Ny Bruker Skrevet 17. februar #21 Del Skrevet 17. februar Jeg kan fint kjøpe en leilighet når mine barn er voksne nok. Og da mener jeg en ferdig nedbetalt leilighet. Men usikker på om jeg skal gjøre det. De bør lære å jobbe og spare, men vi hjelper selvsagt økonomisk under studietiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #22 Del Skrevet 17. februar Ny Bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan fint kjøpe en leilighet når mine barn er voksne nok. Og da mener jeg en ferdig nedbetalt leilighet. Men usikker på om jeg skal gjøre det. De bør lære å jobbe og spare, men vi hjelper selvsagt økonomisk under studietiden. Jeg skrev tidligere i tråden at jeg ikke fikk hjelp, og skulle gjøre det likt. Men er faktisk enig i det. De skal slippe å jobbe ved siden av, så lenge de fokuserer på skole og gjør det bra. Har jo forstått at studiestøtten i dag er noe man ikke kan leve på, det gikk faktisk fint for meg tidlig 2000-tall, men med riktige økonomiske prioriteringer, selvfølgelig. Vanskelig balansegang, dette. Når man har råd til å hjelpe mye, men samtidig vil oppnå økonomisk selvstendighet og selvsikkerhet. Anonymkode: 4dadb...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 17. februar #23 Del Skrevet 17. februar Hææ? Nei, jeg kjenner ikke så mange som har råd til det, nei. Man kan stille som kausjonist eller gi barna et par hundre tusener i egenkapital, men vanligvis må man enten må man tjene mye mer eller ha arva og solgt annen bolig for å ha råd til slikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #24 Del Skrevet 17. februar For oss som kjøpte leilighet på 90-tallet er dette som regel mulig. De fleste har nedbetalt gjeld, og hatt stor verdivekst. Anonymkode: a6f14...05f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #25 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For oss som kjøpte leilighet på 90-tallet er dette som regel mulig. De fleste har nedbetalt gjeld, og hatt stor verdivekst. Anonymkode: a6f14...05f Er nettopp det. Skal godt gjøres å ikke sitte greit i det i dag, med mindre man har hatt mye uflaks, eller tatt dårlige valg. Kjøpte tidlig, nesten nullrente i 20 år, enorm prisvekst, fondsmarked som har pekt rett opp, og besteforeldre og foreldre som satt/sitter i nedbetalt bolig i samme marked. Anonymkode: 4dadb...a55 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #26 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg lurer på om det er normalt å ha så mye penger at man kan kjøpe bolig til barna når de er studenter. Jeg tjener nesten 900.000 i året, men har faktisk ikke råd til det. Men min økonomiske bakgrunn er litt spesiell, derfor spør jeg her inne. Anonymkode: 5c641...0c4 900.000🤷🏼♀️ Det er ikke en spesielt høy lønning nå til dags. Så ville vært mer overraskende dersom du kunne gjort det- uten noe form for arv eller kløkt på aksjemarkedet eller lignende. Jeg kjenner ingen som har fått sponset kjøpt bolig av foreldrene. Noen har fått litt forskudd på arv eller at foreldrene har vært kausjonister, men det stopper med det. Anonymkode: 95fa8...773 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #27 Del Skrevet 17. februar Det kunne ikke jeg gjort, men min bror har investert i leilighet til ungene som studerer i samme by siden det uansett er så dyrt å leie. Når de er ferdige å studere er planen å selge igjen. Tror flertallet av folk ikke har råd til å kjøpe bolig til barna… Anonymkode: 6af4b...784 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #28 Del Skrevet 17. februar Det er vel kanskje mere det å være medlåner /kausjonist for barn som skal inn på boligmarkedet . Anonymkode: cdb1d...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #29 Del Skrevet 17. februar Nei, ikke normalt. Anonymkode: c3372...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #30 Del Skrevet 17. februar Hvis man har anledning så synes jeg det er litt bak mål å skulle lære de økonomiske prioriteringer. Dette kan man prente inn i dem fra barnsben. Hvis jeg kunne klart å kjøpe en bopel til dem når de skulle ut i verden sånn at de slapp å kjenne på fattigdom (noe ingen har godt av, man kan jobbe hardt uten å ha kjent noe sånn på kroppen!), så ville jeg gjort det. Anonymkode: 9c951...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #31 Del Skrevet 17. februar Vi skal kjøpe leilighet til barna når de flytter hjemmefra. Vil ikke kalle oss et av de få prosentene som landets rikeste, men vi sparer flittig. Barnas barnetrygd havner også i den sparekontoen. Anonymkode: 687d7...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #32 Del Skrevet 17. februar Jeg synes det er veldig spesielt at folk på KG ser så ned på foreldre som gir økonomisk støtte til barna sine for å komme seg inn på boligmarkedet. Ser man på statistikken idag er det ganske mange av førstegangskjøpere som har hjelp fra foreldre. Selv nærmer jeg meg 30, men er ikke i nærheten av å kunne kjøpe alene uten noen økonomisk støtte. Jeg må innrømme at studier tok lengre enn 3 og jeg har valgt å jobbe innen helse. Samtidig har jeg alltid vært ganske nøktern med penger, og jobbet det jeg hadde kapasitet til under studier. Jeg forventer ikke selv noen økonomisk hjelp fra verken nær eller fjern og har knapt fått det siden jeg ble myndig, men samtidig klarer jeg ikke å se hva som er galt med foreldre som gir sine unge voksne barn et godt utgangspunkt i etableringsfasen. Jeg tviler sterkt på at ellers godt oppdratt og fornuftige unge voksne blir sjelesvak eller evneveik av å motta økonomisk støtte etter fylte 18... Anonymkode: 2ac0f...617 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #33 Del Skrevet 17. februar nja, vi har gitt vår eldste EK til kjøp av bolig og vi har satt av til yngste tilsvarende og jeg tjener litt mindre enn TS mens far tjener litt mer - totalt har vi vel rett under 2 mill i lønn til sammen men vi har også omtrent nedbetalt bolig og ingen billån etc.. Så spør du meg er det normalt også siden mange av våre venner gjør tilsvarende.. Men nei, det er jo ikke normen for de aller fleste? Anonymkode: b18fa...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #34 Del Skrevet 17. februar Nei, det er ikke normalt. Men mange stiller opp som medlåntakere for at barn(a) skal ha en sjanse til å komme inn på boligmarkedet. Anonymkode: a8e2d...051 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #35 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg lurer på om det er normalt å ha så mye penger at man kan kjøpe bolig til barna når de er studenter. Jeg tjener nesten 900.000 i året, men har faktisk ikke råd til det. Men min økonomiske bakgrunn er litt spesiell, derfor spør jeg her inne. Anonymkode: 5c641...0c4 Det er da virkelig et spørsmål både om folks inntekt, prioriteringer og muligheter av økonomisk prioritering. Noen er flinke til å både spare og investere, arver og får til løsninger andre ikke får til. Noen kjøper bolig, eller kausjonerer for sine barn, andre har knapt til salt i grøten. Men de fleste er nok et sted midt i mellom. Anonymkode: 94b5a...4ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #36 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg tviler sterkt på at ellers godt oppdratt og fornuftige unge voksne blir sjelesvak eller evneveik av å motta økonomisk støtte etter fylte 18. Enig der. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å hjelpe ungene mine og kjøpt leilighet til dem. Ts. Anonymkode: 5c641...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #37 Del Skrevet 17. februar Nja, vi kunne forsåvidt kjøpt,eller gitt de en slump med penger men valgte å heller kjøpe hytte. Vi har jobber hardt, vært sparsommelige i flere år da vi var unge og ikke fått hjelp i det hele tatt. Kan gjerne hjelpe mine men de kan slite litt de også, det tenker jeg både er god læring og bygger karakter, ting man vil trenge i livet. Jeg ville ha hytte og mente at den «luksusen» var de vår tur til nå. Anonymkode: ff340...97e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #38 Del Skrevet 17. februar Har hørt noen gjør det. For de ser at å leie vil koste like mye som et lån. Men da har ungdommen betalt lånet som husleie. Vi kunne ikke klare det Anonymkode: eee7a...13b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #39 Del Skrevet 17. februar I min vennegjeng på 10 stk. har: 2 stykk fått leilighet av foreldrene 4 stykk fått forskudd på arv eller foreldre som stile som kausjonist 3 stykk som har kommet seg inn i boligmarkedet etter de har bodd gratis hjemme under studiene 1 stykk som ikke har fått noe hjelp- hun er den eneste i vennegjengen som enda ikke har kommet seg inn i boligmarkedet Uvanlig vil jeg ikke si at det er (men avhenger nok veldig av sted og miljø), men det er absolutt ikke normalen å bare få en leilighet nei! Anonymkode: c783e...641 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #40 Del Skrevet 17. februar Vi kommer kanskje til å gjøre det. Sitter godt i det med 2 nedbetalte boliger og relativt stor formue. Syns det hadde vært en grei investering. Vil i hvert fall gi våre tre barn minst en million hver i egenkapital når den tid kommer. Anonymkode: 2f59c...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå