Gå til innhold

Er det verre å miste noen i selvmord enn i sykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.6.2025 den 20.52):

Selvmord og død pga kjent sykdom kan ikke sammenlignes. Har opplevd begge deler og selvmord er traumatiserende rett og slett. Det er fryktelig å se den du elsker forsvinne gradvis, men man kan forberede seg, snakke, ta farvel, ikke la noe være usagt. Det kan man ikke ved selvmord. Det er rett og slett fryktelig, og fryktelig traumatiserende for de som sitter igjen med tusen spørsmål.

Anonymkode: 64be9...80d

Man kan ikke nødvendigvis det med fysisk sykdom, heller. 

Min kjærestes mor døde brått av at hjertet stoppa, hun hadde ingen kjente helseplager utover at hun hadde hatt corona året før. Han fikk aldri tatt farvel, og hun måtte obduseres for å utelukkende noe kriminelt etc. Hun elska mora si og var helt knust. 

Anonymkode: e6c30...25f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvmord er en (form for) sykdom.

Anonymkode: 024cb...03f

Skrevet

Mja, vanskelig å si.

Man sitter vel igjen med mange spørsmål når det er selvmord. 

Har opplevd begge deler i nær familie (at voksen med små barn dør/tar selvmord), men om den praktiske forskjellen på gradere hva man tapte vet jeg ikke om man kan konkludere med generelt. 

Men ja - kanskje flere spørsmål?

Endel naturlige/påførte dødsfall kommer jo også med spørsmålene «tenk om vi ikke hadde/gjorde slik og sånn/visste dette». 

Gnager nok ikke dramatisk mindre? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvmord er en (form for) sykdom.

Anonymkode: 024cb...03f

Det kan også være en helt bevisst handling som følge av feks fysisk sykdom.

ME og klasehodepine for eksempel er slike tilfeller. De vil leve, men ikke i den situasjonen. 

• Nyttig 2
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 1.7.2025 den 20.53):

Mja, vanskelig å si.

Man sitter vel igjen med mange spørsmål når det er selvmord. 

Har opplevd begge deler i nær familie (at voksen med små barn dør/tar selvmord), men om den praktiske forskjellen på gradere hva man tapte vet jeg ikke om man kan konkludere med generelt. 

Men ja - kanskje flere spørsmål?

Endel naturlige/påførte dødsfall kommer jo også med spørsmålene «tenk om vi ikke hadde/gjorde slik og sånn/visste dette». 

Gnager nok ikke dramatisk mindre? 

Det er jo bare å skrive et oppklarende brev, det. Forklare at det er ingen sin skyld, sånn at ingen sitter igjen med skyldfølelse og mange tanker og spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

De jeg har mistet til sykdom visste jeg at jeg ikke kunne redde, de som jeg har mistet til selvmord tenker jeg hele tiden «hva hvis..?». Derfor synes jeg det er vondere å miste noen til selvmord, fordi det er et liv som kunne blitt reddet.

Anonymkode: 3b265...f62

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2025 den 23.21):

De jeg har mistet til sykdom visste jeg at jeg ikke kunne redde, de som jeg har mistet til selvmord tenker jeg hele tiden «hva hvis..?». Derfor synes jeg det er vondere å miste noen til selvmord, fordi det er et liv som kunne blitt reddet.

Anonymkode: 3b265...f62

Hva om noen dør av leversvikt grunnet alkoholbruk? Da kunne man også i teorien ha forhindret det.

Det er vanskeligere å se folks tanker enn faktisk adferd.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 8.44):

Det føles verre ut for meg, er det vanlig? Har gått ett år, kan fremdeles ikke forstå at denne personen som jeg var så glad i har tatt livet sitt. Det å drepe seg selv er for meg helt groteskt å tenke på, sikkert feil ord men det er bare helt grusomt. At man har det så vondt at man velger dette. 

Hver gang tankene kommer, om alt jeg ville gjort bare for å få ett minutt med denne personen eller gitt den en klem. Alt jeg kunne gjort annerledes, alt jeg ville sagt, alt jeg ikke sa, meldingene jeg kunne sendt. Jeg holder seriøst på å spy av disse tankene, kjenner meg sint og trist og føler det bare blir verre. 

Har tidligere mistet en person jeg var veldig glad i til sykdom. Likevel føler jeg at dette med selvmord kjennes utrolig mye verre ut, er det flere som har det slik. Føler det hadde vært så mye «enklere» hadde personen dødd av sykdom eller ulykke 

Anonymkode: 7d63f...

Endret av Husomvarderfør

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...