Gå til innhold

Bryllup uten mannen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er i en venninnegjeng der den ene skal gifte seg. Jeg og hun er ikke spesielt nære, men vi møtes flere ganger i løpet av året i sosiale settinger med resten av gjengen. Nå skal hun gifte seg og har hele veien hatt inntrykk av at partnere er invitert. Vi har møttes med partnere alle sammen og snakket om bryllupet. 

Så kommer kontrabeskjed om at enkelte partnere ikke er inviterte likevel. Pga plassmangel. Min partner er altså da ikke invitert i bryllupet. Vi er gift, bor sammen og har et felles barn. Vi har vært sammen i 3 år og hun har truffet han, ikke alene, men i settinger med resten av gjengen. 

Selv om vi ikke er nære jeg og hun så synes jeg dette er veldig spesielt og rart og vurderer faktisk å ikke komme. Må også legge til at hun selv faktisk har sagt at hun aldri ville dratt i et bryllup som solo gjest uten hennes partner. Er ganske irritert over det hele egentlig og man føler seg jo som en slags B gjest. 

Vet at det blir dårlig stemning hvis jeg ikke kommer og at hun antageligvis kommer til å konfrontere meg og lage dårlig stemning.. Hva ville dere gjort? 

Må legge til at jeg og min mann giftet oss på drop in da vi fant ut at jeg var gravid og hadde kun foreldre som vitner, ingen venner o.l. 

Anonymkode: 3fc7c...3a0

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enkelte partnere? Hvordan skiller de på dem som får med seg partner og ikke? Er det de der begge kjenner brudeparet som får med partner for eksempel? 

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å dra i bryllup til en venn uten partner dersom de ikke kjente ham så godt og hadde litt trøbbel med plass/økonomi i hvert fall. 

Anonymkode: 979e7...8a7

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ærlig talt, du har vel ikke grodd fast i mannen din? Selvsagt er det innafor å gjøre det på denne måten. Hvis dere ikke er supernære som venninner er hun det hvertfall ikke med mannen din. Jeg heller hadde ikke giddet å bruke tusenvis av kroner på mat til "fremmede". 

Anonymkode: b36e5...b38

• Liker 27
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må også legge til at hun selv faktisk har sagt at hun aldri ville dratt i et bryllup som solo gjest uten hennes partner. 

Hvis du bestemmer deg for å ikke dra, hadde jeg brukt dette hvis hun absolutt skal vite grunnen. "Jeg ønsker ikke å dra i bryllup uten partneren min, regner med du forstår det siden du selv har sagt at det ikke er ønskelig for din del". 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til venninner er det nesten gøyere å ikke ha med mannen. 

Ingen du må passe på, samt introdusere. Sparer mye penger, kan slappe av med venninner, og barnevakt er ikke noe problem. 

Forstår også brudens side av dette. Mye koseligere å ha 10 venninner der, enn fem venninner med følge. 

Anonymkode: 0965f...4ef

• Liker 23
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bryllup er noe dritt. Mitt minstekrav er at min bestevenn får komme. Kaster ikke bort en hel dag på andre sitt tull om jeg ikke kan kaste bort dagen sammen med mannen.

Hadde 100% takka nei og bestilt pizza og sett serie, hatt sex eller noe med mannen.

Anonymkode: 80e79...f85

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ser egentlig ikke problemet.

Anonymkode: e3fc4...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Til venninner er det nesten gøyere å ikke ha med mannen. 

Ingen du må passe på, samt introdusere. Sparer mye penger, kan slappe av med venninner, og barnevakt er ikke noe problem. 

Forstår også brudens side av dette. Mye koseligere å ha 10 venninner der, enn fem venninner med følge. 

Om du må passe på mannen din så bør du kanskje invitere til feiring av skillsmisse.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du må passe på mannen din så bør du kanskje invitere til feiring av skillsmisse.

Mye bitterhet her inne i dag.... Forstår det er feil sted å være når man er syk en mandag, og alle oppegående mennesker er på jobb 😂 Kondolerer med det. Uansett; 

Vi har vært sammen i 23 år. Vanlig etikette er å være den som introduserer en partner når man er invitert i tilstelninger på den andres side. Og å også ha et lite øye på at de har det bra når dere er invitert som par. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gidder du å lage drama/gjøre deg til uvenns med denne personen pga dette da? 🤔 Jeg syns det er skikkelig frekt av dem å trekke tilbake en bryllupsinvitasjon, men du skal orke å stå i denne avgjørelsen i ettertid også.. Du kan ikke komme på en god unnskyldning for å ikke komme selv, en stund i forveien? 

Anonymkode: f7ce1...c00

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gidder du å lage drama/gjøre deg til uvenns med denne personen pga dette da? 🤔 Jeg syns det er skikkelig frekt av dem å trekke tilbake en bryllupsinvitasjon, men du skal orke å stå i denne avgjørelsen i ettertid også.. Du kan ikke komme på en god unnskyldning for å ikke komme selv, en stund i forveien? 

Anonymkode: f7ce1...c00

TS har jo ikke fått noen invitasjon. TS har "fått inntrykk av" at partnere vil inkluderes. 

Da jeg skulle giftet meg pratet jeg også med venninner om det. Ønsker og drømmer, slikt man snakker med nære venninner om. Men så er det jo mange hensyn som må tas når man jobber videre med planene. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sært å ikke invitere partnere synes jeg. I hvert fall når det er snakk om noen utvalgte partnere. 

Har du noen nære venninner som også skal dit alene? 

Tror jeg hadde vurdert å droppe det. I småbarnsfasen synes jeg det var ekstra fint med selskap for oss begge

Anonymkode: 418a4...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen merkelige svar du får.

Dette er veldig spesielt og sært. Selvfølgelig skal partner inviteres med, det er vanlig kutyme.

Jeg hadde ikke giddet å gå, så lenge dette ikke gjelder alle og bare noen få. Å peke ut noen slik er skikkelig uhøflig.

Er hun egentlig en venn eller bekjent det er verdt å beholde kontakten med når hun holder på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både mannen og jeg har vært i bryllup uten hverandre. I hans tilfeller har det vært litt sånn "bekjent-kompiser" (i mangel på bedre ord) hvor jeg aldri har møtt hverken brudgom eller brud, og i mine tilfeller har det vært utrolig små bryllup med kun de aller-aller-nærmeste.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nylig i et bryllup hvor brudgommen og bruden begge hadde store omgangskretser. Brudgommen valgte da å invitere hele sin store vennegjeng, men samtidig velge noen i gjengen som ikke hadde med følge. Alternativet var at han ikke kunne invitere alle kompisene. Det var både plass- og økonomihensyn. Jeg tenkte ikke noe negativt om det da jeg hørte det, og tror ikke kompisgjengen hans synes det var noe problem. Noen ganger så må man prioritere, og så lenge det ikke gjelder bare én eller to personer, men flere, så tenker jeg det er helt greit. 

Anonymkode: 39e30...388

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SPOCA skrev (8 timer siden):

For noen merkelige svar du får.

Dette er veldig spesielt og sært. Selvfølgelig skal partner inviteres med, det er vanlig kutyme.

Jeg hadde ikke giddet å gå, så lenge dette ikke gjelder alle og bare noen få. Å peke ut noen slik er skikkelig uhøflig.

Er hun egentlig en venn eller bekjent det er verdt å beholde kontakten med når hun holder på slik?

Nei det er ikke kjempesært

Anonymkode: 739ff...306

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Skjønner ikke problemet 

Anonymkode: 739ff...306

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det henger igjen fra gammel av at man på død og liv må invitere partnere og jeg skjønner virkelig ikke at folk blir fornærma over det nå i våre dager.

Jeg og mannen gifta oss i November, vi inviterte ikke engang alle partnerne til slektninger som var invitert. Langt mindre partnerne til alle vennene våre. Gifte eller ei og av god grunn. Da ville partnerne tatt opp plassene til de vi faktisk ville ha i bryllupet. Ingen i kretsen vår er definert av sine partnere heldigvis og samtlige var fullstendig i stand til å kose seg som bryllupsgjester uten å være festa til partnerne sine ved hofta.

Vi hadde et lite bryllup med totalt 30 gjester. Med samme budsjett og partnere invitert hadde begge «mista» mennesker som står oss nære. Skulle vi hatt med partnere ville det blitt iallefall 15 personee til. Det er en rimelig stor del av budsjettet uten at noen av partene, vi eller partnere som ikke kjenner oss ville hatt særlig stor glede av det. 

Anonymkode: cb1f7...09a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i noen bryllup der partnere er invitert med, men også de der partnere er utelatt. Min erfaring er at når disse har vært utelatt, er det en god grunn.

Det er tøft å gjøre utvelgelse til bryllup, både mtp lokale, gjester, økonomi osv.

Vi endte med å invitere alle med partner, men da ble det noe familie som måtte vike (og de har jeg angret på).

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er sært, spesielt om det i utgangspunktet var meningen å invitere partnere, men at det i etterkant ble meldt at enkelte partnere ikke var invitert allikevel. 

Hadde det vært en hel venninnegjeng som var invitert uten partner, så er det noe annet og mer innafor. 

Jeg hadde takket nei til å komme, om vi hadde vært invitert, men også fått beskjed om at mannen allikevel ikke var invitert, mens andre venners partner hadde vært invitert. Jeg hadde takket nei fordi jeg hadde syns det ble feil å dra i et selskap der mannen var avinvitert, mens jeg selv dro og festet og hadde det gøy. Jeg hadde følt på at vi som par ikke ble tatt seriøst. 

Om det står på plass eller økonomi, så bør man heller kutte ned på gjestelisten ved å invitere færre vennepar. Og her i hi får man inntrykk av at bruden er mer en bekjent, enn en venn, og da tenker jeg at bruden er mer ute etter mer gaver enn, eller noe slikt.

Så altså, jeg personlig hadde aldri splittet opp par og bare invitert den ene av et par.

Anonymkode: 62186...0ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...