Gå til innhold

Hjemme med syk 3-åring - er det SÅ ille for alle?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi har en 3 åring som fort kan være slik som dette og mannen min har litt problemer med å takle henne. Jeg opplever at ting eskalerer fordi hun ikke er så god på selvregulering ennå, hun er jo bare 3 år, så når jeg har det i bakhodet så går ting litt lettere. Min tips er å tune deg helt inn på henne. Du skal gå på kjøkkenet, så si det til henne først. Forklar hvor du skal, og viser hun frustrasjon så spør om hun vil være med. Ofte hvis vi har krisedager så er det best å ligge litt i forkant. Kjedsomhet kan også slå litt slik ut, og tv er ikke alltid det beste. Har du prøvd å legge litt til rette for rolig aktivitet? Ta med vannmaling i dusjen og la henne male dusjveggen? Da kan du sitte å samme rommet å drikke en rolig kaffe eller legge sammen klær etc. Finn på noen sensoriske aktiviteter. I tillegg så blir 3åringene ofte ekstra uregulerte av å være syke, så å finne måter å nå inn på løser ofte veldig mye.

Anonymkode: 4fcee...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så ille for min del hvertfall og har hatt 2 stk. Men som de over sier, er du hjemme med sykt barn, så skal du jo ikke føle at du må være med på et teams-møte. 

Selv om mine som regel er roligere når de er hjemme og syke, og jeg til tider kan gjøre litt jobb på pc eller være med inn i noen kortere teams-møter, så prioriter jeg stort sett å ta meg av barnet, om det så bare er at barnet får sitte på fanget mitt å se på tv. 

Anonymkode: c0f4f...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss jobber det mange med småbarn. Vi prøver å være tilgjengelige så mye som det går, men det er også full forståelse for at det ikke går og man må logge av iblant.

For ja, det er ikke en fridag å være hjemme med syke barn. Enten er de dårlige og må ha tilsyn eller spyr, eller så er de for friske til å være hjemme men for syke til barnehagen. Mine har også være klengete og grått for ingenting (ikke hissige sånn da), det er helt vanlig.

På slike dager der ingenting går bruker du syktbarn dag. Eller avspaserer og jobber bare det du får til,

Anonymkode: d046a...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hos oss jobber det mange med småbarn. Vi prøver å være tilgjengelige så mye som det går, men det er også full forståelse for at det ikke går og man må logge av iblant.

For ja, det er ikke en fridag å være hjemme med syke barn. Enten er de dårlige og må ha tilsyn eller spyr, eller så er de for friske til å være hjemme men for syke til barnehagen. Mine har også være klengete og grått for ingenting (ikke hissige sånn da), det er helt vanlig.

På slike dager der ingenting går bruker du syktbarn dag. Eller avspaserer og jobber bare det du får til,

Anonymkode: d046a...8cf

Får ta med ungen på jobb heller da. Barna får ligge på pauserommet med en ipad. Det er jo ikke en fridag som du sier. 

Anonymkode: 1fbe9...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får ta med ungen på jobb heller da. Barna får ligge på pauserommet med en ipad. Det er jo ikke en fridag som du sier. 

Ts her

Min kunne absolutt ikke blitt med på noen jobb i dette hjørnet. Jeg har brukt en time på å prøve å kle på henne fordi hun slår eller blir forbanna for hver eneste ting jeg prøver på. Det er helt forferdelig. Vil ikke finne på å ta henne med et sted med andre folk. 

Anonymkode: 3befa...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror personen mener at det å være hjemme med et sykt småbarn kan være såpass krevende at det ikke er å forvente at man er tilgjengelig for å jobbe. Man er ikke hjemme og koser seg med fri, man er opptatt med omsorgsrollen. 

Anonymkode: 590df...38d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en sånn. I tillegg ble hun helt turbo av feber 🙃 man må bare gå inn i babymodus igjen, tenke at i dag har jeg et spedbarn igjen, og dette er jobben min i dag. Fri tilgang på skjerm, fang, og paracett når det behøves. Hadde lagt en laaang kabel i Teams.

Anonymkode: 31407...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg har aldri arbeidet noen plass der det har vært forventet. Man har sykt barn dagene av en grunn. 

Anonymkode: d615f...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri opplevd at kolleager forventer meg på jobb når jeg har sykt-bar-dag. Det der må du ta med sjefen din. Sykt-barn dag er bare en vanlig dag, bare i den andre jobben din. Idiot-kollegaer.

Ellers helt normalt, jeg fikk grøsninger bare av overskriften. Mine barn er nå (straks) 7 og (nettopp) 9 år, og jeg vil aldri noensinne tilbake til dagene hjemme med syke 2/3-åringer. Så ja, det er lov å være utslitt, lov å synes det er lange dager.

