Gå til innhold

Er det verre å miste noen i selvmord enn i sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det føles verre ut for meg, er det vanlig? Har gått ett år, kan fremdeles ikke forstå at denne personen som jeg var så glad i har tatt livet sitt. Det å drepe seg selv er for meg helt groteskt å tenke på, sikkert feil ord men det er bare helt grusomt. At man har det så vondt at man velger dette. 

Hver gang tankene kommer, om alt jeg ville gjort bare for å få ett minutt med denne personen eller gitt den en klem. Alt jeg kunne gjort annerledes, alt jeg ville sagt, alt jeg ikke sa, meldingene jeg kunne sendt. Jeg holder seriøst på å spy av disse tankene, kjenner meg sint og trist og føler det bare blir verre. 

Har tidligere mistet en person jeg var veldig glad i til sykdom. Likevel føler jeg at dette med selvmord kjennes utrolig mye verre ut, er det flere som har det slik. Føler det hadde vært så mye «enklere» hadde personen dødd av sykdom eller ulykke 

Anonymkode: 7d63f...b74

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Som ei som har vurdert selvmord flere ganger og «nøyd» seg med selvskading, så føler jeg at de som tar selvmord kun tenker på seg selv. Jeg har foreldre og samboer, og de hadde blitt fra seg av sorg om jeg hadde avsluttet livet med selvmord. Det kan jeg ikke gjøre mot dem. 
Sykdom synes jeg er verre for da svinner personen hen gjerne over tid, og ikke noe vedkommende kan noe for. 

Anonymkode: 792e6...6ba

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kan hjelpe deg TS hvis du klarer å se på selvmord som et resultat av sykdom? Personen du var så glad i var syk, og derfor ble det som det ble. Det er kanskje enklere enn sammenlignet med andre brå dødsfall som bilulykker. 

Og så kan man jo og huske at livet er kort, man vet aldri når det plutselig er over. Det er viktig å fortelle folk at man er glad i dem mens man kan ❤️

Anonymkode: d8eb8...f5c

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å miste noen i selvmord er å miste noen til sykdom. Når et menneske ikke ser enn annen utvei enn å ta sitt eget liv, så er de jo alvorlig syke. Ingen friske mennesker tar livet sitt sånn helt uten videre.

Anonymkode: af55d...208

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye ❤️

Jeg syns alt er like ille, for ingen velger å bli syk heller, verken fysisk eller mentalt.

Anonymkode: a62ad...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Som ei som har vurdert selvmord flere ganger og «nøyd» seg med selvskading, så føler jeg at de som tar selvmord kun tenker på seg selv. Jeg har foreldre og samboer, og de hadde blitt fra seg av sorg om jeg hadde avsluttet livet med selvmord. Det kan jeg ikke gjøre mot dem. 
Sykdom synes jeg er verre for da svinner personen hen gjerne over tid, og ikke noe vedkommende kan noe for. 

Men de som tar livet sitt tenker veldig ofte ikke rasjonelt. De tenker at mann/barn/foreldre etc får det bedre om de forsvinner fra jordens overflate. 

Jeg kjenner som deg TS. Jeg syns å sitte igjen etter selvmord føles værre. For der kan det ofte være håp - om de får riktig hjelp. Og mange som begår selvmord har aldri fått hjelp i det hele tatt.

Anonymkode: 5e7e7...d3c

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å miste til selvmord har flere ekstra lag i forhold til andre dødsfall.

Jeg har mistet nære i både sykdom i selvmord, og selvmordet gjør at jeg har ptsd i dag og er dypt traumatisert. Det er barna mine også. (Det var mannen min, barnas far) 

men jeg kan bare svare for meg selv. 

Anonymkode: 47522...4b9

• Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du ser på det med din smerte ts, ha med å se på det fra vedkommende sin smerte? Hvis deres liv var så vondt å leve at de valgte en annen utvei enn å bli i smerten? 

Anonymkode: 392d4...308

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje det kan hjelpe deg TS hvis du klarer å se på selvmord som et resultat av sykdom? Personen du var så glad i var syk, og derfor ble det som det ble. Det er kanskje enklere enn sammenlignet med andre brå dødsfall som bilulykker. 

Og så kan man jo og huske at livet er kort, man vet aldri når det plutselig er over. Det er viktig å fortelle folk at man er glad i dem mens man kan ❤️

Anonymkode: d8eb8...f5c

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å miste noen i selvmord er å miste noen til sykdom. Når et menneske ikke ser enn annen utvei enn å ta sitt eget liv, så er de jo alvorlig syke. Ingen friske mennesker tar livet sitt sånn helt uten videre.

Anonymkode: af55d...208

Jeg skjønner hva dere mener med at personen er syk, men jeg klarer bare ikke se at personen var syk. Jeg føler heller at dersom mennesker hadde vært snillere med personen, dersom man hadde gjort mer, snakket mer, hadde livet fortsatt vært og at samfunnet sviktet. Men jeg vet ikke. Er så sint på meg selv for å ikke ha skjønt omfanget av hvor mye denne personen slet

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

du ser på det med din smerte ts, ha med å se på det fra vedkommende sin smerte? Hvis deres liv var så vondt å leve at de valgte en annen utvei enn å bli i smerten? 

Ja jeg føler jeg klarer å se hvorfor personen hadde det slik med informasjon jeg har fått i etterkant, men det er så bittert å vite at hadde man gjort mer kunne utfallet vært annerledes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er like ille, alt etter hvilket syn man har på det. 

På tross av sykdom, så ønsket den syke å dø når hn tok livet sitt. Kanskje er det lettere da. Kanskje ikke. 

Min mor døde av covid når hun var i starten av 60-årene. Hun var så uendelig tydelig på at hun ikke ønsket å dø. Det gjorde det hele så fryktelig vondt når hun døde. Hadde hun tenkt at det var fint å slippe pga hun var så sliten e.l. så hadde det vært lettere for meg å se henne ta sine siste åndedrag. 

Anonymkode: 6f52c...160

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det føles verre ut for meg, er det vanlig? Har gått ett år, kan fremdeles ikke forstå at denne personen som jeg var så glad i har tatt livet sitt. Det å drepe seg selv er for meg helt groteskt å tenke på, sikkert feil ord men det er bare helt grusomt. At man har det så vondt at man velger dette. 

Hver gang tankene kommer, om alt jeg ville gjort bare for å få ett minutt med denne personen eller gitt den en klem. Alt jeg kunne gjort annerledes, alt jeg ville sagt, alt jeg ikke sa, meldingene jeg kunne sendt. Jeg holder seriøst på å spy av disse tankene, kjenner meg sint og trist og føler det bare blir verre. 

Har tidligere mistet en person jeg var veldig glad i til sykdom. Likevel føler jeg at dette med selvmord kjennes utrolig mye verre ut, er det flere som har det slik. Føler det hadde vært så mye «enklere» hadde personen dødd av sykdom eller ulykke 

Jeg tenker litt sånn at det er kanskje lett å føle og tro at selvmordet kunne en ha gjort noe med, forhindret det på et vis. Mens sykdom er noe annet, en kan ikke trylle. 

Men, selvmord er sykdom det også. 

Anonymkode: e2519...856

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er verre ikke minst fordi det er ofte plutselig, uten forvarsel. Så forferdelig det høres ut men vi tar det bedre når noen dør etter langtidssykdom, da hadde vi tid til å forsone oss og forberede oss på at det kommer.  

Anonymkode: 59ceb...a84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg føler jeg klarer å se hvorfor personen hadde det slik med informasjon jeg har fått i etterkant, men det er så bittert å vite at hadde man gjort mer kunne utfallet vært annerledes

men det er jo hele poenget TS, du kunne ikke gjort mer for det var ikke din smerte det handlet om, det var ikke ditt liv, din hverdag osv osv..
Denne tanken om at man kunne "gjort noe" kommer fordi man ønsker det, et annet utfall for egen del, men fakta er at når noen har kommet så langt at de velger dette som utvei er det i de aller fleste tilfeller langt forbi det punktet at du kunne endret på dette, den eneste erkjennelsen du bør sitte igjen med er at denne personen valgte bort smerten og selv om det er vondt for deg å leve med er det ikke noe du kan endre på. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ofte vondere når folk dør uventet og uforståelig. Med selvmord er det ofte begge deler, med mindre vedkommende var åpent suicidal over lengre tid.

Det har vært forsket på dette, og det folk synes er verst er:

1. Selvmord

2. Ulykker 

Og så kommer barna som dør i en egen kategori. 

Anonymkode: e6c30...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Selvmord er også død utløst av sykdom. På lik linje med kreft og andre livstruende tilstander. Den som tar selvmord er fortapt, i et grusomt dyp, og den eneste redningen er å opphøre å eksistere slik at man slipper å leve i det grusomme dypet. Mange henger seg i trappa og klarer ikke å fatte at det blir barna som vil oppdage hen først når de kommer hjem fra skolen. De som tar selvmord er overbevist om at det er best for alle at hen ikke eksisterer.

Jeg aner ikke hva som er verst, å miste noen i selvmord eller til fysisk sykdom. Det er fortvilende å se noen svinne hen til fysisk sykdom. Men det å vite at en man er ufattelig glad i har lidd så grusomt at eneste løsning var å ta sitt eget liv... Nei, forferdelig er det uansett. Men klart at det er noe enklere å sørge hvis den døde personen hadde forsont seg med sin skjebne, som f eks hvis en eldre person dør av kreft og har forsont seg med det. 

Anonymkode: ab25b...4b0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tenker jeg at man ikke trenger å veie det ene opp mot det andre i generell forstand. 

Sorg er ikke en strømlinjeformet prosess, men høyst individuelt og kommer an på mange faktorer. Hvor man selv er hen i livet, relasjon til avdøde, hvor forventet dødsfallet er og hva man eventuelt har gått gjennom av ventesorg på forhånd spiller inn, med mye mer. 

Mange opplever "ventesorgen" som verst når det kommer etter en periode med lang sykdom, og at selve dødsfallet nesten er en lettelse. Det er like normalt som de som opplever det motsatt, nemlig at man etter ventesorgen blir utrøstelig fordi man ikke lengre har noen å pleie, altså et konstruktivt utløp i sorgen. 

Selvmord kan være komplisert fordi det utløser mange tilhørende tanker: grubling på hvorfor, sinne, en følelse av at man ikke forstår og begriper hvorfor det har skjedd eller en følelse av at dødsfallet er uoppklart fordi man ikke når til bunns i hva som har skjedd. Andre ganger kan det være en lettelse fordi man har visst at vedkommende har lidd lenge før. 

Anonymkode: 57933...727

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

det er verre ikke minst fordi det er ofte plutselig, uten forvarsel. Så forferdelig det høres ut men vi tar det bedre når noen dør etter langtidssykdom, da hadde vi tid til å forsone oss og forberede oss på at det kommer.  

Anonymkode: 59ceb...a84

Det er ikke alle andre dødsfall som er forventet heller. 

Anonymkode: 73d2f...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt plutselige dødsfall er verre enn de som lenge har vært syke og vet kommer til å dø snart..da har jeg fått "forberedt" meg mer mentalt og sagt det jeg har villet si osv...

Anonymkode: 3930a...17b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er selvmord værre fordi de kanskje føler på anger, skyld eller skam, ikke nødvendigvis sin egen men fra omgivelser, på vegne av avdøde eller lignende. Mange føler seg ansvarlige. De tar på seg mer byrde enn de ville gjort om det var et fly som styrta eller en agressiv kreftform som gjorde at alt skjedde veldig raskt. Det er enklere å håndtere ulykker og sykdom rasjonelt fordi det er mer rasjonelt.

For andre, som meg feks etter min brors selvmord så er det ganske likestillt med annen sykdom. Jeg kunne ikke noe mer forhindre selvmordet enn jeg kunne forhindra kreft. Det er vondt og jeg savner min bror hver eneste dag men hans valg om å ta sitt eget liv er ikke en refleksjon av hele han som person. Det var et aspekt av det jeg ser på som sykdom med akutt forverring og dødsfall for egen hånd som resultat.

Anonymkode: db1ef...566

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...