Gå til innhold

Hva koster service på en 4 år gammel el bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

C-girl skrev (17 minutter siden):

Jo, men de har både girolje og frostvæske

Hva heter denne bilmodellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Massere battericellene sikkert.

Anonymkode: 6aeca...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xpeng har årlig serviceintervall som koster 6000 for liten service og 10'000 for stor service. År 1 og 3 er liten, mens år 2 og 4 er stor service. 

Polestar2 har annenhvert år, og koster mellom 2500 og 4000, avhengig av hvilket verksted man benytter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (7 timer siden):

Hva heter denne bilmodellen?

Alle MG sine elbiler har intervall på bytte av frostvæske og olje på reduksjonskasse/girkasse. 

ZS, MARVEL, MG4, MG5 OG CYBERSTER har dette i sine serviceintervaller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (2 minutter siden):

Alle MG sine elbiler har intervall på bytte av frostvæske og olje på reduksjonskasse/girkasse. 

ZS, MARVEL, MG4, MG5 OG CYBERSTER har dette i sine serviceintervaller. 

Hvilken modell er denne spesifikke bilen var mitt spørsmål. Du kan kanskje ikke svare på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 minutt siden):

Hvilken modell er denne spesifikke bilen var mitt spørsmål. Du kan kanskje ikke svare på dette?

Jeg har jo svart, MG ZS Ev, samt de at andre ev modellene til MG også har skiftintervall på dette ved 4 års service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C-girl skrev (23 minutter siden):

Jeg har jo svart, MG ZS Ev, samt de at andre ev modellene til MG også har skiftintervall på dette ved 4 års service

Det er du som er TS?

Jeg ser nå at gear på reduksjonskassen må byttes. At det skjer allerede etter fire år (60k miles) er jo oppsiktsvekkende hyppig. 

Endret av Snok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (7 timer siden):

Hva heter denne bilmodellen?

Selv om du ikke klarer en enkel googlesøk på hva elbil service innebærer trenger du jo ikke å være vanskelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden starter med:

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.13):

Hva koster service på en 4 år gammel el bil?
Er det veldig dyrt? 
Anonymkode: 01b6b...249

I innlegg nr 4 blir MG omtalt som et eksempel:

C-girl skrev (På 17.2.2025 den 20.30):

På en MG koster 4 årsservice ca 10.000,- da bytter de frostvæske på motor og batteri, girolje, bremsevæske og pollenfilter i tillegg til opp smøring av bremser 

Trådstarter har ingen flere innlegg i tråden. Hvilken bil spørsmålet gjelder er dermed ukjent.

Generelt så varierer prisnivået mye. Eksempel merket MG leverer rimelige biler, men har forholdsvis høye service priser.

En artikkel om dele priser, der Kinesiske merker ligger høyt i pris:
https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

Her er en liste over verksted manualer for de ulike merker:
https://www.bilskadekontoret.no/bransjespesifikt/reparasjonsmanualer/

Tilgangen er ment for verksted, men mulig noen merker også tillater privatpersoner tilgang, har ikke testet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (13 timer siden):

Hybridbiler eksisterer fremdeles? Hvem kjører det

Jeg.

Anonymkode: 236c0...192

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (5 minutter siden):

Trådstarter har ingen flere innlegg i tråden. Hvilken bil spørsmålet gjelder er dermed ukjent.

 

NakenPanda skrev (32 minutter siden):

Selv om du ikke klarer en enkel googlesøk på hva elbil service innebærer trenger du jo ikke å være vanskelig.

 

Kanskje et legitimt spørsmål, @NakenPanda?

Vi har nå funnet ut at en MG ZS skal skifte gearolje hvert fjerde år. Jeg tenker i mitt (ikke så veldig) stille sinn at dette er veldig hyppig. I tillegg er det jo mange gearkasser som aldri bytte olje. Borg Warner har jo holdt på med dette i noen år….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg.

Anonymkode: 236c0...192

Hvilken årsmodell? Selges slike biler lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

helt uten mer info kunne du like gjerne spurt hva koster mat, sko, bolig, ...

Anonymkode: 3d1cf...0f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg.

Anonymkode: 236c0...192

Jeg og.

