Gå til innhold

Innblanding i den andre forelderens samværsuker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye vet dere om hvor barna er i den andre forelderens uke? Hvor går grensa for å si fra om hvor man reiser? Når barna ikke har mobil og kan fortelle selv.

Anonymkode: 67c1d...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Masse. Vi har ofte kontakt flere ganger om dagen. Men vi har et godt vennskap og samarbeider tett rundt barna. Det er jo ikke gitt at man har etter et samlivsbrudd. 

Jeg tenker ikke at jeg har noe krav på å vite hvor de er og hva de gjør. Det bare har falt seg naturlig. 

Anonymkode: c790f...348

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går det en grense et sted? Tur til utlandet tenker jeg er selvsagt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig. Det finnes ekser som hater hverandre og aldri kommuniserer noe som helst, det finnes slike som oss som snapper gøye ting ungene gjør til hverandre i et sett og en haug mellomting. 

Generelt er det selvsagt best for barna om foreldrene kan være hybride med hverandre. Men får de ikke til det, er det ikke nødvendig bedre å late som enn å bare minimere kontakt. 

Anonymkode: c790f...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye vet dere om hvor barna er i den andre forelderens uke? Hvor går grensa for å si fra om hvor man reiser? Når barna ikke har mobil og kan fortelle selv.

Vet svært lite. Dårlig samarbeid og ikke noe kommunikasjon. 

Anonymkode: 931ac...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For vår del: minst mulig. Unntaket er selvfølgelig utenlandsreiser, da gis dette beskjed om. Det meste mannen foretar seg blir brukt i mot ham av mor (heldigvis roet seg etter at jeg kom inn i bildet), og derfor gir man minst mulig informasjon til henne. Jeg sender henne noe mer info enn ham, da hun ikke bruker infoen jeg gir i mot meg/oss. Hun stoler primært på meg som er stemor.

Tenker at det er fint å dele, så lenge slik informasjon ikke blir gjenstand for sabotasje og negative konsekvenser (så fremt begge parter har gode intensjoner, vil barnets beste og er gode foreldre).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen kontakt.. Han svarer ikke på noen spørsmål heller, så må inn med en tredjepart for å få svar på ting..

Hadde gitt beskjed om jeg dro til utlandet( med barn, ) men ikke hvis jeg reiste i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig. Ikke fordi vi har et dårlig forhold, men fordi vi har ikke meldeplikt ovenfor hverandre. Nå har ungene mine mobil så de kan oppdatere meg hvis de ønsker det,men utover det så styrer han sine uker og jeg mine. Er det snakk om reiser innenlands eller utenlands så prater vi selvfølgelig om det på forhånd. 

Anonymkode: acfc8...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Minst mulig. Ikke fordi vi har et dårlig forhold, men fordi vi har ikke meldeplikt ovenfor hverandre. Nå har ungene mine mobil så de kan oppdatere meg hvis de ønsker det,men utover det så styrer han sine uker og jeg mine. Er det snakk om reiser innenlands eller utenlands så prater vi selvfølgelig om det på forhånd. 

Anonymkode: acfc8...6a4

Men hva er en reise?

Hva med helgetur? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å ikke kommunisere noe med den andre parten. Det handler om ren interesse for barna. Det er dessuten hyggelig å vite at de gjør noe fint med far og også la barna også få lov å fortelle om fine opplevelser. Kunne overhode ikke falt meg inn å verken blande meg inn på en negativ måte i hva han gjør med barna våre eller komme med spydige stikk eller kommentarer til verken han eller ungene om det de gjør hos/med far. Skjønner jo så klart man holder kjeft hvis den andre bare spyr ut negativitet men der er heldigvisikke vi, vi er voksne. Vi har det heldigvis sånn at vi begge er interessert i barnas liv, derfor møter vi f eks opp på barnas kamper selv om disse faller på den andres dager. Selvsagt informerer vi hverandre om planer. Er heldigvis ikke helt fastlåst på dagene heller, ønsker pappaen å ta med ungene på en ferie eller opplevelser på mine dager er det helt greit, med mindre jeg har planlagt noe annet.

Anonymkode: d02b2...272

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sender bilde av barnet til hverandre hver dag, og det synes jeg er veldig fint. Dersom en av oss skulle ta med seg barnet til utlandet (ikke dagstur til Sverige da), så hadde vi sagt ifra. Er vi på hytta så skjønner eksen det ut ifra bildene han får. 

Anonymkode: eb1b9...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver eksen med skikkelig konkurranse, så hvis jeg informerer om noe så skal hun raskt gjøre det samme, bare enda drøyere. Hvis hun selv ser at hun ikke klarer å toppe det, så saboterer hun. 
Synes det er kjempe trist, jeg har har ikke en som samarbeider, men en som konkurrerer om å være den mest likte foreldre. Hun driver også å sier masse stygge ting om meg til barna, sier til barna at min nye kjæreste er en hore. Og masse annet språk som en 6 og 10 åring ikke burde høre. 

Anonymkode: 1d1bd...e74

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driter I eksen men ønsker å vite om den yngste er hjemme alene over lengre tid. Er far en time unna vil jeg gjerne ha en "heads up" om det i tilfelle barnet trenger noe/noe skulle skje.

Eksen er selvfølgelig helt uenig i dette og nekter. Han mener guttungen klarer seg fint og at han kommer hjem om det skulle være noe (guttungen har telefon). 

Jeg mener en time unna er lenge å vente på pappa om det skulle være noe. Jeg er også dypt uenig med han at det er greit å kjøre fra guttungen etter leggetid en fredagskveld for å hente søsteren i nabobyen. Det går *fort* en time i kjøretid og da uten hindringer (glatta, traktor/trafikk, omkjøring osv osv). Eksen mener dette er helt innenfor for igjen "gutten har jo mobil".

Guttungen er 12, har ADHD og er noe umoden for alderen. Selvsagt går det greit.... frem til det skjer noe.. skulle tro at en ambulansesjåfør hadde mer til over for å være "føre var" og tenke sikkerhet, men han tenker bare på seg selv og det HAN vil.. så ja: vi er uenige.

Anonymkode: 9bf57...6de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg driter I eksen men ønsker å vite om den yngste er hjemme alene over lengre tid. Er far en time unna vil jeg gjerne ha en "heads up" om det i tilfelle barnet trenger noe/noe skulle skje.

Eksen er selvfølgelig helt uenig i dette og nekter. Han mener guttungen klarer seg fint og at han kommer hjem om det skulle være noe (guttungen har telefon). 

Jeg mener en time unna er lenge å vente på pappa om det skulle være noe. Jeg er også dypt uenig med han at det er greit å kjøre fra guttungen etter leggetid en fredagskveld for å hente søsteren i nabobyen. Det går *fort* en time i kjøretid og da uten hindringer (glatta, traktor/trafikk, omkjøring osv osv). Eksen mener dette er helt innenfor for igjen "gutten har jo mobil".

Guttungen er 12, har ADHD og er noe umoden for alderen. Selvsagt går det greit.... frem til det skjer noe.. skulle tro at en ambulansesjåfør hadde mer til over for å være "føre var" og tenke sikkerhet, men han tenker bare på seg selv og det HAN vil.. så ja: vi er uenige.

Du er H Y S T E R I S K.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du er H Y S T E R I S K.

Hvor gammel er dine barn, og hvor langt reiser du avsted med den minste alene hjemme? Er de sammen (12 og 16) er det helt greit, men 12 år alene burde ha en voksen han kan gå til om noe skulle skje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gammel er dine barn, og hvor langt reiser du avsted med den minste alene hjemme? Er de sammen (12 og 16) er det helt greit, men 12 år alene burde ha en voksen han kan gå til om noe skulle skje. 

Guttungen er 12 år gammel. Forstår du virkelig ikke at det er mot sin hensikt å være så overbeskyttende? 

Anonymkode: 7fcd1...c04

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Guttungen er 12 år gammel. Forstår du virkelig ikke at det er mot sin hensikt å være så overbeskyttende? 

Anonymkode: 7fcd1...c04

Nei jeg syntes ikke det er mot sin hensikt når far kjører en time avsted, skal bare ordne noe (og han er ikke den effektive typen, og så skal kjøre en time hjemover igjen.

Det blir fort tre timer hjemme alene uten at noen kan hjelpe han om noe skulle skje. Som jeg sier: gutten er heller ikke veldig moden. Han var oppe senest i natt kl 01 og ville sove med meg "fordi han var redd" og ikke ville sove inne på sitt rom "fordi han følte det var noen der inne". 

Jeg tenker det er greit at jeg vet han er hjemme alene slik at ihvertfall jeg er i bygda om han skulle trenge noen. Dumt om jeg er avsted, far er avsted og så.. hvem skal han gå til da? Ingen venner eller familie, ingen nettverk annet enn søster, far, bonusfar og jeg som bor i bygda. Jeg driter I far og hva han skal, men jeg vil gjerne være parat om guttungen skulle ringe meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi også kontakt omtrent daglig. Skal sies at barna, spesielt eldste som snart er tenåring sliter med mye savn og mange vonde følelser etter bruddet så det å følge og barna i felleskap krever mye og tett kontakt mellom oss voksne.

Jeg prøver å la ungene styre kontakten mellom meg og de i ukene de er hos far, sender en melding i ny og ne - men maser ikke. Far ringer barna minst en gang om dagen, og sender SMS hver morgen og kveld. Har du gjort lekser? Nå må snart legge deg. Husker du treningen i kveld? Hvem har du lekt med på skolen i dag, osv. Dette irriterer meg egentlig,  for det føles som om han forsøker å fjernstyre de.

Anonymkode: 393a5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du siterte, men jeg er enig med vedkommende. Jeg har også en umoden 12-åring, men han klarer fint å ringe nødnummer og/eller ringe på hos naboene hvis det skulle oppstå en situasjon som krever det. Er ingen av delene nødvendig så klarer han seg til en forelder kommer hjem. Han har innimellom vært alene hjemme i noen timer med begge foreldre en time unna i et par år allerede.

Anonymkode: bcfa4...fe6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...