AnonymBruker Skrevet 16. februar #1 Del Skrevet 16. februar Jeg lurer på om det er normalt å ha så mye penger at man kan kjøpe bolig til barna når de er studenter. Jeg tjener nesten 900.000 i året, men har faktisk ikke råd til det. Men min økonomiske bakgrunn er litt spesiell, derfor spør jeg her inne. Anonymkode: 5c641...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #2 Del Skrevet 16. februar Råd til å kjøpe bolig til barna? Jeg har ikke råd til å kjøpe bolig til meg selv en gang. 😂 Anonymkode: 52aba...530 16 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #3 Del Skrevet 16. februar Alene meg barn i de fleste årene. En periode på aap pga kronisk sykdom. Her hadde jeg ikke en gang økonomi til å gi unger førerkort. Mine har ordnet bolig selv. Anonymkode: 40de1...962 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #4 Del Skrevet 16. februar Nei. Anonymkode: 33a03...b36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
binders11 Skrevet 16. februar #5 Del Skrevet 16. februar Våre barn må kjøpe bolig selv. Ser ingen grunn til å kjøpe det for de. Det lærer de ingenting av. 3 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #6 Del Skrevet 16. februar nei er overhode ikke normalt og ha råd til og kjøpe hus til ungene, da har man for mye penger Anonymkode: e99be...b41 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #7 Del Skrevet 16. februar Vanlig er det ikke. Men det er en del i bygda jeg bor som har kjøpt bolig som ungene leier når dem studere i byen. Men det er fordi det kosta ikke så mye for hus når vi kjøpte. Dem har økt en del i verdi slik at dem har råd til det. Sikkerhet i egen bolig + at dem har ikke mye lån fra før av. Anonymkode: c74ce...f1a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #8 Del Skrevet 16. februar Her må barna spare til egenkapital og alt annet selv. Anonymkode: 642aa...76a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #9 Del Skrevet 16. februar Tror ikke det er normalt. En barndoms kamerat har det veldig bra økonomisk. Han hadde sikkert hatt råd til å kjøpe leilighet til begge barna. Men begge 2 leier og studerer og må også jobbe ved siden av studiene Anonymkode: dc26f...2db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 16. februar #10 Del Skrevet 16. februar De få prosent rikeste i landet får selvfølgelig til dette. For oss andre «dødelige» vil jeg ikke si det er vanlig. Hvertfall ikke å kjøpe stor dyr bolig for fremtiden. Men å kjøpe en knøttliten hybelleilighet ment kun for studietiden, hvor studielånet da går til den istedenfor husleie hos andre, det kjenner jeg en del som har hatt evne til uten å være steinrike. Det vanligste er nok likevel at studenter må klare seg selv, og leie i studietiden og kjøpe seg noe etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #11 Del Skrevet 16. februar Foreldrene mine kunne fint kjøpt en leilighet til meg her i Oslo, og fremdeles vært gjeldsfrie med god margin for å si det sånn. Men jeg ville kjøpe leilighet selv, og det gjorde jeg også. Det skjedde ikke mens jeg studerte, naturligvis. Anonymkode: 540e3...812 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #12 Del Skrevet 16. februar Diskulis skrev (Akkurat nå): De få prosent rikeste i landet får selvfølgelig til dette. For oss andre «dødelige» vil jeg ikke si det er vanlig. Hvertfall ikke å kjøpe stor dyr bolig for fremtiden. Men å kjøpe en knøttliten hybelleilighet ment kun for studietiden, hvor studielånet da går til den istedenfor husleie hos andre, det kjenner jeg en del som har hatt evne til uten å være steinrike. Det vanligste er nok likevel at studenter må klare seg selv, og leie i studietiden og kjøpe seg noe etterpå. Tror ikke det er få prosent som har mulighet til det i Norge, for å si det forsiktig. Veldig mange med god råd i dette landet. Anonymkode: 540e3...812 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #13 Del Skrevet 16. februar Vi hadde kunnet gjøre det - til ett barn. Men ikke til tre. Så det utgår. Vi sparer opp litt egenkapital til dem, men det er det. Uansett synes jeg ikke studenter bør være ansvarlige for å eie egen bolig når de er 19-20 år. De skal slippe å forholde seg til det ansvaret, og bli bundet hvis de skulle ønske å flytte til en annen by eller annet land for å studere noe annet. De trenger ikke møte etablert-livet så fort. De har bare godt av å leie en periode. Anonymkode: 3e815...df4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #14 Del Skrevet 16. februar Eksmannen kan det, men ikke jeg for vårt felles barn. Det går nok helt fint. Anonymkode: 4d103...fbd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar #15 Del Skrevet 16. februar Nei, det er ikke vanlig i de fleste kretser. Selv hadde jeg kanskje hatt et håp om å støtte de ganske heftig iallfall, men mannen er så opptatt av å kjøpe ny bil hele tida 🙄 Anonymkode: 9c951...124 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #16 Del Skrevet 17. februar Det er unntakene, ikke regelen. Spesielt i dag. Her vil kjæresten frigjøre midler ved å selge nedbetalt bolig og investere i en leilighet i Oslo. Han vil ta opp nytt lån for å kjøpe hus med meg. Barna vil da kunne bo billig når de flytter ut og den dagen de trenger EK til å kjøpe vil leiligheten være en del av det. Utover det har han jo formue som han ønsker å bruke litt av mens han lever. Arven er gjenstående verdier pluss det som er i huset vårt når vi går bort. Anonymkode: 02aed...a75 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #17 Del Skrevet 17. februar De fleste har jo ikke det, men det er ikke helt uvanlig heller. Mange har jo nedbetalt sitt eget boliglån når de kommer i den alderen at barna er voksne. Barna vil jo betale noe av utgiftene også. Anonymkode: ae1e4...80f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #18 Del Skrevet 17. februar Selvsagt ikke! Anonymkode: d9447...492 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #19 Del Skrevet 17. februar Kunne i teorien gjort det. Men kommer til å gjøre som egne foreldre. Man vokser enormt på studieårene når det kommer til selvstendighet. Måtte bo i kollektiv, få noen erfaringer med vanskelige utleiere, organisere egen økonomi. De stod klar for å matche egenkapital den dagen jeg kom dit, for evnen til spare selv er en viktigere gave inn i voksenlivet enn "gratis" inngang på boligmarkedet. Anonymkode: 4dadb...a55 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar #20 Del Skrevet 17. februar Min første leilighet i Oslo ble solgt av et godt voksent ektepar fra en liten Vestlandsbygd. De hadde kjøpt leiligheten 5 år tidligere for at de to døtrene deres skulle ha husvære i hovedstaden mens de studerte. Jeg antar at disse menneskene hadde gjeldfritt hus i hjembygden og derfor hadde økonomiske midler til å hjelpe til slik. Hvorvidt ungene deres betalte for husvære eller om mor og far dekket alle kostnader er ukjent for meg. Nå stod jo også leiligheten i foreldrenes navn, og planen var åpenbart at den skulle selges etter noen uansett. Anonymkode: 69251...530 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå