Gå til innhold

Ikke-trendnavn du har valgt eller tenker bruke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Magnhild, (Alfhild), Jensine, og Omine er navn som er mer sjeldne som har stått på listen, sammen med mer brukte navn. Ingen guttenavn som er mindre brukt som jeg kommer på hadde vært aktuelle å bruke personlig, selv om det er flere som er fine da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jente: Eva

Gutt: Jerusalem

Anonymkode: 89bae...07c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vidkun 

Anonymkode: fb6cb...aeb

Hvis du er seriøs; stakkars barn. Han kommer til å bli mobbet og plaget ihjel pga det navnet. Er greit at folk velger utradisjonelle navn, for all del, men man er bare grusomme hvis man velger et så belastet navn. Stakkars gutt.

Anonymkode: f48d2...609

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jentenavn: Ingeborg, Eva, Elinor, Liv, Lina, Solveig, Signe, Agnes, Mari, Ragna, Ragnhild

Guttenavn: Olav, Finn, Jens, Johannes,Torgeir, Sigurd, Erik, Lars, Harald, Ivar/Iver, Knut, Peder

Anonymkode: f28e7...e61

Både Ellinor og Johannes er på topp 10.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi kommer til å velge et navn med Æ/Ø/Å i navnet sitt til en fremtidig gutt. Det er forholdsvis lite trendy i dag pga alt skal være så internasjonalt. Slikt bryr vi oss ikke noe om her i hus. Han er en norsk unge som skal bo i Norge. Da får han heller være litt spennende og eksotisk når han reiser utenlands.

Anonymkode: 6847a...796

Enig med deg, og jeg tror dette "problemet" med å ha norske navn i utlandet er sterkt overdrevet. For det første drar nok flertallet bare til utlandet for å dra på ferie, og da betyr det veldig lite hva man heter. For det andre klarer folk i andre land ofte helt fint å uttale norske navn når de bare får forklart hvordan de uttales. Og folk i engelskspråklige land (som vel ofte er de folk tenker på når de vil at navnet skal "fungere i utlandet" - det er vel sjelden hvordan navnet funker på kinesisk eller urdu man bekymrer seg for) er veldig vant til å si utenlandske navn, og synes sjelden det er noe problem.

Det hadde jo vært trist om alle i hele verden skulle hatt engelske navn, spør du meg. Blir som når folk i gamle britiske kolonier i Afrika kaller ungene Sunshine og Happy og sånt i stedet for de tradisjonelle lokale navnene. Høres bare dumt ut.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helena, Elisabeth, Benedicte 

Fillip, Felix, Henrik

Anonymkode: 03374...d2e

Både Filip og Henrik er vel på topp 10.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Erik og Olav heter guttene mine.

Anonymkode: 58c8b...201

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nikoline er ikke engang på topp 50, men du vet sikkert bedre enn SSB...

Anonymkode: 6a5cf...9db

3 av venninnene mine har jenter under 7 år som heter Nikoline. I tillegg til en kollega. 

Anonymkode: 4a1cb...b12

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en gutt som heter Thorbjørn. Det har vel aldri vært noe trendnavn, men var mest brukt på 1940-tallet iflg. statistikken til SSB. Min sønn er den eneste jeg vet om under 50 som heter det :P 

Jeg liker godt norrøne navn, spesielt på gutter. Noen av dem er vel på vei oppover, mens mange av dem er lite brukte i dag. "Sterke" navn, og såå mye finere en disse bibel-navna etter min mening.

Anonymkode: 62b5f...77b

Det heter min å! 7 mnd gammel 🙈

Anonymkode: e5ed0...3de

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det heter min å! 7 mnd gammel 🙈

Anonymkode: e5ed0...3de

Å, så koselig ❤️

Min er 16 nå. Han sier han er veldig fornøyd med navnet sitt. Slipper å bli kjent som etternavnet/etternavn-bokstaven, slik mange med veldig vanlige navn må. Og folk pleier å huske hva han heter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en Maren 🩷

og det uttales Ma-ren (vestlandet, men rulle-r)

Anonymkode: f73d2...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Knut, Vebjørn, Borgar, Steinar

Signe, Eivor, Eline, Ragnhild, Solveig 

Anonymkode: 4974b...14b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du er seriøs; stakkars barn. Han kommer til å bli mobbet og plaget ihjel pga det navnet. Er greit at folk velger utradisjonelle navn, for all del, men man er bare grusomme hvis man velger et så belastet navn. Stakkars gutt.

Anonymkode: f48d2...609

Det er ikke lov å kalle barnet sitt Vidkun, don't worry

Anonymkode: e9537...1c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi har en Erlend ☺️

Anonymkode: 0ef01...802

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mikael. Trodde i grunn at det er helt vanlig og veldig utbredt navn, barnet er oppkalt etter min oldefar. Men det viset seg å være nokså sjeldent og formen "Mikkel" er mye mer utbredd. Så pass at mange kaller ungen min det istedenfor. 

Anonymkode: 3c512...c43

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke lov å kalle barnet sitt Vidkun, don't worry

Anonymkode: e9537...1c6

Tror ikke det er noen lov mot akkurat det navnet, men det er jo ikke lov å kalle barnet noe som kan være "til vesentlig ulempe" for barnet. Det kan man jo kanskje argumentere for at det å hete Vidkun kan være, så det er ikke sikkert det hadde blitt godkjent.

Men sånn bortsett fra assosiasjonene til Vidkun Quisling, synes jeg navnet i seg selv er ganske fint.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Henrik, som foreløbig ligger på 16.plass på navnestatestikken.

Markus, plass 50.

Ine, plass 168.

Anonymkode: 014ac...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ekstremt lyst til at kommende sønn skulle hete Torje, dessverre er ikke pappaen enig. 😭

Anonymkode: 26e67...711

Det heter min gutt, nydelig navn❤️

Anonymkode: 231e3...4f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Henrik, som foreløbig ligger på 16.plass på navnestatestikken.

Markus, plass 50.

Ine, plass 168.

Anonymkode: 014ac...ee8

Både Markus og Henrik ville jeg kalt trendnavn. Begge har vært veldig mye brukt de siste 20 åra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...