AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:46 #1 Del Skrevet søndag kl 19:46 Jeg fikk før jul en diagnose som er kronisk. Da hadde jeg hanglet 1,5 år. Er nå 100% sykemeldt fra jobb. Jeg mistrives så med å tilbringe dager og kvelder alene. Jeg får energi av å være på farta og elsker jobben min. Nå er det ingenting. Bare smerter og store fysiske begrensninger. Hvordan skal jeg finne et nytt ståsted? Noe som gir meg driv. Som er meningsfullt. Kan ikke bare være hjemme og la helsa sette begrensninger for å leve livet. Ikke som før, men som nå. Hvordan fant du en ny hverdag? Hva ble din nye hverdag? Anonymkode: 9bc11...7fd 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 19:54 #2 Del Skrevet søndag kl 19:54 Går det overhode ikke an å tilpasse jobben din helsa di, jobbe redusert elns? Jeg måtte omskolere meg, ta en utdanning for å komme over i et annet yrke. Det funket for meg, men min helsetilstand tilsa at det gikk greit. Er det snakk om at du blir uføretrygdet da? Tror det er viktig å finne noe som du liker og kan gjennomføre av hobbyer på fritiden, noe som innbefatter mennesker. Jeg måtte det, og vips så skapte jeg mange nye relasjoner. Anonymkode: 7e226...f1f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:04 #3 Del Skrevet søndag kl 20:04 Jeg har ikke nok overskudd til å ha en "hverdag" i form av særlig aktivitet. Men det jeg har gjort av grep for å få det best mulig er: - Flytte til roligere omgivelser med rimeligere boligpriser - Dyrke hobbyer når jeg kan. Hobby kan være alt fra puslespill til gåturer, du må finne det som passer i din situasjon. - Ha kontakt med mennesker som gir, ikke bare tar. - Tar en dag om gangen, fokuserer på det jeg har. Anonymkode: b013c...e28 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:05 #4 Del Skrevet søndag kl 20:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går det overhode ikke an å tilpasse jobben din helsa di, jobbe redusert elns? Jeg måtte omskolere meg, ta en utdanning for å komme over i et annet yrke. Det funket for meg, men min helsetilstand tilsa at det gikk greit. Er det snakk om at du blir uføretrygdet da? Tror det er viktig å finne noe som du liker og kan gjennomføre av hobbyer på fritiden, noe som innbefatter mennesker. Jeg måtte det, og vips så skapte jeg mange nye relasjoner. Anonymkode: 7e226...f1f Dessverre så er jeg for ustabil i jobben så å jobbe redusert i min bransje er ikke aktuelt. Omskolering er nok heller ikke aktuelt pga. alder. Kan muligens etter hvert finne en fleksibel jobb i byen jeg bor i som bare er 1-2/3 dager. Må rett og slett prøve meg fram. Er villig til "å gå på en liten smell" for å kunne jobbe litt. Har inntil nå pendlet. Jeg er også ansatt i nåværende jobb, men har skjønt at jeg ikke skal tilbake. Strikking og å lese er ikke sosialt. Gi meg gjerne tips om hobbyer som kan være sosiale. Jeg er nemlig helt blank. Livet har bestått av jobb, pendling, mat og søvn en del år. Venner og sosialt i helgene. Anonymkode: 9bc11...7fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:09 #5 Del Skrevet søndag kl 20:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke nok overskudd til å ha en "hverdag" i form av særlig aktivitet. Men det jeg har gjort av grep for å få det best mulig er: - Flytte til roligere omgivelser med rimeligere boligpriser - Dyrke hobbyer når jeg kan. Hobby kan være alt fra puslespill til gåturer, du må finne det som passer i din situasjon. - Ha kontakt med mennesker som gir, ikke bare tar. - Tar en dag om gangen, fokuserer på det jeg har. Anonymkode: b013c...e28 Takk 🙂 Jeg vet at jeg må flytte etter hvert. Kroppen er ikke helt med på snømåking og gressklipping. Gåturer blir det så fort snøen forsvinner. Har marka rett utenfor døra. Viktig fokus å tenke på det man har med positivt fortegn. Jeg har bare ikke kommet så langt ennå. Anonymkode: 9bc11...7fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:21 #6 Del Skrevet søndag kl 20:21 Jeg må omskoleres nå. Har store vansker med å akseptere at bena mine setter store begrensninger på hva jeg kan gjøre fremover. Og alt var mørkt en periode før jeg klarte å ta meg sammen å finne på alternativer jeg kan gjøre i stedet for å henge meg opp i alt jeg ikke kan gjøre. Strikking er sosialt der det finnes strikkekafeer. Finnes det ikke der du bor kan du jo starte en. Man trenger ikke orke å møte opp selv hver gang. Sanitetsforeninger og frivillighetssentralen er jo sosialt. Igjen så trenger man ikke delta hver gang, men når formen tillater det. Anonymkode: 93f54...a44 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:28 #7 Del Skrevet søndag kl 20:28 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk 🙂 Jeg vet at jeg må flytte etter hvert. Kroppen er ikke helt med på snømåking og gressklipping. Gåturer blir det så fort snøen forsvinner. Har marka rett utenfor døra. Viktig fokus å tenke på det man har med positivt fortegn. Jeg har bare ikke kommet så langt ennå. Anonymkode: 9bc11...7fd Leser du ønsker sosiale aktiviteter. Her er det mye du kan gjøre, avhengig av hva som er kapasiteten din. Du sier at strikking ikke er sosialt, men det kan det absolutt være. Strikkeklubber er visst en greie Meld deg inn i turforeninger/grupper. Begynn på kurs i noe du syns kan virke interessant (foto, keramikk, male, språkkurs) Hvis du har ressurser til å ha dyr (hund, katt), så er det veldig terapeutisk. Bridge, sjakk, kortspill Her kan du velge fylke og se hva som er tilgjengelig av kurs. Finnes sikkert ting som ikke er listet opp her også https://www.kursguiden.no/kurs/Hobbykurs/ Anonymkode: b013c...e28 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:31 #8 Del Skrevet søndag kl 20:31 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dessverre så er jeg for ustabil i jobben så å jobbe redusert i min bransje er ikke aktuelt. Omskolering er nok heller ikke aktuelt pga. alder. Kan muligens etter hvert finne en fleksibel jobb i byen jeg bor i som bare er 1-2/3 dager. Må rett og slett prøve meg fram. Er villig til "å gå på en liten smell" for å kunne jobbe litt. Har inntil nå pendlet. Jeg er også ansatt i nåværende jobb, men har skjønt at jeg ikke skal tilbake. Strikking og å lese er ikke sosialt. Gi meg gjerne tips om hobbyer som kan være sosiale. Jeg er nemlig helt blank. Livet har bestått av jobb, pendling, mat og søvn en del år. Venner og sosialt i helgene. Anonymkode: 9bc11...7fd Gaming Anonymkode: a4312...62c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:36 #9 Del Skrevet søndag kl 20:36 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg må omskoleres nå. Har store vansker med å akseptere at bena mine setter store begrensninger på hva jeg kan gjøre fremover. Og alt var mørkt en periode før jeg klarte å ta meg sammen å finne på alternativer jeg kan gjøre i stedet for å henge meg opp i alt jeg ikke kan gjøre. Strikking er sosialt der det finnes strikkekafeer. Finnes det ikke der du bor kan du jo starte en. Man trenger ikke orke å møte opp selv hver gang. Sanitetsforeninger og frivillighetssentralen er jo sosialt. Igjen så trenger man ikke delta hver gang, men når formen tillater det. Anonymkode: 93f54...a44 Takk for beskrivelsen av "mørket" og hvordan du fant et nytt ståsted. Anonymkode: 9bc11...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #10 Del Skrevet søndag kl 20:37 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gaming Anonymkode: a4312...62c Elsket gaming tidligere. Kanskje på tide å finne fra Wii og playstation 😁 Anonymkode: 9bc11...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:37 #11 Del Skrevet søndag kl 20:37 Hva med å bli besøksvenn? Anonymkode: 1683b...edc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:42 #12 Del Skrevet søndag kl 20:42 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Leser du ønsker sosiale aktiviteter. Her er det mye du kan gjøre, avhengig av hva som er kapasiteten din. Du sier at strikking ikke er sosialt, men det kan det absolutt være. Strikkeklubber er visst en greie Meld deg inn i turforeninger/grupper. Begynn på kurs i noe du syns kan virke interessant (foto, keramikk, male, språkkurs) Hvis du har ressurser til å ha dyr (hund, katt), så er det veldig terapeutisk. Bridge, sjakk, kortspill Her kan du velge fylke og se hva som er tilgjengelig av kurs. Finnes sikkert ting som ikke er listet opp her også https://www.kursguiden.no/kurs/Hobbykurs/ Anonymkode: b013c...e28 Takk for tips. Har hverken hund eller katt, men er fast passer når noen drar på ferie. Kan dessverre ikke melde meg på noen fysiske aktiviteter som består av gåing. Er egentlig veldig glad i marka og fjellet. Skal sjekke ut linken 🙂 Kunne tenke meg å lære gresk, men igjen så er det nok noe man gjør alene. Elsket kort- og brettspill. Takk for god ide. KG er så fine mange ganger! Takk til alle. Anonymkode: 9bc11...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:44 #13 Del Skrevet søndag kl 20:44 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva med å bli besøksvenn? Anonymkode: 1683b...edc Det er absolutt et fint alternativ. Har tidligere jobbet noen måneder i hjemmesykepleien. Har også tenkt på Home Start da jeg gjerne vil bidra til barnefamilier. Anonymkode: 9bc11...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 20:47 #14 Del Skrevet søndag kl 20:47 Jeg har begynt å spille et instrument, det utfordrer meg litt, det gir mestring (men krever også at jeg ikke gir opp når det butter mot), jeg treffer andre. Gjør noe frivillig arbeid når jeg har overskudd til det, har fått flere venner der. Og ellers går jeg på utstillinger, gratis konserter og foredrag m.m. Nå vurderer jeg faktisk å kaste meg på et årsstudium som går over to år. Men det er et risikoopplegg, da formen min er veldig varierende. Men det er første gang på flere år jeg har vært der at jeg i det hele tatt har kunnet vurdere noe slikt. Får se hva det blir til. Kan hende jeg må utsette det minst et år til. Det er et fagområde som interesserer meg, og hvis jeg kommer meg tilbake i litt jobb noen gang, så tror jeg det kan være nyttig, da det relativt sett er få som har akkurat denne kompetansen, og det kan nok gjøre at jeg skiller meg nok ut til å bli aktuell hos en arbeidsgiver sammen med tidligere utdanning og erfaring. Om jeg noen gang kommer ut igjen i jobb, det gjenstår å se, men jeg greier aldri å legge den tanken fra meg. Om ikke annet ligger det en drivkraft i å beholde håpet. Samtidig er det viktig å akseptere situasjonen her og nå, slik at man ikke gjør seg selv dårligere med selvskapt stress for å presse seg hardere enn man bør. Det er fort gjort å gå på en smell på den måten, og bør unngås. Ellers har jeg blitt langt mer åpen for vennskap over aldersgrenser. Har nå gode venner som er en god del yngre og eldre enn meg i tillegg til de på egen alder. Det er også givende, for da får man hele tiden veldig ulike perspektiver på saker, noe jeg synes er interessant og kjekt. Anonymkode: 32f0a...34e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:09 #15 Del Skrevet søndag kl 21:09 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dessverre så er jeg for ustabil i jobben så å jobbe redusert i min bransje er ikke aktuelt. Omskolering er nok heller ikke aktuelt pga. alder. Kan muligens etter hvert finne en fleksibel jobb i byen jeg bor i som bare er 1-2/3 dager. Må rett og slett prøve meg fram. Er villig til "å gå på en liten smell" for å kunne jobbe litt. Har inntil nå pendlet. Jeg er også ansatt i nåværende jobb, men har skjønt at jeg ikke skal tilbake. Strikking og å lese er ikke sosialt. Gi meg gjerne tips om hobbyer som kan være sosiale. Jeg er nemlig helt blank. Livet har bestått av jobb, pendling, mat og søvn en del år. Venner og sosialt i helgene. Anonymkode: 9bc11...7fd Eg er i same situasjon som deg når det gjeld å vere langvarig sjukemeldt med meget ustabil helse. Eg også singel. Eg begynte rett og slett i kor! 😅 Er ikkje akkurat ei gullstrupe, men syng nokonlunde reint. Fordelen med denne aktiviteten er at dersom eg er for sjuk ein dag, så øydelegg eg ikkje for nokon andre dersom eg ikkje kan møte på øving eller må gå heim. Det er også veldig hyggelege folk som syng i kor, og passe sosialt for meg. Så då vert det til at eg møter iallfall nokre menneske ila veka... Så no ser eg fram til kvar torsdag ettermiddag! Anonymkode: 2f7b7...fd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:16 #16 Del Skrevet søndag kl 21:16 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Takk for tips. Har hverken hund eller katt, men er fast passer når noen drar på ferie. Kan dessverre ikke melde meg på noen fysiske aktiviteter som består av gåing. Er egentlig veldig glad i marka og fjellet. Skal sjekke ut linken 🙂 Kunne tenke meg å lære gresk, men igjen så er det nok noe man gjør alene. Elsket kort- og brettspill. Takk for god ide. KG er så fine mange ganger! Takk til alle. Anonymkode: 9bc11...7fd Om du er dårlig til beins og det er vedvarende har du krav på å få rullestol, da kan du komme deg ut i skogen. En X8 f.eks. er en utmerket terrengstol, du kan også få sykkel istedenfor rullestol, da omgår du akt26-potten og slipper både egenandel og avslag grunnet tom pott. Men velger du sykkel som «rullestol» får du ikke elektrisk rullestol i tillegg. Ellers kan du melde deg som frivillig på frivillighetssentralen eller hos røde kors. Flere frivillighetssentraler har også strikke- eller hobbyklubber. Anonymkode: 50f2c...e19 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 21:18 #17 Del Skrevet søndag kl 21:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk før jul en diagnose som er kronisk. Da hadde jeg hanglet 1,5 år. Er nå 100% sykemeldt fra jobb. Jeg mistrives så med å tilbringe dager og kvelder alene. Jeg får energi av å være på farta og elsker jobben min. Nå er det ingenting. Bare smerter og store fysiske begrensninger. Hvordan skal jeg finne et nytt ståsted? Noe som gir meg driv. Som er meningsfullt. Kan ikke bare være hjemme og la helsa sette begrensninger for å leve livet. Ikke som før, men som nå. Hvordan fant du en ny hverdag? Hva ble din nye hverdag? Anonymkode: 9bc11...7fd Jeg la mitt fokus på å bli så bra jeg kan. Også gjør jeg alt som før, men i mindre grad. Også har jeg brukt mye tid på hobbyer. Feks foto var fint, finnes klubber, sinnsykt mye å lære og forskjellige kategorier. Så var ute på korte turer,det fikk meg opp og ut. Vil du ha en sol oppfang, da må man ut tidlig. Også kunne jeg lære meg redigeringer etc når jeg måtte ligge, og ikke fikk gjort annet. Jeg bokstavelig krabbet til tider ut i hagen, og lå med macro linse og fanget insekter på film. Bke kjent med egen hagen på en ny måre. Og fikk et nytt sosialt nettverk Anonymkode: 1f72d...b2a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:15 #18 Del Skrevet i går, 13:15 AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 22.18): Jeg la mitt fokus på å bli så bra jeg kan. Også gjør jeg alt som før, men i mindre grad. Også har jeg brukt mye tid på hobbyer. Feks foto var fint, finnes klubber, sinnsykt mye å lære og forskjellige kategorier. Så var ute på korte turer,det fikk meg opp og ut. Vil du ha en sol oppfang, da må man ut tidlig. Også kunne jeg lære meg redigeringer etc når jeg måtte ligge, og ikke fikk gjort annet. Jeg bokstavelig krabbet til tider ut i hagen, og lå med macro linse og fanget insekter på film. Bke kjent med egen hagen på en ny måre. Og fikk et nytt sosialt nettverk Anonymkode: 1f72d...b2a Korleis var du sosialt nettverk av å ta bilde i hagen din? Anonymkode: 2f7b7...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:16 #19 Del Skrevet i går, 13:16 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Korleis var du sosialt nettverk av å ta bilde i hagen din? Anonymkode: 2f7b7...fd3 *får Anonymkode: 2f7b7...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 22:00 #20 Del Skrevet i går, 22:00 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Korleis var du sosialt nettverk av å ta bilde i hagen din? Anonymkode: 2f7b7...fd3 Interaksjon med andre som har samme interesse via f.eks. Instagram eller Facebookgrupper, eller fotoklubb? Anonymkode: 597a7...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå