AnonymBruker Skrevet 17. februar #21 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her. Aførs først. De er fortsatt gift på papiret. Kanskje skal starte med å søke om separasjon så han ikke er gift? Kan ikke søke om diverse før han er registrert som enslig uansett? Også melde flytting. Også snakke med nav om gjeldsordning også namsmannen? Anonymkode: 5626d...3f1 Han må søke separasjon og melde flytting til folkeregistrert. Men det beste er nok om han får ordnet seg advokat, slik at han får bistand av noen som vet hva han har krav på i hans situasjon. Eventuelt be om rådgivningstime hos NAV. Så kan du heller bli med han, og å hjelpe/støtte han videre når dere har fått informasjon om hva som gjelder i hans situasjon. F.eks, er mor enig i at barnet skal bo med far og de ikke skal ha samvær? Er de enige om fordeling av innbo? Hvem betaler forsikringer på barnet i dag? Hvem er registrert som eier av barnets mobilabonnent? Hva med andre forsikringer som innbo? Har dere tenkt på disse tingene? Anonymkode: ebe8c...bcc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #22 Del Skrevet 17. februar monican94 skrev (1 time siden): nav dekker ikke gjeld, ergo gjeldstrekk/annek forbruksgjeld regnes ikke inn ved beregning av sosialhjelp. Dette kan nok variere litt fra NAV kontor til NAV kontor. Er mange forskjeller ute å går. NAV her hvor jeg bor tar med trekkene mine i utregning av sosialhjelp. Så jeg får ekstra penger av NAV hver måned slik at jeg får betalt husleie og alle utgifter jeg har for å bo. I tillegg har jeg helseutfordringer som gir forhøyede kostnader for medisiner osv. NAV hjelper også med det. Anonymkode: 39b9b...188 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #23 Del Skrevet 17. februar Han kan sende inn til Nav at han skal ha den ordinære barnetrygden + han kan søke om utvidet barnetrygd. Da får han ca 4282,- der. Hvis datteren skal bo fullt hos han kan han kreve bidrag av mor. Bare å kreve gjennom NAV med en gang. Anonymkode: 74511...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #24 Del Skrevet 17. februar Har de vært til mekling? Dette må de så lenge datteren ikke er fylt 16 år enda. Og søke om separasjon: https://www.statsforvalteren.no/portal/folk-og-samfunn/separasjon-og-skilsmisse/ Anonymkode: 74511...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #25 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Han må søke separasjon og melde flytting til folkeregistrert. Men det beste er nok om han får ordnet seg advokat, slik at han får bistand av noen som vet hva han har krav på i hans situasjon. Eventuelt be om rådgivningstime hos NAV. Så kan du heller bli med han, og å hjelpe/støtte han videre når dere har fått informasjon om hva som gjelder i hans situasjon. F.eks, er mor enig i at barnet skal bo med far og de ikke skal ha samvær? Er de enige om fordeling av innbo? Hvem betaler forsikringer på barnet i dag? Hvem er registrert som eier av barnets mobilabonnent? Hva med andre forsikringer som innbo? Har dere tenkt på disse tingene? Anonymkode: ebe8c...bcc Hvis en jente på snart 16 år ikke vil bo med mor så får ikke mor gjort så mye med dette. Jenta bestemmer selv. Anonymkode: 74511...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #26 Del Skrevet 17. februar 16 åringen får vel bare borteboerstiped? Anonymkode: 9c273...5c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #27 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei han er ikke det. Han er bare et av de få som er veldig dårlig i økonomi. Kan nevne at kona har en del å si for at han tok opp alle de lånene. Mens hun gikk ut av ekteskapet uten noe lån, til en ny pengemaskin, da min bror ble syk og gikk over på aap. Anonymkode: 5626d...3f1 Men dette blir vel ikke rett? Tok han opp gjelden før de ble gift eller mens de var gift? For som gifte skal både formue og gjeld, som opparbeides under ekteskapet deles 50/50 ved brudd, med mindre annet er skriftlig avtalt om jeg ikke husker feil. Så selvom hun ikke har navnet sitt på papirene, slipper hun ikke unna det delte ansvaret. Anonymkode: b9269...001 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #28 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): 16 åringen får vel bare borteboerstiped? Anonymkode: 9c273...5c9 Ja. Foreldre har forsørgelsesplikt frem til barnet er ferdig med videregående utdanning. Anonymkode: 74511...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #29 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men dette blir vel ikke rett? Tok han opp gjelden før de ble gift eller mens de var gift? For som gifte skal både formue og gjeld, som opparbeides under ekteskapet deles 50/50 ved brudd, med mindre annet er skriftlig avtalt om jeg ikke husker feil. Så selvom hun ikke har navnet sitt på papirene, slipper hun ikke unna det delte ansvaret. Anonymkode: b9269...001 Dette. Han bør kontakte advokat før han søker seperasjon. Han har vel så lav inntekt at han får fri rettshjelp? Anonymkode: 40b02...3fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #30 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis en jente på snart 16 år ikke vil bo med mor så får ikke mor gjort så mye med dette. Jenta bestemmer selv. Anonymkode: 74511...119 Men hvis mor ikke ønsker gå med på den avtalen så må det gå via rettsystemet... Og den skrifte samværsavtalen må være på plass når man søker om barnetrygden og barnetillegget. Så for all del, datra kan bestemme så mye hun vil, men uten en skriftlig avtale, enten privat eller rettslig, så kan ikke far kreve full omsorg med den økonomiske støtten det innebærer. Anonymkode: ebe8c...bcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #31 Del Skrevet 17. februar Hadde bestilt time hos gjeldsrådgiver hos NAV snarest. De har ventetid. Anonymkode: 8cdb2...e20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei han er ikke det. Han er bare et av de få som er veldig dårlig i økonomi. Kan nevne at kona har en del å si for at han tok opp alle de lånene. Mens hun gikk ut av ekteskapet uten noe lån, til en ny pengemaskin, da min bror ble syk og gikk over på aap. Var de gift er hun ansvarlig for felles gjeld hun også. Dattera er snart 16år og skal bo med han inntil da, og skal flytte for å studere uansett. Men det er heller ikke gratis mtp hybel+mat osv. Hun må fremdels forsørges og kan faktisk være dyrere enn å bo under samme tak Men kan han søke om å få overført barnetrygd til han? Ja barnetrygd går til barnet og skal gå til den forelderen som barnet bor hos frem til 18år. I tillegg blir det utvidet barnetrygd ettrrsom de blir alene. Går han på AAP eller er han sykemeldt nå? *vesentlig forskjell i inntekt og rettigheter* Ekskona er i full jobb. Han var i full jobb frem til noen mnd siden da han fikk hjerteproblemer og måtte operere flere ggr og legen har nektet han å jobbe nå. Anonymkode: 5626d...3f1 Da er han vel sykemeldt og burde ha utbetalt 100% lønn...? Se forøvrig svar i rødt over. 👆👆 Anonymkode: 9b9e9...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #33 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis mor ikke ønsker gå med på den avtalen så må det gå via rettsystemet... Og den skrifte samværsavtalen må være på plass når man søker om barnetrygden og barnetillegget. Så for all del, datra kan bestemme så mye hun vil, men uten en skriftlig avtale, enten privat eller rettslig, så kan ikke far kreve full omsorg med den økonomiske støtten det innebærer. Anonymkode: ebe8c...bcc Derfor må en til mekling først. Det tar tid å ta ting til retten og. Og først og fremst må en gå til mekling. Hvis datteren sier der at hun vil bo hos far, er det dumt av mor å ta det til retten. Og det komme hun mest trolig til å få beskjed om på fvk og. Da taper hun mest trolig en rettssak da ingen tvinger et barn på snart 16 år til å bo hos en forelder det ikke ønsker å bo hos. Anonymkode: 74511...119 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #34 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Hvem ringte du. Advokaten eller..? Anonymkode: 5626d...3f1 Du virker så uvitende og i tillegg virker det som du har problemer med å ordlegge deg, så med mindre dette egentlig gjelder deg selv så tror jeg det er lurt av han å be noen andre om hjelp. Forstår at du ønsker å hjelpe til, men tviler på at du har så mye positivt å bidra med da det virker som om du mangler grunnleggende og fundamental kunnskap. Anonymkode: 1c0b1...952 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 17. februar #35 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis mor ikke ønsker gå med på den avtalen så må det gå via rettsystemet... Og den skrifte samværsavtalen må være på plass når man søker om barnetrygden og barnetillegget. Så for all del, datra kan bestemme så mye hun vil, men uten en skriftlig avtale, enten privat eller rettslig, så kan ikke far kreve full omsorg med den økonomiske støtten det innebærer. Anonymkode: ebe8c...bcc Her fikk jeg en bekreftelse via barnevernet på barnas bosted, når far nektet å signere samværsavtale, slik at jeg kunne søke om barnebidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå