Gå til innhold

Kjersti Grini om kjønnsidentitet

Tartufo

Anbefalte innlegg

esk skrev (1 minutt siden):

Jeg var ikke-kjønnsstereotypisk jeg også. Tidenes guttejente. Er sjeleglad for at ingen prøvde å prakke på meg noen annen kjønnsidentitet. 

Det var jeg også, og jeg var såpass trygg i mitt eget kjønn, selv på den tia, at ingen kunne ha kommet og overbevist meg om at jeg _egentlig_ var en gutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Ikke kom med noe som Truls Olufsen-Mehus står bak og tro at noen kommer til å ta det som en god kilde.

Du kan jo bare lese utdragene selv, det er jo ikke denne personen du nevner som har forfattet bøkene som er omtalt. Det belyser noe mange foreldre ser på som et problem, så du skal ikke være så snar med å avfeie det.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Det var jeg også, og jeg var såpass trygg i mitt eget kjønn, selv på den tia, at ingen kunne ha kommet og overbevist meg om at jeg _egentlig_ var en gutt.

Det vet du vel strengt tatt ikke, antar du ikke ble utsatt for et slikt press.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (24 minutter siden):

Fordi jeg var en av disse som var ikke-kjønnsstereotypisk som barn.

Er det ingen som skal høre på meg, når jeg snakker om mine erfaringer og det faktum at jeg ikke finnes redd for at jeg hadde trodd jeg var trans?

Du forstår at denne utviklingen kan skade mange, selv om du ikke tror den ville skadet deg? KG trodde det hadde skadet henne!

Det er ingen som mener at alle barn tar skade av at de lærer om at de kan være født i feil kropp, men noen kan ta skade av det. Og dersom de går igjennom behandling og operasjon, uten at det er nødvendig, får det alvorlige konsekvenser. 

Endret av Tartufo
  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Ikke kom med noe som Truls Olufsen-Mehus står bak og tro at noen kommer til å ta det som en god kilde.

Bare for å gi folk en pekepinn på hvorfor ikke:

https://www.faktisk.no/faktasjekk/nei-fri-vil-ikke-ha-sexaktiviteter-i-barnehagen/119193

https://www.minerva.no/lhbt-rettigheter-transaktivisme/overdramatisk-om-translobbyen/350518

https://www.nordnorskdebatt.no/nar-fordommer-blir-utkledt-som-vitenskap/o/5-124-141806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (4 minutter siden):

Det vet du vel strengt tatt ikke, antar du ikke ble utsatt for et slikt press.

Hvorfor antar du at du veit noen ting om meg, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tartufo skrev (3 minutter siden):

Du forstår at denne utviklingen kan skade mange, selv om du ikke tror den ville skadet deg? KG trodde det hadde skadet henne!

Det er ingen som mener at alle barn tar skade av at de lærer om at de kan være født i feil kropp, men noen kan ta skade av det. Og dersom de går igjennom behandling og operasjon, uten at det er nødvendig, får det alvorlige konsekvenser. 

Den kan ikke skade mange,  her i Norge er det å få innvilget behandlinga så strengt og nåløye ekstremt lite.

At KG trodde hun kunne bli påvirka til det, betyr ikke at hun faktisk hadde klart å komme gjennom nåløyet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 15.59):

Inntrykket mitt er at mange født etter ca 1995 er preget av at kjønnsnormene har blitt til mye trangere båser enn de var på 70- og 80-tallet.

Jeg tror også jeg ville trodd jeg var gutt inn jeg vokste opp i dag. Både grunnet påvirkning fra sosiale medier, ungdommelig opprørstrang og behov for svar på opplevelser av annerledeshet og fordi det har blitt veldig smalt hva som er typisk for et kjønn.

I min åttitallsbarndom var det helt greit at jeg hadde pinnkort hår, hatet kjoler, ønska meg blå sykkel med stang og lekte med guttene. Det falt verken meg eller noen andre inn at det skulle gjøre at jeg ikke var jente. 

Jeg kjenner mange som meg i samme aldersgruppe, enkelte med såpass "maskulin" fremtoning at folk skuler på dem når de går på dametoalettet, men som aldri noensinne har følt at vi er feil kjønn. Dét tror jeg er vanskelig å oppleve om du er en slik jente i dag. 

Anonymkode: b6e66...47f

Har ofte tenkt at om menn hadde kledd seg slik 80 talls rockerne kledde seg adrogynt, kvinneklær, hårspray osv ville de blitt kalt "woke" i dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (1 time siden):

Det er det absolutt ingen som har sagt.

Jo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (2 timer siden):

Den kan ikke skade mange,  her i Norge er det å få innvilget behandlinga så strengt og nåløye ekstremt lite.

At KG trodde hun kunne bli påvirka til det, betyr ikke at hun faktisk hadde klart å komme gjennom nåløyet.

Selv om det heldigvis ikke er veldig mange som blir påvirket til å gå igjennom en irreversibel operasjon, kan mange barn bli mer usikre på seg selv, og mindre fornøyd med egen kropp, pga alt snakket om kjønnsidentitet og info om at de kan være født i feil kropp. Dette bør de få slippe.

Barn trenger å høre at de er perfekte som de er, og at det å være annerledes enn flertallet, ikke betyr at noe er feil. Ingen er født i feil kropp, men er perfekte som de er. Barn trenger ikke å vite at de kan operere fysisk friske kropper for å likne noe de ikke er, eller at de kan føle seg som et annet kjønn. De trenger å lære at de er det kjønnet de er, men kan føle og være som de er, uavhengig av det.

Mye fokus på kjønn og kjønnsidentitet er unødvendig. Kjønnsidentitet er et konstruert ord som tillegger personer ulik identitet på bakgrunn av kjønn. Identitet har lite eller ingenting med kjønn å gjøre. Barn er barn, og hvilket kjønn de er, bør være underordnet. Det at det stadig opprettes nye båser som folk må plassere seg i, gjør det ikke nødvendigvis lettere å være menneske.

Endret av Tartufo
  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (23 minutter siden):

Selv om det heldigvis ikke er veldig mange som blir påvirket til å gå igjennom en irreversibel operasjon, kan mange barn bli mer usikre på seg selv, og mindre fornøyd med egen kropp, pga alt snakket om kjønnsidentitet og info om at de kan være født i feil kropp. Dette bør de få slippe.

Barn trenger å høre at de er perfekte som de er, og at det å være annerledes enn flertallet, ikke betyr at noe er feil. Ingen er født i feil kropp, men er perfekte som de er. Barn trenger ikke å vite at de kan operere fysisk friske kropper for å likne noe de ikke er, eller at de kan føle seg som et annet kjønn. De trenger å lære at de er det kjønnet de er, men kan føle og være som de er, uavhengig av det.

Mye fokus på kjønn og kjønnsidentitet er unødvendig. Kjønnsidentitet er et konstruert ord som tillegger personer ulik identitet på bakgrunn av kjønn. Identitet har lite eller ingenting med kjønn å gjøre. Barn er barn, og hvilket kjønn de er, bør være underordnet. Det at det stadig opprettes nye båser som folk må plassere seg i, gjør det ikke nødvendigvis lettere å være menneske.

Alle begrep er oppkonstruerte, det betyr ikke at de ikke finnes eller ikke er virkelige.

Barn trenger å få høre at de er perfekte som de er, men de få som faktisk kjenner på ubehaget ved å være trans trenger også å få høre at det de kjenner på og føler ikke er feil, at de ikke skal skamme seg og at det er flere som er som de, og det er det mangfoldslæringen i skolen faktisk handler om.

Vi kan ikke påvise seksualitet heller, men det er veldig, veldig, veldig få som tviler når noen kommer ut som homofil, lesbisk eller bifil. Jeg skulle virkelig ønske at de barna som kjenner på kjønnsdysfori hadde blitt møtt med den samme forståelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (3 timer siden):

Det er ingen som sier at transpersoner er fienden, men det at barn som ikke er kjønnsstereotype lærer at de kan være født i feil kropp er en farlig utvikling. Mange av disse barna trenger bekreftelse på at de er helt normale, ikke antydninger om at noe ved dem kan være feil.

Du kan ikke sammenlikne trans og homofili. Kjønn bestemmes biologisk, og ikke av følelser. Og jo, det er flere eksempler på unge som har blitt påvirket til å tro at de var født i feil kropp. 

Hvilket kjønn man forelsker seg i, handler kun om følelser. At barn lærer at de kan like den de vil, er viktig. Det kan ikke sammenliknes med at barn skal lære om at de kan være noe annet enn det de faktisk er. 

Det virker som om mange har gått fra å kjempe for homofiles rettigheter til å  kjempe for alt, også det som strider mot vitenskapen, og som kan være skadelig. At noen ikke ser at denne utviklingen også har negative konsekvenser, er skremmende.

Har prøvd å lete etter en video i hele dag uten hell, men det var ek som mente transbehandling osv var veldig eksperimentell, noe jeg pleide være enig i. Men så sa motparten; hva er alternativet? Si til disse menneskene at følelsene deres ikke er valide og at de tar feil, før man sender dem på gata? Eller prøver man å finne en felles løsning der helsevesen og pasient prøver forskjellige medisiner. Jeg syns det siste er best. 

Jeg vet ikke hva barna lærer på skolen angående dette, annet enn at min nevø på 12 vet at noen mennesker føler de er født i feil kjønn og at det er synd på de fordi det er en vanskelig situasjon å stå i. Han går med rosa crocks på skolen og Elsa i Frozen er favoritten hans, også spiller han fotball og er gutt. Har ingen bekymringer for at han føler han må passe inn i noen boks. 

I USA stiller jeg meg litt mer tvilende til kjønnskorrigerende behandling, men det er fordi jeg ikke stoler på BigPharma som tjener penger på å ha mange pasienter. 

Hovedpoenget mitt er egentlig at jeg tror hele transsaken er blåst ut av proposjoner av antiwokegjengen. Å være woke betyr jo egentlig bare å ta vare på minoriteter. At det har gått for langt innimellom er helt klart, men sånn er det jo med alt. I USA har det blitt en svær politisk greie, og desverre har Trump vunnet mange velgere på dette - og det Trump driver med ER jo farlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (13 minutter siden):

Alle begrep er oppkonstruerte, det betyr ikke at de ikke finnes eller ikke er virkelige.

Barn trenger å få høre at de er perfekte som de er, men de få som faktisk kjenner på ubehaget ved å være trans trenger også å få høre at det de kjenner på og føler ikke er feil, at de ikke skal skamme seg og at det er flere som er som de, og det er det mangfoldslæringen i skolen faktisk handler om.

Vi kan ikke påvise seksualitet heller, men det er veldig, veldig, veldig få som tviler når noen kommer ut som homofil, lesbisk eller bifil. Jeg skulle virkelig ønske at de barna som kjenner på kjønnsdysfori hadde blitt møtt med den samme forståelsen.

Men å definere seg som homofil er noe annet enn å definere seg som et kjønn man ikke er.

Legning handler kun om følelser, kjønn gjør IKKE det.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tartufo skrev (2 minutter siden):

Men å definere seg som homofil er noe annet enn å definere seg som et kjønn man ikke er.

Legning handler kun om følelser, kjønn gjør IKKE det.

Hvordan veit du at legning kun handler om følelser?

Det samme gjelder jo også psykisk sykdom, i ganske mange tilfeller, skal det bare kremtes av det også da?

Og biologene som jobber med dette feltet er ganske uenig med deg i om at kjønn ikke handler om følelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (21 minutter siden):

Har prøvd å lete etter en video i hele dag uten hell, men det var ek som mente transbehandling osv var veldig eksperimentell, noe jeg pleide være enig i. Men så sa motparten; hva er alternativet? Si til disse menneskene at følelsene deres ikke er valide og at de tar feil, før man sender dem på gata? Eller prøver man å finne en felles løsning der helsevesen og pasient prøver forskjellige medisiner. Jeg syns det siste er best. 

Jeg vet ikke hva barna lærer på skolen angående dette, annet enn at min nevø på 12 vet at noen mennesker føler de er født i feil kjønn og at det er synd på de fordi det er en vanskelig situasjon å stå i. Han går med rosa crocks på skolen og Elsa i Frozen er favoritten hans, også spiller han fotball og er gutt. Har ingen bekymringer for at han føler han må passe inn i noen boks. 

