Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er gravid i uke 22 og har ikke gått opp mer enn 1 kg. Jeg er veldig nøye på kostholdet, trener ca hver dag  og har en stor frykt for å legge på meg masse. Jeg veier meg hver dag i frykt for at jeg har gått opp. Dette er frustrerende hvordan hodet tuller med meg og den eneste jeg vil er å ha et avslappet forhold til kropp og vekt. Jeg har en gutt på 5 år og da var det likt og da gikk jeg opp 10 kilo og han veide 3065gr  og ble født 3 dager på overtid. Det skal sies at jeg er oppvokst med en far som var veldig frekk med moren min når hun var gravid eller rett etter fødsel at hun var blitt altfor stor og at hun ikke fikk lov til å gå med T-skjorte om sommeren for armene var for store blant annet, var mye mer også. Jeg vet at min mann hadde ALDRI sakt noe sånt, men den redselen sitter i meg. Noen som har opplevd det samme? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 22 kilo første svangerskap og barnet ble født 3 dager etter termin også. Veide 3000 gram. Kiloene var også borte et par mnd etter fødsel. Nå er jeg 30 uker og har lagt på meg rundt 17 kilo. Tipper jeg går til 30 om jeg får mye vann i kroppen. Kiloene raser på til tross for at jeg tenker på kostholdet og trener. Hvordan det er mulig å kun gå opp 1 kilo som gravid i uke 22 aner jeg ikke. Jeg stresser mye med vekt men veier meg kun hver uke eller annenhver uke. Det er deprimerende å se vekten øker så mye uten at jeg verken fråtser eller spiser usunt.

Anonymkode: 366d9...ebc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få henvisning til psykolog av jordmor ❤️ Høres ut som du har spisevegring

Anonymkode: 09ae5...298

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt tak i dette så du ikke risikerer å skade deg eller babyen, det er ikke sunt. Snakk med jordmor. 

Anonymkode: a5710...0ac

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det egentlig mulig i det hele tatt å legge på seg så lite? Jeg bare skjønner det ikke. Babyen vokser, alt vokser, man får mer vann i kroppen, osv osv, hvordan er det mulig å bare gå opp eeeeeen kilo 👀 Det er ikke frekt men genuint spm.

Anonymkode: e321c...293

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det egentlig mulig i det hele tatt å legge på seg så lite? Jeg bare skjønner det ikke. Babyen vokser, alt vokser, man får mer vann i kroppen, osv osv, hvordan er det mulig å bare gå opp eeeeeen kilo 👀 Det er ikke frekt men genuint spm.

Anonymkode: e321c...293

Klart det er mulig. Min bonusdatter gikk ikke opp noe. Var overvektig da hun ble gravid, la om kosthold og fikk god oppfølging og støtte fra lege. Men TS høres ut som om hun er i nærheten av en spiseforstyrrelse.

Anonymkode: 69526...0f3

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke går opp i fettprosent, så legger du ikke på deg, du går opp i vekt ja, men du legger ikke på deg baby, fostervann osv. Du bærer på noe ekstra. Sånn synes jeg det er lettere å tenke. 

Anonymkode: 28e43...e89

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres litt skummelt ut. Snakk ordentlig med jordmor eller fastlege slik at du blir fulgt opp og ikke ender med noe som er til skade for deg selv eller baby.

Anonymkode: dc744...962

AnonymBruker
Skrevet
Sarakk skrev (12 timer siden):

Hei! Jeg er gravid i uke 22 og har ikke gått opp mer enn 1 kg. Jeg er veldig nøye på kostholdet, trener ca hver dag  og har en stor frykt for å legge på meg masse. Jeg veier meg hver dag i frykt for at jeg har gått opp. Dette er frustrerende hvordan hodet tuller med meg og den eneste jeg vil er å ha et avslappet forhold til kropp og vekt. Jeg har en gutt på 5 år og da var det likt og da gikk jeg opp 10 kilo og han veide 3065gr  og ble født 3 dager på overtid. Det skal sies at jeg er oppvokst med en far som var veldig frekk med moren min når hun var gravid eller rett etter fødsel at hun var blitt altfor stor og at hun ikke fikk lov til å gå med T-skjorte om sommeren for armene var for store blant annet, var mye mer også. Jeg vet at min mann hadde ALDRI sakt noe sånt, men den redselen sitter i meg. Noen som har opplevd det samme? 

Hva gjør du hvis vekten i dag viser litt mer enn vekten gjorde i går?

For faktum er at hvis du ikke øker i vekt under et svangerskap går du i realieten ned i vekt.  Det gjorde jeg (på grunn av sykdom).

Og babyen fikk lide fordi jeg "gikk ned i vekt" (ikke økte i vekt).  Han ble født dysmatur fordi jeg ikke fikk i meg nok næring siste trimester..

Det jeg skal si nå vil kanskje virke brutalt og slemt, men det er sagt med den beste mening:  Som mor må du sette din egen frykt til side for barnets beste, og du må starte nå.

Frykten for at du skal bli hetset fordi du går opp i vekt er en bagatell, og veldig lite viktig, når du ser det opp i mot barnets helse.

Du bør ta kontakt med helsepersonell for å få hjelp med dette.

Anonymkode: b142f...dca

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sarakk skrev (13 timer siden):

Du bør slappe av mer og spise med mer ro. Du bor ikke med faren din lengre. 

Er 25 uker og har gått opp 10 kilo allerede. Hadde 15 ekstra kilo fra før graviditet.

Anonymkode: 33e8c...708

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med jordmor om følelsene dine, frykten din og hvordan ting fra barndommen din påvirker deg :) 

Anonymkode: 69ebf...88d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...