Gå til innhold

Ikke-trendnavn du har valgt eller tenker bruke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mine tre (i alderen 2 - 7 år) heter Trygve, Guro og Erlend. Vanlige navn, men ikke så mange i deres generasjon som heter det. Jeg får ofte komplimenter for navnene deres😍

Anonymkode: 0b867...ff6

Vi har også ei i den alderen som heter Guro! Jeg er utrolig fornøyd med det navnet, mer enn jeg er med storebroren sitt, om det er lov å si. Men jeg har opplevd flere ganger at folk som ikke er norske ikke vet hvordan de skal uttale det, og det var veldig overraskende for meg. Har hørt veldig mange rare uttaler. 

Anonymkode: e1984...990

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vår jente heter Agnes ❤️

Anonymkode: 0dd1d...4c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av sjeldne navn for hans generasjon vurderte vi Guttorm og Trygve. 

Med storesøster valgte vi et navn som var veldig sjeldent og vi måtte stave det noen ganger de første årene, men så skjøt det oppover listene så nå syns jeg at jeg hører det over alt. Hun slipper å stave det da, det er jo fint. 

Anonymkode: acb5a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pleid å skrive Karla og Helmer i navnetråder her inne, men nå har Sophie Elise døpt sønnen Helmer, så da faller det ut.

Anonymkode: 0ac5b...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi kommer til å velge et navn med Æ/Ø/Å i navnet sitt til en fremtidig gutt. Det er forholdsvis lite trendy i dag pga alt skal være så internasjonalt. Slikt bryr vi oss ikke noe om her i hus. Han er en norsk unge som skal bo i Norge. Da får han heller være litt spennende og eksotisk når han reiser utenlands.

Anonymkode: 6847a...796

Det er jo ærlig talt ikke 100% sikkert at han velger å bo i Norge når han er voksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IkkeAnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ærlig talt ikke 100% sikkert at han velger å bo i Norge når han er voksen

Nei, men so what? Når folk som heter 隋 kan bo i f.eks et europeisk land, klarer man nok å takle en æ, ø eller å også. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men so what? Når folk som heter 隋 kan bo i f.eks et europeisk land, klarer man nok å takle en æ, ø eller å også. 

Folk som heter 隋 pleier som regel å finne opp helt nye urelaterte vestlige navn for å "fungere" her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi kommer til å velge et navn med Æ/Ø/Å i navnet sitt til en fremtidig gutt. Det er forholdsvis lite trendy i dag pga alt skal være så internasjonalt. Slikt bryr vi oss ikke noe om her i hus. Han er en norsk unge som skal bo i Norge. Da får han heller være litt spennende og eksotisk når han reiser utenlands.

I Norge må alle snakke russisk om noen år, så det er jo lite relevant.

Anonymkode: 0775a...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IkkeAnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk som heter 隋 pleier som regel å finne opp helt nye urelaterte vestlige navn for å "fungere" her

Poenget er at det er enkelt å tilpasse seg. Det kinesiske navnet får vestlig skrivemåte, men uttales garantert ikke likt i England som i Kina. Om Øyvind blir til Oyvind går det helt fint. Selv heter jeg Merete, altså ikke en æ, ø eller å i sikte, men jeg har ennå ikke møtt en ikke-skandinav som kan uttale det riktig. Det lever jeg helt fint med.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
IkkeAnonymBruker skrev (4 minutter siden):

隋 uttales forresten Sui, man trenger ikke finne opp et nytt, vestlig navn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herman, Conrad

Cora, Ellisiv, Rakel

Anonymkode: 01fd5...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 17.55):

Jentenavn: Ingeborg, Eva, Elinor, Liv, Lina, Solveig, Signe, Agnes, Mari, Ragna, Ragnhild

Guttenavn: Olav, Finn, Jens, Johannes,Torgeir, Sigurd, Erik, Lars, Harald, Ivar/Iver, Knut, Peder

Anonymkode: f28e7...e61

Mange av desse er jo skikkelig populære blant småunger. F.eks Ingeborg, Ellinor, Agnes, Johannes, Olav, Jens og Iver. Vet også om flere små Knut, Sigurd, Erik, Solveig, Liv og Mari. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
IkkeAnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva så? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange av desse er jo skikkelig populære blant småunger. F.eks Ingeborg, Ellinor, Agnes, Johannes, Olav, Jens og Iver. Vet også om flere små Knut, Sigurd, Erik, Solveig, Liv og Mari. 

Jeg ser El(l)inor og Johannes er på 10. plass på navnetoppen, men jeg kjenner ikke til noen barn som heter det. Ingen av de andre navnene heller, bortsett fra én Eva. Det er mulig det kommer an på hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ser El(l)inor og Johannes er på 10. plass på navnetoppen, men jeg kjenner ikke til noen barn som heter det. Ingen av de andre navnene heller, bortsett fra én Eva. Det er mulig det kommer an på hvor man bor.

På småbarnsavdelinga hvor min sønn går er det både Ellinor og Johannes. Liten avdeling, med kun 8 barn. Så ganske treffende her da.

Anonymkode: bbbfb...de9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Barna mine er hhv. eneste med sitt navn i Norge, og  en av 20 med sitt navn i Norge. Så i forhold virker de fleste navnene her veldig trendy.

Anonymkode: 04ed2...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.2.2025 den 13.38):

Barna mine er hhv. eneste med sitt navn i Norge, og  en av 20 med sitt navn i Norge. Så i forhold virker de fleste navnene her veldig trendy.

Anonymkode: 04ed2...fab

Det kommer jo an på hva slags navn det er. Det er forskjell på om det er navn dere har funnet i gamle kirkebøker e.l.  eller om det er navn dere har funnet på selv, som ligner på andre trend-navn. Dersom det siste er tilfelle, er jo navnene trend-navn selv om det er få som heter nøyaktig det. Hvis jeg velger å kalle barnet mitt "Luchaz" blir han sikkert ganske alene om det navnet, men det er jo et trend-navn likevel, fordi det er en omskriving av et trend-navn. Kaller jeg ham Grjotgard (kjent fra sagaene) kan jeg derimot si at det er både svært sjeldent og ikke-trend ;) 

Anonymkode: 62b5f...77b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde jeg måtte valgt andre navn til mine barn så hadde det vært Trygve, Hans og Vårin ☺️

Anonymkode: 065c9...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 17.34):

Vi valgte jentenavn med Æ i fjor. Anbefales.

Vi bor i Norge, og jeg syns vi skal ta vare på særbokstavene våre. Det er eksotisk i det store utland, og man kan alltids få seg et kallenavn om dette skulle bli et stort problem. 

Anonymkode: 622cb...d48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...