I USA stiller jeg meg litt mer tvilende til kjønnskorrigerende behandling, men det er fordi jeg ikke stoler på BigPharma som tjener penger på å ha mange pasienter. 

Hovedpoenget mitt er egentlig at jeg tror hele transsaken er blåst ut av proposjoner av antiwokegjengen. Å være woke betyr jo egentlig bare å ta vare på minoriteter. At det har gått for langt innimellom er helt klart, men sånn er det jo med alt. I USA har det blitt en svær politisk greie, og desverre har Trump vunnet mange velgere på dette - og det Trump driver med ER jo farlig. 

Selvfølgelig er følelser valide, men man er det kjønnet man er, uavhengig av følelser.

Selv om en jente er annerledes enn de fleste andre jenter, ER hun en jente. Selv om et menneske er annerledes enn de fleste andre mennesker, ER vedkommende et menneske. Er det greit å se bort fra vitenskapen, og definere noe som noe det ikke er pga følelser? 

Å mene at det finnes to kjønn, betyr ikke at man ikke respekterer alle, eller ikke ønsker å ta vare på minoriteter.

Ser du ingen negative sider ved at barn lærer at det kan være noe galt med dem, selv om de egentlig er helt friske, men bare annerledes? Og betyr det ikke noe at flere står fram og sier de angrer, og at de ble påvirket til å tro at de var et annet kjønn, fordi de ikke følte seg godtatt som den jenta/gutten de var?

Endret av Tartufo
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tartufo skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er følelser valide, men man er det kjønnet man er, uavhengig av følelser.

Selv om en jente er annerledes enn de fleste andre jenter, ER hun en jente. Selv om et menneske er annerledes enn de fleste andre mennesker, ER vedkommende et menneske. Er det greit å se bort fra vitenskapen, og definere noe som noe det ikke er pga følelser? 

Å mene at det finnes to kjønn, betyr ikke at man ikke respekterer alle, eller ikke ønsker å ta vare på minoriteter.

Ser du ingen negative sider ved at barn lærer at det kan være noe galt med dem, selv om de egentlig er helt friske, men bare annerledes? Og betyr det ikke noe at flere står fram og sier de angrer, og at de ble påvirket til å tro at de var et annet kjønn, fordi de ikke følte seg godtatt som den jenta/gutten de var?

Joda. 

Men så finnes det jo noe som heter kjønnsinkongruens som vi som ikke har denne tilstanden ikke klarer forstå oss på. Det er jo helt udiskutabelt. Så jeg har tiltro til at norsk helsevesen best vet hvordan behandle disse. 

Er det virkelig sånn at barn lærer at det er "noe galt med dem"? Eller har de lenge følt at det er noe galt med dem, helt til de lærer om kjønnsinkongruens og endelig forstår at det faktisk ikke er noe galt med dem, men at de har en diagnose?  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (3 timer siden):

Hvorfor antar du at du veit noen ting om meg, egentlig?

Fordi jeg regner med du, som meg, vokste opp da kjønnsidentitet ikke var et utbredt tema som hadde plass i pensum. Tar jeg feil?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (52 minutter siden):

Hvordan veit du at legning kun handler om følelser?

Det samme gjelder jo også psykisk sykdom, i ganske mange tilfeller, skal det bare kremtes av det også da?

Og biologene som jobber med dette feltet er ganske uenig med deg i om at kjønn ikke handler om følelser.

Jo, legning handler hovedsakelig om følelser, mens kjønn handler om biologi.

Man kan ikke nødvendigvis se forskjeller mellom heterofile og homofile, men det er store fysiske og biologiske forskjeller mellom en mann og en kvinne. Å si til barn at de kan bli glad i hvem de vil, er noe annet enn å si at de kan være det kjønnet de vil.

Man kan ikke se om en baby er homofil, men man kan se om det er gutt eller jente.

Endret av Tartufo
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (3 timer siden):

Fordi jeg regner med du, som meg, vokste opp da kjønnsidentitet ikke var et utbredt tema som hadde plass i pensum. Tar jeg feil?

At det ikke hadde plass i pensum betyr da virkelig ikke at det ikke har eksistert ute i samfunnet, eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...