Gå til innhold

Dere kvinner som eier hus, hvor mye er mannen med på å betale av diverse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Du må selvsagt avgjøre om du ønsker å ha noen relasjon til ham og i forlengelsen av det - hvilken økonomisk avtale som er akseptabel for deg?

Hvis man bor sammen med en partner som eier hus og store eiendeler så er det et par løsninger som slår meg som rettferdig:

1. Finn ut hva en tilsvarende bolig vil koste på leiemarkedet. La samboeren betale 50% av dette.

2. Finn ut hva samboeren vil måtte betale om han/hun skulle leie en egnet bolig alene. La ham/henne betale 100% av denne summen.

3. Finn ut hva kapitalkosten er av å eie boligen din. Hvis boligen er verdt 5 millioner, legg til grunn 5% i rente - ikke avdrag - årlig. Trekk fra 22% skattefradrag. Legg til kommunale avgifter, vedlikehold etc (men ikke renovering). La partneren betale 50% av dette.

Anonymkode: f5ca3...12d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hennes egenkapital i boligen subsidierer hvor stor rentene på boliglånet er pt. Så det er dårlig indikasjon på reelle utgifter å trekke fra avdragsdelen og dele rentene på to. Har hun da spyttet inn 2 mill i egenkapital slipper han unna renter på 6000 delt på to. Hun har også vedlikeholdskostnadene, det utgjør mye i bruksslitasje med en person til i boligen. De bør heller finne markedsleie for lignende boliger og så dele på to. 

Anonymkode: e0654...b1f

Jeg sa ikke at rentene skal deles på to. 

Anonymkode: 7525b...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne mannen vil sette seg på bakbeina for enhver rettferdig løsning. 

Trolig er hovedinteressen hans for ts hva hun kan gi han, noe han regulerer med å gjøre det emosjonelt ubehagelig for ts. 

er dette en kamp verdt å ta?

Anonymkode: dc3e3...0ce

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi, men vi eier 50/50. Vi fører over lønna vår til felles konto der regninger trekkes fra. Så han bidrar med alt, slik jeg gjør. Jeg tjener dog mer enn ham, men det tenker jeg ikke på. Hans penger er mine, og omvendt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg eier en enebolig og to biler. Han eier ingenting annet enn sine eiendeler. Jeg skjønner jo at jeg skal ta mesteparten, men han bruker mest vann og strøm. 

Anonymkode: da7d4...b0a

Bruker han bilen(e) dine?

I så fall hadde jeg krevd at han tok alle løpende kostnader for den ene bilen, pluss et beløp for leie.

Sin egen mat og sine egne dagligvareartikler måtte han betalt for selv, evt betalt sin andel av totalen.

Hadde også krevd at han skulle betalt halvparten av følgende:

- Strøm og nettleie

- Hus- og innboforsikring

- Kommunale avgifter

- TV- og internettabonnemet

Når jeg var i gang, så hadde jeg sannsynligvis krevd et beløp for leie av boligen også.

Om han hadde nektet, hadde han fått beskjed om å finne seg en annen plass å bo. Hadde fått frist på 3 uker på å komme seg ut. 

Anonymkode: 5f3fd...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han lurer deg til å forsørge seg. Og om han blir sint så du gir deg ift å bidra mer, så er dette kalkulert psykisk og økonomisk vold fra han. Få hjelp av krisesenter og politi til å avslutte relasjonen og kaste dette krypet på dør! 

Han burde bidra med halvparten av alle utgifter utenom selve huslån. Likevel skal han betale leie for å bo der på halvparten av rentene dine. 

Bor i egen bolig med barn selv, og samboer, som ikke er far til barna, hjelper til med alt som er nødvendig av utgifter OG lånet! 

Anonymkode: a4b2c...441

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ingen lån. 
-Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er samboer med en på 10. året og han betalte meg her om dagen ca 4500 «for betaling for diverse» (strøm, mat, kommunale avgifter osv), men det er nesten ingenting mot det jeg må betale. Jeg står for matinnkjøp, jeg betaler strømmen, kommunale avgifter, om det skjer noe, ja, jeg betaler for alt, og så synes han at han bidrar med så mye. 

Hvordan gjør dere det? 

Halvparten av mat, halvparten av strøm, halvparten av streaming om han bruker det, halvparten av innboforsikring+ 4000 i leie. Om det er er et dyrt område å leie i som feks Oslo så øker du leien enda litt mer. 

Hvorfor trenger du 2 biler? Selg en så får han kjøpe sin egen bil om han trenger det. 

Om han blir sint fordi han ikke vil betale mer så dropper du han for da er ikke han helt god. 

Anonymkode: 36b2a...817

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ingen lån. 
-Ts

Er du kjent med at et klassisk tegn på trolling på nettfora er å svare i stikkordsform, måtte hales relevant informasjon ut av og ikke forholde seg til vesentlig respons man allerede har fått?

Anonymkode: 0bd3f...61a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ingen lån. 
-Ts

Ikke relevant. Egenkapital har også en kostnad.

Men det du bør spørre om her er hvordan bli kvitt ham. Han blir sint hvis du ikke vil forsørge ham? Hva skal du med en sånn fyr, du har det bedre alene.

Anonymkode: d50e1...0a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ingen lån. 
-Ts

Da finner du ut hva å leie tilsvarende bolig tilsvarer, da skal han betale halvparten av det til deg i leie.

Anonymkode: a4b2c...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde en slik en gang. Han bodde hos meg ca etpar måneder. Da det viste seg at han ikke ønsket å betale halve kostnaden ved å eie, så kastet jeg han ut. Han flyttet hjem til sin mor, og bor der fremdeles. Triste saker. Jævla mannfolk!

Anonymkode: 5b22d...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du er en bedre løsning da TS siden du spør og tydeligvis ikke er fornøyd lengre med den ordningen dere har hatt i 10 år? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er samboer med en på 10. året og han betalte meg her om dagen ca 4500 «for betaling for diverse» (strøm, mat, kommunale avgifter osv), men det er nesten ingenting mot det jeg må betale. Jeg står for matinnkjøp, jeg betaler strømmen, kommunale avgifter, om det skjer noe, ja, jeg betaler for alt, og så synes han at han bidrar med så mye. 

Hvordan gjør dere det? 

Han betaler halvparten av internett, tv, strøm, innboforsikring, kommunale avgifter, mat, ja, alle faste utgifter utenom huslånet, og i tillegg tja 2000 for slitasje, noe mindre synes jeg ikke du bør godta

Anonymkode: bab1e...d58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanlige er at man eier ting sammen etter 10 år. Bolig, bil, mat- og felleskonto. Hvis den ene eide før man traff hverandre, kjøper den andre seg inn, evt man selger boligen og kjøper en ny sammen.

Hva dere holder på med aner jeg ikke, men du taper ihvertfall stort på det. Samboeren din har sikkert gjemt unna store summer i fond og aksjer bak din rygg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan gjør dere det? 

HUSLEIE!!!

Du bor med en parasitt!

Anonymkode: b0abd...617

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har ingen lån. 
-Ts

Han sliter på huset, han bruker strøm, vann, har masse avfall osvosv.

Du betaler for vedlikehold på huset, kommunale avgifter, strøm, internett, mat osv osv

Og han betaler deg 4500 en gang på 10 år?? Seriøst? Hvorfor krever du ikke mer av han? Er han 5 eller 50 år?

Parasitt, blodigle, kall det hva du vil. Han utnytter deg!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du velger å oppgi så lite info her at jeg tenker egentlig at du troller.

Har du ingen lån så skal han i det minste betale for bruk av bil, halvparten av mat, strøm, nettleie, abonnementer, felles forsikringer osv. Det er også rimelig at han betaler litt i komp for leie/lån av bil men mulig dere har en ordning hvor han sparer for å kjøpe seg inn? om ikke ser du vel selv hvor tåpelig det er at en voksen person med god inntekt betaler 4500 i mnd for mat/bolig+. Sliter du med å komme deg ut av forholdet bør du oppsøke noen som kan hjelpe deg med det. 

Anonymkode: 69dae...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi han ellers blir sint.

Hvor gammel er du?

Anonymkode: a6533...669

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi han ellers blir sint.

Da tenker jeg at det faktisk er på sin plass å kaste han på hue og ræva ut!

Det er ikke din oppgave å forsørge han. Hva annet blir han sint for? Når du ikke vil ha sex? Når maten ikke står tidsnok klar på bordet?

Hva er egentlig så fint med å ha han i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...