Gå til innhold

Neste vakt kommer alltid for sent på jobb!

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
BobbySocks skrev (11 minutter siden):

Får ikke lov.. det hadde jeg gjort helt til han tok tak. 

Det er ikke lov å jobbe gratis i Norge. Her MÅ ts skrive overtid 

Anonymkode: 50e68...05f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Seff skrev (23 minutter siden):

Har dere sagt det direkte til henne?

Ellers hadde jeg bare gått når jeg skulle, så fikk det være hennes problem at hun ikke var på plass til rett tid.

For et elendig løsningsforslag. Et problem som kommer av at kollega ikke leverer skal IKKE gjøres til at du plutselig er den som er ansvarsløs. Kan garantere deg at det reageres kjappere på noen som bare stikker fra ansvarsområdet sitt.

Anonymkode: ac0ea...180

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi jobber i helse så kan ikke bare gå. Hun må være på plass på avdelingen. Garderoben er i kjelleren.

Vi har tatt det opp med henne hundre ganger. Vi klager til sjefen men ingenting skjer. Vi har ikke lov til å skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd. 

Anonymkode: d67a6...06e

Da får du si til sjefen at enten så må hun komme tidsnok eller så begynner du å skrive overtid

Anonymkode: 60a73...155

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så får du si til kollegaen din at du er lei av å gå overtid grunnet henne. Det ødelegger både for planer og annet. 

Anonymkode: 60a73...155

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har ikke lov til å skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd. 

Legg inn ekstra timer uansett. Du kan ikke forlate stedet uten at ny er på plass så du skal ha betalt. Dette kan ikke sammenlignes med planlagt overtid.

Anonymkode: fe685...2ae

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, det har du lov til. At sjefen din sier at det ikke er lov er bare tull. Hvis du er ferdig på jobb kl 15, og må jobbe lenger, så skriver du 30 min overtid. Klart sjefen prøver seg, men det er bare å finne frem i lovverket det. Eller snakk med fagforening eller HR. 
jobber selv i kommunen og skriver overtid hver eneste gang jeg jobber lenger. Det blir enten utbetalt i form av overtid eller lagt i bank slik at jeg kan avspasere. Det er ulovlig å nekte deg det. 

Anonymkode: 38e27...e31

Hvorfor siterer du meg og svarer TS? Snål debatteknikk ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uakseptabelt av din kollega, og av din leder å ikke ta tak i dette, skriv overtid HVER gang. Det har du din fulle rett å gjøre. Kontakt tillitsvalgt. 

Stå på!!! 

Hilsen leder i helsesektoren. 

Anonymkode: 211ca...b6a

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Vi jobber i helse så kan ikke bare gå. Hun må være på plass på avdelingen. Garderoben er i kjelleren.

Vi har tatt det opp med henne hundre ganger. Vi klager til sjefen men ingenting skjer. Vi har ikke lov til å skrive overtid med mindre det er avtalt på forhånd. 

Da får du gå til fagforeningen og ta det opp den veien, og se om du kommer noen vei.
Men husk en ting, det er ikke arbeidsplassen din sitt ansvar at du har en buss som går en gang i timen.

Alternativet er at du bytter vakter, eller bytter jobb. Jobber du i helse så vet du og at du ikke kan gå fra jobb når klokken er slagen.

Anonymkode: 7c44a...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skriv en time overtid. Du blir tvunget til å være på jobb en time ekstra fordi ledelsen ikke følger opp ansatte. Jeg gjentar som de andre sier, ledelsen har ikke lov til å nekte deg overtid når du tvinges til å bli over avtalt arbeidstid. Hvis du er fagorganisert er dette en sak for tillitsvalgt, hvis du opplever utfordringer med dette. Dersom du ikke er tillitsvalgt kan du snakke med verneombud. Evt kontakte leder til din leder. 

Anonymkode: bcab7...aff

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hva jobber dere med? Jeg hadde bare gått på tiden min, jeg. Ærlig talt.

Anonymkode: 7ec7d...ae0

Helsevesenet, garantert 

Anonymkode: 8500a...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da får du gå til fagforeningen og ta det opp den veien, og se om du kommer noen vei.
Men husk en ting, det er ikke arbeidsplassen din sitt ansvar at du har en buss som går en gang i timen.

Alternativet er at du bytter vakter, eller bytter jobb. Jobber du i helse så vet du og at du ikke kan gå fra jobb når klokken er slagen.

Nei, det er ikke arbeidsplassen sitt ansvar at bussen går sjeldent.

Det er derimot arbeidsplassen sitt ansvar at arbeidstidene overholdes, g at overtid blir betalt.

Det er stor forskjell på å måtte stå over litt pga noe uforutsett, og det å alltid måtte stå over fordi en person gjentatte ganger ikke klarer komme tidsnok på jobb.

Anonymkode: 2c04c...5cd

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hva, dette er jeg helt uenig i. Man skal kunne forholde seg til avtalt arbeidstid. Jeg har selv jobbet i helse og gikk, nesten uten unntak til avtalt tid. Unntakene var hvis det hadde oppstått situasjoner hvor det var behov for debriefing etter jobb. Men da skrev jeg selvfølgelig opp de timene som overtid. 

Som arbeidstaker skal man forvente å ta buss hjem som går 12 min etter jobb. Hvis man tvinges til å vente en time til neste buss  fordi man må være igjen på jobb utover avtalt arbeidstid hadde jeg definitivt skrevet en time ekstra. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For noe tull!!! Det er arbeidsplassen sitt problem at de har en ansatt som kommer forseint på jobb, og at de har en leder som velger å ikke ta tak I det problemet. Det er ikke TS sitt ansvar. Og den holdningen om at ansatte i helse skal stå over arbeidstid og bare finne seg i det, er ikke greit. 

Hadde dette vært en av mine ansatte (jeg er leder i helse) så hadde det kommet skriftlig advarsel hvis det ikke bedret seg etter en prat. Man kan trekke vedkommende i lønn eller avspasering. Mange tiltak leder kan iverksette. Dette er et lederproblem, ikke et ansattproblem hvor hun skal måtte bytte vakter for å komme seg hjem. 

Anonymkode: 211ca...b6a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva om din kollegas buss bare går en gang hver andre time? Så enten må hun komme to timer før eller du bli igjen en time. :P

Men sånn helt serisøst, hvis dere har tatt det opp og hun ikke får til å endre tidspunkt, kan dere finne en annen løsning? Kan du jobbe lengre og få betalt? Kan hun komme ennå tidligere? Kan dere overta vaktene fra noen andre, men mindre vanskelig reise til jobb/hjem?

Anonymkode: 31eea...e0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva om din kollegas buss bare går en gang hver andre time? Så enten må hun komme to timer før eller du bli igjen en time. :P

Men sånn helt serisøst, hvis dere har tatt det opp og hun ikke får til å endre tidspunkt, kan dere finne en annen løsning? Kan du jobbe lengre og få betalt? Kan hun komme ennå tidligere? Kan dere overta vaktene fra noen andre, men mindre vanskelig reise til jobb/hjem?

Anonymkode: 31eea...e0b

Hi skal vel ikke sitte hjemme og finne løsninger for dette. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at hi får reist til avtalt tid

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er i tilfelle ikke TS sitt problem. TS har skaffet seg en jobb som passer med når hennes buss går. Må kollegaen komme to timer før jobb for å være klar til hun starter, er det hennes problem, ikke TS sitt problem. 

Anonymkode: b9625...b84

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Disse to er gjensidig utelukkende, og det må du stå knallhardt på.

1) Så lenge du er på jobb og ikke har lov til å gå fra jobb skal du ha betalt.
2) Idet du ikke lenger får betalt for jobb har du lov til å gå fra jobb.

Så er det sikkert nødvendig, av hensyn til oppgavene dine som helsepersonell, å pålegge deg å bli værende til du er avløst. Poenget er at den nektelsen om å gå hjem, tross at du er ferdig og i utgangspunktet ikke lenger får betalt, må anses som avtalen/pålegget om overtid. Da har du all rett til å skrive overtid.

Selvfølgelig jævlig enkelt for oss på utsiden å si at det bare er å gjøre dette, som om det er verdens smaleste sak. Skjønner godt at det kan være ubehagelig. Det er likevel helt fair, og helt riktig, å understreke overfor arbeidsgiver at man ikke kan pålegge deg å være på jobb gratis på fritiden din. Blir du holdt igjen etter arbeidstid er det pålagt overtid. 

Anonymkode: 83b6e...647

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forklarte for dårlig. 

Vi stempler inn og ut (elektronisk), og får betalt for den tiden vi er på jobb (men ikke tiden vi bruker på å skifte). Så jeg får betalt for de få ekstra minuttene hun kommer sent. Vi skal egentlig være ferdig skiftet og klare på avdelingen når vakten begynner. Så er det å gi beskjeder, før den som blir avløst kan gå og skifte. Så når hun slentrer inn på avdelingen seks over hel, så må jeg rase gjennom viktige beskjeder og løpe og skifte hvis jeg skal rekke bussen. Jeg får betalt for de ekstra ti minuttene, men jeg rekker ikke bussen min.

Vi har ikke lov til å skrive overtid, men jeg tror det som heter overtid på vår jobb kanskje er noe annet enn hos dere? Hos oss skal overtid være planlagt på forhånd. Jeg tror det bare er avdelingsledere som bruker det. 

Men det er uansett ikke lønnen som er problemet, men mangelen på respekt for andres tid. De andre kollegaene mine er alltid ferdig skiftet og klare til å overta til hel. Ofte er vi klare fem på, sånn at den som blir avløst kan gå hel. Jeg synes det er så innmari respektløst av henne. Når vi andre kommer for sent så skynder vi oss å skifte, vi står ikke i garderoben og fikser håret foran speilet. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig skal man gå fra jobb når klokken er slagen. Hvis ikke skal man ha betalt overtid,  og det er vanskelig i helse. Kollegaen skal Selvfølgelig komme til riktig tid. 

Anonymkode: 71351...584

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring lederen din hver eneste gang hun ikke står klar. 

Lederen og kollegaen din vet at de slipper unna, fordi du ikke lager store nok bølger 

Anonymkode: 9ac51...08e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...