Bålkaffe Skrevet 21. februar #121 Del Skrevet 21. februar linsejesus skrev (10 timer siden): Medisin er ikke den eneste, eller nødvendigvis foretrukne, behandlingen for hverken psykoser eller depresjoner. Både depresjon og psykose kan forårsakes av f.eks hormonelle sykdommer, og da gir det mening å snakke om kjemisk ubalanse som best avhjelpes med medikamenter. Men det kan også komme av søvnmangel eller mobbing. Når jeg sier at kanskje ikke all kjønnsinkongruens skal behandles likt, mener jeg at det er ikke sikkert en mann som alltid har hatt det skal behandles likt som en fjorten år gammel jente med autisme som nettopp har begynt å føle det slik. Ingen har vel påstått at en MTF som er godt voksen skal gjennom den samme type behandling som tenåringer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 22. februar #122 Del Skrevet 22. februar Bålkaffe skrev (8 timer siden): Ingen har vel påstått at en MTF som er godt voksen skal gjennom den samme type behandling som tenåringer? Behandlingen i helsevesenet må selvsagt tilpasses den enkelte. Men med slagord som "trans rights are human rights" og "transkvinner er kvinner" oppfatter jeg det som implisitt at vi, altså samfunnet rundt, skal være forpliktet til å ta del i transpersonens ønsker eller virkelighetsoppfatning. Altså at hvis en tenåringsjente brått "oppdager" at hun egentlig er gutt og begynner å kle seg slik, så skal alle rundt rette seg etter det, ellers er de transfobe. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minosa Skrevet 22. februar #123 Del Skrevet 22. februar Bålkaffe skrev (20 timer siden): Angreraten på dette er ekstrem liten, i forhold til angreraten på andre typer operasjoner. De som angrer gjør det også hovedsaklig fordi de ikke mottar støtte og forståelse av samfunnet rundt de. Selve læringen om kjønnsidentitet snakker jo også om ikke-binære, de som flyter såpass inn og ut av begge kjønn at de føler at de ikke hører hjemme i noen av dem. Du tenker det, ja? Veit du hva slags type behandling som faktisk fungerer best? Det finnes nemlig tall på dette. Hvordan kan man være sikker på at noen snakker sant når de forteller om en opplevelse og en følelse som er subjektiv? Ved å tro på de. Så enkelt er det. Sitter du å kryssforhører personer som opplever depresjon på samme måten? De som hører stemmer? De som er i psykoser? Mødre med fødselsdepresjon? De situasjonene der er like mye en opplevelse og følelse som det å oppleve kjønnsinkongruens, men jeg ser ikke samme nivået av skepsis mot de overnevnte som jeg ser mot kjønnsinkongruens. Har du kilder som støtter opp om at få angrer? Det er vanskelig å fortelle om anger siden det ikke blir tatt godt i mot i miljøet (pasientorganisasjoner, Fri etc), og personer som følte seg utenfor i utgangspunkt, risikerer ny utstøting. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 22. februar #124 Del Skrevet 22. februar Minosa skrev (3 timer siden): Har du kilder som støtter opp om at få angrer? Det er vanskelig å fortelle om anger siden det ikke blir tatt godt i mot i miljøet (pasientorganisasjoner, Fri etc), og personer som følte seg utenfor i utgangspunkt, risikerer ny utstøting. Her: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8099405/ Jeg veit ikke i hva slags sirkler du henger i, men i de sirklene jeg er i, så snakkes det ofte om hvorfor folk angrer og de utstøtes ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 22. februar #125 Del Skrevet 22. februar linsejesus skrev (3 timer siden): Behandlingen i helsevesenet må selvsagt tilpasses den enkelte. Men med slagord som "trans rights are human rights" og "transkvinner er kvinner" oppfatter jeg det som implisitt at vi, altså samfunnet rundt, skal være forpliktet til å ta del i transpersonens ønsker eller virkelighetsoppfatning. Altså at hvis en tenåringsjente brått "oppdager" at hun egentlig er gutt og begynner å kle seg slik, så skal alle rundt rette seg etter det, ellers er de transfobe. Ok, så da har ingen sagt det. Og nå forsøker du å tilskrive det de mest brukte ordtakene rundt rettighetskampen til transpersoner? Som forøvrig ikke handler om det du tror det handler om, men det handler om å kunne få leve fritt som den man er uten å bli systematisk diskriminert, enten av myndighetene eller samfunnet rundt seg. Du _er_ klar over at sannsynligheten for seksuelle overgrep mot transkvinner er stor, sant? Samme med drap, vold og trusler? _Det_ er det de ordtakene handler om. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 22. februar #126 Del Skrevet 22. februar Bålkaffe skrev (39 minutter siden): Ok, så da har ingen sagt det. Og nå forsøker du å tilskrive det de mest brukte ordtakene rundt rettighetskampen til transpersoner? Som forøvrig ikke handler om det du tror det handler om, men det handler om å kunne få leve fritt som den man er uten å bli systematisk diskriminert, enten av myndighetene eller samfunnet rundt seg. Du _er_ klar over at sannsynligheten for seksuelle overgrep mot transkvinner er stor, sant? Samme med drap, vold og trusler? _Det_ er det de ordtakene handler om. "Transkvinner er kvinner" betyr vel nettopp det? At de faktisk er kvinner og at de dermed skal oppfattes, omtales og behandles deretter, og basert utelukkende på at den enkelte selv ønsker det? Mulig jeg har misforstått, jeg håper jo det. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 22. februar #127 Del Skrevet 22. februar linsejesus skrev (34 minutter siden): "Transkvinner er kvinner" betyr vel nettopp det? At de faktisk er kvinner og at de dermed skal oppfattes, omtales og behandles deretter, og basert utelukkende på at den enkelte selv ønsker det? Mulig jeg har misforstått, jeg håper jo det. De er jo ikke kvinner, og kan aldri bli kvinner. Men de ønsker å bli behandlet som, og anerkjent som kvinner. Det er selvfølgelig helt ok at de har det ønsket, men de kan ikke forvente at absolutt hele samfunnet skal spille med. 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minosa Skrevet 22. februar #128 Del Skrevet 22. februar Bålkaffe skrev (3 timer siden): Her: https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8099405/ Jeg veit ikke i hva slags sirkler du henger i, men i de sirklene jeg er i, så snakkes det ofte om hvorfor folk angrer og de utstøtes ikke. Jeg henger i de sirkler jeg viste til, og jeg har snakket med mange som har opplevd å bli utstøtt etter å ha angrer seg. Hvilke sirkler henger du i? 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 22. februar #129 Del Skrevet 22. februar Minosa skrev (7 timer siden): Jeg henger i de sirkler jeg viste til, og jeg har snakket med mange som har opplevd å bli utstøtt etter å ha angrer seg. Hvilke sirkler henger du i? Det er synd at de er i kontakt med folk som tydeligvis støter de ut når de angrer, men det er ikke alle miljøer som er sånn. De miljøene jeg har kontakt med er det å angre noe som ikke fører til utstøtelse ihvertfall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 22. februar #130 Del Skrevet 22. februar linsejesus skrev (10 timer siden): "Transkvinner er kvinner" betyr vel nettopp det? At de faktisk er kvinner og at de dermed skal oppfattes, omtales og behandles deretter, og basert utelukkende på at den enkelte selv ønsker det? Mulig jeg har misforstått, jeg håper jo det. Ja, det er også det det betyr. Men vi snakket altså også om "trans rights are human rights" som rett ut betyr at transpersoner har like stor rett på rettigheter som det alle andre har. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 23. februar #131 Del Skrevet 23. februar Bålkaffe skrev (10 timer siden): Ja, det er også det det betyr. Men vi snakket altså også om "trans rights are human rights" som rett ut betyr at transpersoner har like stor rett på rettigheter som det alle andre har. Da har jeg nok misforstått slagordet. Jeg har trodd at det handlet om at transpersoner skal ha spesielle rettigheter i kraft av å være trans, som for eksempel å ha tilgang til arenaer som er forbeholdt det motsatte kjønn eller å diktere hvordan man blir tiltalt. Men hvis det bare betyr at alle mennesker har samme menneskerettigheter er det lett å være enig. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 23. februar #132 Del Skrevet 23. februar linsejesus skrev (5 timer siden): Da har jeg nok misforstått slagordet. Jeg har trodd at det handlet om at transpersoner skal ha spesielle rettigheter i kraft av å være trans, som for eksempel å ha tilgang til arenaer som er forbeholdt det motsatte kjønn eller å diktere hvordan man blir tiltalt. Men hvis det bare betyr at alle mennesker har samme menneskerettigheter er det lett å være enig. Du har vært aktiv i disse diskusjonene ganske lenge her inne, det har jeg fått med meg. Også har du ikke klart å oppdrive hva det slagordet faktisk betyr? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 26. februar Forfatter #133 Del Skrevet 26. februar Bålkaffe skrev (På 21.2.2025 den 13.19): Selve læringen om kjønnsidentitet snakker jo også om ikke-binære, de som flyter såpass inn og ut av begge kjønn at de føler at de ikke hører hjemme i noen av dem. Hvorfor i alle dager tenker du at barn bør lære om dette? Selvsagt hører barn hjemme i det kjønnet de er selv om de føler seg mer eller mindre feminine/maskuline i perioder. Hva som blir sett på som feminint/maskulint er heller ikke konstant, men varierer med tid og miljø. Det at noen føler seg annerledes, betyr ikke at de er født i feil kropp, eller er «ikke-binære»! Mennesker ER ulike, uavhengige av kjønn, og det er NORMALT! 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 26. februar #134 Del Skrevet 26. februar Tartufo skrev (1 minutt siden): Hvorfor i alle dager tenker du at barn bør lære om dette? Selvsagt hører barn hjemme i det kjønnet de er selv om de føler seg mer eller mindre feminine/maskuline i perioder. Hva som blir sett på som feminint/maskulint er heller ikke konstant, men varierer med tid og miljø. Det at noen føler seg annerledes, betyr ikke at de er født i feil kropp, eller er «ikke-binære»! Mennesker ER ulike, uavhengige av kjønn, og det er NORMALT! Fordi de skal lære om mangfold? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 26. februar #135 Del Skrevet 26. februar Å lære om mangfold er noe ganske annet enn å bli fortalt, eksplisitt eller implisitt, at kjønn er noe flytende, at det er usikkert, eller at det kan endres. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 26. februar Forfatter #136 Del Skrevet 26. februar (endret) linsejesus skrev (23 minutter siden): Å lære om mangfold er noe ganske annet enn å bli fortalt, eksplisitt eller implisitt, at kjønn er noe flytende, at det er usikkert, eller at det kan endres. Enig. Når de minst kjønnsstereotype blir satt i andre båser, eller kalt «ikke-binære, fører det kun til trangere kjønnsbåser, IKKE mangfold. Det virker som om noen ikke ønsker mangfold innenfor hvert kjønn. Det kan føre til mye usikkerhet, og i verste fall at friske barn og unge tror de er født i feil kropp, og behandles og opereres for å passe inn. Endret 26. februar av Tartufo 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 26. februar Forfatter #137 Del Skrevet 26. februar (endret) Bålkaffe skrev (1 time siden): Fordi de skal lære om mangfold? Barn kan fint lære om mangfold, selv om de også lærer at det finnes to kjønn. De kan lære at alle er forskjellige og liker ulike ting, uavhengig av hvilket kjønn de er. Endret 26. februar av Tartufo 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 26. februar #138 Del Skrevet 26. februar Tartufo skrev (54 minutter siden): Barn kan fint lære om mangfold, selv om de også lærer at det finnes to kjønn. De kan lære at alle er forskjellige og liker ulike ting, uavhengig av hvilket kjønn de er. Jammen, så flott da. Da skjønner jeg ikke hvorfor du reagerte sånn i utgangspunktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 26. februar Forfatter #139 Del Skrevet 26. februar (endret) Bålkaffe skrev (9 timer siden): Jammen, så flott da. Da skjønner jeg ikke hvorfor du reagerte sånn i utgangspunktet. Prøv å les svarene mine på nytt, så kanskje du forstår. Jeg spurte om hvorfor barn skal lære at de kan være ikke-binære eller født i feil kropp. Jeg har aldri skrevet at de ikke skal lære om mangfold. Det er viktig å lære barn at alle er forskjellige, også innenfor hvert kjønn. Endret 26. februar av Tartufo 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 26. februar #140 Del Skrevet 26. februar Tartufo skrev (3 timer siden): Prøv å les svarene mine på nytt, så kanskje du forstår. Jeg spurte om hvorfor barn skal lære at de kan være Ikke-binære eller født i feil kropp. Jeg har aldri skrevet at de ikke skal lære om mangfold. Det er viktig å lære barn at alle er forskjellige, også innenfor hvert kjønn. Det er du som tolker undervisning om ting i skolen til å måtte være noe barna må være eller faktisk forholde seg til, enn det det faktisk er: Opplysning om hvordan verden er rundt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå