Gå til innhold

Legge baby på eget rom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår hvorfor det er mange forhold som ryker i småbarnsårene når det er så vanlig å sende mannen ut av soverommet 😂

Forhold som ryker av at man sover på hvert sitt rom i noen måneder var ikke veldig sterke i utgangspunktet 

Anonymkode: 899c6...163

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2.10m brede seng, Legg litt i det, så slipper man å kjenne bevegelser. Starte med eget rom, se hvordan det går. Seng ved siden av egen seng. Eller ta inn i egen seng om natta blir urolig. 

TS skriver jo at barnet ligger i bedside crib på hennes side allerede. Bevegelser i sengen er ikke problemet, og annen seng vil ikke løse problemet hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble søvn bedre med barn på eget rom. Så her lå de på eget rom fra de var 5mnd. Som gjorde at de sov natta gjennom fra 6 mnd da sov de fra 22 til 06 uten å våkne

Anonymkode: b8b53...23b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her ble søvn bedre med barn på eget rom. Så her lå de på eget rom fra de var 5mnd. Som gjorde at de sov natta gjennom fra 6 mnd da sov de fra 22 til 06 uten å våkne

Anonymkode: b8b53...23b

Samme erfaringen her også. 

Anonymkode: c413b...023

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg trodde det var normalt at foreldre har separert rom sånn baby kan ligge sammen med mor. 

Anonymkode: 09b6f...c52

Da må jeg konstatere at vi er unormale i vårt hjem. Vi sover på samme rom og i samme seng. Baby sover i bedside crib på min side av sengen. 

Endret av Miomino
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

TS skriver jo at barnet ligger i bedside crib på hennes side allerede. Bevegelser i sengen er ikke problemet, og annen seng vil ikke løse problemet hennes. 

Har du lest HI?

Hovedproblemet er jo at mannen snur seg. 

De har dårlig seng, og dårlig løsning for baby. I alle fall når far sover urolig. Eller mener du han aldri skal sove med baby? 

Anonymkode: 86d44...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Forhold som ryker av at man sover på hvert sitt rom i noen måneder var ikke veldig sterke i utgangspunktet 

Har vært gift i 20 år.  Å sove på hvert vårt rom har aldri vært aktuelt, har alltid mye bedre søvn når han er der. Så finner vi heller løsninger som gjør at alle kan sove godt, som senger av skikkelig kvalitet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 6 mndrs baby trenger ikke melk hver 3. time om natten. 
Innfør grøt om kvelden sånn at barnet er mett nok for natten, og da vil hun få bedre søvn.
Dette er nok grunnen til at hun våkner så lett 

Anonymkode: bbea6...208

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, TS har ikke bedt om samlivsråd, men det er vel for mye å forvente å bli dømt her inne. 

TS gjør det som funker for dere, prøv å legge barnet på eget rom og se hvordan det går. Godt mulig eget rom med bedre forhold for søvn (mørke, hvit lyd? optimal temperatur, ingen far som flakser rundt og snorker) gjør at barnet sover i lengre perioder også. En god lenestol på babyrommet kan være komfortabelt å amme/mate i. 

Anonymkode: c388d...b1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det med vår. Eget rom (vegg i vegg med vårt) fra ca 6 mnd. Ganske kjapt fikk baby bedre søvn og vendte seg selv av nattmating i løpet av et par uker. Vinn-vinn for oss. Har en god stol på rommet hans i tilfelle han våkner og trenger kos/nærhet/trøst/what ever, men han sover så godt nå at den brukes kun ved leggetid for boklesing og ved sykdom :) 

Anonymkode: d1698...a63

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist. Stakkars små. Mamma og pappa trenger kos og nærhet hele natten, men babyen er i veien og må være alene...

Anonymkode: 043e7...b0f

Enig! Og når man er så lite voksen at man mener man ville gått fra hverandre bare fordi man sover på annet rom enn partner.. Man har kanskje ikke et så trygt og stabilt forhold hvis forholdet ikke tåler det da :)

Her sover mannen på eget rom alle hverdager. Vi sover sammen på helg med baby i egen seng ved siden av meg, men vi alle sover dårligere da. Det hadde ikke vært mulig for min mann å gå på jobb og fungere som normalt hvis han ble vekket hver time til annenhver time hele natten, og da hadde han ihvertfall ikke hatt overskudd til å ta babyen når han kommer hjem fra jobb om kvelden.

Anonymkode: f5678...9a4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du lest HI?

Hovedproblemet er jo at mannen snur seg. 

De har dårlig seng, og dårlig løsning for baby. I alle fall når far sover urolig. Eller mener du han aldri skal sove med baby? 

Det står ingenting i HI om at bevegelser er noe problem. Det står at hun våkner av samboers bevegelser og av at de legger seg. Begge deler lager lyd, som det er nærliggende å anta at er problemet. Det står at baby ligger i bedside crib. Den er altså ikke påvirket av bevegelser, men av lyd. Å bytte ut foreldresengen, som barnet ikke ligger i, vil ikke hjelpe. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har vært gift i 20 år.  Å sove på hvert vårt rom har aldri vært aktuelt, har alltid mye bedre søvn når han er der. Så finner vi heller løsninger som gjør at alle kan sove godt, som senger av skikkelig kvalitet. 

At dere aldri har vurdert det betyr jo absolutt ingenting for hva som er gode løsninger for andre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Sorry altså, men herregud hva er det med dere? Lar dere barna få dele seng til de flytter ut eller hva er greia? Det er jo naturlig at baby flytter på eget rom etterhvert. Handler ikke om at jeg prioriterer mannen foran baby, men er vel en naturlig del av livet å få eget rom eller? Og til kommentaren om at vi må være rause med hverandre og sove annenhver natt på gjesterommet; selvom det funker for deg så funker ikke det for oss. Det finnes andre løsninger på det og vi er rause med hverandre så det holder, ingen av oss er slitne eller plaget med for lite søvn. 

Baby får fast føde, fått grøt på kveld siden 4 mnd. Tror det bare er vane/kos at hun må ha flaske for å roe seg igjen. Jeg lurte på hvilke erfaringer folk hadde med å flytte baby på eget rom mens hun enda får flaske, ville ikke ha samlivstips eller høre hvor ego jeg er som «prioriterer» mannen over baby. Baby får masse nærhet, mye mer enn mannen, bare så dere vet det ;) 

Anonymkode: 6a511...5e6

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvorfor det egentlig? Barn har større behov for fysisk trygghet og nærhet til sine omsorgspersoner enn en voksen mann. 

Forskning viser at barn som samsover med foreldrene har et bedre regulert nervesystem. 

Anonymkode: 0442a...bf6

Forskning viser også at baby sover bedre på eget rom fra 6 mnd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forskning viser også at baby sover bedre på eget rom fra 6 mnd.

Hvilken forskning? (Spør fordi jeg er interessert, ikke frekt ment). 

Anonymkode: b9782...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken forskning? (Spør fordi jeg er interessert, ikke frekt ment). 

Anonymkode: b9782...873

https://nhi.no/familie/barn/babyer-som-ligger-pa-eget-rom-sover-lenger

https://www.forskning.no/sovn-barn-og-ungdom/babyer-sover-darligere-pa-foreldrenes-rom/341294

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover mannen på annet rom, for at jeg skal kunne ha muligheten til å samsove på en trygg måte om det blir behov for det iløpet av natten. Sengen vår er kun 150cm, og det blir for trangt med 2 voksne + en baby. Det viktigste for oss er at alle 3 får nok med søvn. Det er jo tross alt bare for en periode, og jeg og samboer er såpass trygge på forholdet vårt, at om vi ikke sover sammen om natten så betyr det ikke at forholdet er over🙈

Anonymkode: ef853...373

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts her.

Sorry altså, men herregud hva er det med dere? Lar dere barna få dele seng til de flytter ut eller hva er greia? Det er jo naturlig at baby flytter på eget rom etterhvert. Handler ikke om at jeg prioriterer mannen foran baby, men er vel en naturlig del av livet å få eget rom eller? Og til kommentaren om at vi må være rause med hverandre og sove annenhver natt på gjesterommet; selvom det funker for deg så funker ikke det for oss. Det finnes andre løsninger på det og vi er rause med hverandre så det holder, ingen av oss er slitne eller plaget med for lite søvn. 

Baby får fast føde, fått grøt på kveld siden 4 mnd. Tror det bare er vane/kos at hun må ha flaske for å roe seg igjen. Jeg lurte på hvilke erfaringer folk hadde med å flytte baby på eget rom mens hun enda får flaske, ville ikke ha samlivstips eller høre hvor ego jeg er som «prioriterer» mannen over baby. Baby får masse nærhet, mye mer enn mannen, bare så dere vet det ;) 

Jeg flyttet mine tidlig over på eget rom. Den ene ved 2 mnd og den andre var under en måned. Resultatet var at de gikk fra å våkne hele tiden og slite med å sovne igjen, til å sove natten igjennom fra natt to. Natt våknet de en gang hver. Barna hadde god vekt og spiste enormt mye igjennom dagen, så dette viste at de ikke trengte maten om natten, kun våknet fordi de hørte eller luktet meg. Før noen påstår noe annet; rommene dems var rett ved siden av vårt, dørene var åpne, jeg hadde i tillegg babycall har alltid og våkner fremdeles av hver minste lyd i huset. 

Ved å sove natten igjennom, mener jeg å sove fra minst 24 til 06.

Anonymkode: 28583...a03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt av poenget av de minste babyene ikke skal sove så dypt, da det gir høyere risiko for krybbedød. Det er grunnen til at det anbefales å sove på samme rom som dem. I Frankrike har de nylig begynt å anbefale at barna sover på samme rom som foreldrene frem til de er 12 måneder gamle.

Anonymkode: 18f2e...592

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...