Gå til innhold

Hva jan man søke på for hjelp fra nav?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei

Jeg hjelper nå min bror med hans økonomiske problem. For å gjøre historien kort. Kona er utro og skal flytte med nye mannen. Han og barnet felles, på 15 år. Skal flytte til mindre hus da hus de leier rr for dyrt. Han skal leie fortsatt.

Han har nå aap og får brutto 25.000 i mnd og kun 14.000 netto. Det er endel trekk i bildet fra nav/namsmannen. 

Så....med dette har han og dattra ingenting å leve for. Det nye stedet blir på 9k+2k strøm. Dette er det billigste de kunne finne. Han har forburksgjeld som han må betale på hver mnd som er ca 6.000 tilsammen, disse lånene er i tillegg til det som er trekt i lønna allerede. 

Hva kan han få hjelp med? Bostøttekalkulator viser at han kan få 2500kr i mnd ca. Det blir heller ikke nok. Fyller han kravet for supplerende livsopphold? Vi ser for oss at han skal ha nedbetalt sine forbukslån ila 4år. Og han da komme oppå økonomisk. Prr nå har de ingen penger å leve for. Ja han er dårlig på økonomi. Men det er også derfor jeg må hjelpe han.

Anonymkode: 5626d...3f1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fremviser såpass nedsatt boevne at han ikke bør ha hovedomsorg for barn. Du bør kanskje få økonomisk fullmakt? Er det snakk om lettere psykisk utviklingshemming? 

Anonymkode: bb5e5...f7b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han er ikke det. Han er bare et av de få som er veldig dårlig i økonomi. Kan nevne at kona har en del å si for at han tok opp alle de lånene. Mens hun gikk ut av ekteskapet uten noe lån, til en ny pengemaskin, da min bror ble syk og gikk over på aap. 

Dattera er snart 16år og skal bo med han inntil da, og skal flytte for å studere uansett.

Men kan han søke om å få overført barnetrygd til han? Ekskona er i full jobb.  Han var i full jobb frem til noen mnd siden da han fikk hjerteproblemer og måtte operere flere ggr og legen har nektet han å jobbe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det letteste er nok at barnet bor hos mor. 

Anonymkode: 109bb...878

Hun vil ikke ha noe med moren å gjøre. Hun skal uansett flytte til høsten sa hun blir 16 og skal studere langt borte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han har hovedomsorg skal barnetrygd gå til han. Dessuten skal han kunne søke om barnebidrag fra mor. 

Anonymkode: 160d9...52e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun vil ikke ha noe med moren å gjøre. Hun skal uansett flytte til høsten sa hun blir 16 og skal studere langt borte.

16-åringer får ikke studere. Men de kan bo hjemmefra for å gå på videregående skole.

Anonymkode: 109bb...878

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan be om økonomisk veiledning/gjeldsrådgivning fra NAV. Kanskje han kan kvalifisere for gjeldsordning? 

Anonymkode: 3d73f...fdc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen har lov å trekke mer enn at han har til husleie og livsopphold til deg og barnet

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må stoppe gjeldstrekk og ha riktig skattetrekk som enslig forsørger. Søke bostøtte, barnetrygd (vil få dobbel om han har all omsorgen) og barnebidrag fra mor, om hun har null samvær vil det bli litt siden hun har full inntekt. 

nav dekker ikke gjeld, ergo gjeldstrekk/annek forbruksgjeld regnes ikke inn ved beregning av sosialhjelp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må søke om å få barnetrygden over på seg, og barnebidrag fra mor. 
Så må han kontakte nav og namsmannen for å få justert trekkene i henhold til sin nye økonomiske situasjon. 

Anonymkode: ebe8c...bcc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Aførs først. De er fortsatt gift på papiret. Kanskje skal starte med å søke om separasjon så han ikke er gift? Kan ikke søke om diverse før han er registrert som enslig uansett? Også melde flytting. Også snakke med nav om gjeldsordning også namsmannen?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her.

Aførs først. De er fortsatt gift på papiret. Kanskje skal starte med å søke om separasjon så han ikke er gift? Kan ikke søke om diverse før han er registrert som enslig uansett? Også melde flytting. Også snakke med nav om gjeldsordning også namsmannen?

Han må søke separasjon asap, det er behandlingstid på det. Jeg vil tro han kan søke på nett nå, jeg hentet skjema hos advokat (treger ikke time for det) fylte ut og sendte inn. Etterpå ringte jeg og spurte om behandlingstiden og forklarte at jeg ikke hadde penger per dd og da la saksbehandler meg øverst i bunka.

Anonymkode: 1994b...5ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør sende inn på separasjon. Samtidig barnetrygd over på seg, når seprasjonspapirer er sendt kan han å be om endring på skatt, endring på trekk gjeld. Bør å søke om bidrag fra mor. E NT se på bostøtte , så evnt se om supplerende sosial stønad.

PS når ungdommen fyller 18 mister han barne tilegget så dere er klar over det

Anonymkode: c3f20...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Han må søke separasjon asap, det er behandlingstid på det. Jeg vil tro han kan søke på nett nå, jeg hentet skjema hos advokat (treger ikke time for det) fylte ut og sendte inn. Etterpå ringte jeg og spurte om behandlingstiden og forklarte at jeg ikke hadde penger per dd og da la saksbehandler meg øverst i bunka.

Anonymkode: 1994b...5ae

Ts her. Hvem ringte du. Advokaten eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...