AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:30 #1 Del Skrevet mandag kl 11:30 Jeg leser hele tiden at man må "gi seg selv tid til å sørge", og kjenne på følelsene og "sitte i dem" for å komme videre (for min del etter utroskap og en vond skilsmisse). Men hva betyr dette, helt konkret? Kan noen gi meg konkrete eksempler på hvordan man bearbeider følelser? Det jeg kan forstå, er at man ikke skal rømme fra følelsene gjennom å drikke alkohol, hoppe inn i nytt forhold osv. Det er logisk nok. Men utenom det, hva gjør jeg? Jeg har det vondt hver eneste dag. "Sitter" jeg med følelsene da? Jeg forteller ikke meg selv at jeg "burde være over det nå". Gir jeg meg selv tid da? For jeg føler ikke jeg kommer så mye videre.. mye er lettere, en blir jo vant til ting. Det praktiske i alle fall. Men sorgen og bitterheten lever i beste velgående. Er redd for at jeg ved å "gi meg selv tid", bare blir stuck her, at jeg egentlig ikke bearbeider, bare graver meg ned i det. Anonymkode: b5106...d2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 12:01 #2 Del Skrevet mandag kl 12:01 Sorgen kommer ofte i bølger, så det kan hjelpe å tillate seg å stoppe helt opp når de kommer, snakke med deg selv som om du er et såret barn. Validere deg selv og egbe følelser, si at det er forståelig at du føler det som du gjør. Klemme deg selv litt. Sett en grense for feks maks 2 minutter hver gang det skjer, og at du så skal tilbake til "livet". Etterhvert vil det bli lengre og lengre mellom bølgene. En annen viktig ting, er jo å også reflektere over hvilke valg du tok som kan læres av. Hvem var du, hvorfor var du slik, hva kan du bli bedre på til neste gang, enten det gjelder grensesetting, konfliktskyhet, kranglete, usikker etc. Det vil også hjelpe deg videre. Anonymkode: ee8b6...956 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:51 #3 Del Skrevet mandag kl 16:51 For meg betyr det å ta imot sorgen når den kommer. Gå ut i skogen og gråte ut f.eks. ikke avlede meg selv for å glemme sorgen men la den få komme ut. Ta deg tid av og til når du er alene til å tenne et lys,tenke på den som er død, kanskje se på bilder eller lytte til musikk som minner deg om vedkommende. Og gråt om du vil. Anonymkode: 4213e...414 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 16:58 #4 Del Skrevet mandag kl 16:58 Gråt og kjenn på sorgen osv Anonymkode: c0ea1...dc8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:38 #5 Del Skrevet mandag kl 18:38 Jeg klarer ikke å se bilder av min avdøde kjæreste, orker ikke å høre musikk han likte eller gjøre ting han likte. Stenger mye ute, selv om jeg tenker på han hvert sekund nesten. Det er ett år og 4 måneder siden han døde.💔 Anonymkode: 505d8...cf8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet mandag kl 18:47 #6 Del Skrevet mandag kl 18:47 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg leser hele tiden at man må "gi seg selv tid til å sørge", og kjenne på følelsene og "sitte i dem" for å komme videre (for min del etter utroskap og en vond skilsmisse). Men hva betyr dette, helt konkret? Kan noen gi meg konkrete eksempler på hvordan man bearbeider følelser? Det jeg kan forstå, er at man ikke skal rømme fra følelsene gjennom å drikke alkohol, hoppe inn i nytt forhold osv. Det er logisk nok. Men utenom det, hva gjør jeg? Jeg har det vondt hver eneste dag. "Sitter" jeg med følelsene da? Jeg forteller ikke meg selv at jeg "burde være over det nå". Gir jeg meg selv tid da? For jeg føler ikke jeg kommer så mye videre.. mye er lettere, en blir jo vant til ting. Det praktiske i alle fall. Men sorgen og bitterheten lever i beste velgående. Er redd for at jeg ved å "gi meg selv tid", bare blir stuck her, at jeg egentlig ikke bearbeider, bare graver meg ned i det. Anonymkode: b5106...d2d Terapi hjalp for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:50 #7 Del Skrevet mandag kl 18:50 Når sorgen og følelsene kommer, ikke jage de vekk med alkohol, skjerm, eller andre ting. Gi selv tid til å føle, og bearbeide. Anonymkode: 982a2...00b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:09 #8 Del Skrevet mandag kl 20:09 Se denne tiktoken: https://vm.tiktok.com/ZMkW3t5JC/ Gabor Mate har hjulpet meg gjennom en del av min betrayal trauma, samt andre forfattere. Anonymkode: ee8b6...956 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:17 #9 Del Skrevet mandag kl 20:17 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg leser hele tiden at man må "gi seg selv tid til å sørge", og kjenne på følelsene og "sitte i dem" for å komme videre (for min del etter utroskap og en vond skilsmisse). Men hva betyr dette, helt konkret? Kan noen gi meg konkrete eksempler på hvordan man bearbeider følelser? Det jeg kan forstå, er at man ikke skal rømme fra følelsene gjennom å drikke alkohol, hoppe inn i nytt forhold osv. Det er logisk nok. Men utenom det, hva gjør jeg? Jeg har det vondt hver eneste dag. "Sitter" jeg med følelsene da? Jeg forteller ikke meg selv at jeg "burde være over det nå". Gir jeg meg selv tid da? For jeg føler ikke jeg kommer så mye videre.. mye er lettere, en blir jo vant til ting. Det praktiske i alle fall. Men sorgen og bitterheten lever i beste velgående. Er redd for at jeg ved å "gi meg selv tid", bare blir stuck her, at jeg egentlig ikke bearbeider, bare graver meg ned i det. Anonymkode: b5106...d2d Noen rømmer i alkohol og fest og nye forhold. Andre unngår følelser med husarbeid, jobb, og scrolling. Legg bort dine unngåelser. Anonymkode: c1f98...0d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:24 #10 Del Skrevet mandag kl 20:24 Synes "å gi seg selv rom for å sørge" er et mye bedre uttrykk. Få lov til å føle, få lov til å prate, akseptere at behov endres over tid, selv fra time til time. Sorg er ikke lineært, så å gi det en tidsperiode slik uttrykket du viser til er ment for mener jeg gir lite mening. Anonymkode: 7112e...14c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Del Skrevet 8 timer siden Gå turer i skogen.Skriv ned alle tankene dine i en bok. Ta tiden til hjelp. Disse tingene hjalp meg i din situasjon. Det er en prosess man skal igjennom. Anonymkode: 2a885...006 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Del Skrevet 7 timer siden "Du må begynne i sorggruppe så du får bort raskere sorgen"-sa min søster til meg to måneder etter at samboer døde. Har nesten ikke klart å omgås henne etter en slik idiotisk uttalelse. Anonymkode: 505d8...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå