AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:09 #21 Del Skrevet mandag kl 21:09 Sinking_ship skrev (5 timer siden): Hei! Håper noen har noen gode råd. Jeg har et problem som er tilsynelatende veldig enkelt å løse, men som blir ganske vanskelig likevel.. Jeg hater virkelig jobben min, og jeg *vet* at løsningen såklart er å bytte jobb, men det blir utfordrende det og fordi... Jeg har rett og slett gått tom for ideer til jobber som jeg kan tenke meg er verdt å søke på som jeg ser en fremtid i. For å si det sånn.. Jeg vil heller kjøre en spiss blyant gjennom øyet heller enn å ha en jobb til hvor jeg må forholde meg til kunder og problemene deres. Ingenting imot kunder sånn sett, mange av dem er kjempehyggelige og fortjener at problemene deres løses, men jeg har rett og slett innsett at det ikke er jobben for meg. Jeg har hele livet jobbet i serviceyrker fordi jeg aldri har klart å finne motivasjonen og driven til å studere noe fordi jeg aldri har visst hva jeg vil. Jeg har alltid følt at jeg til en viss grad har “jobbet meg oppover” etterhvert som jeg har forsøkt ting jeg har hatet litt mindre enn den forrige jobben, og det starter alltid bra, men ender ALLTID opp med å hate jobben likevel og slutte etter sånn 5-6 år. Ting jeg har jobbet med i rekkefølge: Jobbet på kafe/som barista: Føler jeg likte jobben i hindsight (likte å lage kaffe og sånne ting) men ble lei av kunder. Servitør: Det verste jeg noensinne har jobbet. med. Servitørbransjen er helt jævlig. Bokhandel: innenfor mitt interessefelt, men blir lei av kunder og rotet deres. Synes noen av kollegaene min her var helt krise også. Mange som var på jobb uten å gidde å gjøre noe, men fikk fortsette fordi de kjente sjefen elns idfk. Klesbutikk: Nesten like jævlig som servitør. Hatet å rydde etter kundene og selge dem masse billig drit laget av plast som de egentlig ikke trenger. (Hadde et vikariat som Visual merchandiser i samme butikk, og det trivdes jeg mye bedre med. Likte å starte tidlig og kunne jobbe i fred mesteparten av tiden med mitt uten å måtte forholde meg så mye til andre (kunder) og rydde etter dem konstant.) IT-support: Hater denne jobben. Eneste som er positivt er at det er på et kontor/ha mulighet for hjemmekontor, men hater å fikse disse irriterende repetitive problemene som dukker opp hele tiden fordi ting ikke vil fungere stabilt. Hater at brukere tror det er min feil når folk har designet elendige drittprogrammer som ikke er stabile og at alle problemer skal kunne løses ved bruk av magi/uten feilsøking/noe info fra brukere. Her kommer problem nummer to. Hva gjenstår da? Alt jeg ser av potensielle jobber jeg kan utdanne meg til, som virker aktuelle (typ minimal kundekontakt, man får jobbe i fred og ro for seg selv mesteparten av tiden, gjerne på hjemmekontor) er typ Ingeniørjobber,tech jobber eller regnskapsfører. Problem nummer tre blir da.. at jeg er helt fullstendig krise håpløs i matte. Sånn har det alltid vært. Vet ikke om jeg bare falt hardt av lasset og hadde en dårlig start eller hva som skjer, men det er så vidt jeg har fått ståkarakter på den mest basice matten (som da jeg måtte ta opp noen fag for å få generell studiekompetanse). Uansett hvor motivert jeg har vært for å få det til, så bare.. skjønner jeg det ikke. Og nå får jeg hjertebank og begynner nesten å grine bare jeg tenker på å sette meg ned med en mattebok igjen. Så det vil jeg helst unngå. Det MÅ jo være noen jobber der ute som kan passe meg? Jeg tror jeg har mange gode egenskaper som passer i flere typer jobber, det er dessverre bare sånn at yrkene jeg ser for meg at jeg hadde trives i på lang sikt og yrkene jeg har gode personlige egenskaper i/tjangs til å komme meg gjennom utdanningen på er to forskjellige ting. Håper noen har orket å lese alt dette og har noen gode tips. Hvilke yrker stortrives dere med som kanskje ikke er så åpenbare, og hva slags utdanning må til? Er det gode sjanser for å få jobb etter utdanning? Dere som er introverte og hater å jobbe med mennesker, hva gjør dere? Hilsen desp Jeg tenker du først bør jobbe med deg selv og din holdning til omverdenen. Anonymkode: 73888...b2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:30 #22 Del Skrevet tirsdag kl 09:30 Jeg hadde det litt på samme måte, veldig introvert, og fikset aldri matte, så fikk ikke studert noe som krevde gode mattekunnskaper. Prøvde meg i barnehage og på sykehjem, men å jobbe med mennesker var virkelig ikke noe for meg... Jeg endte med å bli AFIS-fullmektig. Det passet meg perfekt, men er nok for helt spesielt interesserte. Og du må være villig til å flytte på deg og jobbe der det er behov. Anonymkode: c968e...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:36 Forfatter #23 Del Skrevet onsdag kl 14:36 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 19.01): Ja, let etter lager som ikke krever truck, finnes noen av disse også. Der går man for det meste i sin egen verden, spiser kanskje lunsj med folk, men ellers slipper man slitsomme kunder. Eneste som er litt kjipt er at man blir ganske kjørt i kroppen, mye tungt å løfte, så sats på styrketrening ved siden av. Anonymkode: 82af3...33f Det høres egentlig litt fint. ut.. Gratis trening liksom. Helt til man får en skade da sikkert 😅 Men det handler vel om å forebygge med styrketrening som du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:38 Forfatter #24 Del Skrevet onsdag kl 14:38 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.30): Jeg hadde det litt på samme måte, veldig introvert, og fikset aldri matte, så fikk ikke studert noe som krevde gode mattekunnskaper. Prøvde meg i barnehage og på sykehjem, men å jobbe med mennesker var virkelig ikke noe for meg... Jeg endte med å bli AFIS-fullmektig. Det passet meg perfekt, men er nok for helt spesielt interesserte. Og du må være villig til å flytte på deg og jobbe der det er behov. Anonymkode: c968e...b0b Oj! Der snakker vi! Hvordan i all verden ramlet du innom det yrket? Det ser ut som en stressende jobb da. Hvordan takler du stress generelt? Eller er det kanskje ikke så stressende som det virker? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:40 Forfatter #25 Del Skrevet onsdag kl 14:40 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.37): Kjøre budbil? Post? Anonymkode: e56ef...08d Både budbil/post/lastebil er alltids ting å vurdere. Men vet ikke helt med så mye kjøring. Gode forslag da, takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:43 Forfatter #26 Del Skrevet onsdag kl 14:43 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 17.51): Jobbe med rengjøring? Anonymkode: 3f6bf...b5a Eh. Det virker egentlig ganske ålreit. Men tror jeg hadde blitt fort lei av å vaske etter andre. Liker å vaske hjemme men *hater* å rydde etter andre 😅 Synes mange blir så sykt ekle og grisete så fort de vet at det er noen andres jobb å rydde/vaske etter dem. (observert fra jobber jeg har hatt/kontor hvor vi har vaskepersonell) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:44 Forfatter #27 Del Skrevet onsdag kl 14:44 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 19.25): Jeg er jurist og sitter bare for meg selv og saksbehandler, jeg snakker kanskje i telefonen en gang i uka. Anonymkode: de9e0...dc0 Dumt spørsmål, men var studiet vanskelig? Og jobben? Føler du studiene forberedte deg godt til jobben? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sinking_ship Skrevet onsdag kl 14:46 Forfatter #28 Del Skrevet onsdag kl 14:46 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 20.14): Utdanning innen arkivvitenskap eller dokumentasjonsforvaltning? Ikke så fryktelig mye kundekontakt, og du slipper unna matte. Anonymkode: c968e...b0b Uten å vite veldig *hva* en gjør med den utdanningen så virker det som en god ide. Er du utdannet/jobber med noe hvor du fikk bruk for den utdanningen? Har sjekket opp litt om det tidligere,og det virker som det kan være vanskelig å få seg jobb etter studiene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:50 #29 Del Skrevet onsdag kl 14:50 Sinking_ship skrev (2 minutter siden): Eh. Det virker egentlig ganske ålreit. Men tror jeg hadde blitt fort lei av å vaske etter andre. Liker å vaske hjemme men *hater* å rydde etter andre 😅 Synes mange blir så sykt ekle og grisete så fort de vet at det er noen andres jobb å rydde/vaske etter dem. (observert fra jobber jeg har hatt/kontor hvor vi har vaskepersonell) Jeg har tidligere jobbet som regnskapsfører, og nå vasker jeg hos et firma med kontorer, kantine og doer. Deilig å slippe så mye ansvar som jeg hadde før og den daglige kundekontakten. Nå hilser jeg kun på de som jobber der, og ellers holder på med mitt. Folk som jobber på kontor er generelt veldig renslige av seg, og ikke mye rot og griseri noen steder. Dessuten vasker jeg jo hver dag, så det rekker ikke å bli ille i det hele tatt. En annen fordel er at man får trim og holder seg slank.😊 Anonymkode: 68cfc...46a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:01 #30 Del Skrevet onsdag kl 15:01 Natt i helsevesenet, hvis du ee B-menneske og kan sove på dagtid. Da må du være utdannet helsefagarbeider, sykepleier eller vernepleier. Men da jobber du gjerne med svært få kollegaer og man blir et godt team, og det er en del rolige netter hvor du kan chille i godstolen og prate/scrolle/se TV. Mer lønn per time også. Anonymkode: e0263...3a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #31 Del Skrevet 5 timer siden Sinking_ship skrev (På 19.2.2025 den 15.38): Oj! Der snakker vi! Hvordan i all verden ramlet du innom det yrket? Det ser ut som en stressende jobb da. Hvordan takler du stress generelt? Eller er det kanskje ikke så stressende som det virker? 😅 Man trener på stressende situasjoner, for man må kunne håndtere det om noe skjer, og utdanningen kan være litt stressende. Men ikke jobben i seg selv vanligvis, den er veldig chill når man har litt erfaring. Anonymkode: c968e...b0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #32 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er utdannet helsesekretær og arbeider på sengepost. Siden vi er sengepost er det ikke slik at pasientene selv kan bestille eller avbestille timer og innleggelse, alt det skjer gjennom lege på poliklinikk. Jeg er bare med pasientene i forbindelse med inn/utskriving, noe som er veldig rutinepreget. Ellers går det i journalføring, tar imot henvisninger og setter opp konsultasjoner for legene og sykepleierne på avdelingen. Samarbeider aller mest med de ansatte, og det trives jeg bedre med sammenlignet med pasientrettet arbeid. Har et eget kontor hvor jeg stort sett arbeider alene. Betjener også "luken", men siden alle innskrivninger er avtalte så er det ikke en veldig utadrettet jobb egentlig. Anonymkode: e785f...76d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Valmue Skrevet 4 timer siden #33 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg er utdannet helsesekretær og arbeider på sengepost. Siden vi er sengepost er det ikke slik at pasientene selv kan bestille eller avbestille timer og innleggelse, alt det skjer gjennom lege på poliklinikk. Jeg er bare med pasientene i forbindelse med inn/utskriving, noe som er veldig rutinepreget. Ellers går det i journalføring, tar imot henvisninger og setter opp konsultasjoner for legene og sykepleierne på avdelingen. Samarbeider aller mest med de ansatte, og det trives jeg bedre med sammenlignet med pasientrettet arbeid. Har et eget kontor hvor jeg stort sett arbeider alene. Betjener også "luken", men siden alle innskrivninger er avtalte så er det ikke en veldig utadrettet jobb egentlig. Anonymkode: e785f...76d Hva tjener man? Har du utdannelse innenfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #34 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er utdannet helsesekretær og arbeider på sengepost. Siden vi er sengepost er det ikke slik at pasientene selv kan bestille eller avbestille timer og innleggelse, alt det skjer gjennom lege på poliklinikk. Jeg er bare med pasientene i forbindelse med inn/utskriving, noe som er veldig rutinepreget. Ellers går det i journalføring, tar imot henvisninger og setter opp konsultasjoner for legene og sykepleierne på avdelingen. Samarbeider aller mest med de ansatte, og det trives jeg bedre med sammenlignet med pasientrettet arbeid. Har et eget kontor hvor jeg stort sett arbeider alene. Betjener også "luken", men siden alle innskrivninger er avtalte så er det ikke en veldig utadrettet jobb egentlig. Anonymkode: e785f...76d Jeg jobber også som helsesekretær på sykehuset. Sitter mye alene og gjør ting på pc. Må passe deg ypperlig. Lønna er dog lav ja. 530 000. Anonymkode: f3a3c...ee9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå