Gå til innhold

Hva koster service på en 4 år gammel el bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det veldig dyrt? 

Anonymkode: 01b6b...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er det veldig dyrt? 

Varierer mellom blimerker, modeller og forhandlere. Hvilken bil skal du ta service på?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så kommer det an på om noe må byttes, f.eks. bremsevæske går på intervaller. 

Anonymkode: a1521...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en MG koster 4 årsservice ca 10.000,- da bytter de frostvæske på motor og batteri, girolje, bremsevæske og pollenfilter i tillegg til opp smøring av bremser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det veldig dyrt? 

Nei. Betale litt over 4000,- for EU og service på min 4 år gamle Polestar 2 på Volvo - verksted, altså merkeverksted. 

Anonymkode: 8b15b...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer selvsagt an på bilen og hva som ligger i servicen. Tesla har f.eks ikke andre servicer enn de du selv føler for å ta.

Anonymkode: 33edb...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C-girl skrev (På 17.2.2025 den 20.30):

På en MG koster 4 årsservice ca 10.000,- da bytter de frostvæske på motor og batteri, girolje, bremsevæske og pollenfilter i tillegg til opp smøring av bremser 

Er ikke MGen elbil? TS spør om en elbil.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (4 minutter siden):

hva var det som fikk deg til å spørre om MG er elbil? De har vel 4 modeller som er elektriske og en som er hybrid så alle er vel innenfor TS sine kriterier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

hva var det som fikk deg til å spørre om MG er elbil? De har vel 4 modeller som er elektriske og en som er hybrid så alle er vel innenfor TS sine kriterier? 

Hybridbiler eksisterer fremdeles? Hvem kjører det?

En hybridbil er jo heller ikke en elbil, og registreres ikke som en elbil.

Endret av Snok1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (18 minutter siden):

Kanskje det at servicen på den innebar å skifte frostvæske på motoren som elbiler ikke har?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje det at servicen på den innebar å skifte frostvæske på motoren som elbiler ikke har?

er du sikker på dette? 

Sitat

Skal elbiler ha frostvæske?

Elbiler krever spesifikke kjølevæsker som kan håndtere strenge krav til elektrisk isolering og korrosjonsbeskyttelse

kanskej vedkommende brukte et "kjent begrep" for en tisvarende greie? (uten at jeg er tekniker på elbil..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (24 minutter siden):

Hybridbiler eksisterer fremdeles? Hvem kjører det?

En hybridbil er jo heller ikke en elbil, og registreres ikke som en elbil.

du svarte ikke på spørsmålet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

du svarte ikke på spørsmålet ;)

En elbil har ikke motorolje eller gearkasse. Som en forsiktig start. Siden ville jeg påpekt at jeg ikke ville valgt en elbil hvor merkevareforhandleren krever 10k for en vanlig service som for en elbil oftest består i å bytte pollenfilter og fylle spylervæske.

Noe annet du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snok1 skrev (1 minutt siden):

En elbil har ikke motorolje eller gearkasse. Som en forsiktig start. Siden ville jeg påpekt at jeg ikke ville valgt en elbil hvor merkevareforhandleren krever 10k for en vanlig service som for en elbil oftest består i å bytte pollenfilter og fylle spylervæske.

Noe annet du lurer på?

nja, bare at MG for de aller fleste er en elbil men altså har EN hybrid så det er potensielt mulig at vedkommende hadde rett.. 

og selv elbiler har en gearkasse, dog er vel de fleste der også automatigear, altså en greie som har som  hensikt å ha en utveksling som girer rotasjonshastigheten til elmotoren ned for å øke motorens dreiemomen og bla bla bla, og selv en elbil har som sagt en form for kjøleveske.. så ja, jeg klarte ikke helt ut fra infoen til vedkommende å se grunnlaget for måte du svarte på og derfor spurte jeg - beklager om det spørsmålet ble et problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betalte nylig 3000,- for å ha min 4 år gamle Fiat 500e på service. 

Anonymkode: 59af2...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (1 minutt siden):

nja, bare at MG for de aller fleste er en elbil men altså har EN hybrid så det er potensielt mulig at vedkommende hadde rett.. 

og selv elbiler har en gearkasse, dog er vel de fleste der også automatigear, altså en greie som har som  hensikt å ha en utveksling som girer rotasjonshastigheten til elmotoren ned for å øke motorens dreiemomen og bla bla bla, og selv en elbil har som sagt en form for kjøleveske.. så ja, jeg klarte ikke helt ut fra infoen til vedkommende å se grunnlaget for måte du svarte på og derfor spurte jeg - beklager om det spørsmålet ble et problem. 

1: En hybridbil er ikke en elbil

2: Elbiler har ikke gearkasse

En elmotor har høyest dreiemoment ved 0 omdr/min, og trekker best ved oppstart. En fossilmotor har en helt annen dreiemomentkarakteristikk.

TS’ bil har altså en fossilmotor som primær fremdriftsmotor. Derfor spør jeg om ikke MG er en elbil.

Nå fortelles det her at MG også har en hybridbil, som jo ikke er en elbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Snok1 skrev (3 minutter siden):

Elbiler har ikke gearkasse

Tvillingene Porsche Taycan/Audi e-tron GT har en totrinns automat.. bare for å nevne det.. 

Anonymkode: 28392...d62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tvillingene Porsche Taycan/Audi e-tron GT har en totrinns automat.. bare for å nevne det.. 

Anonymkode: 28392...d62

Ok. Takk, det visste jeg ikke. De krever nok også 10k for en enkel service. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (4 timer siden):

Jo, men de har både girolje og frostvæske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en 4 år servicepakke på min nye elbil nettopp, det er 2x service neste 4 år betalte 7500 NOK så jeg tror en pris på maks 4-5 tusen per service hvert andre år er normen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...