Men, husk at det er en grunn til humøret. Hvor bra føler du deg som syk selv om feberen er borte? Hvor sure er ikke vi egentlig nå vi må hangle den neste uka med null energi og masse andre symptomer, selv om vi ikke har feber. Så barnet ditt følr seg sikkert elendig, og en elendig 3-åring, det er funker bare ikke. De mister den lille evnen de eventuelt hadde opparbeidet til å regulere seg selv, i tillegg til å føle seg dårlige og synes livet er kjipt. Det bare MÅ bli sånn det. Jeg vill bare gitt masse slack, bytte farge på skål (eller selvsagt spurt hvilken farge barnet vil ha - først da - disse dagene er IKKE dagene for å prøve å lære dem noe som helst, de har ikke sjans), gi etter på så mangt. Har alltid gitt de ekstra slack når de er syke, og har flotte veloppdragne barn, så det spilte ingen rolle. Opplæring, oppdragelse osv legger jeg til gode perioder, da stiller jeg nye og ekstra krav. Funker helt fint. Sykedager må man bare prøve å komme gjennom på best mulig vis, distrahere så mye som mulig.

Kan evt også hende hun feks har ørebetennelse, sår hals eller noe ganske vondt du ikke kan se? Er humøret helt uvanlig grusomt ville jeg vurdert paracet for å se om barnet får det litt bedre. Mets for barnets egen skyld, men hjelper for egen del også.

Anonymkode: 487f4...3f7

Støtter denne!

Og det er viktig ikke å ha for høy terskel på å gi paracett til barna. De har rett på god smertelindring i likhet med oss voksne.

Har mine vært på nivået du beskriver har jeg gitt paracett. Ofte hjelper det på humøret å få litt pause fra ubehaget, og man trenger ikke nødvendigvis pøse på hele døgnet (avhengig av febernivå så klart)

Anonymkode: 31407...bb8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man hjemme med sykt barn så har man en sykt barn -dag, og da er man utilgjengelig med god samvittighet. Det er en rettighet man har i arbeidslivet, og det er en uting at det har sklidd ut til at det forventes hjemmekontor. At man tenker på jobbgreier underveis og kanskje sender en mail eller to hvis ungen sover og en selv har overskudd er en bonus. 

Hvis man jobber på sykt barn-dager skal jobben minimum tilby at man skriver avspasering de timene eller tilby halve sykt barn-dager. 

Anonymkode: 50228...ac3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 10.43):

Vi har vært våken i 3 timer og jeg er fullstendig utkjørt og på gråten selv. Da hun hadde feber var hun slapp og det er jo helt greit. Men nå er feberen over, og det er som trassalderen har eskalert med 100gangen. Hun har vel hatt en blanding av gråt og raseri 80% av sin våkne tid hittil i dag. Anfallene blir trigget av f.eks. feil skål til yoghurten, at jeg ikke bar henne da jeg gikk til naborommet, osv. Og hun er utrøstelig når det først skjer. 

Jeg er alene med henne og det føles SÅ ekstremt! Men samtidig føles det normalt fordi sånne sinneanfall er veldig vanlig for henne. 

Men kollegaene mine forventer at jeg skal være med på teamsmøte. Jeg har ikke sjans når det eneste som hindrer henne å gråte er å sitte klistra inntil meg mens hun ser på tv. Så snart jeg reiser meg er det fullstendig påan igjen. 

Det er så sinnsykt tappende! 

Der er ikke uvanlig at det er slik: de veit ikke selv hvorfor de er lei seg - de bare føler seg dritt, kjeder seg, får ikke nok bevegelse eller sosialisering. Ikke få dårlig samvittighet av å droppe kollegaene når ungen er syk.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor i alle dager forventer de at du er med på Teams-møte når du er hjemme med sykt barn? Hadde vært helt utenkelig på min arbeidsplass selv om barna er "store". På sykt barn-dag er vi utilgjengelige. 

Anonymkode: 3c024...b9b

Vi forventes ikke å delta vi heller, men barn trenger ikke å oppvartes hvert minutt når de er syke, i alle fall ikke store barn, og da er det normalt at man jobber mer eller mindre som vanlig hjemmefra i stedet for å ta en utilgjengelig sykt barn-dag. Sier ikke at TS skulle gjort det med sine barn, men en syk 10åring kan veldig fint se på TV og slumre en dag mens pappa jobber hjemmefra. Det samme hvis man selv er syk. Noen ganger er man ikke så syk at man ikke kan jobbe, man vil bare ikke sitte og hoste i felles lokaler eller smitte andre og da jobber man hjemmefra i stedet for å ta en egenmelding. Selvfølgelig kunne vi jo bare ikke jobbet både med syke barn eller små forkjølelser, men jeg ser at de (eller vi) som strekker oss litt kommer bedre ut av det både lønnsmessig og på andre måter. Når ledere ser velvilje hos ansatte får man også mye velvilje tilbake. 

Anonymkode: c29ab...1b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi forventes ikke å delta vi heller, men barn trenger ikke å oppvartes hvert minutt når de er syke, i alle fall ikke store barn, og da er det normalt at man jobber mer eller mindre som vanlig hjemmefra i stedet for å ta en utilgjengelig sykt barn-dag. Sier ikke at TS skulle gjort det med sine barn, men en syk 10åring kan veldig fint se på TV og slumre en dag mens pappa jobber hjemmefra. Det samme hvis man selv er syk. Noen ganger er man ikke så syk at man ikke kan jobbe, man vil bare ikke sitte og hoste i felles lokaler eller smitte andre og da jobber man hjemmefra i stedet for å ta en egenmelding. Selvfølgelig kunne vi jo bare ikke jobbet både med syke barn eller små forkjølelser, men jeg ser at de (eller vi) som strekker oss litt kommer bedre ut av det både lønnsmessig og på andre måter. Når ledere ser velvilje hos ansatte får man også mye velvilje tilbake. 

Anonymkode: c29ab...1b0

...og hvis man gjør mer enn man burde så får man ofte bare enda mer ansvar og forventninger. Ingen ledere skal forvente at ansatte jobber med syk og utrøstelig 3-åring med mindre dette er en veldig spesiell jobb der å ikke jobbe ikke er et alternativ.

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud, jeg føler så inderlig med deg TS. Legg bort teams med god samvittighet, fokuser på å overleve.

Det var litt godt å lese dette, for vi har nettopp kommet ut "på andre siden" etter en sykdomsperiode som du beskriver. Da er det faktisk litt deilig å se at det ikke bare gjelder oss, for FY faen så utmattende. Feber og slapphet var nydelig i forhold til da feberen slapp taket - det var som om vi fikk verdens tverreste, slemmeste og mest trassige unge i hus. Hun var ikke til å kjenne igjen. Fullstendig meltdown utallige ganger om dagen, ALT var feil. 30 minutters hylgråt og rasing fordi vi måtte smøre huden (atopisk eksem). Raserianfall fordi hun måtte kle på seg, ikke fikk bruke bleie på dagen (har sluttet), tok feil skje til middagen, ikke fikk melk i 4 forskjellige vannflasker. Slo og hylte og ropte og sparket for hver minste lille ting (og vi har aldri vært plaget med at hun er voldelig). Prøvde å unngå konflikter så langt det lot seg gjøre, men noen runder med kjefting ble det. Oppførselen var så grusom iblant at det var umulig å bite det i seg - det ER faktisk ikke greit å oppføre seg helt uspiselig selv om man er syk. 

Nå er hun heldigvis tilbake til sitt vanlige snille, rasjonelle seg - det tok ca. 5 dager etter at feberen slapp taket.  

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du overdriver og overreagerer. 

Anonymkode: dd522...240

Klapp igjen du da. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValarMorghulis skrev (1 time siden):

Å herregud, jeg føler så inderlig med deg TS. Legg bort teams med god samvittighet, fokuser på å overleve.

Det var litt godt å lese dette, for vi har nettopp kommet ut "på andre siden" etter en sykdomsperiode som du beskriver. Da er det faktisk litt deilig å se at det ikke bare gjelder oss, for FY faen så utmattende. Feber og slapphet var nydelig i forhold til da feberen slapp taket - det var som om vi fikk verdens tverreste, slemmeste og mest trassige unge i hus. Hun var ikke til å kjenne igjen. Fullstendig meltdown utallige ganger om dagen, ALT var feil. 30 minutters hylgråt og rasing fordi vi måtte smøre huden (atopisk eksem). Raserianfall fordi hun måtte kle på seg, ikke fikk bruke bleie på dagen (har sluttet), tok feil skje til middagen, ikke fikk melk i 4 forskjellige vannflasker. Slo og hylte og ropte og sparket for hver minste lille ting (og vi har aldri vært plaget med at hun er voldelig). Prøvde å unngå konflikter så langt det lot seg gjøre, men noen runder med kjefting ble det. Oppførselen var så grusom iblant at det var umulig å bite det i seg - det ER faktisk ikke greit å oppføre seg helt uspiselig selv om man er syk. 

Nå er hun heldigvis tilbake til sitt vanlige snille, rasjonelle seg - det tok ca. 5 dager etter at feberen slapp taket.  

Klapp igjen du da. 

Akkurat sånn ja😅 godt å høre at flere opplever der! Hun har sett masse på barne-tv i dag, eneste som gjør at hun ikke er sånn.. hadde en tur ut, men det var krevende saker! Får kanskje gi litt paracet før hun legger seg og se om hun føler seg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme her!Godt å lese at vi ikke er alene. Du har min største medfølelse❤️

Anonymkode: e4446...449

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi henne paracet så ofte som pakningsvedlegget tillater og la henne se barne-tv så mye som hun orker. Hvis hun er i form til det, prøv å få i henne litt mat. Men hun høres fortsatt ganske syk ut hvis hun reagerer sånn.... 

Legg lista lavere. Gi ungen is og potetgull eller hva enn hun vil ha. Ordentlig sunn mat kan du gi når hun er i form igjen. 

Trenger du luft, trill en tur i stedet for å forvent at hun skal leke. 

Anonymkode: 94988...8d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

En fridag er en dag man er fri til å gjøre hyggelige ting. En dag hjemme med syk og utilpass treåring er definitivt ikke en dag man er fri til å gjøre hyggelige ting.

Å være hjemme med sykt barn er ikke å ha fri.

Anonymkode: ab3b7...e0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...