Bålkaffe Skrevet 18. februar #61 Del Skrevet 18. februar Lorieen skrev (På 18.2.2025 den 22.44): I 99,9 % av tilfellene er det faktisk så enkelt. Kjønn er biologi. Kjønnsidentitet sitter mellom øra, og består etter min mening i de fleste tilfeller av forvirring, vrangforestillinger eller i beste fall et forsøk på å gjøre seg interessant. Ekspander Da er du isåfall ekstremt feilinformert, men deg om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 18. februar #62 Del Skrevet 18. februar Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 22.53): Da er du isåfall ekstremt feilinformert, men deg om det. Ekspander Nope. Jeg er bare ikke en av dem som blindt har svelget hele woke-pakka. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. februar #63 Del Skrevet 18. februar Lorieen skrev (På 18.2.2025 den 23.01): Nope. Jeg er bare ikke en av dem som blindt har svelget hele woke-pakka. Ekspander Du, jeg kan virkelig se det. Jeg beklager så mye at du har ramla for alt det tøvet der og overser hva forskninga og vitenskapen kan fortelle deg og at du samtidig er så hard mot mennesker som bare forsøker å leve som seg selv. Jeg håper du en dag får opp øyene for hva du har ramla for og velger å heller lese deg opp på dette her, hva som fungerer og hva som faktisk er greia og velger å være en grunn til at folk har det bra enn det greiene du driver på med nå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 18. februar #64 Del Skrevet 18. februar Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 23.23): Du, jeg kan virkelig se det. Jeg beklager så mye at du har ramla for alt det tøvet der og overser hva forskninga og vitenskapen kan fortelle deg og at du samtidig er så hard mot mennesker som bare forsøker å leve som seg selv. Jeg håper du en dag får opp øyene for hva du har ramla for og velger å heller lese deg opp på dette her, hva som fungerer og hva som faktisk er greia og velger å være en grunn til at folk har det bra enn det greiene du driver på med nå. Ekspander Om femti år kommer det pisset dere driver med nå til å være en flau, mørk flekk i menneskehetens historie. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 18. februar #65 Del Skrevet 18. februar Lorieen skrev (På 18.2.2025 den 23.24): Om femti år kommer det pisset dere driver med nå til å være en flau, mørk flekk i menneskehetens historie. Ekspander Transpersoner har eksistert siden tidenes morgen, så akkurat dèt tviler jeg veldig sterkt på. Du får lese deg opp på historien. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 19. februar #66 Del Skrevet 19. februar Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 23.33): Transpersoner har eksistert siden tidenes morgen, så akkurat dèt tviler jeg veldig sterkt på. Du får lese deg opp på historien. Ekspander Min kjepphest: Hvorfor skal kjønnsinkongruens presenteres som vanlig i pensum på norske barneskoler? At det er vanlig å være forvirret når det gjelder kjønn? Det er jo ikke det! Men FRI har fått fritt spillerom til å si hva de vil uten motstand, og forlagene danser til deres fløyte og sender tilsynelatende ukritisk på trykk det som blir sagt. Dette tror jeg er problemet mange har, altså ikke med transpersoner i seg selv som mennesker, men at det føles som om en agenda som bare representerer en bitteliten andel mennesker, blir prakket på oss uten en eneste kritisk motrøst og gir kontroversielle interesseorganisasjoner et talerør helt ned i barneskolealder. Når det er sagt så skal folk få være akkurat den de vil for min del og alle skal behandles med respekt, uansett. Problemet mitt er hvordan hele saken fremstilles. 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 19. februar #67 Del Skrevet 19. februar (endret) esk skrev (På 19.2.2025 den 15.01): Min kjepphest: Hvorfor skal kjønnsinkongruens presenteres som vanlig i pensum på norske barneskoler? At det er vanlig å være forvirret når det gjelder kjønn? Det er jo ikke det! Men FRI har fått fritt spillerom til å si hva de vil uten motstand, og forlagene danser til deres fløyte og sender tilsynelatende ukritisk på trykk det som blir sagt. Dette tror jeg er problemet mange har, altså ikke med transpersoner i seg selv som mennesker, men at det føles som om en agenda som bare representerer en bitteliten andel mennesker, blir prakket på oss uten en eneste kritisk motrøst og gir kontroversielle interesseorganisasjoner et talerør helt ned i barneskolealder. Når det er sagt så skal folk få være akkurat den de vil for min del og alle skal behandles med respekt, uansett. Problemet mitt er hvordan hele saken fremstilles. Ekspander Fordi det er en del av rammeplanen å lære om mangfold. Du bør kanskje ta deg en titt på hva skolen skal lære barna, du vil finne ganske mye der som ikke er direkte vanlig, men som barna lærer om uansett. Endret 20. februar av Bålkaffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 20. februar #68 Del Skrevet 20. februar Bålkaffe skrev (På 19.2.2025 den 23.57): Fordi det er en del av rammeplanen å lære om mangfold. Du bør kanskje ta deg en titt på hva skolen skal lære barna, du vil finne ganske mye der som ikke er direkte vanlig, men som barna lærer om uansett. Ekspander Selvsagt kan man lære om mangfold uten å fremstille kjønnsforvirring som det normale. Man kan formulere det som at noen føler seg utilpass med sitt biologiske kjønn, men sånn det står nå skulle man tro at de fleste gjør det, og det er helt feil. 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 20. februar #69 Del Skrevet 20. februar esk skrev (På 19.2.2025 den 15.01): Min kjepphest: Hvorfor skal kjønnsinkongruens presenteres som vanlig i pensum på norske barneskoler? At det er vanlig å være forvirret når det gjelder kjønn? Det er jo ikke det! Men FRI har fått fritt spillerom til å si hva de vil uten motstand, og forlagene danser til deres fløyte og sender tilsynelatende ukritisk på trykk det som blir sagt. Dette tror jeg er problemet mange har, altså ikke med transpersoner i seg selv som mennesker, men at det føles som om en agenda som bare representerer en bitteliten andel mennesker, blir prakket på oss uten en eneste kritisk motrøst og gir kontroversielle interesseorganisasjoner et talerør helt ned i barneskolealder. Når det er sagt så skal folk få være akkurat den de vil for min del og alle skal behandles med respekt, uansett. Problemet mitt er hvordan hele saken fremstilles. Ekspander Jeg pleide tenke som deg. Tror jeg har debattert mot @Bålkaffei tidligere tråder. Så tok jeg et skritt tilbake og så det store bildet, og ble direkte flau over meg selv. Transpersoner er ikke fienden. Woke er ikke fienden. Men det er det noen større krefter vil du skal tro. Man blir ikke trans av å lære om det på skolen, like lite som man blir homofil av å lære om det. Jada, det finnes problematikk innen transbevegelsen og. Men det er ikke et stort samfunnsproblem, eller noe som krever store politiske handlinger. Ihvertfall ikke i Norge der nåløyet for behandling er bittelite. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 20. februar #70 Del Skrevet 20. februar yamask skrev (På 20.2.2025 den 10.36): Jeg pleide tenke som deg. Tror jeg har debattert mot @Bålkaffei tidligere tråder. Så tok jeg et skritt tilbake og så det store bildet, og ble direkte flau over meg selv. Transpersoner er ikke fienden. Woke er ikke fienden. Men det er det noen større krefter vil du skal tro. Man blir ikke trans av å lære om det på skolen, like lite som man blir homofil av å lære om det. Jada, det finnes problematikk innen transbevegelsen og. Men det er ikke et stort samfunnsproblem, eller noe som krever store politiske handlinger. Ihvertfall ikke i Norge der nåløyet for behandling er bittelite. Ekspander Problemet mitt er at den svært så kontroversielle interesseorganisasjonen FRI får diktere hva som skal stå i norske skolebøker. De har fått definisjonsmakt ved å slakte alle kritiske motrøster, uansett hvor saklige de måtte være. Jeg har ingen fiender, verken transpersoner eller woke-personer, faktisk er jeg godt utpå venstresiden selv, men jeg gidder ikke å sitte og se på dette her uten å si noe. Å føle seg som noe annet enn sitt biologiske kjønn er greit, men når det blir fremstilt som det vanligste i hele verden i skoleverket fremstår det mer som indoktrinering enn noe annet. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. februar #71 Del Skrevet 20. februar esk skrev (På 20.2.2025 den 5.58): Selvsagt kan man lære om mangfold uten å fremstille kjønnsforvirring som det normale. Man kan formulere det som at noen føler seg utilpass med sitt biologiske kjønn, men sånn det står nå skulle man tro at de fleste gjør det, og det er helt feil. Ekspander Kan du gi faktiske eksempler på at "kjønnsforvirring fremstilles som det normale" i skolen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. februar #72 Del Skrevet 20. februar (endret) esk skrev (På 20.2.2025 den 10.49): Problemet mitt er at den svært så kontroversielle interesseorganisasjonen FRI får diktere hva som skal stå i norske skolebøker. De har fått definisjonsmakt ved å slakte alle kritiske motrøster, uansett hvor saklige de måtte være. Jeg har ingen fiender, verken transpersoner eller woke-personer, faktisk er jeg godt utpå venstresiden selv, men jeg gidder ikke å sitte og se på dette her uten å si noe. Å føle seg som noe annet enn sitt biologiske kjønn er greit, men når det blir fremstilt som det vanligste i hele verden i skoleverket fremstår det mer som indoktrinering enn noe annet. Ekspander FRI dikterer ikke hva som skal stå i norske skolebøker. Du kan gjerne forsøke å komme med bevis på påstandene du kommer med, om du skal komme med sånne ting, altså. Endret 20. februar av Bålkaffe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 20. februar #73 Del Skrevet 20. februar Det er så trist hele greia. En jente er ikke født i feil kropp bare fordi hun ikke bryr seg om sminke 😩 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. februar #74 Del Skrevet 20. februar Irja skrev (På 20.2.2025 den 11.45): Det er så trist hele greia. En jente er ikke født i feil kropp bare fordi hun ikke bryr seg om sminke 😩 Ekspander Det er det absolutt ingen som har sagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 20. februar Forfatter #75 Del Skrevet 20. februar (endret) Bålkaffe skrev (På 20.2.2025 den 11.58): Det er det absolutt ingen som har sagt. Ekspander Hun du siterer, setter det på spissen, men barn lærer faktisk at dersom de føler seg annerledes enn flertallet av andre jenter/gutter, kan det hende de er født i feil kropp. De lærer også at dersom de ikke føler seg som verken gutt eller jente, kan de være ikke-binære eller «annet». Dette er direkte feil. Man er det kjønnet man er født som, selv om man føler seg annerledes. Å være jente betyr ikke at man skal føle eller være på en bestemt måte. Hvorfor lytter dere ikke til de som forteller om hvordan det har vært å være ikke-kjønnsstereotype barn? Mange av dem er redde for at de hadde trodd de var født i feil kropp dersom de var unge i dag. Endret 20. februar av Tartufo 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. februar #76 Del Skrevet 20. februar (endret) Tartufo skrev (På 20.2.2025 den 12.32): Hun du siterer, setter det på spissen, men barn lærer faktisk at dersom de føler seg annerledes enn flertallet av andre jenter/gutter, kan det hende de er født i feil kropp. De lærer også at dersom de ikke føler seg som verken gutt eller jente, kan de være ikke-binære eller «annet». Dette er direkte feil. Man er det kjønnet man er født som, selv om man føler seg annerledes. Å være jente betyr ikke at man skal føle eller være på en bestemt måte. Hvorfor lytter dere ikke til de som forteller om hvordan det har vært å være ikke-kjønnsstereotype barn? Mange av dem er redde for at de hadde trodd de var født i feil kropp dersom de var unge i dag. Ekspander Fordi jeg var en av disse som var ikke-kjønnsstereotypisk som barn. Er det ingen som skal høre på meg, når jeg snakker om mine erfaringer og det faktum at jeg ikke finnes redd for at jeg hadde trodd jeg var trans? Endret 20. februar av Bålkaffe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 20. februar #77 Del Skrevet 20. februar Bålkaffe skrev (På 20.2.2025 den 11.34): Kan du gi faktiske eksempler på at "kjønnsforvirring fremstilles som det normale" i skolen? Ekspander Bålkaffe skrev (På 20.2.2025 den 11.35): FRI dikterer ikke hva som skal stå i norske skolebøker. Du kan gjerne forsøke å komme med bevis på påstandene du kommer med, om du skal komme med sånne ting, altså. Ekspander Ingen problem, her har du mye knask: https://skeivteori.no/ "Våre funn dokumenterer at interesseorganisasjonen Fri (som er hovedarrangør av Pride) har hatt opplæringsmøter med forlagene, har inngått kunnskaps-avtaler med lærer- og utdanningsforbundene og Fri har lobbyert inn «kjønnsidentitet» i læreplanen og i lærebøkene" Link til de aktuelle funnene: https://skeivteori.no/rosa-skole/ Og her er utdrag fra mange ulike bøker, fra de ulike skolebokforlagene: https://skeivteori.no/dokumenter/ 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
esk Skrevet 20. februar #78 Del Skrevet 20. februar Bålkaffe skrev (På 20.2.2025 den 12.36): Fordi jeg var en av disse som var ikke-kjønnsstereotypisk som barn. Er det ingen som skal høre på meg, når jeg snakker om mine erfaringer og det faktum at jeg ikke finnes redd for at jeg hadde trodd jeg var trans? Ekspander Jeg var ikke-kjønnsstereotypisk jeg også. Tidenes guttejente. Er sjeleglad for at ingen prøvde å prakke på meg noen annen kjønnsidentitet. 6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bålkaffe Skrevet 20. februar #79 Del Skrevet 20. februar esk skrev (På 20.2.2025 den 12.51): Ingen problem, her har du mye knask: https://skeivteori.no/ "Våre funn dokumenterer at interesseorganisasjonen Fri (som er hovedarrangør av Pride) har hatt opplæringsmøter med forlagene, har inngått kunnskaps-avtaler med lærer- og utdanningsforbundene og Fri har lobbyert inn «kjønnsidentitet» i læreplanen og i lærebøkene" Link til de aktuelle funnene: https://skeivteori.no/rosa-skole/ Og her er utdrag fra mange ulike bøker, fra de ulike skolebokforlagene: https://skeivteori.no/dokumenter/ Ekspander Ikke kom med noe som Truls Olufsen-Mehus står bak og tro at noen kommer til å ta det som en god kilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tartufo Skrevet 20. februar Forfatter #80 Del Skrevet 20. februar yamask skrev (På 20.2.2025 den 10.36): Jeg pleide tenke som deg. Tror jeg har debattert mot @Bålkaffei tidligere tråder. Så tok jeg et skritt tilbake og så det store bildet, og ble direkte flau over meg selv. Transpersoner er ikke fienden. Woke er ikke fienden. Men det er det noen større krefter vil du skal tro. Man blir ikke trans av å lære om det på skolen, like lite som man blir homofil av å lære om det. Jada, det finnes problematikk innen transbevegelsen og. Men det er ikke et stort samfunnsproblem, eller noe som krever store politiske handlinger. Ihvertfall ikke i Norge der nåløyet for behandling er bittelite. Ekspander Det er ingen som sier at transpersoner er fienden, men det at barn som ikke er kjønnsstereotype lærer at de kan være født i feil kropp er en farlig utvikling. Mange av disse barna trenger bekreftelse på at de er helt normale, ikke antydninger om at noe ved dem kan være feil. Du kan ikke sammenlikne trans og homofili. Kjønn bestemmes biologisk, og ikke av følelser. Og jo, det er flere eksempler på unge som har blitt påvirket til å tro at de var født i feil kropp. Hvilket kjønn man forelsker seg i, handler kun om følelser. At barn lærer at de kan like den de vil, er viktig. Det kan ikke sammenliknes med at barn skal lære om at de kan være noe annet enn det de faktisk er. Det virker som om mange har gått fra å kjempe for homofiles rettigheter til å kjempe for alt, også det som strider mot vitenskapen, og som kan være skadelig. At noen ikke ser at denne utviklingen også har negative konsekvenser, er skremmende. 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå