Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #1 Skrevet 8. mars 2006 Hei, hva skriver dere i invitasjonene? Hvor lang frist får folk til å svare om de kommer? Vi skal gifte oss i begynnelsen av agust, hva er passe svardato? Skriver dere noe om antrekk? Vi vil gjerne at folk skal pynte seg mest mulig, men de fleste menn har jo bare dress, ikke smoking eller kjole og hvitt, så vi må vel skrive mørk dress, men hva skriver man om damene? Vil gjerne at de skal ha lange pene kjoler..
Gjest Fruktkake Skrevet 8. mars 2006 #2 Skrevet 8. mars 2006 Hei, hva skriver dere i invitasjonene? Hvor lang frist får folk til å svare om de kommer? Vi skal gifte oss i begynnelsen av agust, hva er passe svardato? Skriver dere noe om antrekk? Vi vil gjerne at folk skal pynte seg mest mulig, men de fleste menn har jo bare dress, ikke smoking eller kjole og hvitt, så vi må vel skrive mørk dress, men hva skriver man om damene? Vil gjerne at de skal ha lange pene kjoler.. ← Vi skriver ingenting om antrekk. Regner med at folk flest vet at man skal pynte seg i bryllup. Men man kan jo ikke akkurat forlange at gjestene kjøper dyre kjoler/smokinger for anledningen. Vi sender ut invitasjoner i slutten av mars. Gifter oss 17. juni. Vi gir én måneds svarfrist.
Anda Skrevet 8. mars 2006 #3 Skrevet 8. mars 2006 Vi sender ut invitasjon nå i morgen, gifter oss 27.mai så vi er litt trege... Men de aller fleste er godt informert Skriver ikke noe om antrekk, da jeg tror folk skjønner dette. Vi har et firkanta kort med brett, første siden har bilde av oss i hjerter, og "invitasjon til..." side 2 "vi har den glede å invitere... til vårt bryllup", side 3 står når vielse og middag er + kort info om vennefest på fredag for de som ankommer da. Side 4 (baksiden) har da praktisk informasjon om overnattingsmuligheter, veibeskrivelse, info om ønskelisten vår (tilbords) og når vi vil ha svar. Har skrevet 1.mai vi. Kanskje sent, men det får gå... Eneste jeg glemte var å skrive at det ikke er fri bar etter middagen, men vi snakker jo med de fleste + at det kommer til å ligge et infobrev til hver på rommene når de kommer (vi har 3-dagers til fjells, der alle overnatter på samme sted).
Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2006 #4 Skrevet 8. mars 2006 Du kan godt skrive - mørk dress/smoking. Det gir litt større slingringsmonn ved pynting enn kun ved mørk dress. Siste bryllup vi var bedt i, hadde svarfrist 6 uker i forveien.
Gjest Piper Skrevet 8. mars 2006 #5 Skrevet 8. mars 2006 Jeg personlig syns det er frekt å "kreve" at damene skal ha lang kjole, for det er jo ikke sikkert alle har det. Det er ikke sikkert alle trives i lang kjole, for enkelte vil sikkert kle seg i skjørt med pen overdel til. Pent antrekk burde holde, om dere nå ikke tilhører den kongelige krets da, for da skal jo det være litt annen standard.
LindaL Skrevet 8. mars 2006 #6 Skrevet 8. mars 2006 hei på deg! ¨vi skal gifte oss 5 august,men jeg sendte ut invitasjoner i dag faktisk.Med svarfrist 1 juni.Syns det er greit og sende dem ut tidlig,med tanke på at folk bestiller seg ferieturer osv,vi skrev,har den glede av og invitere,med info om toastmaster,og et svarkort for de som vil ligge over.
Susan Sto Helit Skrevet 8. mars 2006 #7 Skrevet 8. mars 2006 Vi skrev antrekk Mørk dress/Smoking. Dette legger faktisk også lista for damene. Man trenger ikke egen anntrekkskode for dem. For damer betyr dette ca følgende: Hellangt antrekk eller antrekk som når til leggen eller kneet i ett stykke eller todelt av festlig materiale eller meget pen buksedress.
Gjest gjest1 Skrevet 8. mars 2006 #8 Skrevet 8. mars 2006 Vi sendte ut invitasjonane våre 14. februar, svarfristen er satt til 1. mai, og bryllupet er 24. juni. Når det gjeld antrekks-føringar skreiv vi rett og slett berre; Antrekk: finstasen!!
Floja Felíz Skrevet 9. mars 2006 #9 Skrevet 9. mars 2006 Vi sendte ut invitasjonane våre 14. februar, svarfristen er satt til 1. mai, og bryllupet er 24. juni. Når det gjeld antrekks-føringar skreiv vi rett og slett berre; Antrekk: finstasen!! ← Jeg stjeler antrekksbeskrivelsen din veslo, er det greit? Synes den er midt i blinken!!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2006 #10 Skrevet 9. mars 2006 Takk for gode tips. Jeg syns det er greit å angi antrekk jeg, mange føler seg ofte usikre på hva som er "riktig" å ha i et bryllup, og da er det jo greit å få et tips. Jeg syns vanligvis folk pynter seg litt lite, og har inntrykk av at dette er fordi folk er redd for å være overpynta. Vi har lagt opp til en "pen" bryllupsfest der det passer seg med kjoler, og ikke skjørt og bluse liksom. Slevfølgelig kan folk velde det de vil, men da vet jo de som kommer at de kan pynte seg så mye de vil, og sannsynligvis at andre kommer til å pynte seg en del. Alle er jo like velkommen uansett antrekk da, det er jo bare for å antyde litt hvordan bryllupet blir.
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 9. mars 2006 #11 Skrevet 9. mars 2006 Jeg synes det er riktig å angi antrekk. Ikke fordi alle MÅ ha på seg det og det, men fordi det er greit for folk å vite hvor pyntet det skal være. Alle er selvfølgelig velkommne uansett hva de vil ha på seg, men som gjest er det kjekt å vite litt hva andre kommer i, synes jeg! Selv skriver vi antrekk: smoking. Som sagt tidligere i tråden sier jo det noe om hva damene kan ha også. Det er jo faktisk sånn at kjole og hvitt, smoking og dress er helt forskjellige stiler (har oprinnelig med tispunkt å gjøre, anledning, hva kvinnene skal ha osv). Vi vurderte kjole og hvitt som antrekk, men droppet det fordi så få har det. Synes ikke det er noe stilig med hele spekteret i ett selskap - noen i kjole og hvitt, noen i smoking, noen i dress (og noen i lisse-slips..!). og tilsvarende noen i lange kjoler, andre i cocktail-kjoel, andre i bluse og skjørt..
Gjest Gjest_SnartFru_* Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Fikk ikke med at jo ikke er noe antrekk som er "riktig" for bryllup - det kommer jo helt an på hva slags bryllup det er! Så derfor er det greit å angi hva slags stil man ønsker.. Synes jeg, da
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #13 Skrevet 9. mars 2006 Synes Veslo sin variant var bra jeg - den skal jeg huske på når det blir min tur en gang. Det er greit å markere hva en ønsker at gjestene skal ha på seg - så slipper en dumme misforståelser. En venninne av meg giftet seg i sommer og hun skrev ikke noe om antrekk i inbydelsen. Du kan tro vi ble ganske paff da en venninne dukket opp i jeans og college-genser i vielsen og til festen hadde hun på seg en svart bukse og en helt normal, hverdagslig overdel til. Det vil en jo helst unngå. (mest for gjesten sin del - hun følte seg ikke spesielt komfortabel. Selv om jeg ikke kan fatte og begripe hva hun tenkte på da hun kledde på seg den dagen) Men jeg synes likevel ikke en skal stille for strenge kreav til antrekket. Det er faktisk ikke alle som har både smoking, kjole og hvitt og dress hengende i skapet. Eller at alle damer har mange flotte, lange kjoler. At en skal føle seg presset til å kjøpe/leie et helt nytt antrekk synes jeg blir dumt. Å skrive finstasen evt. mørk dress synes jeg markerer godt nok at en ønsker at folk skal pynte seg, uten å legge altfor stort press på gjestene. Kan det da virkelig ha så mye å si for brudeparet om gjestene har på seg en pen mørk dress eller om det er smoking? Eller om damene har lang kjole eller en pen knelang kjole?
Mblomste Skrevet 9. mars 2006 #14 Skrevet 9. mars 2006 Jeg leverte innbydelsene i jula faktisk fordi vi skal ha sommerbryllup. Det er jo en del gjester som må sette seg opp på ferie på nyåret. Slik at de ikke reiser til syden eller lignende når vi skal gifte oss. De satte stor pris på å få den i slik god tid. Jeg skrev i innbydelsenn helt nederst til høyre "pent antrekk"
Netten Skrevet 9. mars 2006 #15 Skrevet 9. mars 2006 Vi sender ut invitasjonene i dag, slik at de får dem 10. mars. Vi har svarfrist 10. april og gifter oss 10. juni På baksiden av invitasjonen henviser vi til hjemmeside for praktisk info, og har også skrevet antrekk: smoking/mørk dress. Det kommer jo an på hvor formelt dere vil ha det....De fleste tar nok på seg finstasen uansett :rosasmil:
Gjest gjest1 Skrevet 9. mars 2006 #16 Skrevet 9. mars 2006 Jeg stjeler antrekksbeskrivelsen din veslo, er det greit? Synes den er midt i blinken!! ← Klart det er greit!!! Kjekt du likte den! Vi hadde eigentleg ikkje tenkt å skrive noko som helst, men då pappa sa at fleire kom til å tru at vi hadde glømt å skrive noko om antrekk om vi droppa det, fann vi ut at vi skulle skrive det slik. Då tar alle på seg det dei kjenner seg finast i, og alle er glade!
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #17 Skrevet 10. mars 2006 De fleste menn har vel en dress, men ikke nødv vis smoking. Det er bare det at siden "mørk dress" er en kleskode for bryllup er jeg redd folk skal tolke det som at man skal ha et pent antrekk, men ikke galla liksom. Og jeg vil folk skal ta på seg det fineste de har, hva det enn måtte være. Kanjse går det an å skrive mørk dress/pent antrekk? Tror ikke noen kommer i smoking uansett.
Susan Sto Helit Skrevet 10. mars 2006 #18 Skrevet 10. mars 2006 Skrev mørk dress/smoking fordi vi vet noen av gjestene har smoking, og synes de skal få muligheten til å bruke den. (Og ikke måtte skaffe seg mørk dress isteden.) Men de fleste har jo bare en mørk dress da... Dessuten sier en slik kleskode litt mer om at vi ønsker at damene skal ha kjole eller tilsvarende pent antrekk. Men ønsket er jo at flertallet skal kunne bruke noe de har. (De fleste har vært i bryllup med samme kleskode før da...)
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2006 #19 Skrevet 10. mars 2006 Personlig synes jeg pent antrekk er forvirrende, mørk dress/smoking er mer forutsigbart og enklere aa forholde seg til baade for vertskap og gjester hvis man ønsker at damene har paa seg lange kjoler. Pent antrekk tolker jeg som bluse og skjørt, evt sommerkjole og lys dress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå