vei inn for eksempel. Eller at han måtte styrt med parkering, for så å få meg inn sent på kvelden. 

Anonymkode: f32f8...325

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ringt 113, og overdrevet noe vanvittig, uten at det egentlig var så farlig, da kunne du vært flau. Når du har blodpropp og legen ringer amk, da har du ingenting å være flau over. Jeg har fått ambulanse med blålys på grunn av spontanabort. Det var nok ikke livstruende, men følte virkelig at jeg trengte hjelpen jeg fikk likevel. Heldigvis var amk og ambulansepersonell enig i det. 

Anonymkode: 0359c...8be

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...