AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Min erfaringer som pårørende sett fra utsiden er bekymringsfulle og jeg lurer på hvilke erfaringer andre har. Dette er de endringene jeg har sett hos vedkommende sammenlignet med før: Har gått alarmerende mye ned i vekt - ca 2/3 del, minst halvert størrelsen Klarer ikke overholde frister Kommer mye senere til avtaler Er irritabel, mindre toleranse for det meste Tolker ting i verste mening Kverulerende og arrogant, ser ned på andre Ting går i sirup - tar sin tid bare å starte på noe eller komme i gang Dette var problemer som vedkommende ifølge seg selv har slitt med. Det som er rart er at vi på utsiden ikke har sett disse problemene, ikke før nå, etter at vedkommende startet med medisiner. Er det noen som har lignende erfaringer? Anonymkode: 27e31...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar Nedsatt matlyst er en svært vanlig bivirkning, men alt annet synes jeg høres veldig rart ut. Jeg fikk beskjed av psykiater om å be de rundt meg om å se etter forandringer, både på godt og vondt, da man ikke alltid ser alt selv. Ville tatt en prat med vedkommende og delt bekymringene dine, slik at h*n kan få byttet medisiner Anonymkode: 3eb3a...a17 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar Jeg lever best uten medisin. Uten medisin kan jeg håndtere og forstå hvordan jeg er, med medisin blir jeg en kunstig og oppdiktet versjon av meg selv. Pårørende er vel og bra, men hva tenker personen selv? Mange får ikke sjansen til å svelge diagnosen før de blir bedt om å ta medisiner. Og så sørs det om ADHD er eneste diagnose eller en side-diagnose. Anonymkode: 9be84...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar Det høres jo ut som at det er behov for å endre enten dose eller type medisiner. Man tar ADHD medisin for å bli bedre, ikke verre. Ikke alle responderer godt på alle typer medisiner, og det er vanlig å måtte teste ut flere/forskjellige doser før det blir riktig. Snakk med legen. Anonymkode: 5fb60...f46
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar Nedsatt matlyst er vanlig bivirkning. Men tror også man må huske at selv om han går på ADHD-medisiner så trenger det ikke være det som har ført til alle endringene i oppførselen hans. Om mulig ville jeg tatt en prat med han. Men av erfaring kan det være vanskelig å få folk til å ville lytte til en prat hvor man tar opp slike problemer. Angående vekten. Ville fulgt med der. At vedkommende ikke blir farlig tynn. Igjen, dette er nok ikke en lett diskusjon å ta med vedkommende. ADHD medisiner kan også gjøre ting som prokrastinering verre i en del tilfeller. Det kan se ut som det skjer her, men igjen det at han tar medisinene trenger ikke bety at det er det som er årsaken til endringene. Anonymkode: 34a8f...c37
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Skrevet 17. februar Kan høres ut som feil medisin. Skal også sies at mange slipper maska når de finner ut hva som er "galt", og derfor slutter å kamuflere symptomer de hele tiden har hatt. Altså at tid alltid har vært et problem, men at vedkommende nå har sluttet å gjøre masse greier for å rekke å komme i tide, med alt det medfører av vansker. Sånn sett er det vanlig at adhd symptomer viser seg mer etter en diagnose. Utover det så kan det fremstå som feil medisin. Jeg blir lyn forbanna på Ritalin og føler meg som i en evig PMS, men fungerer godt på Aduvanz. Andre har andre opplevelser. Vil tro det har vært forsøkt ulike typer? Anonymkode: bc2d0...447 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå