AnonymBruker Skrevet 17. februar #1 Del Skrevet 17. februar Jeg er nå eneste ansatt igjen på en avdeling som opprinnelig bestod av 7 stk. Etter kort tid sluttet alle sammen, hovedvekten av oppsigelsene dreide seg om arbeidsoppgavene og lite engasjement. Her sitter jeg, 1 år etter i samme jobb og prøver å holde ut. Trives i grunn, og jobben er ok (hvis man er litt tålmodig som meg). Men lønnen er ikke bra og vi skal ha lønns samtale om noen dager. Jeg synes at sjefen bør gi meg en bedre lønn, jeg ønsker hvert fall å forhandle meg til en. Men, kan det brukes som et argument? Det at alle kollegaene har sluttet, så da synes jeg de bør investere mer penger i noen som faktisk VIL bli her? Det ble besluttet å ikke erstatte resterende ansatte, så det har også medført at jeg har tatt over flere store oppgaver mine tidligere ansatte gjorde. Anonymkode: 04ee3...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #2 Del Skrevet 17. februar Hvis du har fått tillagt mye oppgaver så dokumenterer du det og ber om en lønnssamtale. Ta gjerne med tillitsvalgt om der finnes en Anonymkode: 143a9...87a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #3 Del Skrevet 17. februar Er du eneste ansatt igjen??? Du gjør jobben til 8? Du sier det bare som det er. At du har fått flere store arbeidsoppgaver og at du krever en lønnsøkning på 200 000, fordi du også har jobbet mer det siste året uten kompensasjon. Du sier at lønnen og det at du jobber alene og at økt lønn vil være eneste motivasjon til å fortsette. Anonymkode: 85d4b...a5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #4 Del Skrevet 17. februar Du gjør ikke jobben til 8 stykker?! Anonymkode: e9507...977 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #5 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du gjør ikke jobben til 8 stykker?! Anonymkode: e9507...977 Jeg gjør jobben til 3/7 ansatte og følger opp prosjekter til de resterende, så nesten alle oppgavene som eksisterte her.. Blir delvis utslitt av det her, men jeg har balansert det greit.. men lønnen står ikke til stil, og da synes jeg noe skal gjøres. Nå har jeg holdt på så lenge.. Anonymkode: 04ee3...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. februar #6 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg gjør jobben til 3/7 ansatte og følger opp prosjekter til de resterende, så nesten alle oppgavene som eksisterte her.. Blir delvis utslitt av det her, men jeg har balansert det greit.. men lønnen står ikke til stil, og da synes jeg noe skal gjøres. Nå har jeg holdt på så lenge.. Anonymkode: 04ee3...48f Hva mener du med at lønnen ikke står i stil? Er det fordi du jobber mer enn oppsatt arbeidstid og ikke får lønn for det? Eller fordi du har større ansvarsområde enn tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #7 Del Skrevet 17. februar Om du går inn og argumenterer med at du gjør jobben til 8, så kommer det bare til å høres dumt ut. Fokuser heller på dine ansvarsområder, hvordan du leverer, din erfaring og kompetanse, og hva du tilfører bedriften. Enn å fokusere på tidligere ansatte, dårlig miljø, og alt det der - for da vil leder bare høre sutring og unnskyldninger, og mulig også en klage mot seg selv. Anonymkode: 0fb5c...4d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #8 Del Skrevet 17. februar Snublefot62 skrev (2 minutter siden): Hva mener du med at lønnen ikke står i stil? Er det fordi du jobber mer enn oppsatt arbeidstid og ikke får lønn for det? Eller fordi du har større ansvarsområde enn tidligere? Arbeidet jeg gjør nå ville nok hatt en annen stillingstittel enn den jeg faktisk besitter. I tillegg til at det har jo blitt en god del mer for meg å gjøre med et større ansvarsområde å følge opp. Jeg jobber litt overtid, men ikke mye. Jeg kan f.eks måtte svare på mail utenfor arbeidstid og ta telefonsamtaler i helger. Mitt tlf.nr er oppgitt på mailene som går ut til ulike aktører, så de kan teknisk sett ringe meg når som helst (selv om det skjer kanskje 1 gang i mnd).. så den er kanskje litt tynn? Vi har hatt denne praten (uten lønn diskutert tidligere) om ekstra arbeidsoppgaver. Jeg var åpen for det, og har fortsatt.. men også gitt beskjeder her og der at noe blir «hengende» fordi det også blir FOR mye og jeg ender opp med å måtte prioritere det som er høyest prioritert - og da faller mine opprinnelige oppgaver nedover på stigen. Anonymkode: 04ee3...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #9 Del Skrevet 17. februar Det skulle bare mangle at du kompenseres for all den ekstra arbeidsmengden. Jeg regner med det er sporbart at du jobber for flere og ikke bare gjør det du ble ansatt for. Når en av min manns kollega sluttet fikk min mann en stor del av denne kollegaens arbeidsoppgaver i fanget - de var veldig få som hadde lik kompetanse. Der kalte arbeidsgiver inn til samtale og ga min mann høyere lønn uten at han hadde etterspurt det. Han fikk en sekssifret økning. Kunne sikkert ha forhandlet seg opp mye mer om han hadde vært litt frempå, men han er ikke av typen som setter frem høye krav. Anonymkode: aaba4...fed 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #10 Del Skrevet 17. februar Hvis du alene kan gjøre jobben som sju mann gjorde tidligere, bør du ha gode forhandlingskort på hånda. Det beste er å dokumentere godt, helst sette opp en økonomisk modell, men ei liste med oppgaver før og nå vil og være nyttig. Å argumentere for høyere lønn "fordi du fortjener det", er ikke seriøs forhandling. Anonymkode: 00dc2...f62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. februar #11 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidet jeg gjør nå ville nok hatt en annen stillingstittel enn den jeg faktisk besitter. I tillegg til at det har jo blitt en god del mer for meg å gjøre med et større ansvarsområde å følge opp. Jeg jobber litt overtid, men ikke mye. Jeg kan f.eks måtte svare på mail utenfor arbeidstid og ta telefonsamtaler i helger. Mitt tlf.nr er oppgitt på mailene som går ut til ulike aktører, så de kan teknisk sett ringe meg når som helst (selv om det skjer kanskje 1 gang i mnd).. så den er kanskje litt tynn? Vi har hatt denne praten (uten lønn diskutert tidligere) om ekstra arbeidsoppgaver. Jeg var åpen for det, og har fortsatt.. men også gitt beskjeder her og der at noe blir «hengende» fordi det også blir FOR mye og jeg ender opp med å måtte prioritere det som er høyest prioritert - og da faller mine opprinnelige oppgaver nedover på stigen. Anonymkode: 04ee3...48f Problemet er at mengden arbeidsoppgaver er litt tynn begrunnelse. I prinsippet så skal du jobbe den oppsatte tiden du er oppsatt med, og så er du ferdig for dagen. Alternativ blir jobb over dette mertid/overtid etter arbeidsavtale, og noe du får lønn og/eller avspasering for. Så dette skal i prinsippet regulere seg selv med at mer arbeid og tilsvarer mer i lønn. At du ikke får gjort alt du skal er en prioriteringssak og et lederansvar. Du må nok forvente å kunne klare å prioritere noe selv, men når du må prioritere mellom dine egne oppgaver og 7 andre sine så må leder på banen. Det må jo være masse arbeid som ikke blir gjort her? Det må jo gå ut over noe? Å gå inn nå etterpå og krever mer lønn for å få mer ansvar er ofte en motbakke. Det er noe man forhandler om FØR man får oppgavene. Ikke etterpå. Du gjør jo allerede jobben, hvorfor skal arbeidsgiver plutselig nå betale deg mer for det? Samme gjelder med stillingsbeskrivelse/tittel. Alt i alt mener jeg disse tingene er rimelig dårlige begrunnelser for å gi deg mer lønn. Men mange gjør samme feil da de vil finne generelle grunner for at en bør få mer lønn, når en egentlig bør fokusere på personlige grunner til det. Fokuser på hvilken verdi du har for bedriften. Verdien av kunnskapen din, kompetansen og erfaringen. Samtidig bør du være forberedt på et nei. Hva gjør du da? Fortsetter du som før? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 17. februar #12 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg gjør jobben til 3/7 ansatte og følger opp prosjekter til de resterende, så nesten alle oppgavene som eksisterte her.. Blir delvis utslitt av det her, men jeg har balansert det greit.. men lønnen står ikke til stil, og da synes jeg noe skal gjøres. Nå har jeg holdt på så lenge.. Anonymkode: 04ee3...48f Her har du strategien din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #13 Del Skrevet 17. februar Ja, her har du gode argumenter for å be om økt lønn. Men det kommer jo også an på bransje og type jobb og ansvar du har. Fokuser på dine resultater og prosesser, ikke syt, «alle de andre har sluttet» osv. Snakk rasjonelt og resultatorientert rundt dette. Er du blitt en nøkkelmedarbeider de ikke har råd til å miste bør du absolutt be om 200 000+ i økt fast lønn, men regn med at dere ender et sted på halvparten. Så er det ny samtale om et år igjen. Anonymkode: c7550...dce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #14 Del Skrevet 17. februar Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Problemet er at mengden arbeidsoppgaver er litt tynn begrunnelse. I prinsippet så skal du jobbe den oppsatte tiden du er oppsatt med, og så er du ferdig for dagen. Alternativ blir jobb over dette mertid/overtid etter arbeidsavtale, og noe du får lønn og/eller avspasering for. Så dette skal i prinsippet regulere seg selv med at mer arbeid og tilsvarer mer i lønn. At du ikke får gjort alt du skal er en prioriteringssak og et lederansvar. Du må nok forvente å kunne klare å prioritere noe selv, men når du må prioritere mellom dine egne oppgaver og 7 andre sine så må leder på banen. Det må jo være masse arbeid som ikke blir gjort her? Det må jo gå ut over noe? Å gå inn nå etterpå og krever mer lønn for å få mer ansvar er ofte en motbakke. Det er noe man forhandler om FØR man får oppgavene. Ikke etterpå. Du gjør jo allerede jobben, hvorfor skal arbeidsgiver plutselig nå betale deg mer for det? Samme gjelder med stillingsbeskrivelse/tittel. Alt i alt mener jeg disse tingene er rimelig dårlige begrunnelser for å gi deg mer lønn. Men mange gjør samme feil da de vil finne generelle grunner for at en bør få mer lønn, når en egentlig bør fokusere på personlige grunner til det. Fokuser på hvilken verdi du har for bedriften. Verdien av kunnskapen din, kompetansen og erfaringen. Samtidig bør du være forberedt på et nei. Hva gjør du da? Fortsetter du som før? Jeg er uenig med deg, for i praksis er det jo ofte slik at man må bevise noe før man får økt lønn. Arbeidsgiver vil se resultater. Og slik blir det også helt rettferdig at man f.eks får ulik lønn for samme jobb i en bedrift. Anonymkode: c7550...dce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #15 Del Skrevet 17. februar Snok1 skrev (3 minutter siden): Her har du strategien din. "Det er betryggende å høre at mine vurderinger om å redusere gjennom naturlig avgang var rett. Og at du bekrefter det jeg trodde da jeg ikke erstattet disse stillingene - at det ble gjort veldig lite i løpet av en arbeidsdag. Og også veldig godt å høre at du balanserer dette godt, og trives. Da ser vi jo at alt fungerer, og er fint slik det er, da?" Anonymkode: 0fb5c...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar Du ber om en medarbeidersamtale hvor du legger fram hva du gjør, hvordan de andres oppsigelser har påvirket din jobb, du sier at til tross for arbeidsmengden så trives du. Og så spør du om han har noen kommentarer på hvordan du utfører jobben. Såfremt han ikke sier at du suger (da finner du deg en ny jobb), så sier du på en hyggelig måte "Flott. Er det noe vi kan gjøre med lønna? For jobben er blitt annerledes enn den var da lønna ble fastsatt." Her tipper jeg han blir blank og spør hva du hadde sett for deg. Ha et beløp klart i hodet ditt og pluss på litt, for sannsynligvis kommer han med et mottilbud som er litt mindre. Det viktigste er at gjør dette på en måte so får han til å tro at du er helt komfortabel med å ha denne typen samtaler. Øv deg på forhånd hvis det er første gang. Snakk om det som om dere diskuterer om dere skal ha gipsplater eller panel i veggene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er uenig med deg, for i praksis er det jo ofte slik at man må bevise noe før man får økt lønn. Arbeidsgiver vil se resultater. Og slik blir det også helt rettferdig at man f.eks får ulik lønn for samme jobb i en bedrift. Anonymkode: c7550...dce Jeg er enig i at det er helt ok å få ulikt betalt for samme _stilling_ i en bedrift, men ikke samme jobb - altså resultat. Men spørsmålet er hva TS egentlig har bevist? Klarer TS å gjøre jobben til alle 8 eller blir jobben for 8 fordelt på 1 og tilsvarende arbeid for 7 blir nedprioritert og ikke gjort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #18 Del Skrevet 17. februar vær konkret på oppgavene du har nå som er ekstra i fht de du hadde da du ble ansatt som viser at du bidrar i større grad enn lønnen du ble ansatt på. vis til tall fra tilsvarende yrker hvis du er organisert ref tabeller osv. List opp utdanning og erfaring, men.. jeg ville ventet til helt på slutten av medarbeidersamtalen der du har fått tilbakemelding på jobben du gjør og hvor fornøyd bedriften er med din måloppnålse.. Anonymkode: 5f49c...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #19 Del Skrevet 17. februar Snublefot62 skrev (27 minutter siden): Jeg er enig i at det er helt ok å få ulikt betalt for samme _stilling_ i en bedrift, men ikke samme jobb - altså resultat. Men spørsmålet er hva TS egentlig har bevist? Klarer TS å gjøre jobben til alle 8 eller blir jobben for 8 fordelt på 1 og tilsvarende arbeid for 7 blir nedprioritert og ikke gjort? Ts her. Kan dette brukes? Resultater. Jeg har hittil sendt ut tilbud til verdi av 5 millioner (dette er oppsøkende salg). Kan det brukes til noe? Nå skal det nevnes at disse tilbudene ikke alltid blir noe av. Men det er allikevel tilbud sendt ut for 5 milioner man ikke kunne lese statistikk av før. Anonymkode: 04ee3...48f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. februar #20 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ts her. Kan dette brukes? Resultater. Jeg har hittil sendt ut tilbud til verdi av 5 millioner (dette er oppsøkende salg). Kan det brukes til noe? Nå skal det nevnes at disse tilbudene ikke alltid blir noe av. Men det er allikevel tilbud sendt ut for 5 milioner man ikke kunne lese statistikk av før. Anonymkode: 04ee3...48f Om jobben din består av å sende ut tilbud så ser jeg ikke at det er relevant. Men om du kan påvirke antall tilbud du sender ut og hvor mange av disse som resulterer i bestilling, så kan det være relevant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå