Gå til innhold

Jobbtips til lei introvert

Sinking_ship

Anbefalte innlegg

Hei! Håper noen har noen gode råd.

Jeg har et problem som er tilsynelatende veldig enkelt å løse, men som blir ganske vanskelig likevel..

Jeg hater virkelig jobben min, og jeg *vet* at løsningen såklart er å bytte jobb, men det blir utfordrende det og fordi... Jeg har rett og slett gått tom for ideer til jobber som jeg kan tenke meg er verdt å søke på som jeg ser en fremtid i. For å si det sånn.. Jeg vil heller kjøre en spiss blyant gjennom øyet heller enn å ha en jobb til hvor jeg må forholde meg til kunder og problemene deres. Ingenting imot kunder sånn sett, mange av dem er kjempehyggelige og fortjener at problemene deres løses, men jeg har rett og slett innsett at det ikke er jobben for meg. Jeg har hele livet jobbet i serviceyrker fordi jeg aldri har klart å finne motivasjonen og driven til å studere noe fordi jeg aldri har visst hva jeg vil. Jeg har alltid følt at jeg til en viss grad har “jobbet meg oppover” etterhvert som jeg har forsøkt ting jeg har hatet litt mindre enn den forrige jobben, og det starter alltid bra, men ender ALLTID opp med å hate jobben likevel og slutte etter sånn 5-6 år. Ting jeg har jobbet med i rekkefølge:

Jobbet på kafe/som barista: Føler jeg likte jobben i hindsight (likte å lage kaffe og sånne ting) men ble lei av kunder.

Servitør: Det verste jeg noensinne har jobbet. med. Servitørbransjen er helt jævlig.

Bokhandel: innenfor mitt interessefelt, men blir lei av kunder og rotet deres. Synes noen av kollegaene min her var helt krise også. Mange som var på jobb uten å gidde å gjøre noe, men fikk fortsette fordi de kjente sjefen elns idfk.

Klesbutikk: Nesten like jævlig som servitør. Hatet å rydde etter kundene og selge dem masse billig drit laget av plast som de egentlig ikke trenger. (Hadde et vikariat som Visual merchandiser i samme butikk, og det trivdes jeg mye bedre med. Likte å starte tidlig og kunne jobbe i fred mesteparten av tiden med mitt uten å måtte forholde meg så mye til andre (kunder) og rydde etter dem konstant.)

IT-support: Hater denne jobben. Eneste som er positivt er at det er på et kontor/ha mulighet for hjemmekontor, men hater å fikse disse irriterende repetitive problemene som dukker opp hele tiden fordi ting ikke vil fungere stabilt. Hater at brukere tror det er min feil når folk har designet elendige drittprogrammer som ikke er stabile og at alle problemer skal kunne løses ved bruk av magi/uten feilsøking/noe info fra brukere.

Her kommer problem nummer to. Hva gjenstår da? Alt jeg ser av potensielle jobber jeg kan utdanne meg til, som virker aktuelle (typ minimal kundekontakt, man får jobbe i fred og ro for seg selv mesteparten av tiden, gjerne på hjemmekontor) er typ Ingeniørjobber,tech jobber eller regnskapsfører. 

Problem nummer tre blir da.. at jeg er helt fullstendig krise håpløs i matte. Sånn har det alltid vært. Vet ikke om jeg bare falt hardt av lasset og hadde  en dårlig start eller hva som skjer, men det er så vidt jeg har fått ståkarakter på den mest basice matten (som da jeg måtte ta opp noen fag for å få generell studiekompetanse). Uansett hvor motivert jeg har vært for å få det til, så bare.. skjønner jeg det ikke. Og nå får jeg hjertebank og begynner nesten å grine bare jeg tenker på å sette meg ned med en mattebok igjen. Så det vil jeg helst unngå.

Det MÅ jo være noen jobber der ute som kan passe meg? Jeg tror jeg har mange gode egenskaper som passer i flere typer jobber, det er dessverre bare sånn at yrkene jeg ser for meg at jeg hadde trives i på lang sikt og yrkene jeg har gode personlige egenskaper i/tjangs til å komme meg gjennom utdanningen på er to forskjellige ting. 

Håper noen har orket å lese alt dette og har noen gode tips. Hvilke yrker stortrives dere med som kanskje ikke er så åpenbare, og hva slags utdanning må til? Er det gode sjanser for å få jobb etter utdanning? Dere som er introverte og hater å jobbe med mennesker, hva gjør dere?

Hilsen desp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje en saksbehandlingsjobb, hvis du kan ta feks en bachelor I juridiske fag eller noe annet administrativt? :)

Anonymkode: cfda9...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror du programmering kunne være noe for deg? Jeg jobber som utvikler, og har null kundekontakt. Samarbeider kun med andre kollegaer, men langt det meste av tiden sitter jeg for meg selv og jobber. 

