Gå til innhold

Oppsigelse kort tid etter oppstart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For ca 1 år side valgte jeg å "ta sjansen" å søke meg fra en fast stilling i en bedrift jeg hadde jobbet i i flere år til fordel for et vikariat i 1 år i en annen bedrift. Veldig fornøyd med dette valget, da jeg fikk spisset meg mer mot det jeg ønsker å drive med, men likevel innen samme bransje. 

Siden vikariatet var for en person i fødselspermisjon som kom tilbake, så var det ikke anledning å kunne tilby meg fast stilling i samme avdeling. Men samtidig som jeg fikk denne beskjeden var det utlyst en annen stilling i bedriften som jeg valgte å søke på og deretter fikk. Jeg var nok hele tiden litt usikker på om denne stillingen passet meg, men tenkte det var en fordel å kunne bli i bedriften videre da jeg trives godt her og er trygt og godt osv.

Nå er det 3 mnd siden jeg gikk over i ny stilling, og jeg kjenner mer og mer at dette ikke føles riktig for min del mtp arbeidsoppaver og kjenner motivasjonen for jobben allerede er lav. Jeg har derfor valgt å søke en ny jobb et annet sted som jeg tror passer veldig godt for min del. Har nå vært på intervjuer her, og venter på innstilling.

Nå gruer jeg meg veldig til å eventuelt måtte fortelle dette til leder og også kolleager på avdelingen. Siden jeg har jobbet i bedriften i over 1 år, så kjente jeg til en del fra avdelingen tidligere. 

Min motivasjon for å bytte jobb:

Arbeidsoppgaver, føler det passer meg bedre

Høyere lønn i ny jobb

Nærmere hjemme

Alt er med andre ord bedre. Men føler jo veldig på de som valgte å ansatte meg at jeg sier opp så fort. Jeg for min del tenker at når jeg allerede så tidlig kjenner at dette er feil for min del, er det bedre å gjøre det tidlig, i stedet for å dra det ut 1 år kanskje, og de må bruke ressurser igjen for å lære opp en ny person osv. I tillegg er jeg jo fortsatt i prøvetid i ny jobb, så jeg har bare 2 ukers oppsigelse.

Hva burde jeg si til leder når jeg forteller det? Og jeg vet at jeg ikke nødvendigvis må "svare for meg" til kollegaer om valget mitt, men føles veldig rart og ikke skulle fortelle dem det på en ordentlig måte også.

Noen med erfaring eller gode ord på veien? :D 

Anonymkode: 1bb66...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, kan du sukre pillen ved å si at du trivdes så kjempegodt på arbeidsplassen i vikariatet du hadde, at du ville forsøke annen stilling i samme bedrift, men så ble ikke arbeidsoppgavene helt slik du trives med? At det er synd å forlate en flott arbeidsplass med fine kollegaer, men at du trenger arbeidsoppgaver mer i match med utdanningen/interesseområde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min bedrift slutter folk gjerne før de er ferdig opplært, og spør fem forskjellige folk dem hvorfor, får de gjerne fem forskjellige svar. 

Egentlig trenger ikke din nåværende sjef og kollegaer å vite hvorfor du slutter en gang. 

Anonymkode: 22d51...b6e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sant nok at ingen trenger å vite. Men bare følte sånn på det når jeg har holdt denne prosessen for meg selv de siste ukene, når jeg får spørsmål om hvordan jeg trives av leder og kollegaer og planlegger fremover. Så føler jeg jo at jeg sitter å lyver ved å svare at jeg trives, for at jeg så skal komme neste uke å si at jeg slutter.

Takk for svar.

TS

Anonymkode: 1bb66...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...