Disni Skrevet tirsdag kl 14:58 #41 Del Skrevet tirsdag kl 14:58 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er kombinasjonen. Noen har gener som takler moderne kosthold andre har det ikke. Er forsket ganske mye på dette. Anonymkode: 5e733...0d2 Jo, enig det, men som skrevet tidligere gjelder det minoriteten av overvektige, ikke majoriteten….. når man diskuterer så bør man holde seg til majoriteter ikke minoriteter, eller f.eks. regelen og ikke unntakene…. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:03 #42 Del Skrevet tirsdag kl 15:03 Det er mange som lurer seg selv… de glemmer den lille biten med sjokolade eller smågodt de tok på jobb. Eller pepperkake, eller det ene kakestykket. Men det hjelper lite når det er 20kalorier over hva man forbrenner over tid… Anonymkode: 69420...2a3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:04 #43 Del Skrevet tirsdag kl 15:04 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg er ikke overvektig uansett om jeg følger antiinflammatorisk kosthold eller ikke. Poenget er at jeg ikke trenger å "smake" på noe som helst mtp kosthold, slik du antydet at jeg burde. Er det èn ting jeg vet om kosthold, så er det at one size never fits all. Mitt kosthold er ikke relevant for tråden, om TS følger antiinflammatorisk kosthold så spiller det liten rolle hvis hun likevel saboterer/har traumer som må ryddes opp i. Anonymkode: 3a83d...a7d Aner ikke hvorfor du kjefter på meg. Tror egentlig ikke du leste hele innlegget mitt. Anonymkode: 9b5ce...eb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:08 #44 Del Skrevet tirsdag kl 15:08 Disni skrev (7 minutter siden): Jo, enig det, men som skrevet tidligere gjelder det minoriteten av overvektige, ikke majoriteten….. når man diskuterer så bør man holde seg til majoriteter ikke minoriteter, eller f.eks. regelen og ikke unntakene…. De som har de "gode genene" er de som kan spise alt av moderne mat med karbohydrater å forbruker energien uten å bli overvektige. Det er de fleste i samfunnet, så har du de som er uheldige med sammensetningen som må jobbe hele livet i oppoverbakke. Anonymkode: 5e733...0d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet tirsdag kl 15:10 #45 Del Skrevet tirsdag kl 15:10 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som har de "gode genene" er de som kan spise alt av moderne mat med karbohydrater å forbruker energien uten å bli overvektige. Det er de fleste i samfunnet, så har du de som er uheldige med sammensetningen som må jobbe hele livet i oppoverbakke. Anonymkode: 5e733...0d2 Det virker som vi er enige…. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:19 #46 Del Skrevet tirsdag kl 15:19 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 15.13): Selvsagt er det håp, det er mange som har klart å gå ned i vekt å bli der, men det krever jo selvsagt innsats. Anonymkode: dd011...db4 Må nesten le.... Synes du TS ikke har lagt inn innsats? Anonymkode: 57535...393 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:28 #47 Del Skrevet tirsdag kl 15:28 AnonymBruker skrev (9 timer siden): altså, jeg opplevde alt det der, jeg er oppvokst i omsorgssvikt, har blitt seksuelt misbrukt av en "familievenn" som er dømt for dette, har levd med mobbinghele oppveksten - og vet du hva? Jeg er tynn som en flis.. på grensen til undervektig store deler av livet, og vet du en ting til mine barn er slanke og de har ikke opplevd noe av dette så den teorien din kjøper jeg ikke. Anonymkode: f4149...3d3 Man vet aldri helt sikkert hva egne barn har/ikke har opplevd. Det er sjelden at noen dømmes for seksuelt misbruk. Mange sier aldri ifra om det. Men lever med tanker og plager natt og dag i mange år. Kanskje livet ut. Mine foreldre vil aldri få vite om det misbruket jeg har blitt utsatt for. Det skåner jeg dem for. Og lever med skam over det. Anonymkode: 57535...393 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:31 #48 Del Skrevet tirsdag kl 15:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mengde mat/kalorier inn/kalorier ut har selvsagt betydning, samtidig blir det stadig mer forskning som viser at bildet er mer sammensatt enn som så. Hormoner som insulin, kortisol, ghrelin og leptin har betydning, og en ubalanse her kan føre til manglende metthetsfølelse og økt fettlagring, bl.a. Tarmflora har også mye å si, kanskje mer enn hva vi er klar over. Det mange forskere er enige om, er at dagens kosthold med mye ultraprosessert mat og tilsetningsstoffer er ugunstig for tarmfloraen. De har sammenliknet tarmfloraen hos normalvektige og overvektige, og funnet betydelige forskjeller, der normalvektige har flere og mer varierte tarmbakterier. En variert tarmflora er essensiell, da det er den som gjør deg i stand til å bryte ned mat, frigjøre næringsstoffer fra maten, og kommunisere effektivt med immunsystemet. Bakteriene i tarmen produserer blant annet vitaminer og signalstoffer, som går igjennom tarmveggen og påvirker forskjellige prosesser i kroppen. Disse prosessene påvirker blant annet stoffskifte, insulinproduksjon, og immunforsvaret. Anonymkode: 0c19c...06d Kjempebra innlegg!! Anonymkode: 57535...393 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:14 #49 Del Skrevet tirsdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er overbevist at for de som strever mest, så er det kun medisiner som virker for å nå normalvekt. Og det for resten av livet. Slik det er for uendelig mange andre sykdommer og tilstander. Anonymkode: 16c41...b66 Det tror jeg du har helt rett i😊 Anonymkode: 344a9...73b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:18 #50 Del Skrevet tirsdag kl 16:18 Det er som med rus. Men verre, fordi man ikke kan holde seg helt unna, og det blir en kamp hele livet. Det beste er å la andre handle for seg, ikke eksponeres for reklame og fristelser. Rutiner og faste måltider. Anonymkode: 5d80b...24f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:37 #51 Del Skrevet tirsdag kl 19:37 Jeg har egentlig aldri hatt store problemer med inntaket av vanlig mat, selv om jeg spiser litt for mye innimellom. Sjokolade var det som gjorde at jeg ikke klarte å holde stabil vekt. Det har jeg omsider tatt konsekvensen av og har helt sluttet å kjøpe det. Jeg kan godt ta en sjokoladebit eller to hvis jeg er på besøk og det står på bordet. det går helt fint, jeg kan jo ikke gå helt berserk når jeg er sammen med andre 😊 Suget etter sjokolade gikk forresten over i løpet av et par uker, nå er jeg aldri fristet til å putte det i handlekurven. Anonymkode: 47992...7c3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:08 #52 Del Skrevet tirsdag kl 22:08 Tenker det handler om hvorfor du har blitt overvektig. Er du overvektig fordi du spiser for mye sjokolade, og slutter å spise sjokolade, så går det fint. Er du overvektig fordi du spiser følelsene dine, og tvinger deg ned i vekt vil du sannsynligvis gå opp igjen, fordi du ikke har løst rota til problemet. Anonymkode: e1ad1...1e7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:36 #53 Del Skrevet onsdag kl 11:36 Da jeg var overvektig så fulgte jeg også noen av disse fettaktivistene som folk her i tråden følger. Det gjorde noe positivt med min mentale helse etter en overspisingsepisode. Dvs jeg følte mindre på skammen etterpå. Noe som til syvende og sist gjorde det lite viktig for meg å gå ned i vekt. Det ble liksom ikke så akutt lenger, og det lot meg fremdeles bruke mat for å numme meg selv, ergo opprettholde destruktiv adferd. Det eneste elementet jeg ikke kunne bortforklare (selv om fettaktivistene fortalte meg at helsevesenet er rigget mot folk i store kropper) var tanken på at om jeg ble syk så ville det direkte gå utover helsen til mennesker i bransjen fordi de måtte løfte og snu meg. Denne skammen klarte jeg aldri å overstyre. Legen min ga meg slankesprøyte. Og det har reddet livet mitt. Det er håp! Vi som mennesker er ikke skapt til å "leve i store (overdimonsjonale) kropper " for å bruke fettaktivisme-sjargong. Det er i bunn og grunn ekstremt naturstridig biologisk. Anonymkode: 57efa...710 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:40 #54 Del Skrevet onsdag kl 15:40 AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 9.35): Siterer dette; eks-bypass operert jeg også. Forbrenningen min var såpass lav, og blodsukkeret så ute av kontroll at jeg ikke klarte å få i meg verken nok vitaminer eller å regulere stress (kortisol) av egen maskin eller gjennom mat. Kroppen var helt kjørt. Når du har sultet ned kroppen 40-50-60+ kg og aldri får i deg mer enn 600-1200 kalorier per dag, påvirker dette faktisk kroppens forbrenning permanent. Det blir det du klarer, og ettersom årene går og magesekken utvider seg sakte, du spiser noen teskjeer mer her og der, eller du blir bittelitt mer inaktiv, så er det ingen bønn. Slankeopererte sliter med hormonell helse, ofte resten av livet. Kalorier inn/ut er vanskelig når opptaket, kortisol, vitaminnivåer og hormonelle faktorer som stoffskifte osv er så ekstremt svingende; du lever ikke et vanlig kostholdsliv eller fysiologisk friskt liv lenger (sorry, bare sannheten.. magesekken og magesyren regulerer så mye og kommuniserer med hjernen ihht. sultfølelse og regulering, og den har vi fjernet) Innlegget over referer til å ha kuttet ut sukker/raske karbohydrater, og det må man jo med den tilstanden vedkommende har, samt fungerer fint for en hel del mennesker. Jeg har en annen approach, men det er mange som "misliker" den fordi den inneholder sukker (i form av frukt og honning) og karbohydrater (i form av poteter og grønnsaker) men mye mindre fett og protein enn f.eks ketogent kosthold. Altså en radikal endring fra slankeoperasjonskostholdet. Det handler hovedsaklig om å spise rene råvarer, men altså mye frukt, melkeprodukter, ekte smør over raps o.l., kjøtt fra ku/sau/vilt, hvit fisk og skalldyr og innmat (lever, nyrer). Ikke spesielt vanskelig egentlig, og ikke så begrensende; teller aldri kalorier lenger! For meg, som fikk livet helt ødelagt av slankeoperasjonen, så måtte jeg gå helt ned i det og leste meg opp om hormonelt kosthold og hvordan man reparerer en ødelagt forbrenning. Jeg følger prinsipper om å spise og drikke for å senke kortisol, østrogen og opprettholde stoffskiftehormoner, progesteron og det gode kolesterolet. Jeg har ikke gått ned så mye siden jeg reverserte operasjonen min, men jeg har heller ikke gått opp "alle kiloene igjen" slik legen spådde:) For nå lever jeg ikke 100% av tiden på sparebluss, og har greid ved hjelp av balansegang mellom sukker/karbo/fett å få blodsukkeret stabilt. Anonymkode: 1f4c3...c88 Hvis dette stemte burde alle de sultne barna i Afrika bli overvektige etter en stund. AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 15.56): Det er kombinasjonen. Noen har gener som takler moderne kosthold andre har det ikke. Er forsket ganske mye på dette. Anonymkode: 5e733...0d2 Ja, og da er jo løsningen å ikke spise moderne mat dersom man er en av de mange som ikke tåler det. Disni skrev (På 18.2.2025 den 15.58): Jo, enig det, men som skrevet tidligere gjelder det minoriteten av overvektige, ikke majoriteten….. når man diskuterer så bør man holde seg til majoriteter ikke minoriteter, eller f.eks. regelen og ikke unntakene…. Alle bør spise råvarebasert og droppe alt av UP og nesten alt av sukker og kunstig søtning, selv om enkelte tåler det uten å bli overvektige. Jeg har aldri vært overvektig, men godt mulig jeg hadde blitt det om jeg spiste den dårlige maten folk flest trykker i seg. Jeg har ikke noe ønske om å teste det ut, da UP mat uansett har andre potensielle negative konsekvenser enn overvekt. AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 16.08): De som har de "gode genene" er de som kan spise alt av moderne mat med karbohydrater å forbruker energien uten å bli overvektige. Det er de fleste i samfunnet, så har du de som er uheldige med sammensetningen som må jobbe hele livet i oppoverbakke. Anonymkode: 5e733...0d2 Jeg er uenig i premisset om at å spise ekte mat er å måtte jobbe i oppoverbakke. De fleste i samfunnet ER overvektige, så tydeligvis tåler ikke flertallet UP-drittmat. Noen få tåler