Gå til innhold

Hvordan er dette mulig? Kolestorol verdier

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tok desember blodprøve for kolestorol og triglyserider.

Fikk svar at prøven var blakket / hvit fett i blodet. Og fikk høye verdier på kolesterol: 11 og triglyserider 27  med fare for akutt pankreatitt.

Legen mistenkte hyper familiær kolestorol. Begynte på statiner.

Nå i februar er verdiene på kolesterol:3.3 og triglyserider: 1,6.

Må si jeg har vært ekstremt opptatt av å endre kosthold og kuttet ut alt som ikke er bra. Røyking og.

Er relativt ung kvinne og litt overvektig. Så dette skremte meg..

Men er det mulig at verdiene går så fort ned? Eller kan det vært falske verdier? 

Anonymkode: 11b73...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk svar at prøven var blakket / hvit fett i blodet. Og fikk høye verdier på kolesterol: 11 og triglyserider 27  med fare for akutt pankreatitt.

Må si jeg har vært ekstremt opptatt av å endre kosthold og kuttet ut alt som ikke er bra. Røyking og.

Men er det mulig at verdiene går så fort ned? Eller kan det vært falske verdier? 

Det er uvanlig, men ikke utenkelig at verdiene går så raskt ned dersom du har gjennomgått en ekstrem endring i livsstil.

Anonymkode: a41dc...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du begynner på statiner synker det veldig raskt, det er min erfaring ihvertfall. Prøvene var nok riktige i desember.

Anonymkode: 21aaf...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det normalt når du har begynt på medisin og i tillegg begynt å bry deg om kosthold, og slutta å røyke.

Anonymkode: 517f4...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har FH. Veldig vanlig at verdiene synker drastisk. Flaks at de fant det ut!

Anonymkode: b6933...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har FH. Veldig vanlig at verdiene synker drastisk. Flaks at de fant det ut!

Anonymkode: b6933...52f

Ja jeg har ikke fått svar på gentest enda. Men veldig glad jeg oppdaget i tide, mye hjerte og kar sykdommer i familien.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statiner er ofte ekstremt effektive, og du har gjort livsstilsendringer av betydning i tillegg. 

Jeg er slank og ellers frisk og hadde (som 20-åring) likevel kolesterolverdier som en som var både tre ganger så gammel og tre ganger så tung som meg. Aldri røkt, knapt drukket, gått til og fra det meste og aldri veid en kilo for mye. Begynte på statiner og fikk kjempefine verdier på få uker. Så prøvde vi uten en periode på legens oppfordring, og da skjøt verdiene i været igjen tross minst like godt kosthold. Etter en måned på statiner igjen var jeg tilbake til de fine verdiene jeg hadde blitt vant til.

Statiner virker fort og som regel også godt. Her har det gått cirka to måneder, og det er ikke noe oppsiktsvekkende i at ting ser helt annerledes ut da. Ingen grunn til å uroe seg over at det er feil, men desto større grunn til å glede seg over at dette ble oppdaget. Man vet nå aldri, men virkelig ikke utenkelig at dette gir deg langt flere gode leveår.

Anonymkode: 02ea1...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høye kolesterolverdier og på neste kontroll var de helt normale. Hadde spist dårlig i forveien av første prøve, den neste spiste jeg helt normalt i forveien. Var ikke snakk om altfor lang tid i mellom prøvene, men husker ikke hvor lenge. Gjorde ingen store kostholdsendringer, men holdt meg til normalt kosthold og skeiet (vet ikke hvordan det skrives) ikke ut slik jeg pleide.

Anonymkode: 55c5f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var overvektig, hadde forhøyet kolesterol og gikk på statiner.

Jeg endret vaner, begynte å bevege meg, spiste sunnere og gikk ned 50 kilo. I samråd med lege kuttet jeg statiner i to uker og kolesterolet gikk rett opp igjen.

Konklusjonen er genetisk høyt kolesterol og jeg fortsetter på statiner.

Anonymkode: b664d...620

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolesterol verdier kan endre seg veldig raskt, så er ikke rart du opplever lave nivåer nå. Jeg fikk ned mitt på et par mnd kun ved kosthold.  Supert at du gjør omlegginger! Et tips, er at magnesium faktisk kan være et godt alternativ til statiner hvis kosthold og røykestopp alene ikke funker (pluss aktivitet, det er også viktig!) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2719760/

Anonymkode: 9ed0e...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kolesterol verdier kan endre seg veldig raskt, så er ikke rart du opplever lave nivåer nå. Jeg fikk ned mitt på et par mnd kun ved kosthold.  Supert at du gjør omlegginger! Et tips, er at magnesium faktisk kan være et godt alternativ til statiner hvis kosthold og røykestopp alene ikke funker (pluss aktivitet, det er også viktig!) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2719760/

Glemte å nevne at prøven i desember var ikke utført fastende som i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke ta disse prøvene fastende. Jeg fastet ikke til noen av mine prøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan var alkoholforbruket ditt like før prøve 1 ble tatt? Ble prøven tatt etter /dagen etter inntak av julemat? 

Her vil jeg påstå at prøve 1 må være en feilmåling, feil tappeprosedyre eller feil ved behandling av prøven mellom din kropp og analyse. 
Spørsmålet er og om du skal ha statiner, særlig etter bare en blodprøve. 

Mistenker legen at du har arvelig høyt kolesterol så skal du gentestes, særlig om ingen andre i familien din har like høye eller høye kolesterolverdier. Eller det ikke er påvist genfeilen som gir familiær høyt kolesterol i din slekt. 
Der er og sjeldne sykdommer der kolesterol gir høye verdier. Men det er vel ikke aktuelt her. 

Her er litt som skurrer her….

Anonymkode: b04d9...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alt her tilsier at du er satt på statiner for raskt. Skulle vært tatt en kontrollprøve før du begynte på statiner. 
Faren er at du får bivirkninger på sikt som ikke er bra. Da nytter det ikke å slutte på statiner, når skaden er skjedd. 
Magnesium og andre ting folk på nettet ber deg om å ta, skal du diskutere med legen og måle i blodprøve før du begynner med. For mye kan være like farlig som for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt her tilsier at du er satt på statiner for raskt. Skulle vært tatt en kontrollprøve før du begynte på statiner. 
Faren er at du får bivirkninger på sikt som ikke er bra. Da nytter det ikke å slutte på statiner, når skaden er skjedd. 
Magnesium og andre ting folk på nettet ber deg om å ta, skal du diskutere med legen og måle i blodprøve før du begynner med. For mye kan være like farlig som for lite. 

Jeg har hatt høyt kolesterol i mange år , ble bedt om å ta statiner men ville ikke, pga redd for bivirkninger. Har variert fra 7-10 men nå i desember var på høyeste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan var alkoholforbruket ditt like før prøve 1 ble tatt? Ble prøven tatt etter /dagen etter inntak av julemat? 

Her vil jeg påstå at prøve 1 må være en feilmåling, feil tappeprosedyre eller feil ved behandling av prøven mellom din kropp og analyse. 
Spørsmålet er og om du skal ha statiner, særlig etter bare en blodprøve. 

Mistenker legen at du har arvelig høyt kolesterol så skal du gentestes, særlig om ingen andre i familien din har like høye eller høye kolesterolverdier. Eller det ikke er påvist genfeilen som gir familiær høyt kolesterol i din slekt. 
Der er og sjeldne sykdommer der kolesterol gir høye verdier. Men det er vel ikke aktuelt her. 

Her er litt som skurrer her….

Har hatt høye verdier i flere år. Men i år var høyest. Mor, bestefar har hyper familiære kolesterol. Mulig min søster og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hva bivirkninger skal jeg være redd for? Eller kan ha skadet meg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har hatt høye verdier i flere år. Men i år var høyest. Mor, bestefar har hyper familiære kolesterol. Mulig min søster og. 

Er det påvist at disse har genet for hyper kolesterol, eller er det noe dere bare tror? 

(skulle nesten likt og visst om vi er slektninger….)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Magnesium farlig sammenlignet med statiner? 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...