Anonymkode: 2b30e...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Særdeles lite vil jeg tru. På e-golfen jeg hadde før byttet de stort sett bare pollenfilter på service, og så litt over bilen generellt og påpekte steinsprut skadene jeg hadde. Så virket ganske bortkastet. På tesla er det vel ikke noe faste servicer, men det burde jo smøres bremser og bytte pollenfilter innenfor noen intervaller, men det kan jo fint gjøres selv.

Bremsevæske varer vel så og si evig så lenge det ikke trenger inn noe vann i bremsesystemet. Og det er jo ingen regreimer, girkasseolje, motorolje eller noe slik å bytte på en elbil. Og eventuel kjølevæske for batteriet regner jeg også med at varer ekstremt lenge.

Anonymkode: 63711...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bremsevæske varer vel så og si evig så lenge det ikke trenger inn noe vann i bremsesystemet. Og det er jo ingen regreimer, girkasseolje, motorolje eller noe slik å bytte på en elbil. Og eventuell kjølevæske for batteriet regner jeg også med at varer ekstremt lenge.
Anonymkode: 63711...f3c

Det varierer mellom merker og modeller.
Noen bilprodusenter har satt opp forholdsvis korte intervall på bytte av olje på reduksjons gir og kjølevæske på batteri, samtidig som disse oljene og kjølevæsken er kostbare.

En måte å se service intervall, og hva som skal gjøres er å søke i service systemet til Bosch, det ligger på nett.

I garantiperioden kan det være en fordel å følge produsentens service program. Produsenten kan nekte reparasjon utført på garanti. De kan ikke nekte reklamasjon uten det er den direkte sammenheng mellom ikke utført service og feilen. 

Ved salg vil normalt en bil der service er fulgt være enklere å selge enn en med manglende service historikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
TBL12 skrev (17 minutter siden):

Det varierer mellom merker og modeller.
Noen bilprodusenter har satt opp forholdsvis korte intervall på bytte av olje på reduksjons gir og kjølevæske på batteri, samtidig som disse oljene og kjølevæsken er kostbare.

Dette er jo bare grådighet fra disse merkene. Burde ikke være noe behov for å bytte noen av disse i løpet av bilens levetid egentlig, og i hvert fall ikke innenfor bilens garantiperiode. Reduksjonsgirene i en elbil f.eks kan sammenliknes med girene i en differensial på en hvilken som helst bil. De er i konstant drift, men skifter ikke mellom forskjellige gir og er i et oljebad. Etter hva jeg har fått med meg er det ingen som bytter olja på differensialer på interval med mindre de deler olje med girkassa.

Anonymkode: 63711...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Her må ting avklares litt: 

1. El-biler har kjølevæske, enkelte har opp til 3 kjølevæske system. 
Kjølevæsken går på el motoren, batteri og varmeapparat. Men dette gjerder ikke nødvendigvis for alle elbiler. 
Det er heller ikke samme type kjølevæske på elbil som fossilbil. 
 

2. Bremsevæskens kokepunkt forandrer seg over tid, det blir også kondens. Så at den varer evig som nevnt over her stemmer altså ikke. 
Det å bytte bremsevæske handler om sikkerhet, på lik linje med resten av bilens bremser. 
 

3. En service inneholder også sjekk av bilens tilstand, den er ofte strengere en en EU-kontroll/PKK. På en eu-kontroll kan bremseklossene ha kun 1 mm belegg for at det skal godkjennes (altså så godt som utslitt), men på en service påpekes slikt dersom de ikke holder frem til neste service. 
 

Min bakgrunn for å uttale meg om dette er at jeg leder ettermarkedet på en stor bilforhandler der vi er merkeforhandler for 4 bilmerker og Meca verksted i tillegg.  
 

Anonymkode: 6fa9b...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en BMW. Jeg kjøpte serviceavtale da jeg kjøpte bilen. Det blir mye billigere enn å betale pr. gang. I tillegg skal den kun ha service annenhvert år. 

Anonymkode: 20268...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betalte nettopp 8000,-, det var inkludert EU-kontroll, bytte av girolje, bremsevæske, de smurte opp diverse, byttet viskerblad bak, og byttet til sommerhjul. 
 

Honda e. 

Anonymkode: a1521...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...