Gå til innhold

Akutt tap av bevisshet, og rett tilbake til normal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter litt med svimmelhet og nå tidvis bevissthetstap.

Siste tilfelle var her om dagen da jeg kleisa rett i bakken og reiste meg rett opp igjen. Ellers mister jeg ting og og setter meg delvis kontrollert ned.

Av historikk har jeg nakkeprolaps og en prolaps i lend. 

Jeg blir utreda for cøliaki om skal nå gå 6 uker med gluten. Nå er jeg snart ferdig med uke 1. Har hatt 2,5 mnd uten gluten. Jeg tar d vit, folsyre og jod pga mangel.

Jeg tror ikke dette har med gluten å gjøre. 

Tips til hva jeg kan gjøre? Hvilke treningsformer kan hjelpe?

Fastlege kan ikke kontaktes da hen er min kollega.

Anonymkode: a4714...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du må kontakte fastlege uansett, for helsen er viktigere enn sosiale regler.

Hvorfor har du en kollega som fastlege?

Anonymkode: bbd6d...47b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du må kontakte fastlege uansett, for helsen er viktigere enn sosiale regler.

Hvorfor har du en kollega som fastlege?

Jeg er på samme pasientliste som mine pasienter. Jeg er sykepleier i sykehjem. Nå har jeg gitt bort så mye info at folk kan gjenkjenne meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er på samme pasientliste som mine pasienter. Jeg er sykepleier i sykehjem. Nå har jeg gitt bort så mye info at folk kan gjenkjenne meg.

Det går bra, beklager for å stille deg det spørsmålet. Men er bekymret for deg om du går å mister bevissthet, burde du ikke være på overvåkning?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg sliter litt med svimmelhet og nå tidvis bevissthetstap.

Siste tilfelle var her om dagen da jeg kleisa rett i bakken og reiste meg rett opp igjen. Ellers mister jeg ting og og setter meg delvis kontrollert ned.

Av historikk har jeg nakkeprolaps og en prolaps i lend. 

Jeg blir utreda for cøliaki om skal nå gå 6 uker med gluten. Nå er jeg snart ferdig med uke 1. Har hatt 2,5 mnd uten gluten. Jeg tar d vit, folsyre og jod pga mangel.

Jeg tror ikke dette har med gluten å gjøre. 

Tips til hva jeg kan gjøre? Hvilke treningsformer kan hjelpe?

Fastlege kan ikke kontaktes da hen er min kollega.

Kan du ikke kontakte fastlegen så får du dra andre steder og få legehjelp. Når fastlegen er din kollega,  så har du ordnet deg særs dumt, og du er helsepersonell selv. Følgelig bør du ha bedre vett enn å søke hjelp på kg for slike ting som dette.

Du skal heller ikke kjøre bil, om du gjør det, men slike helseproblemer. Skjerp deg!!

Anonymkode: 76cf7...5fb

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett for å besvime, ganske uten åpenbar årsak. Blitt utredet for mye, ingen funn utover at det kan ha sammenheng med migrene.  "Noen bare er sånn."

Du bør selvsagt undersøkes for mulige årsaker. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan gå til fastlegen med dette. Det er ikke akkurat en "pinlig sykdom."

Om greia er at du overhodet ikke benytter fastlegen fordi dere har felles pasienter, er det jo uvanlig tåpelig å ikke skaffe en ny.

Anonymkode: 03637...641

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett det på venteliste til ny fastlege. Gå til kollegaen din/fastlegen din med problemet. Grunnen er at dette må sjekkes selvom legen er din kollega. Så får du heller gå videre til ny lege når du har fått deg ny lege. Om du har helt angst for å gå til legen din så må du gå til legevakten 

Anonymkode: 9186a...98a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre umiddelbart, er å sette deg på venteliste til ny fastlege.

Deretter oppsøker du legevakta ved første mulighet, for det kan være direkte farlig å ha det slik at du plutselig mister bevisstheten. Du kan gå i en trapp eller i bratt lende, eventuelt kjøre bil. Ikke bra.

Anonymkode: 393f7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du ikke kontakte fastlegen så får du dra andre steder og få legehjelp. Når fastlegen er din kollega,  så har du ordnet deg særs dumt, og du er helsepersonell selv. Følgelig bør du ha bedre vett enn å søke hjelp på kg for slike ting som dette.

Du skal heller ikke kjøre bil, om du gjør det, men slike helseproblemer. Skjerp deg!!

Det var ikke i min orden at det ble slik.

Jeg søker hjelp på KG fordi jeg VET det er helsepersonell for forstår.

Jeg har lett for å besvime, ganske uten åpenbar årsak. Blitt utredet for mye, ingen funn utover at det kan ha sammenheng med migrene.  "Noen bare er sånn."

Du bør selvsagt undersøkes for mulige årsaker. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke kan gå til fastlegen med dette. Det er ikke akkurat en "pinlig sykdom."

Om greia er at du overhodet ikke benytter fastlegen fordi dere har felles pasienter, er det jo uvanlig tåpelig å ikke skaffe en ny.

Jeg skal benytte fastlegen.

Flaskehalsen er sykemelding. Og lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke i min orden at det ble slik.

Jeg søker hjelp på KG fordi jeg VET det er helsepersonell for forstår.

Jeg skal benytte fastlegen.

Helsepersonell har ikke lov å signere som Helsepersonell her inne, så du vil ikke få noen faglige vurderinger om det er det du er på jakt etter... 

Og fastlegen skal være profesjonell og klarer å takle å ha en sykepleier som pasient til tross for at hun har legens andre pasienter som sine pasienter! Og du kan dessuten be om time hos en av de andre legene på legekontoret dersom du ikke vil bruke din egen lege.

Anonymkode: 1ab7c...1a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt må du kontakte fastlegen! Jeg vet det kan være vanskelig når man jobber i helsevesenet selv (mannen min er sykehuslege, og nå er han selv syk, innenfor samme avdeling som han jobber), men man MÅ. 

Anonymkode: 380bc...9e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ordne deg legetime. Besvimelse kan være farlig av (minst ) to årsaker: 

1) årsak til besvimelse kan være anfall med hjerterytmeforstyrrelse. Hvis slik hjerterytmeforstyrrelse kan forårsake besvimelse, kan den også forårsake plutselig død. 
2) om du faller eller blir utsatt for trafikkulykke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som helsepersonell er vi alle vant til å ha andre helsepersonell som pasienter. 

Du må selvsagt kontakte lege. Dette har åpenbart ingenting med gluten å gjøre. Kan være alt fra ufarlig blodtrykksfall til andre nevrologiske utfall. Undersøkes må det i hvert fall. Og hastegrad er stor vil jeg si. 

Anonymkode: 9f3fd...c13

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her finner du opp problemer som ikke finnes. En fastlege har alle på sin liste. Det er i hvert fall ikke et problem at dere har felles pasienter. Heller veldig vanlig 

Anonymkode: 9f3fd...c13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så, så  pust med maaaaagen og ro ned! Ta et skritt tilbake og formuler deg på ny

Anonymkode: bedc1...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette blir bare rot.

Dersom du har en såpass alvorlig helsetilstand at du får bevissthetsbortfall så må du jo oppsøke helsehjelp. At du, som påstår du er sykepleier ikke forstår det er rimelig spesielt.

Ok - så er fastlegen din og en kollega. Men er ikke fastlegen profesjonell? Og er det ikke på tide at du rydder opp i dette dersom du ikke føler du kan gå til hen med fremtidige problemer?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du forstår at du risikerer å ta livet av både deg selv og andre ved å late som ingenting om du stadig besvimer uten forvarsel? 

Likevel er det du er opptatt av at du bør beholde muligheten til å kjøre rundt, slik ay du vesentlig øker sannsynligheten for å drepe noen? 

Nydelig prioritering der.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, så  pust med maaaaagen og ro ned! Ta et skritt tilbake og formuler deg på ny

Anonymkode: bedc1...33c

Ville du møtt ts langs veien, bak rattet i en bil når hun får et slikt «anfall», at hun mister bevisstheten brått og plutselig? 

Etter utviklingen i tråden så begynner dette og å utvikle seg fra ts sin side og hennes info, slik at dette er nok bare en tråd for å provosere til debatt og se hvor mange som går fem på og kommenterer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til fastlegen. Dette er jo ikke flaut eller skamfullt. 

Anonymkode: 80e39...575

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...