Gå til innhold

Fastlegen har brutt taushetsplikten, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er denne unge kvinnelige legen muligens av utenlandsk opprinnelse? Jeg har dessverre erfart at noen av dem er for preget av sin bakgrunn og har verdier som er gammeldagse og utdaterte i dag

Anonymkode: 277d7...9a1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er så vanskelig å ikke bli trodd når noe først står i en journal.

Anonymkode: 46424...19e

Jeg var på legekontoret det gjelder for å hente ut min egen journal i dag.

Der står det at jeg har vært hos henne kun to ganger, en gang for å sjekke kjønnssykdommer, den andre gangen for å bli henvist videre angående livmor fremfall, at jeg ikke kan løpe uten å tisse på meg og lignende info som jeg bare nevner for å forklare. Ville bare ta en fullstendig sjekk de gangene da jeg uansett var der når jeg sjelden har tid til å til legen ellers 😅 det står heldigvis ikke noe mer annet enn bare det som ble undersøkt og at det var to ganger, så sånn sett dummer hun seg ut med tanke på at hun påstår jeg har vært der ofte og bare for å sjekke ang sykdommer. Kommer også frem at jeg har celleforandringer som jeg er glad for at ble sjekket osv ..

For å svare andre...Jeg er singel, så ja jeg er seksuelt aktiv. Skal man stoppe med det fordi man har barn? Har ikke hatt med noen menn hjem og har hatt faste elskere... Det har virkelig ikke noe i en bekymringsmelding å gjøre...

Andre ting som ble nevnt i meldinger, er ting som bv og skolen og jeg er klar over og jobber med. Både Bv og legekontorets resepsjon var helt tydelig på at jeg burde ta det videre og at det ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Ts 

Anonymkode: 92822...ab6

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min datter har strevd en del psykisk, og har holdt på med selvskading. Jeg bestilte en legetime hvor hun skulle fornye noen resepter og med ønske at hun skulle snakke om psykisk helse og eventuelt få en henvisning.

Vi har strevet de siste to årene med dette og jeg har hatt utallige møter med bv, skole, fraværsteam osv. Poenget er at jeg er på saken/ongoing.

Datteren min fortalte om at hun er sur på meg ved spørsmål om skading osv og andre ting... (Ikke noe jeg ikke har hørt før eller som hun allerede får hjelp for.)

Så ventet jo på en bekymringsmelding, og det er helt greit fordi vi allerede er i systemet.

Saken er bare det at i bekymringen så er det mye synsing og usakligheter fra legen, blant annet denne setningen:

"Mor har selv høy risiko atferd med ubeskyttet samleie med fremmede, er kun og ofte til utredning for kjønnssykdommer"

Altså, what???? For det første har jeg vært inne TO ganger for å ta en gyn sjekk, hvor jeg da JA, sjekket for sykdommer, satt ny p stav og var bekymret for livmor fremfall etter fødsel av tvillinger... 

Jeg har hatt to faste elskere de siste årene (som mine barn aldri har sett eller hørt om) og det var i forbindelse med bytte av disse at jeg ville teste meg for alt. Nå står altså denne infoen i mitt barns mappe, det er ikke lov. Bv var sjokkert og mente jeg må ta tak i det umiddelbart og reagerte også veldig på denne fremstillingen av meg som person!!!

Jeg skal såklart ikke la det gå og i resepsjonen hos fastlegen reagerte de også på dette men visste ikke hvilke tiltak jeg kunne ta! Verken BV eller mitt barn eller noen andre har jo noe med hva jeg holder med på priven seksuelt uansett!!! Til og med om jeg faktisk hadde pult rundt på fremmede (som jeg altså ikke har)... Blir trist og sjokkert!! 

Har hentet oversikt over besøk hos denne fastlegen og har alt på det rene der.

Hva gjør man?

Du sender en klage til kommuneoverlegen i den kommunen legen din holder til i(om denne er fastlege). Krev i klagen at legen din sletter dette fra dokumentet da dette ikke omhandler datter men faktisk deg som person. Dette er et klart brudd på taushetsplikten hans.

Endret av Fighter83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er denne unge kvinnelige legen muligens av utenlandsk opprinnelse? Jeg har dessverre erfart at noen av dem er for preget av sin bakgrunn og har verdier som er gammeldagse og utdaterte i dag

Anonymkode: 277d7...9a1

Det finnes nok etnisk norske unge kvinnelige leger med lite livserfaring og lite forståelse og toleranse for andre mennesker også. En som selv har hatt samme partner i mange år, eller aldri har hatt en partner, vil kanskje dømme andre og se på ts sexliv som “utsvevende”, uten at det er den gjengse holdningen blant folk flest.

Anonymkode: aa8c5...583

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var på legekontoret det gjelder for å hente ut min egen journal i dag.

Der står det at jeg har vært hos henne kun to ganger, en gang for å sjekke kjønnssykdommer, den andre gangen for å bli henvist videre angående livmor fremfall, at jeg ikke kan løpe uten å tisse på meg og lignende info som jeg bare nevner for å forklare. Ville bare ta en fullstendig sjekk de gangene da jeg uansett var der når jeg sjelden har tid til å til legen ellers 😅 det står heldigvis ikke noe mer annet enn bare det som ble undersøkt og at det var to ganger, så sånn sett dummer hun seg ut med tanke på at hun påstår jeg har vært der ofte og bare for å sjekke ang sykdommer. Kommer også frem at jeg har celleforandringer som jeg er glad for at ble sjekket osv ..

For å svare andre...Jeg er singel, så ja jeg er seksuelt aktiv. Skal man stoppe med det fordi man har barn? Har ikke hatt med noen menn hjem og har hatt faste elskere... Det har virkelig ikke noe i en bekymringsmelding å gjøre...

Andre ting som ble nevnt i meldinger, er ting som bv og skolen og jeg er klar over og jobber med. Både Bv og legekontorets resepsjon var helt tydelig på at jeg burde ta det videre og at det ikke har noe som helst med saken å gjøre.

Ts 

Jeg har skrevet et par lengre svar til deg tidligere i tråden.

Hvis dette skulle bli en større sak ut av, og legen forsøker å holde på det hun skrev til bv som et forsvar av hennes valg om å skrive det hun skrev, så tenker jeg det er greit å snu dette positivt.

Ja, helt rett, du har bare vært hos henne for underlivssjekk to ganger, og det er helt normalt å da faktisk teste seg for seksuelt overførbare infeksjoner når det likevel tas prøver. Du tar ansvar for egen sikkerhet og helse da du de siste årene har hatt kun to faste sexpartnere, dere har sjekket dere og driver trygg sex. Fortsett så å fortelle at årsaken til at du ikke har vært hos legen oftere enn to ganger er fordi du er så heldig at du har så god helse fysisk og psykisk at du ikke har hatt behov for legehjelp annet enn for å få sjekket og fulgt opp kjent livmorfremfall og celleforandringer. Dette vil si at du tar ansvar for egen helse når det er noe, men at du ikke går til legen unødvendig når du faktisk ikke har behov for det.

Slik viser du tydelig legens urimelighet, avfeier at du har vært der ofte, og avfeier også at du har en "risikoadferd", og får tvert om vist at du er en ansvarlig voksen som tar trygge valg og tar ansvar for egen helse.

❤️

Anonymkode: c1f80...96a

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Endelig noen som gadd si det som det er. Var tenkt å si dette selv, men du tok jobben.

Anonymkode: 6b200...2c4

Takk, endelig en med kunnskap og fornuft som tørr å bruke begge deler i en tråd der alle mener og synser. 

Anonymkode: 4265e...807

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk, endelig en med kunnskap og fornuft som tørr å bruke begge deler i en tråd der alle mener og synser. 

Så utrolig merkelig resonnement. Mener dere virkelig at synsing om mors sexliv skal stå i barnets journal? Forklar gjerne hva dere tenker her, det fremstår som om dere mener dere har forstått noe som ingen andre har. Dette sexlivet til mor må nå være relatert til barnets helse på noe vis for at en kan journalføre det? Og da må det jo være barnet som har ytret noe om det til barnets ugunst, ikke at denne aktuelle legen kan hente informasjon fra en annen pasientjournal og skrive det i barnets?
Her MÅ dere to forklare. 

• Liker 12
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke gjøre noe som helst, fordi fastlegen har ikke brutt sin taushetsplikt slik du påstår. 

Ingen, verken i resepsjonen på legekontoret eller hos BV skar reagere på noen opplysninger i en legeerklæring de skal forholde seg nøytralt. 

Ja, det er relevant info fra legen til BV, fordi du har formidlet dette til legen og barnet ditt har problemer som følge av noe vi ikke får vite, fordi vi ikke får høre barnet ditt sin fremstilling av barnets problemer. 

Du kan klage til du blir blå i ansiktet du kommer ikke til å få medhold her uansett hva du gjør. 
Du kan lese deg opp på lovverket over hva og hvordan en fastlege skal melde til BV. 

Opp som en hjort og ned som en lort, er et gammelt uttrykk om oppfarende personer som farer opp uten grunn og uten å tenke seg om, først. 

Jeg har skrevet flere vurderinger til Bv som faginstans, og subjektive vurderinger har intet der å gjøre. Vi har også åpenbart en lege med oss i diskusjonen som også støtter TS her. Så da har du to debattanter med erfaring som faginstans som støtter TS i at denne legen har gått utover sitt mandat. Åpenbart en klagesak til statsforvalteren, og TS vil få medhold. 

Anonymkode: 3c622...83a

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
rebella81 skrev (18 minutter siden):

Så utrolig merkelig resonnement. Mener dere virkelig at synsing om mors sexliv skal stå i barnets journal? Forklar gjerne hva dere tenker her, det fremstår som om dere mener dere har forstått noe som ingen andre har. Dette sexlivet til mor må nå være relatert til barnets helse på noe vis for at en kan journalføre det? Og da må det jo være barnet som har ytret noe om det til barnets ugunst, ikke at denne aktuelle legen kan hente informasjon fra en annen pasientjournal og skrive det i barnets?
Her MÅ dere to forklare. 

Det står så vidt jeg forstår ikke i barnets journal, men i bekymringsmeldingen til barnevernet eller i et svar til barnevernet. Legen skal i utgangspunktet heller ikke utlevere hele journaler til barnevernet, hverken barnets eller mors journal.

Anonymkode: aa8c5...583

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noter deg en ting, meldeplikten til BV går alltid foran helsepersonells taushetsplikt, særlig når barn er involvert. 

Men du 807; den «meldeplikten til barnevernet», innebærer den å detaljorientere om mors høyst private sexliv som ikke er til noe skade eller ugunst for barnet? Et sexliv som barnet ikke vet eksisterer en gang? 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingen av dere to har kommet med informasjon eller kunnskap, ingen dokumentasjon eller kilder på deres påstander.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du forklare hvorfor en rapport om TS sin datters helse skal inneholde et ukorrekt sitat som omhandler TS sin mors gynekologiske undersøkelser som faktisk ikke reflekterer virkeligheten ? 
Er du legen eller en person som liker å tråkke på andre ? 

Anonymkode: f9627...740

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke disse to som «forstår så mye mer» enn oss andre ikke ghoster tråden. Er voldsomt spent på svaret her 👏👏

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
rebella81 skrev (2 timer siden):

Håper ikke disse to som «forstår så mye mer» enn oss andre ikke ghoster tråden. Er voldsomt spent på svaret her 👏👏

Svaret er allerede skrevet. Det man ser her i tråden er en haug med folk som tror de har peiling.

Det er langt fra tilfellet her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Svaret er allerede skrevet. Det man ser her i tråden er en haug med folk som tror de har peiling.

Snurt fordi bare en person støttet opp under dine påstander uten kilder eller grunnlag? Tåler du ikke at folk kommer med råd?

Anonymkode: 24de9...4e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen inntar jo rollen som bygdedyret. Helt håpløst. 

MEN

Det kan godt være at han mente dette skulle være et internt saksdokument og «informasjon» KUN til barnevernet. 
Så det kan like gjerne være barnevernet som har puttet dette ukritisk inn i saksmappen til datteren. 
Det er ikke første gang barnevernet putter taushetsbelagte opplysninger om tredjepart inn i mappen til et barn - så tenker de at «det er jo taushetsbelagt» men så har advokat og nemnd og datteren rett på innsyn og dermed er slike opplysninger plutselig allment kjent 

Med andre ord: ta med barnevernet også i anmeldelsen til statsforvalter 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dette er jo faktisk helt horribelt, håper du har kapasitet til å ta det videre.

Anonymkode: eaf3a...8c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men da må du som er så klarsynt og klok repetere det svaret som kun du og en til har så tydelig  «avslørt» TS? 

Anonymkode: f9627...740

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt du har gjort er å si at legen har rett, men kjenner du ts? Er du legen? 

Anonymkode: 46424...19e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

?

Da må du være så grei og mansplaine. I hvilken verden er det riktig å hente informasjon fra en annen persons medisinske journal og bruke det i en bekymringsmelding til barnevernet? 
Venter SPENT på mansplaininga.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...