Gå til innhold

Kjersti Grini om kjønnsidentitet

Tartufo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  Tartufo skrev (På 17.2.2025 den 14.09):

Først vil jeg presisere at dette ikke er en tråd for å «ta» Kjersti for å være åpen og den hun er. Dere som ønsker å sette henne i bås nok en gang for å være ærlig og ha helt normale meninger (selv om de ikke er lik dine), får finne en annen tråd å mobbe i.

Kjersti sier i et intervju til Tv2 i dag, at hun var veldig aktiv og ofte ble tatt for å være gutt som barn. Hun sier også at hun egentlig skulle ønske hun var gutt på den tiden. «Derfor er jeg veldig glad for at jeg ikke vokser opp i dag, da hadde jeg vel vært en av dem som hadde prøvd å bytte kjønn».

Det finnes mange som ikke er kjønnsstereotype, og som synes alt fokuset på kjønnsidentitet er vanskelig i dag. De vokser opp, og lærer at de ikke trenger å være det kjønnet de er født som, og at man kan føle seg som et annet kjønn. Da sier man samtidig at jenter og gutter ikke skal føle det samme. Hvordan kan man påstå det? Alle kan både føle og like det det de vil, uavhengig av kjønn! Og ingen er født i feil kropp, men er perfekte som de er, selv om de føler og liker andre ting enn flertallet i sitt kjønn. Det at vi er ulike er NORMALT.

Hvorfor er det så vanskelig for mange ekstreme lgbtq-forkjempere å se at deres kamp kan føre til mindre rom for den enkelte til å være seg selv? Og hvordan kan følelser og meninger forandre på vitenskaplige fakta som at det finnes to kjønn, og at man er det kjønnet man blir født som? (Ser bort fra medisinske unntak)

Ekspander  

Syns det er en flåsete kommentar uten rot i virkeligheten. Kjersti tar her utgangspunkt om at om hun hadde vokst opp nå, så hadde samfunnet vært som det var på 70-tallet da hun vokste opp. Det er det ikke. Derfor kan det heller ikke sammenlignes. Slike flåsete kommentarer burde folk som er så mye i media, og som har vært en rollemodell i idrett både for unge hun, han og hen holde seg for god til. 

Anonymkode: 88fed...cbb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.48):

Syns det er en flåsete kommentar uten rot i virkeligheten. Kjersti tar her utgangspunkt om at om hun hadde vokst opp nå, så hadde samfunnet vært som det var på 70-tallet da hun vokste opp. Det er det ikke. Derfor kan det heller ikke sammenlignes. Slike flåsete kommentarer burde folk som er så mye i media, og som har vært en rollemodell i idrett både for unge hun, han og hen holde seg for god til. 

Anonymkode: 88fed...cbb

Ekspander  

Hvorfor mener du at hun ikke skal få si dette?

Utviklingen som har skjedd, er ikke kun positiv for alle, og det er viktig at noen gjør andre oppmerksomme på det.

Det er viktig å lytte til flere meninger i en sak.

Endret av Tartufo
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 9.50):

Legene sjekker hva slags kjønnsorgan babyen har og tildeler ett kjønn.

På innsiden kan derimot virkeligheten være noe helt annen, eller betviler du at det blir født personer med intersex?

Ekspander  

Intersex er vel i praksis ikke temaet her og er en taktikk fra din side for å føre leseren bak lyset.

Vi snakker om mennesker som biologisk er menn, som får stempelet «gutt» i fødselsattesten, men som etterhvert føler seg som jente. Og det motsatte.

Anonymkode: a0d3f...2d8

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.20):

Hvordan er et kjønn på innsiden?

Anonymkode: 16265...d03

Ekspander  

Betviler du at personer blir født som intersex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 11.03):

Intersex er vel i praksis ikke temaet her og er en taktikk fra din side for å føre leseren bak lyset.

Vi snakker om mennesker som biologisk er menn, som får stempelet «gutt» i fødselsattesten, men som etterhvert føler seg som jente. Og det motsatte.

Anonymkode: a0d3f...2d8

Ekspander  

Intersex blir fort en del av tema når noen bedyrer at man alltid kan se hvilket kjønn noen er på utsiden. For det stemmer ikke med virkeligheten.

Det er spenstig at dere vil uttale dere så innmari bastant om noe biologene ikke tør å uttale seg bastant om, for de er veldig godt kjent med at biologien rundt kjønn er komplisert og ikke så binær som folk vil ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På innsiden kan derimot virkeligheten være noe helt annen, eller betviler du at det blir født personer med intersex?

Ekspander  

De tildeler ikke. De stadfester. Og noen ganger, i ytterst sjeldne tilfeller, er kjønnet ikke mulig å stadfeste eller det finnes organer skjult på innsiden som kompliserer ting.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (På 17.2.2025 den 15.22):

Men altså. Som en som har en som er «født i feil kropp» i veldig nær familie så må jeg jo få lov til å si at det er STOR forskjell på det og på å være guttejente. Og min opplevelse er den at selv ikke  de meste liberale foreldre med viten og vilje vil påvirke en unge til å skifte kjønn, selv om de leker med biler og ikke synes det er stas med kjole. Jada, jeg vet at TikTok og mennesker som er skeptiske til transer gir inntrykk av at det er sånn det er, men nei. Det er en lang vei å gå og de aller fleste vil, selv om de støtter barnet sitt, fremdeles stille «er du nå helt sikker på det?» ganske mange ganger, og ikke sånn tilfeldig over fredagstacoen foreslå at «du som er sånn en guttejente burde kanskje skiftet kjønn?».

Det finnes haugevis av heterofile guttejenter, og såkalte «traktorlesber», feminine heterofile menn og feminine homofile menn, som aldri har tenkt tanken på å skifte kjønn. Mennesker som er i den kroppen de skal ha selv om de ikke er A4 mann eller kvinne. Og så er det dem som bare ikke føler seg hjemme i den kroppen de har. Og jeg er himla glad for at det finnes et tilbud for dem. Og jeg er glad for at det er en lang prosess og at man ikke bare kan få et innfall og skifte kjønn. 

Ekspander  

Jeg er helt enig med deg i dette med at de som faktisk opplever at de er født i feil kropp, må få definere dette selv. Og jeg tror heller ikke det er noen foreldre som presser barna sine til å se på seg selv som født i feil kropp, og operere seg. De fleste foreldre støtter nok barna sine i å være den de er. 

Jeg tror det både TS og Grini forsøker å få frem, er at det i dagens samfunn er mye tydeligere skiller mellom gutter og jenter, og hva disse skal være og like. Derfor er det lett for et barn eller en ungdom, å føle at noe er "galt" når de opplever å ikke passe inn i den "rollen" de føler de er tildelt. 

Noen foreldre er flinke til å veilede og støtte barna sine i det at det er lov å være annerledes enn normen, uten at det er noe "galt" med deg. Men barna påvirkes også av Tik-Tok, Youtube, andre barn, influensere og hva som vises av personer på TV og film. Og så påvirkes de av hva de lærer på skolen. 
Og selv om skolen snakker mye om det å være annerledes, så har nok skolen fokusert mest på å fortelle om å være annerledes i form av "roller". Altså hva det er å være Trans, eller Homofil, eller Heterofil. I tillegg så fortelles det om at det finnes noe sånt som å "være født i feil kropp". 
Men det snakkes nok fortsatt alt for lite om at folk er forskjellige, liker forskjellige ting og tenker på forskjellige måter. For det passer ikke så godt inn i "enhetsskolen" der alle skal være like og lære likt. 
Derfor vil et barn eller en ungdom som føler at de ikke passer inn i noen av de "kjente" stereotypene, lett begynne å tenke at "Ah, det er dette det er, jeg skulle egentlig vært det kjønnet jeg føler jeg har mer til felles med." 

Bålkaffe skrev (På 17.2.2025 den 15.27):

Det er veldig stor forskjell på det å være guttejente og det å være trans.

Man får ikke kjønnsdysfori av å være guttejente, men det får man når man er trans og kjønnet tildelt ved fødsel ikke stemmer overens.

Jeg var/er også guttejente og jeg følte mange ganger på at ting hadde vært _lettere_ om jeg var en gutt, for det var sosiale greier forbundet med å være jente jeg ikke gadd. Men aldri var jeg deprimert, suicidal eller kjente en sånn indre, ekstrem uro ved det. JEg så ikke meg selv i speilet og kjente på hele meg at det jeg så var feil.

Og det tror jeg heller ikke at Grini kjente på, om hun kjenner veldig godt etter.

