Gå til innhold

Har vi ”lov“ til å ha barnet hjemme fra skolen? (Mobbing)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bytte skole? Ikke skoleplikt i Norge. Hør med skolen hva som kom ut av praten. Hadde holdt barnet hjemme inntil videre.

Anonymkode: dff08...bed

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig. Det er ikke skoleplikt i Norge.

Anonymkode: 2c557...e97

Det at det ikke er skoleplikt, betyr ikke at det er fritt frem til å holde barnet hjemme. Det er opplæringsplikt, og hjemmeskole er en formell løsning hvor det også føres tilsyn, ikke noe man bare velger i vanskelige perioder. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Paragraf sak ble opprettet i høst, men etter mange uker med ”undersøkelse“ fant de ingenting. Til tross til at vi i hele den perioden kunne mate skolen med info om hendelser og kommentarer fra skoledagen. Saken er avsluttet. 

Vi har forsøkt å prate med foreldrene, men fått beskjed om at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av barnet.

Ikke helt stuerent, men i desperasjon har vi til og med snakket til barnet en gang han ringte på døren her. ”hvis ikke du slutter nå, så kommer vi til å ringe til foreldrene dine“ svar fra barnet: ”det gjør ingenting om dere ringer de, de bryr seg ikke uansett“ vet også andre har forsøkt å prate med de, men når ikke frem. 

Er klar over at det er en bjørnetjeneste, men når barnet beskriver at det har klump i magen og holder på å begynne å gråte gjennom skoledagen kjennes det godt på oss foreldre.

så utrolig skuffet over skolen

ts

Anonymkode: 3c53d...949

Det er vanskelig å si hva som gjør at skolen ikke ser noen ting etter lengre perioder med observasjon, kanskje mobberen er smart mtp. når mobbingen skjer? Hva vet du om når og hvordan det mobbes? Kan du forstå at skolen ikke har sett noe?

Det å melde til Statsforvalter er en mulig løsning. Det kommer sjelden noe konkret ut av det, men skolen kan bli stressa og føle sterkere press for å gjøre noe, og det kan jo hjelpe litt.

Det å holde barnet hjemme er ingen varig løsning. Mobbingen kommer ikke til å slutte fordi barnet er hjemme en uke eller to. Det er fryktelig urettferdig at det er den som mobbes som må ta grep, men det kan faktisk hende dere bør vurdere skolebytte eller flytting. 

Anonymkode: 36222...2bf

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Paragraf sak ble opprettet i høst, men etter mange uker med ”undersøkelse“ fant de ingenting. Til tross til at vi i hele den perioden kunne mate skolen med info om hendelser og kommentarer fra skoledagen. Saken er avsluttet. 

Vi har forsøkt å prate med foreldrene, men fått beskjed om at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av barnet.

Ikke helt stuerent, men i desperasjon har vi til og med snakket til barnet en gang han ringte på døren her. ”hvis ikke du slutter nå, så kommer vi til å ringe til foreldrene dine“ svar fra barnet: ”det gjør ingenting om dere ringer de, de bryr seg ikke uansett“ vet også andre har forsøkt å prate med de, men når ikke frem. 

Er klar over at det er en bjørnetjeneste, men når barnet beskriver at det har klump i magen og holder på å begynne å gråte gjennom skoledagen kjennes det godt på oss foreldre.

ts

Kan du være med på skolen?

evt bytte skole?

Anonymkode: 7fc70...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det som skjer i de tilfellene han ikke klarer ”å la være å bry seg“ er jo at han enten begynner å grine, eller tar igjen. Men så er det da sånn at det er mitt barn som får kjeft. Så sitter mobberen å ler. Så tilliten hans til de voksne på skolen er 0

ts

Og da er du der som mor og forteller hva som faktisk skjer. Ikke faen om du lar skolen legge skylda på din unge.

Er det nødvendig så kaller du hele hurven inn til oppvaskmøte. Det kommer ikke din unge heller til å like men slik må det bli. Jeg ble mobba selv, og har en unge som har mobbet. En eller annen voksen må ha baller nok til å la ungene konfrontere hverandre i en ordna setting.

Anonymkode: 864e7...866

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... i desperasjon har vi til og med snakket til barnet en gang han ringte på døren her. ”hvis ikke du slutter nå, så kommer vi til å ringe til foreldrene dine“ svar fra barnet: ”det gjør ingenting om dere ringer de, de bryr seg ikke uansett“...

Det verste er at det antageligvis er sant. De har jo oppdratt denne ungen. 

Anonymkode: 2c4d5...614

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det han sier, er jo at han også opplever at foreldrene ikke bryr seg om han. Det er jo trist for han, men det gir han ikke frikort til å mobbe.

Send det inn til BV. Send inn bekymringsmelding.

Anonymkode: bce0e...cce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ga vi beskjed til skole og lærere. Nå har mobbingen  vært så så lenge, de papirene flyttingen deres har ikke fungert. Nå har vi gitt vårt barn lov til å forsvare seg selv. Da hadde barnet gått på kamp sport i 8 mnd. Og en dag smalt det. Barnetillegg en av gutta ned i baken reiste seg opp og spurte om flere ville.  Etter det ble det stille

Anonymkode: 37063...2a9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ts

Huff, jeg føler så med dere. Vi har selv vært gjennom dette. Meldt inn flere saker, men uten at ting endres. Mobberne plager flere, ikke bare mitt barn. Flere har byttet klasse, sluttet. Så det ble også vår løsning etter årevis med prøving (nesten 5 år). Fra å ha et barn som var full av selvfølelse, til et utrygt barn som sliter med å stole på noen. I dag, skulle jeg ønske at vi bare byttet til privatskole mye tidligere. Men jeg hadde alltid et håp om at det var de som ikke kunne oppføre seg, som måtte bytte skole/få andre tiltak. 

Så mitt råd: privatskole. 

Og svar på spørsmål: null stress å holde barnet hjemme. I henvendelse til skolen, bruk at barnet er utrygg når den er på skolen (da bruker du ordlyd fra § 12-2).

Lykke til, og godt tanker sendes både til deg og ditt barn. 

Anonymkode: 75373...143

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebytte er noe som sterkt vurderes, dette er også noe barnet ytrer ønske om. Ulempen er at skolene er små, geografisk er det mindre distanser som gjør at det ikke blir enkelt å starte med blanke ark.

mitt barn hadde dessverre sagt til mobberen at han ville bytte skole på han, fikk da til svar at han kjente folk rundt om på skolene som skulle ødelegge for han

ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skolebytte er noe som sterkt vurderes, dette er også noe barnet ytrer ønske om. Ulempen er at skolene er små, geografisk er det mindre distanser som gjør at det ikke blir enkelt å starte med blanke ark.

mitt barn hadde dessverre sagt til mobberen at han ville bytte skole på han, fikk da til svar at han kjente folk rundt om på skolene som skulle ødelegge for han

ts

Sorry, men du er feig som mor.

Problemer må konfronteres, ikke flyktes fra. Og hvordan har det gått så langt at barnet ditt kan servere mobberen fluktmuligheter? Du har jo oppfordret ungen til å gi vann og næring til mobberen. Nå gror du baller og deler støyten med ungen din og tar det vonde ved roten. Skolebytte hjelper svært få da offeret bærer med seg mentaliteten.

Har barnet ditt en far med handlingsevne eller er han like passiv som deg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. om det er opprettet  paragraf12, og skolen ikke følger opp. Så kontakt statsforvalter. 

2. selv om skolen ikke ser mobbingen, så er det barnets oppfatning som gjelder, så her må skolen sterkere inn. 

3.Har det vært noen møter mellom dere og guttens foreldre i regi av skolen?

4. Er det kun på skolen dette skjer? Eller skjer det også på andre plattformer?

5. Bytt skole, jo før jo bedre. Sønnen min fikk nylig en gutt i klassen, som ble mobbet på naboskolen. Han har fått en ny hverdag, så selv om det geografisk er kort avstand så trenger det ikke ha noe å si. 

OG jeg hadde ikke sendt mitt barn på en skole hvor det ble mobbet. I det lange løp kan dette føre til skolevegring. 
Kan du tenke deg noe værre enn å hver dag gå til en jobb, hvor du vet at kollegaene dine lager et helvete for deg? 

Anonymkode: c4236...549

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mann var guttunge så var det en drittunge som erta han uten stopp, far hans sa at han måtte bare slå til han, et knyttneveslag i trynet og mobberen har for evig holdt kjeft og skygget banen. Når ord feiler Når vold frem, desverre sant.

Anonymkode: 8830a...b66

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må signere på dette med at du er altfor feig. 

1. Krev oppvaskmøte med skolen. Vær forbanna. La ungen ta igjen med fysisk makt. Si fra til lærer at det kommer til å skje, og at du ikke vil høre om noe tilsnakk til ungen etterpå.

2. Tropp opp hjemme hos foreldrene til mobberen. Vær forbanna. Si at du kommer til å anmelde både her og der. 

Anonymkode: 42d98...df8

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Realistisk sett er det lite sannsynlig at mobberen faktisk setter i gang mobbing på ny skole også. Mest sannsynlig er dette tomme trusler. Uansett tenker jeg at barnet ikke trenger å starte med helt blanke ark, det trenger et miljø uten mobberen. Skolebytte anbefales.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Krev oppvaskmøte med skolen. Vær forbanna. La ungen ta igjen med fysisk makt. Si fra til lærer at det kommer til å skje, og at du ikke vil høre om noe tilsnakk til ungen etterpå.

Anonymkode: 42d98...df8

Jeg må bare kommentere dette, ikke spesifikt til deg, AB #df8, men fordi så mange anbefaler å ty til vold: Skolen har ikke noe mer lov til å overse at TS' barn er voldelig, enn de kunne oversett det fra andre. Hvis dette skjer i skoletiden eller på skolens område, vil barnet få tilsnakk og konsekvenser, skolen har ikke lov til annet. Å si fra på forhånd at det kommer til å skje, hjelper ingenting.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo ha et møte med foreldrene til denne ungen! Forklare at nå stopper dette umiddelbart, ellers melder dere både politi og barnevern!

Foreldrene MÅ ansvarliggjøres!!!

Anonymkode: 8a19a...60d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere dette, ikke spesifikt til deg, AB #df8, men fordi så mange anbefaler å ty til vold: Skolen har ikke noe mer lov til å overse at TS' barn er voldelig, enn de kunne oversett det fra andre. Hvis dette skjer i skoletiden eller på skolens område, vil barnet få tilsnakk og konsekvenser, skolen har ikke lov til annet. Å si fra på forhånd at det kommer til å skje, hjelper ingenting.

Skolen er ikke den viktige faktoren her. Det eneste skolen bidrar med er felles arena og nødvendig konfrontasjon.

Er vel derfor vi som støtter vold sier at man skal støtte ungen sin når volden kommer. Skolen vet jævlig godt at det er vold som hjelper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du bare bli fly forbanna, TS, og lær også barnet ditt å bli det.

Man kan sende inn klager og 9a og meldinger på Vigilo, men du må ut med albuene og tørre å KLIKKE på vegne av barnet ditt. Du tropper opp på døra hjemme hos barnet, du blåser deg opp (og ta gjerne med deg en støtte-tropp av familie, venner og andre foreldre fra skolen), bli forbanna foran både mobber og foreldre, si at det faen meg slutter NÅ ellers kontakter du barnevern og politi. Støtt deg på gjengen du har med deg og si at om du så mye hører som et skeivt ord i fremtiden så skal dere kollektivt lage et HELVETE. Vær skremmende, vær truende, vær FORBANNA!

Det er barnet ditt det gjelder, du gladelig konsekvensene på vegne av det.

Jeg er konfliktsky som bare det, men det hadde kostet meg ingenting å skremme vettet av et mobbende barn dersom det var siste instans.

Anonymkode: e5cf5...d55

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei at de som mobber ikkje får konsekvenser..og de som blir mobbet må bytte skole.

Ts..her må du få denne personen som mobber til å flytte...for vet du hva som skjer om ditt barn byttet skole..da finner mobber en ny å mobbe

Hvor mange barn må bytte skole for 1 mobber...er så lei at det nesten er mer syvd på mobberen..en den som blir mobbet.

Ikke byt skole..få mobberen til p flytte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å holde barnet hjemme i en sånn situasjon er å gjøre det en bjørnetjeneste. Det lærer å flykte fra problemer og droppe plikter når ting blir vanskelig. Det er virkelig ikke veien å gå.

Selv om det ikke er skoleplikt i Norge, er det ikke sånn at man bare kan holde ungene hjemme når man finner det for godt. Det er lov å ha hjemmeskole, men det er en formell greie man må melde fra til kommunen om at man skal drive med (og da mister barnet skoleplassen). Det er ikke noe man bare kan gjøre innimellom når ting er kjipt på skolen.

Så nei, du har strengt tatt ikke lov å holde barnet hjemme fra skolen pga. mobbing. 

Ta kontakt med skolen og krev at de setter inn tiltak, ta kontakt med foreldrene til mobberen, og si til barnet ditt at han må prøve og ta igjen (det trenger ikke bety vold, men at man f.eks. svarer tilbake hvis mobberen slenger dritt).

Å bytte skole hjelper for noen, men ofte blir dessverre nissen med på lasset. Ikke fordi mobberen "kjenner noen på den andre skolen" (det er mest sannsynlig tomme trusler), men fordi mobbeofre ofte har med seg en "offermentalitet" som gjør dem til lette ofre også på ny plass.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er bare å forbedre barnet på at det kan bli tilsnakk, men at barnet må huske at det kun er ord. Hvilke andre konsekvenser tenker du på? At det blir slutt på mobbingen? At bv blir involvert?  Det er ikke noe å frykte. Konsekvenser på barneskolen er til å le av, for det er ikke reelle konsekvenser, det er tomme ord og ekstremt lite handlng. Skolene er handlingslammet.

Anonymkode: bce0e...cce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...