Gå til innhold

Fastlegen har brutt taushetsplikten, hva nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Legen har fulgt loven, gjort jobben sin og får ingen reaksjoner uansett hva ts gjør.

Anonymkode: 4265e...807

Visvas.

Legen har blandet helseinformasjon om en annen pasient (mor) inn i datterens journal. Det er brudd på taushetsplikt.

Legen har sendt irrelevant og feilaktig informasjon om mor til en annen offentlig instans uten samtykke. Det er brudd på taushetsplikt. 

Slik TS beskriver bekymringsmeldingen ellers, er det også lite trolig at lovkravene for melding i det hele tatt er oppfylt. Da er også dette brudd på taushetsplikt. 

Statsforvalteren og Helsetilsynet er riktige instanser for klage på alt dette. Ved medhold der, kan politianmeldelse være aktuelt (men det medfører riktighet at de henlegger det meste av lignende saker på kapasitetsgrunnlag). 

Anonymkode: e6cb7...f91

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visvas.

Legen har blandet helseinformasjon om en annen pasient (mor) inn i datterens journal. Det er brudd på taushetsplikt.

Legen har sendt irrelevant og feilaktig informasjon om mor til en annen offentlig instans uten samtykke. Det er brudd på taushetsplikt. 

Slik TS beskriver bekymringsmeldingen ellers, er det også lite trolig at lovkravene for melding i det hele tatt er oppfylt. Da er også dette brudd på taushetsplikt. 

Statsforvalteren og Helsetilsynet er riktige instanser for klage på alt dette. Ved medhold der, kan politianmeldelse være aktuelt (men det medfører riktighet at de henlegger det meste av lignende saker på kapasitetsgrunnlag). 

Noter deg en ting, meldeplikten til BV går alltid foran helsepersonells taushetsplikt, særlig når barn er involvert. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noter deg en ting, meldeplikten til BV går alltid foran helsepersonells taushetsplikt, særlig når barn er involvert. 

Javisst,  dersom grunnlaget for meldeplikt er oppfylt. Slik TS beskriver situasjonen, fremstår det lite sannsynlig. Det fremstår også helt usannsynlig at mors underlivshelse er knyttet til den grove omsorgssvikten som må foreligge for at meldeplikten skal være utløst. 

"Særlig når barn er involvert"? Nå er vel barn, fødte eller ufødte, alltid involvert før barneverntjenesten blir riktig instans. Skrev du det bare for å skrive noe? 

• Liker 13
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Pasientombudene skriver ikke klager for folk lengre, det bruker de ikke tid på, med mindre det er personer som er svært resurssvake, det er ikke ts. 
En anmeldese blir garantert henlagt, der er ikke grunnlag for noe forfølgelse her. 
Legen har fulgt loven, gjort jobben sin og får ingen reaksjoner uansett hva ts gjør.

Å få slettet en slik info fra en pasientjournal, som er relevant for datterens helsetilstand skal ikke skje. 

Hele innlegget ditt viser at du sitter og synser og aner ingenting om hvordan taushetsplikt og meldeplikt for leger fungerer, heller ikke hvilken plikt helsepersonell har til å føre journal, melde til BV og hva både Statsforvalter og Pasientombud har som arbeidsoppgaver og hvilke tiltak de kan iverksette. Dette gjelder desuten flere av dem som svarer i denne tråden. 

Legen er ressurssvak og lyver om morens sexliv, kaller det risiko adferd i datterens mappe.

Hvorfor skal leger ha denne makten? Det ser jeg ingen grunn til. Det er ikke relevant info, for det er jo faan ikke sannt!

Å ha 2 timer til gynekolog, 2! Hvor man sjekker flere ting, hansler ikke om å teste kjønnsykdommer!!! Og høy risiko adferd med fremmede, når det er 2 faste over år.

De eneste forklaringene jeg ser er at hun er gal, har en vandetta mot mor og datter som bekymrer meg(Pass på datteren din ts, at systemet lyver i mappa hennes grøss, jeg ser ikke hvorfor men pass på) eller er religiøs med fordommer. Eller beskytter sin egen dårlige jobb, som jeg allerede har sett lege gjøre i en sak ei anna ei som er pensjonist nå burde bli direkte fengslet for.

Anonymkode: 46424...19e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Statsforvalteren øyeblikkelig og legg igjen en anmeldelse på hans side (legelisten) der du advarer mot utdatert og nedlatende kvinnesyn.

Deretter ville jeg sporenstreks byttet fastlege. 

Anonymkode: 3a152...f14

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cor Cubiculum skrev (38 minutter siden):

Og mens jeg skrev ble det faktisk bekreftet av TS.......

At det er en ung kvinnelig lege ja

Anonymkode: 938d9...c3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du trenger ikke gjøre noe som helst, fordi fastlegen har ikke brutt sin taushetsplikt slik du påstår. 

Ingen, verken i resepsjonen på legekontoret eller hos BV skar reagere på noen opplysninger i en legeerklæring de skal forholde seg nøytralt. 

Ja, det er relevant info fra legen til BV, fordi du har formidlet dette til legen og barnet ditt har problemer som følge av noe vi ikke får vite, fordi vi ikke får høre barnet ditt sin fremstilling av barnets problemer. 

Du kan klage til du blir blå i ansiktet du kommer ikke til å få medhold her uansett hva du gjør. 
Du kan lese deg opp på lovverket over hva og hvordan en fastlege skal melde til BV. 

Opp som en hjort og ned som en lort, er et gammelt uttrykk om oppfarende personer som farer opp uten grunn og uten å tenke seg om, først. 

Det er ikke relevant informasjon når legen dikter opp problemstillinger og kommer med feilaktig informasjon.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mor har selv høy risiko atferd med ubeskyttet samleie med fremmede, er kun og ofte til utredning for kjønnssykdommer

Ts skriver selv at hun har hatt to faste sexpartnere de siste årene, og legen har vridd dette til at hun har “risikoatferd” og sex med “fremmede”. Og å ha testet seg to ganger for seksuelt overførbare sykdommer kan ikke karakteriseres som “ofte”.

Anonymkode: aa8c5...583

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt Statsforvalteren øyeblikkelig og legg igjen en anmeldelse på hans side (legelisten) der du advarer mot utdatert og nedlatende kvinnesyn.

Eller hun, samma det.

Ikke noe mer rett til å uttale seg slik.

Det at dette ikke vil få noen konsekvenser er tull fra den som skrev det her..

En slik klage vil for alltid bli liggende, og dersom legen skulle gjøre flere overtramp står den neste desto sterkere.

Ville også bedt om en time hos legen, tatt opp samtalen og bedt om en forklaring. Ikke kceruler, bare still spørsmål. Spør hvor mange elskere man får lov til å ha ila livet før hun dømmer det til risikoadferd.

Spør o hvilket grunnlag hun har tatt sin konklusjon, og spør deretter hvilken kvalifikasjoner hun har som fastlege til å bedømme din psyke. 

Hadde gledet meg til den samtalen, om jeg var deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du trenger ikke gjøre noe som helst, fordi fastlegen har ikke brutt sin taushetsplikt slik du påstår. 

Ingen, verken i resepsjonen på legekontoret eller hos BV skar reagere på noen opplysninger i en legeerklæring de skal forholde seg nøytralt. 

Ja, det er relevant info fra legen til BV, fordi du har formidlet dette til legen og barnet ditt har problemer som følge av noe vi ikke får vite, fordi vi ikke får høre barnet ditt sin fremstilling av barnets problemer. 

Du kan klage til du blir blå i ansiktet du kommer ikke til å få medhold her uansett hva du gjør. 
Du kan lese deg opp på lovverket over hva og hvordan en fastlege skal melde til BV. 

Opp som en hjort og ned som en lort, er et gammelt uttrykk om oppfarende personer som farer opp uten grunn og uten å tenke seg om, først. 

Endelig noen som gadd si det som det er. Var tenkt å si dette selv, men du tok jobben.

Anonymkode: 6b200...2c4

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hennes side.

Anonymkode: 6b200...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det legen skrev hadde vært sant så er det fortsatt ikke tegn til omsorgssvikt hos barn. 
Jeg elsker sex og pådro meg noen kjønnssykdommer når jeg var alenemor, betyr det at jeg ikke er egnet som mor? 
Hvis du hadde sagt til fastlegen din at du sliter psykisk og at du har ønske om å skade barnet ditt, det ser jeg på som relevant å fortelle andre instanser. 
Men antall sexpartner og kjønnssykdommer sier ingenting om rollen man er som foreldre😅

Anonymkode: a9da9...8a7

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, klag, kommunelgen først tror jeg, så fylkeslegen g til slutt statsforvalteren men vær oppmerksom på at når du klager på en lege og det opprettes tilsynssak, som det skal, er du ikke lengre part i saken og får ikke oppdateringer så om jeg var deg ville jeg heller bestilt en time hos denne legen og vært tydelig på at du kommer til å følge saken videre og at du forventer en beklagelse samt en ny melding til BV om at legen har gått ut over sin fullmakt til å dele DIN private informasjon på en måte som så tydelig er full av synsing. Du trenger ingen forklaring der og da eller å gå inn i en dialog bare si det du har å si og gå. Så søker du om ny fastlege med tausethspliktbrudd som grunn. Det får ballen til å rulle superraskt.. 

Anonymkode: 7ef9e...e93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cor Cubiculum skrev (47 minutter siden):

Jeg er enig i ALT du skriver, bortsett fra at jeg synes du er litt rask med å konkludere om at det dreier seg om en mann. Den slags holdninger som denne legen gir uttrykk for, har vi også i stort monn her på KG. Og da oftest brakt til torgs av kvinner. 

Jeg skrev helt bevisst "den" og "denne" om legen hele veien, nettopp fordi jeg ikke tok for gitt at dette var en mannlig lege.

Ved ny gjennomlesing ser jeg at jeg ett sted skrev "han" (det var en glipp fordi lege i utgangspunktet var hannkjønnsord, for jeg tenkte som sagt hele tiden jeg skrev på at det like gjerne kunne være en kvinne).

Jeg var i utgangspunktet helt åpen for at dette like gjerne kunne være en kvinnelig lege, da jeg har sett og selv opplevd at en del kvinnelige leger merkelig nok kan ha store fordommer mot kvinnelige pasienter og behandle disse annerledes enn de behandler mannlige pasienter.

Men greit å få oppklart det, jeg burde lest gjennom før jeg postet, slik at jeg hadde fått luket ut den. Herved oppklart - takk for at å gjøre meg oppmerksom på glippen, for det ga meg også sjansen til å korrigere det her :)

Anonymkode: c1f80...96a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har fått tvillinger, og har to faste elskere? I tillegg til faren? Og måtte teste deg da du hadde byttet ut disse?

Anonymkode: 1fa3d...895

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Verste er at det faktisk er en ung kvinnelig lege 🥲 takk for alt det andre du skrev, det var veldig hjelpsomt!!

Ts

Anonymkode: 92822...ab6

Jeg blir dessverre ikke veldig overrasket at det er en ung kvinnelig lege.

Det at denne legen er såpass ung, så bekrefter det, sammen med denne umodne og uprofesjonelle måten opptre på, at dette er en lege som absolutt ikke har kompetanse eller personlig modenhet til å behandle så alvorlig syke barn eller unge, for hun ser ikke på fakta, hun lytter ikke til pasientene, men hun dikter opp falske historier om pasienter på bakgrunn av egne, personlige fordommer. Og dette er nok et argument som bør brukes for å vise at denne legen er uegnet til å håndtere slike saker selvstendig, og at hun bør pålegges å jobbe under tett oppfølging og veiledning om hun skal fortsette som lege. (Har du råd til advokat, få med dette også i en klage, still da spørsmål ved om hun er kompetent til å jobbe selvstendig når dette er måten hun opererer på.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har fått tvillinger, og har to faste elskere? I tillegg til faren? Og måtte teste deg da du hadde byttet ut disse?

Hva er det du spør om her og hvorfor? Er antallet sexpartnere til TS alt du klarer å fokusere på? 

Anonymkode: 24de9...4e9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det du spør om her og hvorfor? Er antallet sexpartnere til TS alt du klarer å fokusere på? 

Anonymkode: 24de9...4e9

Jo, det er viktig hvis det blir rettsak. Da kommer det meste fram.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er viktig hvis det blir rettsak. Da kommer det meste fram.

Nei. Har du noe som helst grunnlag, andre saker du kan referere til her?

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Pasientombudene skriver ikke klager for folk lengre, det bruker de ikke tid på, med mindre det er personer som er svært resurssvake, det er ikke ts. 
En anmeldese blir garantert henlagt, der er ikke grunnlag for noe forfølgelse her. 

Å få slettet en slik info fra en pasientjournal, som er relevant for datterens helsetilstand skal ikke skje. 

Hele innlegget ditt viser at du sitter og synser og aner ingenting om hvordan taushetsplikt og meldeplikt for leger fungerer, heller ikke hvilken plikt helsepersonell har til å føre journal, melde til BV og hva både Statsforvalter og Pasientombud har som arbeidsoppgaver og hvilke tiltak de kan iverksette. Dette gjelder desuten flere av dem som svarer i denne tråden. 

Iflg. forumreglene kan ikke jeg si hva min tittel er. La oss bare si at jeg har vært forpliktet til å jobbe etter dette lovverket som du ramser opp i over 20 år nå...

Du tar feil.

Dessverre så er oppfølgingen av helsepersonell som ikke er gode nok i jobben sin fremdeles altfor dårlig, dessto viktigere er det at slike udugelige leger som Ts forteller om lukes ut, eller i det minste blir pålagt å jobbe på begrenset autorisasjon og under tett oppfølging og veiledning inntil de har blitt kompetente til å utføre jobben sin på en profesjonell måte.

Dessverre er det også for mange pasienter som ikke får medhold, selv i opplagte saker. Dessto viktigere at slike saker som Ts forteller om blir belyst, for det er eneste måten systemet og enkeltleger kan bli bedre.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Iflg. forumreglene kan ikke jeg si hva min tittel er. La oss bare si at jeg har vært forpliktet til å jobbe etter dette lovverket som du ramser opp i over 20 år nå...

Du tar feil.

Dessverre så er oppfølgingen av helsepersonell som ikke er gode nok i jobben sin fremdeles altfor dårlig, dessto viktigere er det at slike udugelige leger som Ts forteller om lukes ut, eller i det minste blir pålagt å jobbe på begrenset autorisasjon og under tett oppfølging og veiledning inntil de har blitt kompetente til å utføre jobben sin på en profesjonell måte.

Dessverre er det også for mange pasienter som ikke får medhold, selv i opplagte saker. Dessto viktigere at slike saker som Ts forteller om blir belyst, for det er eneste måten systemet og enkeltleger kan bli bedre.

Det er så vanskelig å ikke bli trodd når noe først står i en journal.

Anonymkode: 46424...19e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...