Gå til innhold

Hvordan hjelpe min amerikanske venn å få jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min venninne er alenemor. Utdannet ingeniør. Snakker bare litt norsk. Har søkt ingeniørjobber i en evighet og ikke fått napp. De hun har fått ja på krever mye reising, og det kan hun ikke som alenemor. Begynt å søke andre jobber, enten krever de norsk ellers arbeidstidene går ikke opp med bhg. Fått hotelljobber, men de krever kvelds og natt jobbing. Trenger jobb nå, snarest. Noen som har noen kloke forslag? Dagtid jobb, som ikke krever norskkunnskaper. Og greit betalt.

Anonymkode: e2f0a...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dagjobb uten relevant utdanning,  dårlig språk og ok lønn det finnes vel ikke?

Anonymkode: ee3b5...ff4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun prøvd vikarbyråer? Da kan hun forhåpentligvis få både erfaring  kontakter og språktrening.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags ingeniør? Det er forskjell på sivilingeniør og bioingeniør. Arbeidsmarkedet er helt forskjellig.

Anonymkode: 280b2...da7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva slags ingeniør? Det er forskjell på sivilingeniør og bioingeniør. Arbeidsmarkedet er helt forskjellig.

Regner med at hun søker på riktig type ingeniørstilling…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grüner skrev (Akkurat nå):

Regner med at hun søker på riktig type ingeniørstilling…

Rådene her inne som TS etterpør vil være helt annerledes om hun er sivilingeniør vs bioingeniør.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som amerikansk statsborger har hun ikke trygderettigheter i Norge og må finne seg et levebrød innen 3 mndr, ellers må hun dra hjem, så jeg lurer litt på hvorfor hun kom til Norge uten å ha søkt på og fått jobb først?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som nevnt over her, hvilken type ingeniør har alt å si. Hvis det er bioingeniør og det kreves at hun tar blodprøver og snakker med folk, så vil språket være en barriere. Er hun utdannet innen IT snakker de aller fleste stødig engelsk, så det er det ikke et problem. 

Men hun bør jo helst og ha en fin CV, skrive gode søknader, og helst ha relevant erfaring hun kan snakke om på intervjuene.. 

Anonymkode: 3526b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken type ingeniør er hun?

Jeg kjenner flere som jobber i Equinor. De bruker engelsk som arbeidsspråk, jobber dagtid og har mulighet for hjemmekontor. 

Anonymkode: 776e5...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (8 timer siden):

Som amerikansk statsborger har hun ikke trygderettigheter i Norge og må finne seg et levebrød innen 3 mndr, ellers må hun dra hjem, så jeg lurer litt på hvorfor hun kom til Norge uten å ha søkt på og fått jobb først?

Sykt, alle andre ser ut til å få alt servert på et fat.

Anonymkode: 50c7f...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (11 timer siden):

Det kommer vel an på om hun har permanent oppholdstillatelse? 
TS, hvis hun ikke får jobb innen fagfeltet sitt skal det vel godt gjøres å finne kombinasjonen god lønn/kun dagtid/krever ikke kvalifikasjoner. 

Anonymkode: f1fac...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun bør begynne i riktig ende: lære seg norsk bedre, slik at hun får større sjanse i arbeidsmarkedet. I tillegg bør hun søke hvilken som helst jobb i mellomtiden, uansett lønn eller relevans for hva hun er utdannet som. Da vil hun være i gang, få mer språktrening samt vise aktivitet på CVen. 

Hvordan livnærer hun seg nå?

Anonymkode: 1f0d2...341

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ta en jobb som vasker mens hun lærer seg norsk.

Å lære språket til det landet en vil bo og jobbe i er første bud.

Anonymkode: f68f9...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rådene her inne som TS etterpør vil være helt annerledes om hun er sivilingeniør vs bioingeniør.

Nei, rådene vil være høyst forskjellige uansett utdanning.

Anonymkode: a3434...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykt, alle andre ser ut til å få alt servert på et fat.

Anonymkode: 50c7f...beb

Inkl deg selv?

Anonymkode: a3434...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvilken arbeidstillatelse eller oppholdstillatelse har hun? 
Går hun på norsk-kurs? 

Anonymkode: 3e508...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn hadde en amerikansk mann som gymlærer på skolen. Han (læreren) snakket bare amerikansk, men pga internett skjønner jo til og med småunger engelsk helt fint i dag, så det fungerte strålende. Læreren var umåtelig populær blant ungene, og så var han skikkelig god i basketball :D 

Kan engelsklærer være noe for henne? Dagtidsjobb, og kan rette prøver hjemme på kvelden etter at ungene er lagt? Jeg vet ikke om man MÅ kunne norsk for å være engelsklærer i dag. Kanskje for de minste barna, men større unger klarer vel fint en lærer som kun snakker engelsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (5 minutter siden):

Min sønn hadde en amerikansk mann som gymlærer på skolen. Han (læreren) snakket bare amerikansk, men pga internett skjønner jo til og med småunger engelsk helt fint i dag, så det fungerte strålende. Læreren var umåtelig populær blant ungene, og så var han skikkelig god i basketball :D 

Kan engelsklærer være noe for henne? Dagtidsjobb, og kan rette prøver hjemme på kvelden etter at ungene er lagt? Jeg vet ikke om man MÅ kunne norsk for å være engelsklærer i dag. Kanskje for de minste barna, men større unger klarer vel fint en lærer som kun snakker engelsk?

Hun må fremdeles ha utdanning.

Anonymkode: 2230d...ea8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer vel an på om hun har permanent oppholdstillatelse? 
TS, hvis hun ikke får jobb innen fagfeltet sitt skal det vel godt gjøres å finne kombinasjonen god lønn/kun dagtid/krever ikke kvalifikasjoner. 

Anonymkode: f1fac...1fc

Som amerikaner tviler jeg sterkt på at hun er asylsøker/flyktning og er hun enslig er det jo ingen familiegjenforening heller, så jeg vil tro fast jobb er essensielt for henne for å få bli i landet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...