Ekspander  

Jeg var veldig guttejente. Startet tidlig. Var nok ikke mer en 3-4 år. Nektet kjoler, nektet langt hår. Lekte med biler med gutta i barnehagen. Ble mye skitten og våt og hadde skrubbsår på knærne. Likte dårlig dukker og rollelek slik de fleste andre jentene gjorde. 
Elsket det når folk tok meg for å være gutt. Og hvis jeg ble spurt om hva jeg skulle bli når jeg ble stor så svarte jeg "gutt". (Der andre skulle bli dyrlege, eller frisør.) 

Når jeg kom på skolen slet jeg veldig. (Nytt sted, kjente ingen.) Da passet jeg ikke inn med jentene i det hele tatt, men ble heller ikke akseptert av gutta, slik jeg var vant med. Jeg husker jeg prøvde veldig å passe inn, men at jeg innså at jeg aldri ville passe inn med jentene. Jeg var ikke som dem. 
Hadde både depresjon/indre sorg, indre uro og selvmordstanker rundt dette. 
Heldigvis hadde jeg flere i kategorien "passer ikke helt inn" å henge med. Så jeg fikk hanglet meg gjennom skoleårene med en generell følelse av at jeg egentlig var en gutt i en jentekropp. 

Men så nærmet jeg meg voksen, og begynte å forstå at jeg kunne være som jeg var, og fortsatt være jente. Jeg kunne velge å gå i kjoler av og til, og fortsatt like idrett og matte. Det var ikke lenger "enten-eller" slik som jeg hadde følt det gjennom hele livet frem til da. 
Jeg kunne faktisk bare være meg. 

I dag er jeg ikke i tvil om at jeg er kvinne. Men en kvinne med like mye til felles med mange menn, som med de fleste damer. Og jeg er på ingen måte den mest feminine dama i byen. Men det trenger jeg heller ikke å være.

Hadde noen lært meg som barn, at det fantes noe sånt som å være født i feil kropp, og at man kunne behandle dette, så hadde jeg nok lett kunne ment at dette var meg, og at jeg trengte behandling. Men fordi jeg ikke visste om dette, så fikk det faktisk bare gå over til jeg var trygg nok på å bare være meg selv.

Tartufo skrev (På 17.2.2025 den 15.35):

Men hva er det som gjør det nødvendig for noen å prøve å likne det kjønnet de ikke er ved å fysisk operere og behandle en frisk kropp? Man kan jo leve nøyaktig det samme livet uavhengig av hvilket kjønn man er. Man burde iallfall kunne det!

Tenker du noen gang at annen hjelp, og mer aksept for personer som ikke er kjønnsstereotype også kunne gitt disse et bedre liv? Det er jo ikke slik at operasjoner og behandling nødvendigvis fører til bedre livskvalitet heller, og det er store, inngripende, og risikofylt å gå gjennom dette. Det er også til en viss grad irreversibelt.

Ekspander  

Jeg tror også at det å lære barn at det er greit (og ganske normalt) å føle seg annerledes enn alle rundt seg, kan hjelpe mange. (Både de som ER født som feil kjønn, og de som bare føler på at de ikke passer inn i stereotypene.) 
Å skape en aksept for at man ikke trenger å passe inn i stereotyper, og at det ikke er sånn at "alle jenter er sånn" og "alle gutter er gode på dette". Men at det er STOR variasjon. At gutter kan like sminke og mote og fortsatt like fotball og jenter. At jenter kan like å skru motor og være gode i matte, men fortsatt like dans og håndarbeid. 

Det viktigste er jo å skape en åpenhet for at alle kan få være den de faktisk føler at de skal være. De kan kle seg sånn de vil. De kan forelske seg i hvem de vil, og de kan ha de hobbyene de faktisk er interessert i. 

Det er ikke sånn at ikke gutter kan bli sykepleier eller jobbe i barnehage, eller at jenter ikke kan være snekker eller mekaniker. Det kan de helt fint. For det er ikke hva du har mellom bena som definerer hva du er god til og trives med. Det er personligheten din og interessene dine. 

HSV50 skrev (På 17.2.2025 den 15.45):

Si det. Jeg har aldri tenkt over det. Jeg bare er meg. Jeg er pupper og hofter og føler meg vel i min egen kropp. Vedkommende som jeg kjenner godt, og som ikke føler seg som jente, hatet alle de delene av seg som ga bort til andre at han var født jente. Det han så i speilet ga ikke mening. Jeg tror vel at det er hele greia altså. Vi som ikke er født i feil kropp er komfortabel med den vi er. Om det er en guttejente, «traktorlesbe», en feminin homofil gutt, en standard mann eller en mannemann.  Vi bare er den vi er uten å tenke over det.  Det finnes menn som liker å kle seg i dameklær av og til uten noe behov for å skifte kjønn permanent. Det eneste som egentlig er problematisk er mennesker som har behov for å mene noe om hvordan andre lever livet sitt, og med behov for å regulere andre. 

Ekspander  

Jeg var også relativt ukomfortabel med å få kvinnekropp. Det fikk meg jo til å se mer ut som det kjønnet samfunnet konstant fortalte meg at jeg ikke klarte å oppføre meg som. Og heller ikke følte jeg passet som. 
Som han du forteller om, så opplevde også jeg det som ubehagelig at kroppen min mer og mer avslørte at jeg hadde "feil kjønn". 

Men i motsetning til han, så innså jeg at problemet ikke var meg, men samfunnets forventninger til folk av forskjellige kjønn. Og innså at jeg KUNNE være både jente, OG det "jeg-et" som jeg følte meg som. Uten at jeg faktisk måtte skifte kjønn eller se ut som et annet kjønn. 
Men dette viser jo at det kan være vanskelig for omverdenen å forstå hvem som faktisk har blitt født i feil kropp, og hvem som bare føler på at de er blitt plassert i feil "bås" av samfunnet rundt. Og at det må være kjennskap til og aksept for begge deler.

Kanskje hadde både han og jeg hatt en bedre oppvekst, om menneskene rundt oss hadde hatt mer fokus på å definere oss ut fra hva vi likte og hva vi var gode på, istedenfor hva vi ble født med mellom bena. 

Som en annen også beskrev tidligere. De fleste som møtte meg som barn/ungdom, ville nok påstå at jeg kom til å komme ut som lesbisk. På grunn av stil, interesser og oppførsel gjennom barne og ungdomsårene. Men det viste seg altså at jeg er heterofil, og at jeg aldri har vært interessert i annet enn gutter/menn på den måten. Mens de som har stått frem som homofile i etterkant, like mye har vært de som ingen gjettet at var det. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 12.57):

Betviler du at personer blir født som intersex?

Ekspander  

Nei, men intersex og trans er jo ikke det samme. Eller mener du at alle transpersoner er intersex? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (På 18.2.2025 den 13.05):

De tildeler ikke. De stadfester. Og noen ganger, i ytterst sjeldne tilfeller, er kjønnet ikke mulig å stadfeste eller det finnes organer skjult på innsiden som kompliserer ting.

Ekspander  

Nettopp, dermed er det ikke så enkelt som at kjønn vises riktig ved fødsel og der kommer personer med intersex inn og kompliserer hele denne "Man veit hva folk er fra fødsel av".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (På 18.2.2025 den 13.32):

Nei, men intersex og trans er jo ikke det samme. Eller mener du at alle transpersoner er intersex? 

Ekspander  

Nei, og det var heller ikke det jeg svarte på:

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.20):

Hvordan er et kjønn på innsiden?

Anonymkode: 16265...d03

Ekspander  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 14.04):

Nei, og det var heller ikke det jeg svarte på:

Ekspander  

Du svarte strengt talt ikke, du stilte et spørsmål tilbake. Men du må gjerne svare på hvordan et kjønn er på innsiden?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspander  

Det er jo praktisk som feks at man ikke trenger  å ta gravidtest på menn dersom de har vondt i magen. Kjønn deler seg iht biologi, i bunn og grunn. Ol. 

Så  dette handler i bunn og grunn om kjønnsroller. En mann som kler seg i kjole og baker cup cakes er fortsatt  like biologisk mann. Men lever som kvinne.  Ikke noe problem  å se denne mannen som kvinne og akseptere  det. 

For de som har spotify, bør høre denne historien. Også tenker jeg at man ikke  bør påtrenge små barn kjønnsroller de kanskje ikke har. Og heller akseptere å gi plass til feminine menn, og maskuline damer, uten å presse de inn i båser de ikke er gamle nok til å ha funnet ut av.

