Gå til innhold

Er det egentlig håp for overvektige?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å dele min erfaring som ei som gikk ned 25 kg og har klart å holde vekta i 10 år nå. 
Jeg har alltid vært tynn, og ble mobbet mye for det i barndommen. Brukte alltid mat for å trøstespise og forhåpentlig legge litt på meg, uten hell. Men da jeg ble rundt 20 år kom det plutselig 25 kg for mye. Jeg ble slapp, sliten og sov dårlig. Jeg tok tak og begynte å trene og spiste rundt 1200 kcal dagen og gikk etterhvert ned til der jeg er nå (52 kg). 
Det å holde denne vekten er en stor jobb. 

Jeg elsker godteri, fastfood og bakst, men det kan jeg rett og slett ikke ha mer enn et par ganger i måneden. På en måte er det litt kjipt å leve sånn, men jeg elsker kroppen min og hvordan det føles å være så sprek og sterk. Jeg føler meg mye friskere nå enn da jeg var 20. 

Så hvis du ser meg på gata og tenker «hun er så heldig som er naturlig tynn», bare vit at jeg mest sannsynlig går rundt med en rumlende mage og drømmer om en burger fra McDonalds. 

Det er håp for overvektige om å gå ned i vekt, men om det er verdt det er opp til hvert enkelt menneske. 

Anonymkode: 711cc...08f

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerangrep og avsporinger.

Sciurus, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De fleste vet hva sunn mat er og hva usunn mat er. Men jeg tror ikke alle er klar over hvor mye kalorier enkelte ting faktisk inneholder. Foreks. to sjokolade cookies (amerikanske) typ de du får på Dominos er rundt 500kcal. Hvis du skal holde deg til 1800kcal for vekttap så er det en ganske stor bit av dagens mål. Jeg var en av de som spiste for mye uten å helt skjønne hvorfor. Det er en blanding av kalorier man kanskje ikke tenker på, smør i stekepanna, dressing på salat, sukker i teen. Kalorier i mat man ikke visste om, det er tilsatt sukker i ganske mye ting i butikken, til og med melk. En undervurdering av hvor mye kalorier som kan være i en ting, det er 360kcal i en snickers duo. Jeg kunne spist en slik på 5minutter. Også er det en «mindless eating» der man glemmer at man har spist noe, foreks. spiste en bolle på vei hjem fra jobb, spiste en sjokoladebar mens man kjører osv. eller når man sitter foran tv’en og spiser mye mer til middag enn man trengte. 

Jeg gjorde disse tingene tidligere, og vil klassifisere dette som å mangle kunnskap. Mange sitter i samme båt.

Jeg ser flere av dere krangler litt over noe begge sider har rett i. Mye forskning viser til at det er mange årsaker til overspising. Traumer er ikke hovedårsaken, det er dårlig kosthold fra barndom, tarmflora, men også trøstespising. Det er «kalorier inn og ut» som fortsatt gjelder. Ingen av disse årsakene endrer fakta, men de gjør det mye vanskeligere for de som sliter med disse tingene å holde seg på matten. Begge tingene er gjeldene.

Men så har vi ett samfunnsproblem, ikke bare overfloden av lett tilgjengelige usunn mat. Men bruken av mat som «premie». Jeg trøstespiste, men jeg «gledesspiste» også, bursdagsskake, idag er det varmt så det blir is, i dag er det kaldt så det blir kakao, i dag skal vi kose oss det det blir godis, nå skal vi på kino så det blir godis, lørdagssgodt, ute med venniner så det blir resturantmat og drikke, fest med chips og drikke, noe trist har skjedd så jeg må unne meg litt godt, noe bra har skjedd så jeg må feire med noe godt, jeg er sliten i dag så jeg skal kose meg med noe godt. Vi bruker mat i for mange kontekster. Og vi blir oppdratt slik. Jeg slet som nevnt tidligere med vekten lenge, og det var på grunn av disse. Jeg forventet å kunne spise snop hver dag, og å ikke «få lov» føltes som en straff, da «kan jeg jo ikke få leve livet». Men det er ikke meningen at man skal spise slikt hver dag, vi har ødelagt virkelighetsbildet når det kommer til passende kosthold.

Anonymkode: 3ff1b...0c8

Jeg tror faktisk ikke det. Mitt inntrykk er at mange faktisk tror at kjøpebrød, ultra prosessert pålegg, fettreduserte smakssatte meieriprodukter med kunstig søtning etc, er sunn mat.

Enig i siste avsnittet ditt, og det er veldig vanskelig å endre på for det er så dypt innarbeidet i kulturen vår.

Anonymkode: 59d75...23f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 10.49):

Et fåtall medisiner kan øke vekt, men det er sjeldent få som tar disse.

Anonymkode: 9b5ce...eb3

Over en kvart million går på antidepressiva, jeg synes at det er enormt høyt tall. Og det er kun én av medisinene som har vektoppgang som mulig bivirkning. Nå kan ikke overvekt og fedme skyldes kun på dette, men tenker at det er viktig at vi tar med alle faktorer i diskusjonen. Det kan virke som at vi begynner å bli et rimelig medisinert folkeslag, og det er skremmende.

Anonymkode: 6098a...4f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...