Ellers har jeg tidligere jobbet som hjullaster sjåfør, det var også utrolig nice. Der kjørte jeg stort sett bare og matet et sikteverk, mens jeg kunne høre på musikk/podcaster. Det var dog en liten kundekontakt når lastebiler skulle lesses, men det var minimalt med interaksjon der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagerarbeid har jeg hørt at ikke er så verst, spesielt om du kan kjøre truck.  

Anonymkode: 9fff9...31a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje en saksbehandlingsjobb, hvis du kan ta feks en bachelor I juridiske fag eller noe annet administrativt? :)

Joo kanskje.. Men har man ikke litt kundekontakt da? Eneste jeg tenker på når folk sier saksbehandler er "Nav" (har en kompis som jobber med det, og det høres det ikke ut som jeg ville hatt tålmodighet nok til 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IT som ikke er kundesupport. Mange innen IT tilbyr også hjemmekontor. 

Anonymkode: 756ee...f7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vaskeklut1 skrev (6 minutter siden):

Hm, tror du programmering kunne være noe for deg? Jeg jobber som utvikler, og har null kundekontakt. Samarbeider kun med andre kollegaer, men langt det meste av tiden sitter jeg for meg selv og jobber. 

Ellers har jeg tidligere jobbet som hjullaster sjåfør, det var også utrolig nice. Der kjørte jeg stort sett bare og matet et sikteverk, mens jeg kunne høre på musikk/podcaster. Det var dog en liten kundekontakt når lastebiler skulle lesses, men det var minimalt med interaksjon der. 

Bør en ikke være *ganske* intressert i programmering sånn generelt hvis en skal ha det som yrke/for å orke å gjennomføre utdanningen? Kjæresten min er det, og lønna og 100% hjemmekontor biten/fleksitiden høres supernice ut, men selve jobben ser driiiiiiiiiitkjedelig ut 😂 begynner oppriktig nesten å vurdere lastebilsjåfør altså. Selv om tanken på å kjøre store kjøretøy skremmer livskiten ut av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Lagerarbeid har jeg hørt at ikke er så verst, spesielt om du kan kjøre truck.  

Jeg har sykt vurdert det. Sjekket masse annonser, men de fleste krever truckførerbevis. Kanskje verdt å vurdere for real :F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinking_ship skrev (50 minutter siden):

Joo kanskje.. Men har man ikke litt kundekontakt da? Eneste jeg tenker på når folk sier saksbehandler er "Nav" (har en kompis som jobber med det, og det høres det ikke ut som jeg ville hatt tålmodighet nok til 😅)

Jeg har en jobb der jeg tar regnskapet og økonomien internt i bedriften, lite kundekontakt da. Mest kontakt med kolleger men det er jo ikke samme greia imo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinking_ship skrev (43 minutter siden):

Jeg har sykt vurdert det. Sjekket masse annonser, men de fleste krever truckførerbevis. Kanskje verdt å vurdere for real :F

I følge internett er ikke truckfører kurs noe dyrt, så du kunne tatt det. 

Anonymkode: 97090...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I følge internett er ikke truckfører kurs noe dyrt, så du kunne tatt det. 

Anonymkode: 97090...34c

Billigere enn å ta en helt ny utdannelse :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lokfører?

Anonymkode: 11fa9...212

Det har jeg tenkt mye på selv (jeg er ikke ts), men så hører jeg så mye om at de kjører på dyr, og det hadde jeg hatt vanskeligheter med å forholde meg til tror jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, let etter lager som ikke krever truck, finnes noen av disse også. Der går man for det meste i sin egen verden, spiser kanskje lunsj med folk, men ellers slipper man slitsomme kunder. Eneste som er litt kjipt er at man blir ganske kjørt i kroppen, mye tungt å løfte, så sats på styrketrening ved siden av.

Anonymkode: 82af3...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, let etter lager som ikke krever truck, finnes noen av disse også. Der går man for det meste i sin egen verden, spiser kanskje lunsj med folk, men ellers slipper man slitsomme kunder. Eneste som er litt kjipt er at man blir ganske kjørt i kroppen, mye tungt å løfte, så sats på styrketrening ved siden av.

Og man kan også muligens få tilbud om rabattert truckførerkurs via noen av lagrene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jurist og sitter bare for meg selv og saksbehandler, jeg snakker kanskje i telefonen en gang i uka.

Anonymkode: de9e0...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning innen arkivvitenskap eller dokumentasjonsforvaltning?

Ikke så fryktelig mye kundekontakt, og du slipper unna matte. 

Anonymkode: c968e...b0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...