Gå til innhold

Normalt å ha råd til å kjøpe bolig til barna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg lurer på om det er normalt å ha så mye penger at man kan kjøpe bolig til barna når de er studenter. 

Jeg tjener nesten 900.000 i året, men har faktisk ikke råd til det. Men min økonomiske bakgrunn er litt spesiell, derfor spør jeg her inne. 

Anonymkode: 5c641...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Råd til å kjøpe bolig til barna? Jeg har ikke råd til å kjøpe bolig til meg selv en gang. 😂

Anonymkode: 52aba...530

• Liker 16
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alene meg barn i de fleste årene. En periode på aap pga kronisk sykdom. Her hadde jeg ikke en gang økonomi til å gi unger førerkort. Mine har ordnet bolig selv. 

Anonymkode: 40de1...962

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre barn må kjøpe bolig selv. Ser ingen grunn til å kjøpe det for de. Det lærer de ingenting av.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

nei er overhode ikke normalt og ha råd til og kjøpe hus til ungene, da har man for mye penger

Anonymkode: e99be...b41

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vanlig er det ikke. Men det er en del i bygda jeg bor som har kjøpt bolig som ungene leier når dem studere i byen. Men det er fordi det kosta ikke så mye for hus når vi kjøpte. Dem har økt en del i verdi slik at dem har råd til det. Sikkerhet i egen bolig + at dem har ikke mye lån fra før av. 

Anonymkode: c74ce...f1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må barna spare til egenkapital og alt annet selv. 

Anonymkode: 642aa...76a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke det er normalt. En barndoms kamerat har det veldig bra økonomisk. Han hadde sikkert hatt råd til å kjøpe leilighet til begge barna. Men begge 2 leier og studerer og må også jobbe ved siden av studiene 

Anonymkode: dc26f...2db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få prosent rikeste i landet får selvfølgelig til dette.

For oss andre «dødelige» vil jeg ikke si det er vanlig. Hvertfall ikke å kjøpe stor dyr bolig for fremtiden. Men å kjøpe en knøttliten hybelleilighet ment kun for studietiden, hvor studielånet da går til den istedenfor husleie hos andre, det kjenner jeg en del som har hatt evne til uten å være steinrike.

Det vanligste er nok likevel at studenter må klare seg selv, og leie i studietiden og kjøpe seg noe etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Foreldrene mine kunne fint kjøpt en leilighet til meg her i Oslo, og fremdeles vært gjeldsfrie med god margin for å si det sånn. Men jeg ville kjøpe leilighet selv, og det gjorde jeg også. Det skjedde ikke mens jeg studerte, naturligvis. 

Anonymkode: 540e3...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Diskulis skrev (Akkurat nå):

De få prosent rikeste i landet får selvfølgelig til dette.

For oss andre «dødelige» vil jeg ikke si det er vanlig. Hvertfall ikke å kjøpe stor dyr bolig for fremtiden. Men å kjøpe en knøttliten hybelleilighet ment kun for studietiden, hvor studielånet da går til den istedenfor husleie hos andre, det kjenner jeg en del som har hatt evne til uten å være steinrike.

Det vanligste er nok likevel at studenter må klare seg selv, og leie i studietiden og kjøpe seg noe etterpå.

Tror ikke det er få prosent som har mulighet til det i Norge, for å si det forsiktig. Veldig mange med god råd i dette landet.

Anonymkode: 540e3...812

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde kunnet gjøre det - til ett barn. Men ikke til tre. Så det utgår. Vi sparer opp litt egenkapital til dem, men det er det. Uansett synes jeg ikke studenter bør være ansvarlige for å eie egen bolig når de er 19-20 år. De skal slippe å forholde seg til det ansvaret, og bli bundet hvis de skulle ønske å flytte til en annen by eller annet land for å studere noe annet. De trenger ikke møte etablert-livet så fort. De har bare godt av å leie en periode. 

Anonymkode: 3e815...df4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eksmannen kan det, men ikke jeg for vårt felles barn. Det går nok helt fint.

Anonymkode: 4d103...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ikke vanlig i de fleste kretser. Selv hadde jeg kanskje hatt et håp om å støtte de ganske heftig iallfall, men mannen er så opptatt av å kjøpe ny bil hele tida 🙄

Anonymkode: 9c951...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er unntakene, ikke regelen. Spesielt i dag.

Her vil kjæresten frigjøre midler ved å selge nedbetalt bolig og investere i en leilighet i Oslo. Han vil ta opp nytt lån for å kjøpe hus med meg.

Barna vil da kunne bo billig når de flytter ut og den dagen de trenger EK til å kjøpe vil leiligheten være en del av det.

Utover det har han jo formue som han ønsker å bruke litt av mens han lever.

Arven er gjenstående verdier pluss det som er i huset vårt når vi går bort.

Anonymkode: 02aed...a75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

De fleste har jo ikke det, men det er ikke helt uvanlig heller. Mange har jo nedbetalt sitt eget boliglån når de kommer i den alderen at barna er voksne. Barna vil jo betale noe av utgiftene også. 

Anonymkode: ae1e4...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne i teorien gjort det. Men kommer til å gjøre som egne foreldre. Man vokser enormt på studieårene når det kommer til selvstendighet. Måtte bo i kollektiv, få noen erfaringer med vanskelige utleiere, organisere egen økonomi.

De stod klar for å matche egenkapital den dagen jeg kom dit, for evnen til spare selv er en viktigere gave inn i voksenlivet enn "gratis" inngang på boligmarkedet. 

Anonymkode: 4dadb...a55

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min første leilighet i Oslo ble solgt av et godt voksent ektepar fra en liten Vestlandsbygd. De hadde kjøpt leiligheten 5 år tidligere for at de to døtrene deres skulle ha husvære i hovedstaden mens de studerte. Jeg antar at disse menneskene hadde gjeldfritt hus i hjembygden og derfor hadde økonomiske midler til å hjelpe til slik. Hvorvidt ungene deres betalte for husvære eller om mor og far dekket alle kostnader er ukjent for meg. Nå stod jo også leiligheten i foreldrenes navn, og planen var åpenbart at den skulle selges etter noen uansett.

Anonymkode: 69251...530

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...