For han her hadde det ikke endt opp i en operasjon,  om han hadde vært akseptert slik han var. Og dette er bakteppet, av dette kjønnsfokuset. Helt ok å informere etc. Men  man må også trå svært varsomt

https://open.spotify.com/episode/7Mvgbdq63H2y9GLkAKq1JG?si=2Vpt6Du_Rx2clAwO0ro

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (På 18.2.2025 den 14.12):

Du svarte strengt talt ikke, du stilte et spørsmål tilbake. Men du må gjerne svare på hvordan et kjønn er på innsiden?

Ekspander  

Da må du nesten spesifisere om du snakker om de primære eller sekundære kjønnsorganene eller om du snakker om opplevelsen hjernen har om kjønn og kropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 14.57):

Da må du nesten spesifisere om du snakker om de primære eller sekundære kjønnsorganene eller om du snakker om opplevelsen hjernen har om kjønn og kropp?

Ekspander  

Du skriver at man kan være «noe helt annet» på innsiden enn det kjønnet leger «tildeler» ved fødsel, da noen påpekte at man blir født som biologisk jente eller gutt. Jeg lurte på hva du mente med det, hvordan et kjønn er på innsiden?

Men hvis hele poenget ditt var at det fins intersex og at leger derfor i få tilfeller kan ta feil ved fødsel, så er det greit nok det. Det er likevel ikke feil å si at man biologisk enten blir født som jente eller gutt. Alle vet jo at det fins noen unntak. Det er ikke feil å si at mennesker har ett hode, to nyrer, kan føle smerte osv, selv om det fins mennesker som blir født med to hoder, en nyre eller CIP. Vi kan ikke nevne alle mulige defekter, sykdommer og unormale tilstander hver gang vi omtaler mennesket og dets biologi. 

Likevel en avsporing i transdebatten da intersex ikke har noe med trans å gjøre.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjeleglad skrev (På 18.2.2025 den 15.42):

Du skriver at man kan være «noe helt annet» på innsiden enn det kjønnet leger «tildeler» ved fødsel, da noen påpekte at man blir født som biologisk jente eller gutt. Jeg lurte på hva du mente med det, hvordan et kjønn er på innsiden?

Men hvis hele poenget ditt var at det fins intersex og at leger derfor i få tilfeller kan ta feil ved fødsel, så er det greit nok det. Det er likevel ikke feil å si at man biologisk enten blir født som jente eller gutt. Alle vet jo at det fins noen unntak. Det er ikke feil å si at mennesker har ett hode, to nyrer, kan føle smerte osv, selv om det fins mennesker som blir født med to hoder, en nyre eller CIP. Vi kan ikke nevne alle mulige defekter, sykdommer og unormale tilstander hver gang vi omtaler mennesket og dets biologi. 

Likevel en avsporing i transdebatten da intersex ikke har noe med trans å gjøre.

Ekspander  

At det er en avsporing får du ta opp med den som spora av diskusjonen med, det var ikke meg.

Jeg svarte noen som ba meg om å slutte å si "tildele kjønn ved fødsel" for man kunne nemlig se med en gang hva alle mennesker er født som og da var avsporinga igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 14.02):

Nettopp, dermed er det ikke så enkelt som at kjønn vises riktig ved fødsel og der kommer personer med intersex inn og kompliserer hele denne "Man veit hva folk er fra fødsel av".

Ekspander  

Intersex er såpass sjelden at det egentlig ikke egner seg så godt som argument. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  esk skrev (På 18.2.2025 den 18.14):

Intersex er såpass sjelden at det egentlig ikke egner seg så godt som argument. 

Ekspander  

Det anslås at det skjer i rundt 10-15 fødsler i Norge hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 19.37):

Det anslås at det skjer i rundt 10-15 fødsler i Norge hvert eneste år.

Ekspander  

Nettopp.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

esk skrev (På 18.2.2025 den 19.40):

Nettopp.

Ekspander  

Ok.

Jeg anerkjenner at det skjer og at det skjer årlig i Norge, men for all del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bålkaffe skrev (På 18.2.2025 den 14.02):

Ekspander  

I 99,9 % av tilfellene er det faktisk så enkelt. Kjønn er biologi. Kjønnsidentitet sitter mellom øra, og består etter min mening i de fleste tilfeller av forvirring, vrangforestillinger eller i beste fall et forsøk på å gjøre seg interessant.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...