AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Skrevet 17. februar Jeg er 35 år gammel og har BMI på ca 40. Jeg har nettopp funnet ut og jeg føler ikke jeg får svar fra legen på risikoer osv. Ble henvist videre til gyn siden jeg har hatt ektopisk graviditet før, men følte de ikke svare meg på noe annet enn at jeg måtte ta valg om jeg skulle beholde eller ikke før neste time om halvannen uke (uke 8). Jeg er stressa og jeg er kjempeglad for å dø. Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med siden jeg verken får svar av lege eller gyn... Anonymkode: 4b6c9...46e 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Skrevet 17. februar Er det exu du er redd for, eller er det graviditet med høy bmi? Var ikke så lett å forstå av HI. Anonymkode: fcaa2...aee 7
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det exu du er redd for, eller er det graviditet med høy bmi? Var ikke så lett å forstå av HI. Anonymkode: fcaa2...aee Jeg fikk bekreftet at det ikke er exu, men jeg er kjempe redd pga høy BMI og i tillegg alder.. Anonymkode: 4b6c9...46e
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Skrevet 17. februar Ved så høy BMI er risiko for død hos mor ca 1:1000 og for fosteret 8:1000. Med andre ord svært lav i absolutte tall, selv om den er forhøyet sammenlignet med svangerskap med normal BMI. Derfor vil gravide med alvorlig fedme få ekstra oppfølging gjennom graviditeten. 35 år er ikke spesielt høy alder. Anonymkode: 5da8f...168 8 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Skrevet 17. februar unnskyld at jeg sier det med feite folk får friske barn de også altså.. Anonymkode: ff2d9...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #6 Skrevet 17. februar Alderen din er ikke spesielt høy da. Ikke ta sorgen på forskudd da. Jeg som fikk barn ung som dem sier er den beste alderen å få barn. Ble veldig syk. Alvorlig svangerskapsforgiftning begge gangene. Siste så tok det over et døgn før jeg våkna etter keisersnittet. Så det jeg mener er ikke ta sorgen på forskudd. Ting kan skje, men de fleste gangene så går det kjempe bra. Anonymkode: f6535...106 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Skrevet 17. februar Du, slapp av. Det er ikke så høy risiko at du risikerer å dø bare fordi du er overvektig gravid. Og 35 er jo ikke gammelt i våre dager. Jeg er 44 og gravid i uke 30, hadde bmi 36 da svangerskapet startet. Det e mindre enn deg, men fortsatt i kategori «alvorlig fedme». Og jeg er nesten 10 år eldre enn deg. Jeg har hatt NULL ekstra oppfølging i graviditeten knyttet til alder og vekt. Selvføgelig tatt NIPT og testet for svangerskapsdiabetes, men alt har vært normalt. Du får kanskje noe ekstra oppfølging siden du er enda større enn meg, men det er jo bare bra at de passer på. Hvis du vil ha barn, så ta ikke abort pga din egen vekt, i alle fall! Anonymkode: fcaa2...aee 7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #8 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med siden jeg verken får svar av lege eller gyn... Kan du prøve Amathea? Telefonnummer: 906 59 060. Du snakker med: Helsepersonell. Målgruppe: Alle som trenger noen å snakke med i forbindelse med graviditet og / eller abort. Anonymkode: 935f1...b37
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Skrevet 17. februar Jeg forstår ikke helt, er det kun vekt? Nesten samme utgangspunkt som deg, og har akkurat født. Ingen som mente det var risikabelt ut over at jeg fikk en ekstra ultralyd i uke 36 for å sjekke hvordan det sto til (grunnet vekt). Jeg var sykemeldt nesten hele svangerskapet fordi jeg ble så slått ut og dårlig, men det har ingenting med vekten å gjøre. Fortsatt var det ikke noe farlig. Anonymkode: bb504...768 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Skrevet 17. februar Hvis det er kun vekt (35 er ikke høy alder) du sliter med, er vel ikke dette et "høyrisikosvangerskap"? Risikosvangerskap, kanskje, men ikke høyrisiko. Sjansen for at du dør under svangerskap/fødsel er som en annen bruker skriver her litt høyere enn for en kvinne med normal BMI, men fortsatt veldig lav. Anonymkode: 78a02...ae6 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar #11 Skrevet 17. februar Det er ikke et høyrisikosvangerskap bare pga vekt. Risikoen er veldig veldig liten også for overvektige, den er bare høyere enn for normalvektige. Jeg har like høy BMI som deg og har vært gjennom fire helt normale og problemfrie svangerskap og fire normale og problemfrie fødsler. Jeg fikk aldri høre et ord om vekten min annet enn at jeg burde prøve å legge på meg så lite som mulig (noe jeg også klarte). Dette kommer til å gå fint! Anonymkode: 23c0b...321 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar #12 Skrevet 17. februar Du som er så redd for å dø burde faktisk ta tak i kostholdet ditt og begynne å trene! Anonymkode: 95d90...f2a 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Skrevet 17. februar Alderen din er ikke høy, det regnes ikke som noe ekstra risiko i Norge å være 35 (det fører iallfall ikke til noe form for ekstra oppfølging). Var nettopp eldre og gravid selv og ble kategorisert som lavrisiko. Vekt tror jeg du får oppfølging for. Tenker det går helt fint, det du bør tenke på er jo om du ønsker å beholde barnet eller ikke etter en graviditet, det er jo det som er det store valget her. Støtter å ta kontakt med Amathea, håper alt ordner seg hva enn du velger Anonymkode: a663a...01e
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Skrevet 17. februar Kjære deg, du kommer ikke til å falle om død fordi du har høy bmi og er gravid! Du får antageligvis en ekstra UL og (dessverre) noen kommentarer på vekt, men du kommer ikke til å dø! Anonymkode: b4335...783 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Skrevet 17. februar Det er veeeldig få gravide som dør i Norge. Selv om man får alvorlige komplikasjoner så går det stort sett bra. Selv holdt jeg på å gå i krampe (eklampsi) og det gikk likevel fint med både meg og baby. Kjenner også noen som faktisk fikk kramper og det gikk bra det og. Ingen som har dødd av svangerskapsforgiftning siden 2012 selv om maaaange får det. Anonymkode: 64f52...84a
Maleficenta Skrevet 17. februar #16 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk bekreftet at det ikke er exu, men jeg er kjempe redd pga høy BMI og i tillegg alder.. Anonymkode: 4b6c9...46e Alderen skal du ikke stresse med iallefall. Ifht alderen din er risikoen svært marginal. Ang vekten din tenker jeg at det er en risiko, men kjempestor er den ikke. Uansett blir du jo fulgt godt opp når det er høyrisiko svangerskap
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Skrevet 17. februar Om det bare er vekta du tenker på så er jo ikke det en grunn til å være redd for å dø. Ja man KAN få komplikasjoner, men jeg har selv høy BMI og har båret frem 2 barn uten problemer. Er visst skapt til å føde også ifølge jordmor som tok imot siste. Du blir godt fulgt opp, og jeg hørte aldri noen kommentarer om vekt fra noen. Anonymkode: b8a07...eb2
Maleficenta Skrevet 17. februar #18 Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om det bare er vekta du tenker på så er jo ikke det en grunn til å være redd for å dø. Ja man KAN få komplikasjoner, men jeg har selv høy BMI og har båret frem 2 barn uten problemer. Er visst skapt til å føde også ifølge jordmor som tok imot siste. Du blir godt fulgt opp, og jeg hørte aldri noen kommentarer om vekt fra noen. Anonymkode: b8a07...eb2 For en snål kommentar av jm. Alle kvinner er i bunn og grunn anatomisk skapt for å få barn 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar #19 Skrevet 17. februar Du trenger ikke være redd for å dø pga høy vekt i svangerskapet. Og alder er i alle fall ingen issue, jeg var 35 med førstemann. Ingen hevet et øyelokk over det. Du får sikkert noe ekstra oppfølging pga vekten, men du dør ikke. Og du kan fint endre vaner, spise sunn mat og trene i graviditeten så lenge alt annet er bra. Det som er det verste her, er at du går rundt alene med vonde tanker. Jeg håper du får pratet med noen, slik at du kan ta valget som er rett for deg. Lykke til ❤️ Anonymkode: 06a91...ec8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå