AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:49 #1 Del Skrevet mandag kl 10:49 9 åringen har flere år vært plaget av en annen elev i klassen. Det har vært håndterlig for han da han har klart å holde avstand/ hatt andre å være med. Dessverre har det eskalert dette skoleåret og denne eleven har fått med seg flere fra klassen på å si stygge ting og erte barnet vårt. Har hatt dialog med skolen siden i høst, vært på flere dialogmøter- skolen har ”observert“ men skolen finner ingenting. Vi kan vise til konkrete ting/episoder og skolen skal ta ”prate med elevene“ det løser jo ingen verdens ting. Resultatet nå er at vår ellers så robuste barn er helt fra seg, vil ikke på skolen og ”føler seg syk“. Har helt klump i magen over å sende han på skolen med beskjed om at han må prøve å ikke bry seg. Sendte en lang melding på Vigilo til lærer (og rektor) hvor vi skrev at han ikke ville på skolen fordi han ikke hadde det bra (og en rekke andre hendelser fra forrige uke) Svarer vi fikk ”takk for beskjed, vi skal prate med elevene“ Anonymkode: 3c53d...949 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:53 #2 Del Skrevet mandag kl 10:53 Bytte skole? Ikke skoleplikt i Norge. Hør med skolen hva som kom ut av praten. Hadde holdt barnet hjemme inntil videre. Anonymkode: dff08...bed 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:54 #3 Del Skrevet mandag kl 10:54 Selvfølgelig. Det er ikke skoleplikt i Norge. Anonymkode: 2c557...e97 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:56 #4 Del Skrevet mandag kl 10:56 Jeg tror dere gjør barnet en bjørnetjeneste ved å la hen unnslippe dette. Både fordi de andre barna da har «oppnådd» det de prøver på og at barnet selv lærer at unnvikelse er eneste løsning. Bli heller med på skolen som støtte, ta kontakt direkte med de andre foreldrene, krev mer av skolen og evt klag skolen inn til statsforvalteren. Bruk tiden du tenker på å ha barnet ditt hjemme, på å kreve endring og ikke gi deg! Anonymkode: f0ae6...794 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:56 #5 Del Skrevet mandag kl 10:56 Jeg hadde tatt kontakt med foreldrene til mobberen og gitt beskjed om at de vil bli politianmeldt om de ikke griper inn og får skikk på mobbesønnen sin Anonymkode: 6745f...240 16 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:58 #6 Del Skrevet mandag kl 10:58 De sier vold ikke er løsningen, men... Det finnes ikke beskyttelse mot mobbing. Offeret står alene og foreldrene står maktesløse og ser på. Jeg hadde gitt barnet vegsignelse til å reagere akuratt som det trenger og holdt ryggen til barnet den dagen skolen tror det er offeret som er problemet. Om man ikke får respekt så krever man respekt Anonymkode: 864e7...866 5 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IrisIrene Skrevet mandag kl 11:00 #7 Del Skrevet mandag kl 11:00 har dere opprettet 9 a sak? Ville startet der, men absolutt holdt barnet hjemme til skolen kommer med mer konkrete tiltak 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #8 Del Skrevet mandag kl 11:02 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): 9 åringen har flere år vært plaget av en annen elev i klassen. Det har vært håndterlig for han da han har klart å holde avstand/ hatt andre å være med. Dessverre har det eskalert dette skoleåret og denne eleven har fått med seg flere fra klassen på å si stygge ting og erte barnet vårt. Har hatt dialog med skolen siden i høst, vært på flere dialogmøter- skolen har ”observert“ men skolen finner ingenting. Vi kan vise til konkrete ting/episoder og skolen skal ta ”prate med elevene“ det løser jo ingen verdens ting. Resultatet nå er at vår ellers så robuste barn er helt fra seg, vil ikke på skolen og ”føler seg syk“. Har helt klump i magen over å sende han på skolen med beskjed om at han må prøve å ikke bry seg. Sendte en lang melding på Vigilo til lærer (og rektor) hvor vi skrev at han ikke ville på skolen fordi han ikke hadde det bra (og en rekke andre hendelser fra forrige uke) Svarer vi fikk ”takk for beskjed, vi skal prate med elevene“ Anonymkode: 3c53d...949 Du har hjemmel til å holde ditt barn hjemme til skolen kommer opp med en plan som sikrer sitt barn på skolen. Opprett en 9a sak, kontakt statsforvaltningen for råd og gi klar og beskjed til skolen på en saklig måte at du krever tiltak for at ditt barn skal ha en trygg skolehverdag. Anonymkode: 813cb...689 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #9 Del Skrevet mandag kl 11:02 Ja. Men dere er pliktig å sørge for undervisning til barnet. Anonymkode: 2c4d5...614 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:02 #10 Del Skrevet mandag kl 11:02 Det er jo ikke skolen som mobber, og de gjør ofte lite med saken. Det er jo et barn som mobber, så jeg tenker vel at du må gå til roten av problemet, barnet og foreldrene. Ta en telefon, send en melding og si at dere må løse denne saken. Tru med politi og barnevern, og lag mye styr slik at de gidder å snakke med barnet sitt. Anonymkode: d301d...84a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:06 #11 Del Skrevet mandag kl 11:06 Hold ungen hjemme og ta hjemmeundervisning. Også send melding til skolen og si at det skal opprettes sak og det skal iverksettes faktiske tiltak for å sikre at ungen har et trygt og godt skolemiljø og henvis dem til paragraf 12 i opplæringsloven. § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. § 12-3.Nulltoleranse og førebyggjande arbeid Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø. § 12-4.Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt) Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på korleis elevane har det, og om mogleg gripe inn dersom nokon krenkjer ein elev. Alle som arbeider på skolen, skal melde frå til rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Det gjeld også når ein elev seier sjølv at ho eller han ikkje har det trygt og godt. Skolen skal snarast undersøkje saka og rette opp situasjonen med eigna tiltak. Rektor skal melde frå til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlege tilfelle. Skolen skal lage ein skriftleg plan for tiltaka i ei sak. I planen skal det stå a. kva problem tiltaka skal løyse b. kva tiltak skolen har planlagt c. når tiltaka skal gjennomførast d. kven som skal gjennomføre tiltaka e. når tiltaka skal evaluerast Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til andre ledd, i den forma og det omfanget som er nødvendig. Anonymkode: bce0e...cce 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:09 #12 Del Skrevet mandag kl 11:09 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hold ungen hjemme og ta hjemmeundervisning. Også send melding til skolen og si at det skal opprettes sak og det skal iverksettes faktiske tiltak for å sikre at ungen har et trygt og godt skolemiljø og henvis dem til paragraf 12 i opplæringsloven. § 12-2.Retten til eit trygt og godt skolemiljø Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, inkludering, trivsel og læring. § 12-3.Nulltoleranse og førebyggjande arbeid Skolen skal ikkje godta krenkjande oppførsel, som til dømes mobbing, vald, diskriminering og trakassering. Skolen skal arbeide kontinuerleg for at alle elevane skal ha eit trygt og godt skolemiljø. § 12-4.Plikt til å sikre eit trygt og godt psykososialt skolemiljø (aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt) Alle som arbeider på skolen, skal følgje med på korleis elevane har det, og om mogleg gripe inn dersom nokon krenkjer ein elev. Alle som arbeider på skolen, skal melde frå til rektor dersom dei får mistanke om eller kjennskap til at ein elev ikkje har eit trygt og godt skolemiljø. Det gjeld også når ein elev seier sjølv at ho eller han ikkje har det trygt og godt. Skolen skal snarast undersøkje saka og rette opp situasjonen med eigna tiltak. Rektor skal melde frå til kommunen eller fylkeskommunen i alvorlege tilfelle. Skolen skal lage ein skriftleg plan for tiltaka i ei sak. I planen skal det stå a. kva problem tiltaka skal løyse b. kva tiltak skolen har planlagt c. når tiltaka skal gjennomførast d. kven som skal gjennomføre tiltaka e. når tiltaka skal evaluerast Skolen skal dokumentere kva som blir gjort for å oppfylle aktivitetsplikta etter første til andre ledd, i den forma og det omfanget som er nødvendig. Anonymkode: bce0e...cce Alle med noe mellom øra og reell erfaring vet dette er svada og verdt NULL i praksis. Be ungen din ordne opp old school TS og så gir du han 100 % støtte når han gjør det. At voksne flytter dokumenter løser ikke en forbanna dritt. Anonymkode: 864e7...866 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:10 #13 Del Skrevet mandag kl 11:10 I Norge er det lovfestet nulltoleranse for krenkelser som mobbing, vold, trakassering og diskriminering. Ifølge opplæringsloven § 12-2 har alle barn rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. Skolen har en lovpålagt plikt til å jobbe systematisk med å forebygge, avdekke og håndtere mobbing. Dersom eleven ikke har et trygt og godt skolemiljø, kan eleven selv eller foreldrene klage til Statsforvalteren Mobbing - foreldrenes og skolens ansvar - Foreldreutvalget for grunnopplæringen Sitat I henhold til Opplæringsloven er det opplæringsplikt, som betyr at det er foreldrene som har ansvaret for at barna får den opplæringen de skal ha. De kan velge å sende barna på skolen, enten offentlig eller privat, eller de kan undervise barna sine selv.9. apr. 2020 Anonymkode: 16198...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:11 #14 Del Skrevet mandag kl 11:11 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dessverre har det eskalert dette skoleåret og denne eleven har fått med seg flere fra klassen på å si stygge ting og erte barnet vårt. Har hatt dialog med skolen siden i høst, vært på flere dialogmøter- skolen har ”observert“ men skolen finner ingenting. Vi kan vise til konkrete ting/episoder og skolen skal ta ”prate med elevene“ det løser jo ingen verdens ting. Resultatet nå er at vår ellers så robuste barn er helt fra seg, vil ikke på skolen og ”føler seg syk“. Har helt klump i magen over å sende han på skolen med beskjed om at han må prøve å ikke bry seg. Går på noe på fritiden? Karate eller noe slikt? Hvis ikke så meld han på. La han få seg selvtillitt. Jeg sier også til ungen min at hun har rett til å forsvare seg. Om mobbingen fortsetter, så kan han fint ta igjen. Om ikke med ord så med handling. Jeg har sagt til min unge at hun får lov til å bruke vold på enkelte premisser om hun opplever mobbing eller at noen tvinger seg på henne: alltid advar først om det er tid til det. Og om det da fortsetter, så er vold lov for å få en slutt på det. Og hun har faktisk brukt vold en gang. Hun gjorde som jeg sa. Den andre ble ikke skadet på andre måter enn i egoet sitt. Det var ei som var utrolig frekk og hadde vært det over tid, alltid på skolebussen. Ungen min sparka henne i leggen. Men det var tilstrekkelig. Det har vært stilt siden. Anonymkode: bce0e...cce 5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:11 #15 Del Skrevet mandag kl 11:11 Paragraf sak ble opprettet i høst, men etter mange uker med ”undersøkelse“ fant de ingenting. Til tross til at vi i hele den perioden kunne mate skolen med info om hendelser og kommentarer fra skoledagen. Saken er avsluttet. Vi har forsøkt å prate med foreldrene, men fått beskjed om at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av barnet. Ikke helt stuerent, men i desperasjon har vi til og med snakket til barnet en gang han ringte på døren her. ”hvis ikke du slutter nå, så kommer vi til å ringe til foreldrene dine“ svar fra barnet: ”det gjør ingenting om dere ringer de, de bryr seg ikke uansett“ vet også andre har forsøkt å prate med de, men når ikke frem. Er klar over at det er en bjørnetjeneste, men når barnet beskriver at det har klump i magen og holder på å begynne å gråte gjennom skoledagen kjennes det godt på oss foreldre. så utrolig skuffet over skolen ts Anonymkode: 3c53d...949 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:13 #16 Del Skrevet mandag kl 11:13 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alle med noe mellom øra og reell erfaring vet dette er svada og verdt NULL i praksis. Be ungen din ordne opp old school TS og så gir du han 100 % støtte når han gjør det. At voksne flytter dokumenter løser ikke en forbanna dritt. Anonymkode: 864e7...866 Jeg vet hva du mener. Se derfor innlegget mitt som kom neste. Noen skoler klarer å fikse opp, men det er for mange som bare 'nei, vi ser ikke så da skjer det ikke'. Jeg er helt for å løse det på andre måter når disse akademiske 'forstå seg på'-løsningene svikter. Anonymkode: bce0e...cce 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:14 #17 Del Skrevet mandag kl 11:14 Det som skjer i de tilfellene han ikke klarer ”å la være å bry seg“ er jo at han enten begynner å grine, eller tar igjen. Men så er det da sånn at det er mitt barn som får kjeft. Så sitter mobberen å ler. Så tilliten hans til de voksne på skolen er 0 ts Anonymkode: 3c53d...949 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:17 #18 Del Skrevet mandag kl 11:17 du får lære barnet ditt å være utsepkulert og ta igjen slik at de voksne ikke ser det.. Anonymkode: 16198...6a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:18 #19 Del Skrevet mandag kl 11:18 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Paragraf sak ble opprettet i høst, men etter mange uker med ”undersøkelse“ fant de ingenting. Til tross til at vi i hele den perioden kunne mate skolen med info om hendelser og kommentarer fra skoledagen. Saken er avsluttet. Vi har forsøkt å prate med foreldrene, men fått beskjed om at de ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen av barnet. Ikke helt stuerent, men i desperasjon har vi til og med snakket til barnet en gang han ringte på døren her. ”hvis ikke du slutter nå, så kommer vi til å ringe til foreldrene dine“ svar fra barnet: ”det gjør ingenting om dere ringer de, de bryr seg ikke uansett“ vet også andre har forsøkt å prate med de, men når ikke frem. Er klar over at det er en bjørnetjeneste, men når barnet beskriver at det har klump i magen og holder på å begynne å gråte gjennom skoledagen kjennes det godt på oss foreldre. så utrolig skuffet over skolen ts Anonymkode: 3c53d...949 Om dette barnet kommer ringende på døren igjen, så la barnet få høre det. Omså dra ungen etter ørene og ut av deres eiendom. Da jeg var tenåring, var det noen ufyselig unger som stod ved butikken som lengde ukvemsord etter alt og alle. Jeg gikk inn på butikken, de slengte masse bemerkninger. Det samme skjedde da jeg gikk ut. Da snudde jeg brått, og tok tak rundt halsen på han ene og løfte han opp mot veggen og ba han om å holde kjeft før jeg tok kjeften fra han før jeg slapp og gikk. Det ble stilt! Det var ikke mitt stolteste øyeblikk når jeg ser tilbake på som voksen. Ta hjemmeskole dere. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det som skjer i de tilfellene han ikke klarer ”å la være å bry seg“ er jo at han enten begynner å grine, eller tar igjen. Men så er det da sånn at det er mitt barn som får kjeft. Så sitter mobberen å ler. Så tilliten hans til de voksne på skolen er 0 ts Anonymkode: 3c53d...949 Dere må lære han å holde disse tingene inne i slike situasjoner. Det er ikke noe som trigger mobbere mer enn når den som mobbes reagerer sånn. Prøv å få han på kampsport, Se også på muligheten til å bytte skole. Anonymkode: bce0e...cce 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 11:19 #20 Del Skrevet mandag kl 11:19 Jeg hadde meldt ungen på kampsport og gitt beskjed om at det er lov å forsvare seg. Ikke skade ordentlig, men litt vondt så de skjønner at barnet ikke er en dørmatte de kan tråkke på. Å ta igjen er det eneste som funker. Si like stygge eller verre ting tilbake bare for å vise at man kan. Eller gi dem litt smerte. Øv med barnet ditt så det blir kjapp og komfortabel med å stå opp for seg selv. Anonymkode: bd31e...e9f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå