AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:36 #1 Del Skrevet mandag kl 09:36 Ungdommen min søkte i januar 2024, og har nå fått medhold på klagen sin. Der se skriver at han er vurdert til å ha under 50% arbeidsevne. Etter dette har det vært noen skriv frem og tilbake, men det virker som de nå lander på at han endelig skal få gjennom søknaden og etterbetaling. Vil han da skattes som om all aap er ført på 2025? Og til dere som mener det er for lett å få gjennom sånne søknader. Det er det virkelig ikke for dem som er unge og har lite jobberfaring. De sier rett ut at det er for mange unge som ikke jobber, men virker ikke som de klarer å skille mellom dem som er "sengeliggende" og de som bør være tvilstilfeller. Anonymkode: 660d4...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:48 #2 Del Skrevet mandag kl 09:48 Jeg har ikke noe svar. Vil bare si at jeg selv har med NAV å gjøre nå, for første gang i mitt liv, og det er virkelig ikke noe som er enkelt eller lett med slike ting. Ingen vet hvor vanskelig det er før man har stått i det selv. Min erfaring er at det alltid er lettere å ringe og spørre en saksbehandler, enn å lete etter svar på nett. T.o.m NAV har feile opplysninger på sin egen side. Har alltid fått best info ved å ringe. Anonymkode: 9bee1...af3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:54 #3 Del Skrevet mandag kl 09:54 Jeg vil tro det blir som etterbetaling på ufør. Da skal i utgangspunktet skatteetaten skattlegge det etter hva som lønner seg for mottaker. Oftest betyr det at det skattes etter når det skulle vært utbetalt. Dere kan også be om at dette vurderes. For meg tok det åtte måneder å få innvilget AAP, men jeg fikk samme året jeg søkte. Noe av etterbetalingen ble trukket etter skattekortet, mesteparten ble trukket 40 eller 50% ved utbetalingen. Det er noen år siden, så jeg husker ikke helt. Jeg fikk en del igjen på skatten året etterpå. Nevner det bare så dere er klar over at første utbetaling kanskje blir lavere enn dere tenker. Anonymkode: 3fed6...a43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:55 #4 Del Skrevet mandag kl 09:55 Snakk med Skatteetaten. Dersom du vil ha svar fra NAV, sørg for å få det skriftlig. De sier så mye feil, skriftlig og, men da har dere det i alle fall dokumentert. Anbefaler AAP-aksjonen på Facebook, der ligger det mye gode svar på nettopp det du spør om. Anonymkode: 76e45...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:04 #5 Del Skrevet mandag kl 10:04 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Snakk med Skatteetaten. Dersom du vil ha svar fra NAV, sørg for å få det skriftlig. De sier så mye feil, skriftlig og, men da har dere det i alle fall dokumentert. Anbefaler AAP-aksjonen på Facebook, der ligger det mye gode svar på nettopp det du spør om. Anonymkode: 76e45...b64 Ja, det er i hvert fall sant. Mye frem og tilbake. Vi etterspør om vi trenger mer informasjon, så blir man plutselig konfrontert med at dette ikke er sendt inn. Glad for at jeg og mannen er relativt oppegående, og har sjans til å hjelpe han. For tviler på at de fleste ungdommer er i stand til å navigere i dette kaoset. I hvertfall ikke når energi/ arbeidsevne er under 10%. Anonymkode: 660d4...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:09 #6 Del Skrevet mandag kl 10:09 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det er i hvert fall sant. Mye frem og tilbake. Vi etterspør om vi trenger mer informasjon, så blir man plutselig konfrontert med at dette ikke er sendt inn. Glad for at jeg og mannen er relativt oppegående, og har sjans til å hjelpe han. For tviler på at de fleste ungdommer er i stand til å navigere i dette kaoset. I hvertfall ikke når energi/ arbeidsevne er under 10%. Anonymkode: 660d4...d0c Hvordan kan man forvente det tenker jeg, når ansatte i NAV ikke greier å navigere i sitt eget system og regelverk en gang. Hva skal vi lære ungdommene, da? At når de får svar, så må de spørre om svaret er korrekt? Det blir jo vanskelig. Sørg for å ha alt skriftlig, les dere opp på regelverk selv, dobbelsjekk med Skatteetaten hvis det handler om skatt. Anonymkode: 76e45...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:20 #7 Del Skrevet mandag kl 10:20 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvordan kan man forvente det tenker jeg, når ansatte i NAV ikke greier å navigere i sitt eget system og regelverk en gang. Hva skal vi lære ungdommene, da? At når de får svar, så må de spørre om svaret er korrekt? Det blir jo vanskelig. Sørg for å ha alt skriftlig, les dere opp på regelverk selv, dobbelsjekk med Skatteetaten hvis det handler om skatt. Anonymkode: 76e45...b64 Takk for tipset om skatteetaten. Vi har hjulpet han å få alt av viktig korrespondanse skriftlig. Første kontakt var at de ringte ham og spurte om han ikke ville jobbe. Og var veldig tydelige på at å jobbe var normalen, noe alle gjorde. Greit nok det, men heftig for en syk ungdom å bli vekt av en tydelig nedlatende godt voksen dame. Som ville.intetvjue ham om alle sykehusopphold og diagnosedatoer. Anonymkode: 660d4...d0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 10:25 #8 Del Skrevet mandag kl 10:25 https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021/etterbetaling-av-pensjon-trygdeytelser-eller-lonn/E-7.002/E-7.003/ Her står det hvor mye som blir trukket: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/skatt-pa-etterbetalinger-av-pensjon-og-trygdeytelser/ Hvis det blir trukket for mye får han det tilbake i 2026. Eventuelt kan dere beregne skattetrekk for 2025 på nytt og senke skattetrekket for resten av året så han går i null. Anonymkode: 707a1...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:05 #9 Del Skrevet mandag kl 21:05 Dersom han får utbetaling for måneder i 2024, så trekkes han 44 % skatt, det er skatteetaten som pålegger Nav å gjøre det slik. For 2025 vil han trekkes etter skattekortet han har/han bør bestille et skattekort hos skatteetaten dersom han ikke har det.Dersom han trekkes for mye skatt, vil han få det tilbake i 2026. Anonymkode: 480ac...3d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå