Gå til innhold

Nynorske ungdomsbøker?

Sigrid<3

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i 10. som til vanlig skriver bokmål. Derfor er nynorsk et fag som jeg prøver å bli bedre på, men som jeg ikke er så god på. Vi skal ha tentamen i nynorsk (og kanskje eksamen), og selv om vi kan bruke ordbok tenker jeg det kan være lurt å høre på noen nynorske lydbøker før det (jeg kan for såvidt også lese, men jeg liker bedre lydbok siden det kan kombineres med andre ting). Dette er for å forberede meg mest mulig i håp om best mulig karakter.

Så spørsmålet er om dere vet om noen ungdoms eller ung voksen bøker på nynorsk? (Generelt liker jeg romantiske bøker og komiske bøker, og bøker satt i gamledager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lurt at du vil lese bøker på nynorsk for å bli bedre å skrive det selv (hilsen bibliotekaren som skriver på bokmål, men som er glad i nynorsk selv). 

Jeg har noen forslag til nynorske ungdomsbøker. 
Kjærlighet /romantikk: Splintra av Hilde Myklebust (men den er også veldig trist, jeg gråt da jeg leste den), Svarttrasta syng om natta av Tone Solheim, Felefeber av Elin Hansson, Ser du dette av Sigrid Agnethe Hansen, Sinne og Eg blir her av Ann Helen Kolås Ingebrigtsen, Dans stille før stormen av Torvald Sund. 

Historiske /gamle dager: Inn i elden og Ingen må vite av Aina Basso.

Anonymkode: b13cc...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives dessverre lite bøker for ungdom som er humoristiske, selv om noen kan være litt morsom underveis. 

Til jord skal du bli og Til døden skil oss av Anders Totland er humoristisk krim, skrevet for voksne. Du kan jo eventuelt lese litt om om disse to bøkene for å se om de er noe for deg? 

Anonymkode: b13cc...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...