Gå til innhold

Hvordan avslutte en vennskapsrelasjon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har eller følelsesmessig.... hadde ei venninne. Hun gir meg dårlig magefølelse og jeg kan ikke senke skuldrene når jeg er sammen med henne. Hun er ekstremt offensiv og tar ting ille opp. Alt er galt, fra privatpersoner til hjelpeappreat. Er uvenn med samtlige i sin egen familie og det er noen diagnoser ute og går. ( ikke adhd eller autisme)  Jeg er tror at hun baksnakker meg også. 

Jeg kjenner at jeg ikke ønsker eller klarer å ha henne i livet mitt, men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal bryte opp. Det funker jo ikke å si: hei du, du gir meg angst. Det er nok best at vi ikke møtes mer. 

Jeg har null erfaring med å slå opp i et vennskap.  Jeg ønsker det egentlig ikke,men totalt sett synes jeg relasjonen er for krevende. Hun gir meg en dårlig magefølelse selv om det fra gang til gang er veldig kjekt og hyggelig og vi har givende og personlige og nære samtaler 

Anonymkode: 81f01...5c6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fade det ut. Det er stort sett fjortisdramatikere som lager bruduljer og "slår opp" med venner.

Vi andre bare mister kontakten.

Anonymkode: 97138...bb1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to måter å gjøre det på: Den ærlige og den feige (jeg sier ikke nødvendigvis at sistnevnte er galt).

Den ærlige: "Vennskapet vårt har gitt meg mye, men jeg strever likevel med det i økende grad. Jeg opplever at du er veldig offensiv og tar ting ille opp. Måten du ofte havner i konflikt på, gjør meg usikker, og jeg merker at jeg ikke har tillit til deg lenger. Jeg har kommet frem til at jeg ikke ønsker å opprettholde vennskapet vårt, da det gir meg mer ubehag enn glede. Det har ikke vært en lett avgjørelse å ta, men jeg føler jeg er nødt til å gjøre det sånn."

Den feige: Fas henne ut eller ghost direkte. Bruk lang tid på å svare på meldinger, ikke svar på alle, vær mye "opptatt" når hun vil legge planer, ikke ta mer initiativ overfor henne. Da forsvinner hun av seg selv etter en stund.  

Anonymkode: 914ed...a91

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare fade det ut. Det er stort sett fjortisdramatikere som lager bruduljer og "slår opp" med venner.

Vi andre bare mister kontakten.

Anonymkode: 97138...bb1

Enig med deg. Jeg har ikke tenkt å lage noen drama, men er jo redd det ikke funker å fade ut.  "Vi må møtes, lenge siden sist,  hvorfor møtes vi ikke lenger, kan jeg komme neste uke???" 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er to måter å gjøre det på: Den ærlige og den feige (jeg sier ikke nødvendigvis at sistnevnte er galt).

Den ærlige: "Vennskapet vårt har gitt meg mye, men jeg strever likevel med det i økende grad. Jeg opplever at du er veldig offensiv og tar ting ille opp. Måten du ofte havner i konflikt på, gjør meg usikker, og jeg merker at jeg ikke har tillit til deg lenger. Jeg har kommet frem til at jeg ikke ønsker å opprettholde vennskapet vårt, da det gir meg mer ubehag enn glede. Det har ikke vært en lett avgjørelse å ta, men jeg føler jeg er nødt til å gjøre det sånn."

Den feige: Fas henne ut eller ghost direkte. Bruk lang tid på å svare på meldinger, ikke svar på alle, vær mye "opptatt" når hun vil legge planer, ikke ta mer initiativ overfor henne. Da forsvinner hun av seg selv etter en stund.  

Jeg aner ikke helt hvordan det går å gjøre det førstnevnte. Kan aldri tenke meg at det skjer uten drama 😅

Sistnevnte frister mer, men det kan fort bli en langdryg affære det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fade ut kan være en løsning, men det kan være vanskelig. Plutselig er lysten der til å snakke/henge med vedkommende og det blir vanskelig å være prinsipiell. Jeg "slo opp" med den ene gjengen min i høst, bortsett fra den beste av de vennene. Har alltid opplevd gjengen som mer tappende enn givende og i en hektisk livssituasjon med barn og krevende jobb, hadde jeg ikke overskudd. Jeg satte meg ned med dem og forklarte det som det var. Fikk ikke akkurat applaus eller klemmer, men da er det i hvert fall avsluttet.

Anonymkode: afe07...4d2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke enklest å bare fade ut? er du sikker på at det blir drama? Uansett høres det ikke ut som du liker henne heller (dere baksnakker hverandre) begge to. Jeg har mange relasjoner som bare har fadet ut, uten noen spesiell grunn, eller noe drama. Prøv det før en dramatisk exit😊

Anonymkode: 1ba58...32a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du i hver fall skal slutte å ha nære fortrolige samtaler med henne. Vær litt mer privat og flat. 

Anonymkode: aed64...908

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har eller følelsesmessig.... hadde ei venninne. Hun gir meg dårlig magefølelse og jeg kan ikke senke skuldrene når jeg er sammen med henne. Hun er ekstremt offensiv og tar ting ille opp. Alt er galt, fra privatpersoner til hjelpeappreat. Er uvenn med samtlige i sin egen familie og det er noen diagnoser ute og går. ( ikke adhd eller autisme)  Jeg er tror at hun baksnakker meg også. 

Jeg kjenner at jeg ikke ønsker eller klarer å ha henne i livet mitt, men jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal bryte opp. Det funker jo ikke å si: hei du, du gir meg angst. Det er nok best at vi ikke møtes mer. 

Jeg har null erfaring med å slå opp i et vennskap.  Jeg ønsker det egentlig ikke,men totalt sett synes jeg relasjonen er for krevende. Hun gir meg en dårlig magefølelse selv om det fra gang til gang er veldig kjekt og hyggelig og vi har givende og personlige og nære samtaler 

Du faser henne bare sakte ned. Og enten finner du glede i henne når dere treffes eller snakkes sjeldnere, som ikke er usannsynlig, eller så faser du ned til dere sjelden til aldri treffes mer.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo bare tull. Den ærlige metoden er ikke ålreit. Å si til noen som sliter psykisk at du føler du må kutte dem ut fordi de er slitsomme(!) vil bekrefte alle deres antagelser, og kan antas være ekstremt ødeleggende for deres psykiske helse. 
Du sier - aldri noensinne - noe negativt til noen ubedt på det viset. Å påstå at ubedt ærlighet er sammenfallende med å være snill er rent vås. Oftest er det sammenfallende med å være en bølle. Forslaget ditt er som å gi noen et spark i magen mens de ligger nede.

Anonymkode: da845...538

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Du faser henne bare sakte ned. Og enten finner du glede i henne når dere treffes eller snakkes sjeldnere, som ikke er usannsynlig, eller så faser du ned til dere sjelden til aldri treffes mer.

Det er jo bare tull. Den ærlige metoden er ikke ålreit. Å si til noen som sliter psykisk at du føler du må kutte dem ut fordi de er slitsomme(!) vil bekrefte alle deres antagelser, og kan antas være ekstremt ødeleggende for deres psykiske helse. 
Du sier - aldri noensinne - noe negativt til noen ubedt på det viset. Å påstå at ubedt ærlighet er sammenfallende med å være snill er rent vås. Oftest er det sammenfallende med å være en bølle. Forslaget ditt er som å gi noen et spark i magen mens de ligger nede.

Anonymkode: da845...538

Jeg er veldig uenig i dette. Hvis alternativet var å fortsette vennskapet som før, hadde du hatt et poeng, men her tenker TS seg utav relasjonen uansett. Å bli ghostet av en du anser som en nær venn kan være ekstremt smertefullt. Jeg vil tro det sparket du får av at en nær venn faser deg ut helt uten forklaring, kan gjøre like mye skade som å få en vond forklaring på det hele. Hvis du får en forklaring, slipper du i alle fall å gå rundt i månedsvis og spørre deg selv hva som skjedde, prøve å få tak i vennen din, lure på om det er noe du burde sett/visst/gjort som du overså osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mest fair og voksent å si fra. Noe annet er feigt og kan oppleves veldig vondt.

Men du trenger ikke si det på en så direkte måte som over. Du kan si noe sånt som: "Jeg føler vi har vokst fra hverandre som venner".

Anonymkode: 1e0df...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

"Vi må møtes, lenge siden sist,  hvorfor møtes vi ikke lenger, kan jeg komme neste uke???" 

Beklager, men jeg føler ikke sånn for det lenger. Grunnen er at jeg ofte føler meg tappet for batteri, f.eks når du tar ting ille opp av det jeg gjør/sier eller for så vidt også av andre. Det blir så negativt ladet. Så blir jeg så sliten

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...