AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:30 #1 Del Skrevet mandag kl 08:30 Jeg har skrevet om min mann her før, han som kom hjem og sa at han ikke hadde følelser for meg lenger. Jeg har slitt med å få han ut av hus, men nå skal han endelig flytte. Vi har ikke skrevet under på noen papirer enda, altså vi er ikke formelt separert ennå. Må vi gjøre det? Eller kan han bare skifte adresse? Vi tenker å ha ungene annenhver uke, men han har allerede begynt å foreslå at vi må være smidige overfor hverandre, og hjelpe hverandre ut hvis noe kommer i veien den uken man har ungene. Han har vært veldig egosentrisk hele veien, så jeg blir jo egentlig ikke overrasket. Men min søster sa igår at hun synes jeg skulle være litt hard på dette. At jeg skal si til han at når ungene er hos meg så er de mitt ansvar og når de er hos han så er det hans ansvar. Hun mente at faren for at jeg ville bli utnyttet var stor hvis jeg ikke gjorde dette. Jeg tenker at jeg gjerne vil ha ungene så mye som mulig, jeg kommer jo til å savne dem masse når de ikke er hos meg. Men så vet jeg også at han har lett for å finne på masse ting han "må" gjøre for å bruke meg som barnevakt. Hva tenker dere? Noen som har opplevd dette selv? Hva er lurest? Anonymkode: 69f10...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:05 #2 Del Skrevet mandag kl 09:05 Siden du må være separert i 1 år før skilsmisse, ville jeg fått det signert så fort som mulig. Du kan gjøre det digitalt. Husk at du må ha 2 vitner som også må logge seg inn med bankID og bekrefte at dere har flyttet fra hverandre og er separert. Jeg var "vanskelig" i begynnelsen, fordi jeg visste han ikke kom til å orke å ta ansvar, så fikk mer samvær etter en stund. Sa ikke direkte nei, men var opptatt på jobb og bortreist når han maste.. Anonymkode: d29aa...e1d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:06 #3 Del Skrevet mandag kl 09:06 100% enig med søsteren din. Skal han ha 50% så må han ta 50% ansvar, både for tid, aktiviteter og innkjøp. Klarer han ikke det må du ha omsorgen og han samvær. Pass på at han flytter ut før dere signerer noe. Da har nemlig du omsorgen, så kan du foreslå en prøveperiode med annenhver uke hos ham og se hvordan han håndterer det. Anonymkode: 80a3e...d58 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:15 #4 Del Skrevet mandag kl 09:15 Enten har han de 50-50 eller ikke. Du har de når du har de og han motsatt. Søsteren din har helt rett. Det høres ut som han vil ha en fleksibel hverdag og bruke deg som barnevakt. Det blir bate konflikter på sikt av utydelige avtaler. Så pass på at de er helt klinkende klare fra dag 1. Anonymkode: db65e...6cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:49 #5 Del Skrevet mandag kl 09:49 Jeg tror det er greit å være bittelitt fleksibel, men at man samtidig må passe på å ikke bli utnyttet. Jeg og eksen holder avtalen vi har og det er svært sjelden vi avviker. Men i noen få tilfeller har vi stilt opp for hverandre. Som for eksempel i ett tilfelle der en av oss hadde et dødsfall i familien og trengte noen til å hente i barnehagen en dag. Så med mindre det er noe helt tvingende nødvendig, så bør man klare å holde seg til avtalen mener jeg. Anonymkode: c9a20...f90 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 09:53 #6 Del Skrevet mandag kl 09:53 Jeg er også enig med søsteren din. Min ekskone og jeg hadde i utgangspunktet en enighet om å være "smidige" og også bruke hverandre som barnevakt fremfor utenforstående. Det er mange som tenker slik i begynnelsen når de er optimistiske, men det forutsetter et ganske godt samarbeid. Vi har hatt et høyt konfliktnivå, og den eneste løsningen på det har vært å sette opp kalender for ett år av gangen, og holde oss slavisk til den. (Skal sies at hun kan be meg ta barna hvis hun har planer og jeg sier ikke noe på det, men hvis jeg spør henne blir det rabalder, så jeg spør heller mine foreldre). Anonymkode: ecb06...eb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:13 #7 Del Skrevet mandag kl 15:13 Han vil ha 50/50, men fleksibilitet (antakeligvis blir det enveis). Det vil si at han vil sikkert at du skal ha barna mer enn 50%, men at han med en slik ordning kommer seg unna barnebidrag. Si heller at du tar de heller fast 60% og ikke er fleksibel. Anonymkode: 45e66...465 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 15:27 #8 Del Skrevet mandag kl 15:27 Smidighet og samarbeid er det beste for alle - om tonen er god, et nei blir akseptert uten forklaring, og det er gjensidig respekt. Om ikke - nei vær knallhard. Og det gjelder også alt annet. Ikke usakelig, selvfølgelig. Men konsekvent. Anonymkode: 04ac6...351 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dishwalla Skrevet mandag kl 15:31 #9 Del Skrevet mandag kl 15:31 Dere bør signere separasjonspapirer, også må dere til obligatorisk mekling på familievernkontoret. Der skriver dere under samværsavtale. Jeg tror på fleksibilitet der det er godt samarbeidsklima og ingen utnytter den andre. Du bør tenke på om det gjelder dere to. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet mandag kl 15:38 #10 Del Skrevet mandag kl 15:38 Man får velge for seg. Jeg har alltid vært helt fleksibel. Min eks og jeg har hatt støtte i hverandre, bestandig. Tenk på at man også her velger hvordan barna skal se på dere som foreldre og hvordan det føles å bli avvist. Om jeg hadde blitt «utnyttet som barnevakt», ville jeg fortsatt bare brukt den tiden med egne barn og det har aldri vært uønsket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:08 #11 Del Skrevet mandag kl 22:08 Er man virkelig barnevakt for egne barn? Jeg er også skilt, og er sjeleglad for hvert minutt «ekstra» jeg får være sammen med mitt eget kjøtt og blod… Og skilles fra ungene mine er høyst ufrivillig fra min side, men omstendighetene gjorde at jeg ikke hadde noe valg. Min største livssorg😢 Anonymkode: 210ff...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 23:09 #12 Del Skrevet mandag kl 23:09 Her har vi det fleksibelt, og det går begge veier. Men det var ikke sånn det første året etter bruddet, da far var veldig sint på meg. Da var det minimal kontakt og vi holdt oss strengt til avtalen. Jeg tror kanskje det egentlig var bra for fars evne til å ta ansvar, selv om det på mange måter også var kjipt for oss alle. Før bruddet overlot han det meste til meg. «Det er enklest at du tar deg av dette, jeg har ikke noe greie på det.» Nå ble han nødt til å sette seg inn i og håndtere ting selv, og det viste seg jo at han klarte mye mer enn han hadde trodd (eller ville ha meg til å tro) da vi var sammen. Nå som vi er venner og hjelper hverandre merker jeg at han fort holder på å falle tilbake i gammelt mønster og spør meg om hjelp til enkle småting fordi det er lettere enn å gjøre det selv. Men da er det lett for meg å si «Dette klarer du like godt som meg.» for nå har han jo vist at det stemmer. 😛 Men jeg stiller opp om det er et reelt behov, og det samme gjør han for meg. 😊 Anonymkode: 77fd3...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå