Gå til innhold

Neste vakt kommer alltid for sent på jobb!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.09):

Det er ikke lov å jobbe gratis i Norge. Her MÅ ts skrive overtid 

Anonymkode: 50e68...05f

Ekspander  

Selvfølgelig er det lov å jobbe gratis. Man kan jobbe gratis så mye man vil. Men å kreve at andre skal jobbe gratis derimot ... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 16.44):

Hun ene kollegaen min kommer alltid for sent på jobb. Det gjør at jeg mister bussen min. Vi skal egentlig møte opp på jobb noen minutter før vaktstart, og være ferdig skiftet til klokken er hel. Sånn at jeg faktisk kan gå hel. Da rekker jeg bussen min som går tolv over. Men hun ene kollegaen kommer alltid for sent og da må jeg vente en time på neste buss. Jeg er så innmari lei av henne. Vi er flere som klager til sjefen, men det skjer jo ikke noe! 

Anonymkode: d67a6...06e

Ekspander  

Har du et verneombud eller en tillitsvalgt i fagforening som kanskje har litt mer gjennomslagkraft som kan ta det opp med sjefen? Du bør også dokumentere alle forsentkomminger skriftlig med tid og dato. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 18.12):

Jeg forklarte for dårlig. 

Vi stempler inn og ut (elektronisk), og får betalt for den tiden vi er på jobb (men ikke tiden vi bruker på å skifte). Så jeg får betalt for de få ekstra minuttene hun kommer sent.

Ekspander  

Da venter du en time med å stemple ut de gangene du skjønner at du ikke rekker bussen. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.39):

Hva om din kollegas buss bare går en gang hver andre time? 

Anonymkode: 31eea...e0b

Ekspander  

Det er kollegaens problem. Burde ikke være vanskelig å forstå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 16.51):

Skriv én time overtid hver gang.

Anonymkode: f3794...051

Ekspander  

Du kan da ikke skrive overtid fordi man mister bussen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriv overtid hver gang.

send mail til leder etter hver hendelse med kopi til kollega som kommer sent. Bare dokumenter at dette er problematisk uten spydigheter el likn.

når turnusen kommer ber du om å slippe vakt etter denne kollegaen da det har vist seg uforenelig med å forlate arbeidsstedet. Smør på 

skriv avvik hver eneste gang

Anonymkode: 9ca2d...d0f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Hill83 skrev (På 17.2.2025 den 19.50):

Ekspander  

Men hvis man må stå over 10-15 minutter hver eneste gang blir det timer av det til slutt

Anonymkode: 9ca2d...d0f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du skriver selvfølgelig overtid. 

Anonymkode: caac7...4b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 18.12):

Jeg forklarte for dårlig. 

Vi stempler inn og ut (elektronisk), og får betalt for den tiden vi er på jobb (men ikke tiden vi bruker på å skifte). Så jeg får betalt for de få ekstra minuttene hun kommer sent. Vi skal egentlig være ferdig skiftet og klare på avdelingen når vakten begynner. Så er det å gi beskjeder, før den som blir avløst kan gå og skifte. Så når hun slentrer inn på avdelingen seks over hel, så må jeg rase gjennom viktige beskjeder og løpe og skifte hvis jeg skal rekke bussen. Jeg får betalt for de ekstra ti minuttene, men jeg rekker ikke bussen min.

Vi har ikke lov til å skrive overtid, men jeg tror det som heter overtid på vår jobb kanskje er noe annet enn hos dere? Hos oss skal overtid være planlagt på forhånd. Jeg tror det bare er avdelingsledere som bruker det. 

Men det er uansett ikke lønnen som er problemet, men mangelen på respekt for andres tid. De andre kollegaene mine er alltid ferdig skiftet og klare til å overta til hel. Ofte er vi klare fem på, sånn at den som blir avløst kan gå hel. Jeg synes det er så innmari respektløst av henne. Når vi andre kommer for sent så skynder vi oss å skifte, vi står ikke i garderoben og fikser håret foran speilet. 

Ekspander  

Du burde lese deg opp på rettigheter som arbeidstaker og ikke stole blindt på "regler" fra arbeidgiver.. Skjønner at ikke lønnen har så mye å si for deg, men om du får betalt det du har rett på når du jobber OVER din fastsatte tid, så har det kanskje noe å si for arbeidsgiver etterhvert..som da kanskje gidder å ta mer tak i ting. Du kan irritere deg så mye du bare vil, men det virker ikke som hun som kommer sent bryr seg..🙄

Anonymkode: eccca...d61

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men har dere ikke overlapps-tid? Hos oss har neste vakt alltid begynt 15-30 min før den som er på jobb er ferdig. Da har en tid til en god overlapp og man får gitt beskjeder i ro og mak. Dette burde dere sette som krav i turnusen? 

Anonymkode: 54c9c...60e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 16.53):

Vi jobber i helse så kan ikke bare gå. Hun må være på plass på avdelingen. Garderoben er i kjelleren.

Vi har tatt det opp med henne hundre ganger. Vi klager til sjefen men ingenting skjer. Vi har ikke lov til å skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd. 

Ekspander  

Jobber også innen helse.

Heldigvis en fantastisk sjef nå, men det var ikke bestandig..

Ta det med HR. 

Anonymkode: 89b86...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Man skriver overtid fordi man ikke kan forlate arbeidsplassen i riktig tid.

Konsekvenser er egentlig uvesentlig, da det bare ikke skal være sånn.

Anonymkode: 89b86...207

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.30):

Da får du gå til fagforeningen og ta det opp den veien, og se om du kommer noen vei.
Men husk en ting, det er ikke arbeidsplassen din sitt ansvar at du har en buss som går en gang i timen.

Alternativet er at du bytter vakter, eller bytter jobb. Jobber du i helse så vet du og at du ikke kan gå fra jobb når klokken er slagen.

Anonymkode: 7c44a...c36

Ekspander  

Det er absolutt arbeidsplassen hennes sitt ansvar at hun ikke rekker bussen sin. 

Anonymkode: 7ec7d...ae0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi hadde ei sånn der jeg jobba før. Alltid inn døra i siste liten, og stempla inn mens hun fremdeles hadde yttertøy på. Heldigvis tok sjefen tak i det, men dama forsto ikke selv hvorfor hun fikk advarsel når hun hadde stempla inn før vakta begynte. Hun slutta kort tid etter at hun fikk advarsel nr. 2.

Anonymkode: 17567...6c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag en avvikslogg og krev betalt for overtid. 

Anonymkode: 6e0d0...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Man kan skrive overtid på tid man jobber ekstra. Uten å nevne bussen. Det hadde jeg gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 16.44):

Hun ene kollegaen min kommer alltid for sent på jobb. Det gjør at jeg mister bussen min. Vi skal egentlig møte opp på jobb noen minutter før vaktstart, og være ferdig skiftet til klokken er hel. Sånn at jeg faktisk kan gå hel. Da rekker jeg bussen min som går tolv over. Men hun ene kollegaen kommer alltid for sent og da må jeg vente en time på neste buss. Jeg er så innmari lei av henne. Vi er flere som klager til sjefen, men det skjer jo ikke noe! 

Ekspander  

Hovedproblemet her er vel at det er avsatt null tid til overlappsmøte, kveldsvakt bør begynne 15min før kl hel. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 16.53):

Vi jobber i helse så kan ikke bare gå. Hun må være på plass på avdelingen. Garderoben er i kjelleren.

Vi har tatt det opp med henne hundre ganger. Vi klager til sjefen men ingenting skjer. Vi har ikke lov til å skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd. 

Ekspander  

Da tar du det videre oppover, til sjefen til sjefen. Om sjefen ikke gjør noe, så har du lov å klage lenger opp. Du kan også ta det opp med verneombud på jobben. 

Anonymkode: 2dc39...047

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 6.59):

Man kan skrive overtid på tid man jobber ekstra. Uten å nevne bussen. Det hadde jeg gjort. 

Ekspander  

Ja da er det jo 15-30 minutter

Ikke den tiden man må vente på bussen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får si til sjefen at hvis du ikke får skrive overtid, så går du! Da blir det sjefens og hun som kommer for sent sitt problem hvis det skulle skje noe. 

Anonymkode: bab77...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...