det mtp vekt. Mtp andre negative konsekvenser er det ikke bra for noen, og at enkelte lever med god helse til de er 98 til tross for 20 om dagen betyr ikke at det er uproblematisk å røyke, ei heller å spise mye UP mat. Anonymkode: 59d75...23f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:47 #55 Del Skrevet i går, 00:47 AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 15.13): Selvsagt er det håp, det er mange som har klart å gå ned i vekt å bli der, men det krever jo selvsagt innsats. Anonymkode: dd011...db4 Mange er det nok ikke, forskning viser vel at det er ca. 5% som klarer å holde vekten nede etter vektnedgang. Anonymkode: 0cb8f...6fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 00:54 #56 Del Skrevet i går, 00:54 Exo skrev (På 18.2.2025 den 12.19): Kaloriunderskudd. Slutt å spis, begynn å tren. Så lett og så vanskelig er det (For enkelte). Nå viser nyere forskning at det ikke er så enkelt som kalorier ut og kalorier inn, det er mye annet som påvirker også. Og det er heller ikke viljestyrke det går på. Anonymkode: 0cb8f...6fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disni Skrevet i går, 01:11 #57 Del Skrevet i går, 01:11 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nå viser nyere forskning at det ikke er så enkelt som kalorier ut og kalorier inn, det er mye annet som påvirker også. Og det er heller ikke viljestyrke det går på. Anonymkode: 0cb8f...6fa Fortell deg selv det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 01:16 #58 Del Skrevet i går, 01:16 Disni skrev (3 minutter siden): Fortell deg selv det. Tenkte jeg skulle fortelle det til flere enn meg selv, mange som tror de vet bedre enn både forskere og leger, skjønner du.... Anonymkode: 0cb8f...6fa 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:50 #59 Del Skrevet i går, 10:50 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ikke hvor mange som spiser fordi de sliter og hvor mange som faktisk bare ikke bryr seg, men jeg synes det er rart at folk i dagens samfunn mangler kunnskap om mat. Tror det er sammensatt og, for eksempel tidsklemma og alle krav som stilles i dag, kombinert med tilgjengeligheten av usunn, billig mat kan være uheldig De fleste vet hva sunn mat er og hva usunn mat er. Men jeg tror ikke alle er klar over hvor mye kalorier enkelte ting faktisk inneholder. Foreks. to sjokolade cookies (amerikanske) typ de du får på Dominos er rundt 500kcal. Hvis du skal holde deg til 1800kcal for vekttap så er det en ganske stor bit av dagens mål. Jeg var en av de som spiste for mye uten å helt skjønne hvorfor. Det er en blanding av kalorier man kanskje ikke tenker på, smør i stekepanna, dressing på salat, sukker i teen. Kalorier i mat man ikke visste om, det er tilsatt sukker i ganske mye ting i butikken, til og med melk. En undervurdering av hvor mye kalorier som kan være i en ting, det er 360kcal i en snickers duo. Jeg kunne spist en slik på 5minutter. Også er det en «mindless eating» der man glemmer at man har spist noe, foreks. spiste en bolle på vei hjem fra jobb, spiste en sjokoladebar mens man kjører osv. eller når man sitter foran tv’en og spiser mye mer til middag enn man trengte. Jeg gjorde disse tingene tidligere, og vil klassifisere dette som å mangle kunnskap. Mange sitter i samme båt. Jeg ser flere av dere krangler litt over noe begge sider har rett i. Mye forskning viser til at det er mange årsaker til overspising. Traumer er ikke hovedårsaken, det er dårlig kosthold fra barndom, tarmflora, men også trøstespising. Det er «kalorier inn og ut» som fortsatt gjelder. Ingen av disse årsakene endrer fakta, men de gjør det mye vanskeligere for de som sliter med disse tingene å holde seg på matten. Begge tingene er gjeldene. Men så har vi ett samfunnsproblem, ikke bare overfloden av lett tilgjengelige usunn mat. Men bruken av mat som «premie». Jeg trøstespiste, men jeg «gledesspiste» også, bursdagsskake, idag er det varmt så det blir is, i dag er det kaldt så det blir kakao, i dag skal vi kose oss det det blir godis, nå skal vi på kino så det blir godis, lørdagssgodt, ute med venniner så det blir resturantmat og drikke, fest med chips og drikke, noe trist har skjedd så jeg må unne meg litt godt, noe bra har skjedd så jeg må feire med noe godt, jeg er sliten i dag så jeg skal kose meg med noe godt. Vi bruker mat i for mange kontekster. Og vi blir oppdratt slik. Jeg slet som nevnt tidligere med vekten lenge, og det var på grunn av disse. Jeg forventet å kunne spise snop hver dag, og å ikke «få lov» føltes som en straff, da «kan jeg jo ikke få leve livet». Men det er ikke meningen at man skal spise slikt hver dag, vi har ødelagt virkelighetsbildet når det kommer til passende kosthold. Anonymkode: 3ff1b...0c8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:57 #60 Del Skrevet i går, 10:57 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste vet hva sunn mat er og hva usunn mat er. Men jeg tror ikke alle er klar over hvor mye kalorier enkelte ting faktisk inneholder. Foreks. to sjokolade cookies (amerikanske) typ de du får på Dominos er rundt 500kcal. Hvis du skal holde deg til 1800kcal for vekttap så er det en ganske stor bit av dagens mål. Jeg var en av de som spiste for mye uten å helt skjønne hvorfor. Det er en blanding av kalorier man kanskje ikke tenker på, smør i stekepanna, dressing på salat, sukker i teen. Kalorier i mat man ikke visste om, det er tilsatt sukker i ganske mye ting i butikken, til og med melk. En undervurdering av hvor mye kalorier som kan være i en ting, det er 360kcal i en snickers duo. Jeg kunne spist en slik på 5minutter. Også er det en «mindless eating» der man glemmer at man har spist noe, foreks. spiste en bolle på vei hjem fra jobb, spiste en sjokoladebar mens man kjører osv. eller når man sitter foran tv’en og spiser mye mer til middag enn man trengte. Jeg gjorde disse tingene tidligere, og vil klassifisere dette som å mangle kunnskap. Mange sitter i samme båt. Jeg ser flere av dere krangler litt over noe begge sider har rett i. Mye forskning viser til at det er mange årsaker til overspising. Traumer er ikke hovedårsaken, det er dårlig kosthold fra barndom, tarmflora, men også trøstespising. Det er «kalorier inn og ut» som fortsatt gjelder. Ingen av disse årsakene endrer fakta, men de gjør det mye vanskeligere for de som sliter med disse tingene å holde seg på matten. Begge tingene er gjeldene. Men så har vi ett samfunnsproblem, ikke bare overfloden av lett tilgjengelige usunn mat. Men bruken av mat som «premie». Jeg trøstespiste, men jeg «gledesspiste» også, bursdagsskake, idag er det varmt så det blir is, i dag er det kaldt så det blir kakao, i dag skal vi kose oss det det blir godis, nå skal vi på kino så det blir godis, lørdagssgodt, ute med venniner så det blir resturantmat og drikke, fest med chips og drikke, noe trist har skjedd så jeg må unne meg litt godt, noe bra har skjedd så jeg må feire med noe godt, jeg er sliten i dag så jeg skal kose meg med noe godt. Vi bruker mat i for mange kontekster. Og vi blir oppdratt slik. Jeg slet som nevnt tidligere med vekten lenge, og det var på grunn av disse. Jeg forventet å kunne spise snop hver dag, og å ikke «få lov» føltes som en straff, da «kan jeg jo ikke få leve livet». Men det er ikke meningen at man skal spise slikt hver dag, vi har ødelagt virkelighetsbildet når det kommer til passende kosthold. Anonymkode: 3ff1b...0c8 Veldig enig med deg, det er mye av det samfunnet vi har skapt som gjør det mye lettere å spise for mye også. Finnes nok mange som hadde hatt godt av å registrere kalorier inn et par dager og, for det er veldig sant at det er mye som inneholder mange flere kalorier enn man tror. En enkel tacolefse er fort 200 kcal, og så er det kjøttdeig, rømme og ost, og så spiser man kanskje to. Og da har jeg i hvert fall fort spist mer enn det jeg har å spise på en dag om jeg skal holde vekta. Det er et komplekst tema, jeg mener bare det blir for lett å si at overvektige generelt har for lite viljestyrke og disiplin. Anonymkode: 3a1d8...7fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå