Gå til innhold

Er det vits i å bytte strømselskap eller er alle like dyre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes jeg har så høye strømutgifter og lurer på om det er vits i å skifte leverandør.

Har leilighet på 55 kvm i tredje etasje i bygård med trekkfulle vinduer.

Betaler rundt 1900 kwh pr måned i januar og februar, og har ikke varmekabler men ovn på veggen på badet som står på 100 w.

Ovnene i stuen og soverommet er på 22-24 grader,  på toalettet 14 grader og kjøkkenet 17 grader.

Tar korte dusjer og setter kun på maskiner når strømmen er lav.

Bruker Fortum som strømleverandør

Anonymkode: b6f34...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, altså du får jo finne en uten påslag. 

Men 1900kwh for 55 kvm er ekstremt mye! 

Min leilighet, også 55kvm brukte jeg 1010 kwh på i januar. Jeg er uføretrygdet og hjemme døgnet rundt og har det varmt nok til å ikke fryse, uten å sløse. Har i tillegg varmekabler på badet. 

Eier du? Det er nesten så mye strøm at du bør flytte om du leier ihvertfall. 

Anonymkode: 4d394...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ovnen er 1000 W jeg, det er 24 kwT per dag 700 + i måneden alene hvis den står på 24/7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg synes jeg har så høye strømutgifter og lurer på om det er vits i å skifte leverandør.

Betaler rundt 1900 kwh pr måned i januar og februar, og har ikke varmekabler men ovn på veggen på badet som står på 100 w.

Ovnene i stuen og soverommet er på 22-24 grader,  på toalettet 14 grader og kjøkkenet 17 grader.

Tar korte dusjer og setter kun på maskiner når strømmen er lav.

Bruker Fortum som strømleverandør

https://www.fortum.com/no/strom/stromavtale

Alle fortum sine avtaler har kr. 49, i månedsavgift, og påslag på noen øre pr. kWh. Gidder ikke lese betingelsene så nøye. 
Dette er totalt unødvendige utgifter. Du må se på strømfakturaen din hva mer du betaler for. Og hvor mye påslaget utgjør i løpet av en måned. 
Strøm til spotpris er lik over hele fjøla. Det som gjør forskjellen på strømavtaler er påslagene og månedsavgiften, samt om selskapet prakker på deg andre unødvendige du ikke har bruk for, ikke har bedt om og heller ikke forstår hva er. 

https://nte.no/strom/stromavtaler/

Ser du,på Webspot avtalen i linken, så ser du at de har kr. 0 i månedsavgift, og -1,7 øre i påslag. Altså du får betalt i stedet for at du må betale påslaget. 
Den avtalen er vel blant de beste pr. dag dato. Vi har denne avtalen i ett år, mens prisen er som beskrevet. Etter ett år, bytter vi til noen andre som har gode priser. 
Det er lett å bytte. Du ringer, og forklarer at du ønsker en avtale, og de søker deg opp, du passer på at du har rett målernummer, de kredittsjekker deg, og dere blir enige om oppstart dat. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, altså du får jo finne en uten påslag. 

Men 1900kwh for 55 kvm er ekstremt mye! 

Min leilighet, også 55kvm brukte jeg 1010 kwh på i januar. Jeg er uføretrygdet og hjemme døgnet rundt og har det varmt nok til å ikke fryse, uten å sløse. Har i tillegg varmekabler på badet. 

Eier du? Det er nesten så mye strøm at du bør flytte om du leier ihvertfall. 

Forskjellene her kan ligge i både utetemperatur og hvor trekkfull ts sin bolig er. Så ikke døm ts for noe du ikke vet, da.

Anonymkode: f50fd...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Forskjellene her kan ligge i både utetemperatur og hvor trekkfull ts sin bolig er. Så ikke døm ts for noe du ikke vet, da.

Øhm, jeg dømmer ikke TS😂 jeg sier jo bare at dette er mye, hun skriver jo selv det er mye trekk. Og hvis hun leier kan det være lurt å se på noe annet siden hun ikke selv kan noe for det 😂

Og jeg tok med mitt eksempel, som faktisk er i overkant av forbruk hvis du leser andre tråder her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har lite for seg, de lurer alle med høyere nettleie å lavere strøm priser. Nettleien er det monopol på.

Anonymkode: 752b0...28c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49,- pr mnd er ingenting ift regningen på 2500,- Det er ingen konkurranse i strømmarkedet, kun lureri. Og mange lure-avtaler.

Anonymkode: 007b3...fbf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får slå til på Norgespris når det kommer til høsten 👌

Anonymkode: 2ee43...d2a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme strøm-selskap de siste 20 årene. Ishavskraft, det som tidligere var Tromskraft. Jeg innbiller meg at det er lite å spare sum summaro. Alle må ha strøm uansett. Orker ikke styre for å spare noen få hundrelapper iløpet av året, og samtidig risikere å bli lurt inn i «lukrative» avtaler som kun gagner selskapet. Ingen driver butikk med tap, det er alltid en catch… Synes ikke vi har høye strøm-regninger, og ikke gjør vi så voldsomt mye for å spare heller, annet enn at vi har varmepumpe som står på 22 grader hele tiden. Vi dusjer daglig og jeg slår av vannet når jeg sjamponerer håret mitt, mest av praktiske årsaker.  2-3000 i strøm-regning i de verste vintermånedene tenker jeg man bare må regne med. Det jevner seg uansett ut resten av året av seg selv, da vi sjelden betaler mer enn 6-700 kr om sommeren. Jeg ser ikke poenget med å inngå en luguber avtale for å spare 1000 kr i året. Da må man ofte forholde seg til bindingstid, prisendringer og egen faktura for nettleie fra nett-eier. Det enkle er ofte det beste. Det finnes bedre ting å spare inn på iløpet av året enn å shoppe rundt hos ulike strøm-selskaper for å spare småpenger. 

Anonymkode: 3eb45...4e7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter strømselakap innimellom, prisene virker lik over alt. Men får innimellom velkomstgave, rabatt et sted, gavekort eller noe sånt. Det finnes også strømselakap som er knyttet opp mot coop eller trumf, sånn at man får kundeutbytte eller trumfpoeng. Noen strømselakap har også medlemsrabatter og slike ting, kan få rabatt på enkelte ting via strømselakapet. 

Så jeg bytter ikke nødvendigvis pga strømprisene, men pga godene jeg kan få 

Anonymkode: 19d67...daf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får slå til på Norgespris når hvis det kommer til høsten 👌

Anonymkode: 2ee43...d2a

Rettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

lurer på om det er vits i å skifte leverandør.

Det finnes ikke gode strømavtaler. Alle som selger strøm kjøper fra det samme stedet til den samme prisen (NordPool). De konkurrerer i praksis bare på å lure kundene sine.

Du må finne den avtalen som har minst påslag (minuspåslag forekommer for perioder på inntil et år) og lavt månedsgebyr. Det kryr av dårlige avtaler, skjulte gebyrer og avtaleendringer etter tre måneder. Denne 'krigen' kan du ikke vinne med mindre du er våken.

Husk å sende en takk til politikerne som virkelig har jobbet hardt for å ødelegge hele kraftmarkedet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er vinduene trekkfulle er en rimelig løsning å kjøpe pakning som limes i karmen. Gjør rent slik limen fester og fest pakningen rundt hele veien. Vindu skal ligge mot pakning hele veien rundt.

Sjekk også om borettslag eller sameie planlegger å bytte vinduer?

Den mest effektive måten å betale mindre for strøm er å bruke mindre strøm. Trekk kjøler ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS HER😊

JEG SKREV FEIL.

JEG BETALER 1900,- PR MÅNED- IKKE 1900 KWH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS HER😊

JEG SKREV FEIL.

Du må se på hva alle de forskjellige leddene dine koster. 

Du kan sjekke hva det koster hos andre med ditt forbruk hos https://www.forbrukerradet.no/strompris/

Det er lett å bytte leverandør 

Anonymkode: 2d6a4...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Syns helt ærlig dette høres litt voldsomt ut. MÅ ovnene være på i rommene du ikke er i? Skrur du ned ovnene om natten? 

Vi har en gammel leilighet på 85m2 med store trekkfulle vinduer, med strømregning på maks 600-700 i mnd. Ovn på soverommet og toalettet er aldri på. På kjøkkenet kun på kalde dager. I stua maks 20 grader, og om natten 15. Kan hende vi er ekstreme, men det går jo an å finne en mellomting dersom du opplever høye regninger?

Endret av IkkeAnonymBruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

TS HER😊

JEG SKREV FEIL.

Hvilken snittpris betalte du for strømmen de forskjellige månedene da? Og er det inkludert nettleie? Hvor mange kWh brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Strømprisen for husholdninger falt med 6,6 prosent fra 2023 til 2024. 

Av den samlede prisen på strøm utgjorde selve kraftprisen 59,9 øre/kWh, nettleie 36,0 øre/kWh og avgifter 39,0 øre/kWh. Med strømstøtten trukket fra endte den gjennomsnittlige strømprisen for husholdninger på 127,5 øre/kWh for 2024.

https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/laveste-strompris-pa-fire-ar

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://nte.no/strom/stromavtaler/

Ser du,på Webspot avtalen i linken, så ser du at de har kr. 0 i månedsavgift, og -1,7 øre i påslag. Altså du får betalt i stedet for at du må betale påslaget. 
Den avtalen er vel blant de beste pr. dag dato. Vi har denne avtalen i ett år, mens prisen er som beskrevet.

NTE ja. Eid av 19 kommuner i Trøndelag. Man kan alltids diskutere hvor samfunnsnyttig det er at det offentlige skal bruke fellesskapets penger på å subsidiere drift av selskaper som underbyr og fordriver privat næringsliv. Et strømselskap kjøper og selger strøm på en råvarebørs på vegne av en kunde. Selskapet verken tjener eller taper på kraftsalget, men av påslaget og eventuelle tilleggstjenester. 

Når da et offentlig eid selskap bruker fellesskapets penger på å selge en tjeneste med tap fremfor å tilby eldreomsorg, barnehager og andre nødvendige tjenester er ikke det helt optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (6 timer siden):

MED "strømstøtte" og laveste forbruk på 3 år har jeg rekordregning i januar.

Så bullshit til alle som påstår at strøm er billigere. Tipper totalpris er 5x sammenlignet med 4-5 år siden.

Anonymkode: 007b3...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...