AnonymBruker Skrevet 17. februar #41 Del Skrevet 17. februar Det er ikke vanlig og kjøpe bolig til barna, men det er vanlig og hjelpe barna og få lån til og kjøpe. Anonymkode: c9424...a24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #42 Del Skrevet 17. februar Med en formue på rundt 100 mill kunne vi gjort det. Barna våre har fått godt med ek til å kjøpe boliger, rundt fem mill hver, men nå sparer vi resten til alderdommen 😂😂 Anonymkode: 5a768...0f2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #43 Del Skrevet 17. februar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Med en formue på rundt 100 mill kunne vi gjort det. Barna våre har fått godt med ek til å kjøpe boliger, rundt fem mill hver, men nå sparer vi resten til alderdommen 😂😂 Anonymkode: 5a768...0f2 Fem mill hver ek? Ja, da burde få lån til en liten bolig. Anonymkode: c9424...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #44 Del Skrevet 17. februar I mange kretser har det vært eller er normalt, ja. Så normalt at det jo ble satt inn ekstra tiltak for sekundærboliger i Oslo, som krav til 40% egenkapital, økt eiendomsskatt, formueskatt mm - fordi så mange kjøpte bolig til barna sine, eller som barna fikk leie av dem. Jeg kjenner ganske mange som har en liten leilighet i Oslo som barna får leie under studiene etter tur. Og sikkert en god del som får hele eller deler av en leilighet også. Min datter fikk leilighet av faren sin (vi er skilt) som forskudd på arv. Bestevenninnen min beholdt leiligheten sin i Oslo som hun kjøpte under studiene, nå leier datteren hennes den mens hun studerer. Tanten og onkelen min kjøpte en leilighet i Oslo som de tre barna deres har lånt/leid, både sammen og hver for seg. Det gjelder MANGE jeg kjenner. Ekskjæresten min fikk leilighet som forskudd på arv da han studerte, osv. I min krets er det ganske vanlig. Anonymkode: 010e8...750 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #45 Del Skrevet 17. februar Det er vel mer vanlig å stille som kausjonist eller med en god slump til egenkapital. Anonymkode: 434b7...3fa 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #46 Del Skrevet 18. februar V kommer ikke til å ha råd til å kjøpe en leilighet til dem, men vi tok et aktivt valg om å ikke få mer enn to barn for å kunne hjelpe dem inn på boligmarkedet i Oslo. Det kommer til å bli beintøft for den generasjonen, og vi ønsker at de skal ha muligheten til å etablere seg i nærheten av oss hvis de ønsker det. Anonymkode: 17370...a3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #47 Del Skrevet 18. februar Hva om boligmarkedet får seg en smell da? Ingen som har rustet seg for nedgang og heller tenkt at leie kan være smart i disse urolige tider? Anonymkode: b412e...85d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #48 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi kommer kanskje til å gjøre det. Sitter godt i det med 2 nedbetalte boliger og relativt stor formue. Syns det hadde vært en grei investering. Vil i hvert fall gi våre tre barn minst en million hver i egenkapital når den tid kommer. Anonymkode: 2f59c...9a2 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Med en formue på rundt 100 mill kunne vi gjort det. Barna våre har fått godt med ek til å kjøpe boliger, rundt fem mill hver, men nå sparer vi resten til alderdommen 😂😂 Anonymkode: 5a768...0f2 Hva lærer barna om økonomi på den måten egentlig? Altså jeg vet jeg kaster stein i glasshus da vi gav og planlegger gi det de mangler i fht egen sparing som EK i gave, men de har vist at de KAN spare, at de har økonomisk forståelse osv det er forskjell på å hjelpe og å kaste penger etter dem liksom.. Anonymkode: b18fa...1e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #49 Del Skrevet 18. februar uansett om man har råd til det eller ikke syns jeg man ikke bør gjøre det for da tar man og lener alt for mye på foreldre og tar det som en selfølge at dem kan hjelpe med alt det økonomiske og det er veldig viktig at de lærer og stå på egene bein Anonymkode: e99be...b41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #50 Del Skrevet 18. februar Jeg er fra Oslo og kjenner kun en familie som kjøpte leilighet til barnet, men da i en annen by. Men flere har fått litt starthjelp i form av forskudd på arv. Av studenter jeg møter som er fra mindre tettsteder virker det kanskje ikke vanlig, men gjelder overraskende mange. Tror folk i Oslo har betalt ned på boliglån der hvor de med billigere hus og lavere boliglån har hatt større anledning til å spare. Vi kommer ikke til å kunne gjøre dette, så under eventuelle studier må de ut på leiemarkedet, det tror jeg de har godt av, men vi regner med å kunne hjelpe med egenkapital når de skal kjøpe. Anonymkode: 24060...4e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #51 Del Skrevet 18. februar Nei, det tror jeg ikke er normalt. Målet vårt er å spare nok til at de får egenkapital til å kjøpe bolig selv har tre barn… Anonymkode: aad24...354 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 18. februar #52 Del Skrevet 18. februar Nei, det er ikke vanlig. Spesielt ikke om man har flere barn. Jeg kommer ikke til å ha råd til det, men tror ikke jeg ville kjøpt bolig til dem under studier uansett. Tror de har godt av å klare seg litt selv noen år da. Kommer nok heller til å hjelpe dem med boligkjøp når de blir eldre og har spart en stund selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #53 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva om boligmarkedet får seg en smell da? Ingen som har rustet seg for nedgang og heller tenkt at leie kan være smart i disse urolige tider? Anonymkode: b412e...85d Sa en som har sittet på gjerdet siden 90-tallet🤪🤪🤪 Anonymkode: dc3b0...6f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #54 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva om boligmarkedet får seg en smell da? Ingen som har rustet seg for nedgang og heller tenkt at leie kan være smart i disse urolige tider? Anonymkode: b412e...85d Leie å kaste penger ut av vindu. Anonymkode: cdb1d...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #55 Del Skrevet 18. februar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva lærer barna om økonomi på den måten egentlig? Altså jeg vet jeg kaster stein i glasshus da vi gav og planlegger gi det de mangler i fht egen sparing som EK i gave, men de har vist at de KAN spare, at de har økonomisk forståelse osv det er forskjell på å hjelpe og å kaste penger etter dem liksom.. Anonymkode: b18fa...1e9 Mine barn er veldig flinke til å spare. Eldste på 17 har spart opp nesten alt fra konfirmasjonen og sommerjobber. Vi sparer mye selv, nettopp for å kunne hjelpe barna men også pensjoneres tidlig. Forbruk prioriteres ned hos oss. Det lærer de mye av og de tror absolutt ikke at penger vokser på trær. De kan fortsatt ha gode holdninger å få hjelp til boligkjøp. Anonymkode: 2f59c...9a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #56 Del Skrevet 18. februar Vi har mulighet, og velger å gjøre det. Slik det ser ut nå, blir det rimeligere med leilighet enn studenthybel. Leiligheten er ca 2,5 g større enn hybelen. Vi eier, studenten leier. I stedet for å betale til en utleier - betales det til vårt eget. Når studiene avsluttes, vil leiligheten meste sannsynligvis bli solgt. Rundt oss, er det flere som har løst det på denne måten - foreldre eier, barna leier. Anonymkode: 27039...256 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar #57 Del Skrevet 18. februar Vanlig tror jeg ikke det er, nei. Bestekameraten til sønnen min fikk til 18-års dagen en bil til 1 million og leilighet til nesten 4 millioner i gave fra foreldrene🙃 Men han er den eneste i gjengen som har fått noe sånt. Anonymkode: 78334...f1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #58 Del Skrevet 19. februar Arv er jo en faktor her. Jeg er enebarn oppvokst i Bærum og mitt barndomshjem kommer jeg til å selge for å kjøpe boliger til ungene. Jeg hadde aldri kunnet gjøre det om jeg ikke hadde arvet dette. Anonymkode: f2877...bea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #59 Del Skrevet 19. februar AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 11.32): Hva lærer barna om økonomi på den måten egentlig? Altså jeg vet jeg kaster stein i glasshus da vi gav og planlegger gi det de mangler i fht egen sparing som EK i gave, men de har vist at de KAN spare, at de har økonomisk forståelse osv det er forskjell på å hjelpe og å kaste penger etter dem liksom.. Anonymkode: b18fa...1e9 Hvorfor tror du ikke mine barn har vist at de er flink med penger selv om de har fått mye av oss? Altså dine barn har vist at de KAN spare, men ikke mine? Både barn og svigerbarn har høyere utdannelse og godt betalte jobber, at vi hjalp dem med EK gjorde kun at de kom tidligere inn på boligmarkedet, det sier ingenting om deres økonomiske evner! Anonymkode: 5a768...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar #60 Del Skrevet 19. februar Vi har ca 20-25 år igjen i arbeidslivet og sitter nå på en enebolig i Oslo som i praksis er nedbetalt. Jeg tenker at overskuddet disse årene vil gå til oppussing, sparing til pensjon og barn. Anonymkode: 2cf24...3c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå